Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-11-2008, 22:57
Frankvanm Frankvanm is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 3
Default T3 stottert/hapert

Hallo,

Bij deze wil ik me even voorstellen op dit forum en helaas meteen met een probleempje met mijn T3 westfalia busje.
Het gaat hier om een 1.9 wbx carb versie uit 1983 en na enige tijd gebeurt het volgende:

Na onbepaalde tijd (wel op temperatuur, niet te hoog volgens de meter) begint de motor bij constante snelheden opeens te stotteren. Als ik dan meer gas geef lijkt het of hij verzuipt qua geluid. Even terug vallen in toeren en daarna rijdt de bus weer als een zonnetje. Echter kan het maar zo zijn dat na een kilometer het hele verhaal overnieuw begint. Ik heb het probleem gehad bij een snelheid van 80 km/u en ook bij 100 km/u. Vooral wel hogere snelheden dus en na lang constant rijden. Bij het rijden in de stad is er niks aan de hand en rijdt het busje geweldig (heb hem nog niet zo lang en was vrijwel meteen verliefd op het ding).

Ik heb natuurlijk al een beetje gezocht op het internet maar heb als enige antwoord gevonden dat misschien de pick-up spoel vervangen moest worden of dat het misschien om een benzine probleem kan gaan, bijvoorbeeld een vacuum in de tank oid.

Ik ben erg benieuwd of iemand mij kan helpen.

In ieder geval bij voorbaat al dank.
groeten Frank
Reply With Quote
  #2  
Old 25-11-2008, 08:21
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

Mogelijk een probleem in de benzinetoevoer. Kijk eens naar o.a. filters en pomp
Reply With Quote
  #3  
Old 25-11-2008, 21:02
retro hans's Avatar
retro hans retro hans is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,268
Default

heb dezelfde motor en heb het probleem ook af en toen..

ben benieuwd wat het kan zijn???
__________________
Www.retro-cruisers.com
Reply With Quote
  #4  
Old 25-11-2008, 21:51
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

Probeer als ie het doet eens te stoppen en meteen de benzinedop los te halen. Als er dan duidelijk lucht in zuigt, dan klopt de tankontluchting niet.

Hele verhaal lijkt erop dat bij eem bepaald verbruik de carbs langzaamaan een te lage benzine stand in de vlotterkamer krijgen
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
  #5  
Old 28-11-2008, 16:43
Frankvanm Frankvanm is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 3
Default

Na heel veel dingen te hebben vervangen heb ik het helaas nog steeds. Wat er is gebeurd:
- Grote beurt, luchtfilter benzinefilter bougies enz vervangen.
Hierna deed de bus het nog steeds,
- Vervolgens gokte ik op de slangen naar de winterklep die niet waren aangesloten. Na deze zojuist aangesloten te hebben deed de bus het helaas nog erger. Ik draaide, met de temperatuurmeter op de normale plek de snelweg op en moest aan het eind van de invoegstrook de alarmlichten al aandoen. weer inhouden, terugvallen tot lage snelheid en stotteren. Nu ben ik, na rustig naar huis gereden maar weer achter de computer gekropen om weer op zoek te gaan naar oplossingen.

De bezinedop heb ik losgetrokken toen hij het een van de eerste keren deed en hoorde geen rare geluiden. Ook betwijfel ik of er een vacuum ontstaat aangezien er, als ik de bus helemaal vol tank (tot de klik van de benzinepomp), een kleine hoeveelheid benzine lekt wat niet echt duidt op een lucht/waterdicht geheel.

Wat ik vooral curieus vind is dat de bus het op het ene moment wel, en op het andere moment niet doet. Ik heb uitgeprobeerd of de bus het in een vast patroon deed met gas geven. Maar ik kan (vooral als ik net rij) toch zonder problemen rijden en accelereren.

Is er misschien een manier om te checken of de brandstofpomp goed zijn werk doet? of om erachter te komen of het ergens anders in de benzine aanvoer kan zitten?

In ieder geval al hartelijk dank voor alle reacties, ik hou jullie op de hoogte!

Groet,
Frank
Reply With Quote
  #6  
Old 28-11-2008, 20:47
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

Ik rijdt diesel, dus heb niet zoveel afiniteit met benzine

Zet de compressor of de fietspomp eens op de leidingen, en pers so de benzine eens terug. Baad het niet dan schaad het niet he. De pomp moet pakweg 0.6 atm druk geven (bij diesel), dus trek de slang naar de carburateur los, en laat iemand eens starten, terwijl je de duim erop houd.

Stel eventueel je vraag eens bij www.bus-forum.nl , hier krijg je vaak heel snel antwoorden omdat er dagelijks monteurs en hobbyisten aktief zijn. Mss dat dat helpt

Een benzine lucht na het tanken duid op gevaar! los dit op! Mogelijk de tankjes onder de voorspadborden, althans de leidingen daar.
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
  #7  
Old 02-12-2008, 17:07
Frankvanm Frankvanm is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2008
Posts: 3
Default

Goed nieuws!

Volgens mij ben ik van het probleem af, en het was inderdaad de brandstof.
De benzinefilter onder de auto (welke schoon genoeg leek) bleek toch niet genoeg benzine door te laten en daardoor trok de motor bij vol gas de vlotterkamer leeg.
Dit heb ik gecontroleerd door tijdens het rijden de motorklep eraf te laten en (uiteraard mbv een 2e persoon) te kijken of de benzinefilter leeg raakte. Dit bleek het geval dus was de oplossing snel gevonden.
Ik wil iedereen hartelijk danken voor de tips en ik hoop dat iemand anders hier ook wat aan heeft.
Ik kan weer touren met mijn busje

Groeten, Frank
Reply With Quote
  #8  
Old 14-02-2009, 09:27
Muck Muck is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 1
Default Ook nieuw hier

Ook ik wil me even voorstellen. Ik ben nieuw hier mn lidmaatschap wordt net geregeld en in ik ben in het bezit van een T3 met een 2000 luchtboxer.

Ook ik heb het probleem wat Frank beschrijft. maar niet alleen bij hoge snelheid.De benzine filter en de pomp zijn al nagekeken. De mijne rijdt bij gasgeven oke maar als ik stabiel rij zelfs met 40km.h stottert ie. En dit na 200 km heerlijk cruisen. smorgen toen ik hem weer pakte uit het niets.
Nu hebben we in de rechter carburateur ontdekt dat de klep bovenin niet helemaal terug komt deze valt zelfs af en toe gewoon plat. Weet iemand hoe ik dat kan verhelpen...? Mijn technisch duits en Engels is niet zo goed.

Groetjes Sanne
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum