Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 14-04-2020, 20:44
turbojo2 turbojo2 is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 721
Default

Quote:
Originally Posted by Rinus66
Denk je dat een verzekering niet moeilijk gaat doen wanneer je een ongeval veroorzaakt?


Waarom zouden ze moeilijk gaan doen? Als je met je golf 1 met 300 pk inparkeerd en je raakt een andere auto gaat de verzekering echt niet kijken wat voor motor jij in je auto hebt liggen. Of als je met dezelfde auto een kind aanrijd met 60 kilometer per uur in een 30 kilometer zone maakt het echt niks uit voor de verzekering dat er een andere motor inlicht. Je hebt wel dood door schuld aan je broek als het kind het niet overleefd.
Het is zelf zo dat als jij met 10 bier op met je 300 pk golf 1 een oud vrouwtje van 80 doodrijdt die jou geen voorrang verleend op een kruizing je alles vergoed krijgt van de verzekering ook als je moet blazen en ze kijken naar je motor. Je krijgt natuurlijk wel een flinke staf voor rijden onder invloed. Ik ga er vanuit dat je dan wel aan de max snelheid hebt gehouden. De politie vraagd zich altijd af: hoe was het ongeval verlopen als de bestuurder nuchter was geweest. Of hoe was het ongeluk verlopen met de originele motor. Is het antwoord hezelfde dan heeft het geen invloed op de schuldvraag. Je moet natuurlijk niet met 120 door het dorp gaan rijden en dan uit de bochtvliegen en wat mensen het ziekenhuis in rijden die net de avondvierdaagse aan het lopen zijn, dan heb je wel een probleem met de verzekering.
Reply With Quote
  #22  
Old 14-04-2020, 21:59
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Je moet niet gaan etaleren dat het niks uitmaakt en dat het lang leve de lol is op de rijbaan.
Als ik de TS was, zou ik mijn spulletjes netjes op orde brengen en houden.
Zo voorkom je een vracht met gezeur tijdens een "Gratis APK langs de kant van de weg".

Ik hoef niemand uit te leggen dat je met een aangepast voertuig al onder een vergrootglas ligt. Met de daily ben ik nog nooit staande gehouden, met de Golf zeker wel. Mijn advies: Loop geen risico, wees verstandig.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR

Last edited by Rick : 14-04-2020 at 22:04.
Reply With Quote
  #23  
Old 15-04-2020, 08:40
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

is ook maar net wie je treft..
maat van me rijd alweer een jaar of 5 met een e30 met een 4,4liter v8 uit een e38
reed in een fuik ,kap moest open..kofferbak moest open ,drugshond erin etc..
ze vonden natuurlijk niks..zegt die knakker van de politie ineens..'heb jij dat zo gedaan met je elektrische fan..is toch de aircofan van een e39 5 serie?'..
de gemiddelde diender zal wel zien ,dat het een lel van een blok is (en het geluid)
maar het ligt er bij hem in als zijnder affabrieks..
waarschijnlijk was meneer een liefhebber en/of kenner
motor staat gelukkig op papier..anders denk ik dat het 'woktime' geweest was..
hetzelfde bij een ongeluk denk ik..
als het veelste hard gegaan is ,en bijvoorbeeld dood door schuld?..dan word het heel wat anders dan bijvoorbeeld een kettingbotsing ofzo..
Reply With Quote
  #24  
Old 16-04-2020, 22:33
giuliettaevo giuliettaevo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 287
Default

Afwijkende motorcode betekent officieel altijd omkeuren, zelfs van 4 cilinder naar 4 cilinder met 1 pk verschil.

Advies van niet omkeuren slaat nergens op. Pure domheid. Omkeuren van een auto van voor 1998 kost bijna niets en stelt weinig voor. Als je niet omkeurt voldoet de auto officieel niet aan de typegoedkeuring en heeft de verzekering dus een legitieme reden om de verzekering op te zeggen. Moet je eens raden wat er gebeurt als je een ongeluk met letsel veroorzaakt... Verzekering probeert er ten alle tijden onderuit te komen om te moeten betalen en een motorcode die niet bij de auto hoort is een prima reden.

RDW wil een aankoopbewijs van de motor hebben. Een factuur met de motorcode erop is perfect. Kenteken gegevens van de donorauto zijn handig voor hen om het vermogen en cilinderinhoud e.d. in te kunnen vullen. Als die gegevens onbekend zijn kun je bv van de autoweek carbase een uitdraaitje maken met die gegevens van een gelijke auto, vinden ze fijn.

Netjes ombouwen en niet bijdehand gaan lopen doen bij het omkeuren en dan komt het in 99% van de gevallen gewoon goed.

Wij hebben al tig auto's omgekeurd en dan ook wat hele vreemde.. Met motoren uit andere merken erin en/of omgebouwd naar rwd bijvoorbeeld. Nooit geen grote problemen gehad.
Reply With Quote
  #25  
Old 28-04-2020, 09:54
palla palla is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 187
Default

Voor zover ik weer moet je zelfs al omkeuren op kenteken als je een vermogenstoename hebt van >25%.

Dit heb ik ooit als lesstof gehad op school van een docent die jarenlang voor het RDW had gewerkt.
Reply With Quote
  #26  
Old 04-07-2020, 22:49
nanneborn's Avatar
nanneborn nanneborn is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2005
Posts: 407
Default

Quote:
Originally Posted by René
Ik heb bij mijn ombouw een brief opgesteld met daarin een verklaring van mij dat ik het blok particulier heb gekocht, zonder bon o.i.d. met het motornummer erbij in de verklaring. Handtekening en persoonsgegevens erbij en klaar. De brief heb ik ingeleverd bij de keurmeester.

Van de oudere motoren is het tegenwoordig bijna onmogelijk om voor particulieren de historie te achterhalen. Mocht RDW twijfelen, dan kunnen zij het Landelijk Instituut Voertuigcriminaliteit inschakelen om aan de hand van het motornummer te achterhalen of de auto waar hij in zat als gestolen staat geregistreerd.

Met een motor zonder papieren blijft het dus altijd een gok, maar zorg gewoon dat het motornummer goed leesbaar is. Is er aan gevijld oid en krijgt RDW argwaan, heb je grote kans dat ze dus het LIV inschakelen


Dit is mij destijds zo verteld door een medewerker van het RDW kantoor Groningen en heb ook op aanraden van hem die verklaring geschreven.


Bij welk keuringsstation was dit?
Reply With Quote
  #27  
Old 05-07-2020, 07:27
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by nanneborn
Bij welk keuringsstation was dit?


Heerenveen
Reply With Quote
  #28  
Old 12-10-2020, 21:47
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Omkeuren is zeer zeker verstandig. Kleine moeite, had mijn golf 2 met een 1.8 daar een TD ingehangen en omgekeurd, zonder problemen, daarna motor in de soep gedraaid en er een TDI ingehangen. Weer omgekeurd en weer geen probleem.

Maar wat hierboven al gezegd wordt het omkeuren is geen probleem, maar als je het niet doet en in een ongeval terrecht komt (hoeft niet eens jou schuld te zijn) kan de verzekering al gaan muiten en zeggen dat het door jou komt omdat je een andere motor hebt opgegeven bij de verzekering. Gevolg ze doen niets voor je en ze betalen ook niets uit, je rijdt dus onverzekerd rond.

Ook opgeven bij de verzekering is geen probleem, want die kijken wel enkel naar wat er op kenteken staat. Wat ze wel fijn vinden is dat je het vantevoren even meld aan ze. Kan ook problemen voorkomen op het moment dat je naar de RDW rijdt en er gebeurt op dat moment iets.

Had jaren geleden een verhaal in de ik meen de auto week gelezen van iemand die met zn opel calibra iemand de rolstoel in had gereden. De auto stond op zn vader zn naam, en was verzekerd als een 2.0 maar het was een 2.5 liter. Aan de auto was duidelijk te zien dat hij niet van ze vader was en omdat het een 2.5 liter was werd er niets uitbetaald door de verzekering en was de auto dus technisch niet verzekerd..... conclusie die gozer kon op zn 18 al de rest van zn leven werken voor iemand anders.....
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum