Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-05-2020, 06:34
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default issues met de tellerklok van een Golf 2 of Golf 3 in een Golf 1

Ik heb problemen met de benzinemeter op de Golf 2 tellerklok in mijn Golf 1.

Dit alles zit in een heuse 'klusbak' verbouwd. Golf 1 cabrio van 1985.
Ik heb de Golf 1 cabrio gekocht in goed vertrouwen en geen ervaring hebbende met VW-techniek. Ik had dus bij de aankoop niet gezien dat er een vreemd motorblok + kabelboom in de auto zat.


De vorige eigenaar heeft (waarschijnlijk na een motorschade aan het origineel blok) een ander motorblok ingebouwd. Iets van de periode/familie Golf 3.
Hierbij werden de volgende zaken aangepast :
- motorblok Seat 1600 of 1800 (generatie Golf 3)
- kabelboom = familie Golf 3 (waarschijnlijk die van het Seat motorblok)
- stuurkolomhendels = familie Golf 3
- tellerklok is van een Golf 2 (jonge reeks na 1988 = enkele fiche)

Alles werkt en functioneert naar behoren in de Golf.
Enkel de benzinemeter doet niets. Deze blijft helemaal links onder staan.
Hij geeft aan dat de tank leeg is, hoewel ik deze pas gevuld heb.

Ik ben dus eerst gaan zoeken naar waarschijnlijk een probleem met de tankvlotter in de tank.

Potentiometer op de vlotter :







De fiche links onder op de foto (2polig) is niet aangesloten. Dit is de oude fiche van de originele Golf 1 kabelboom.
De fiche centraal (3polig) is deze van de Golf 3 kabelboom.
- bruin = massa geschakeld
- rood/geel = voeding elektrische opvoerpomp
- paars = plus geschakelde kabel voor de tankvlotter

De bruine kabel van de 2polige (oude) stekker is verbonden met de bruine kabel van de 3polige (nieuwe) stekker.
De paarse kabel van de 2polige (oude) stekker is verbonden met de paarse kabel van de 3polige (nieuwe) stekker.
Dus de 2polige stekker en de 3polige stekkers werden onderling met elkaar verbonden. Bruin met bruin, paars met paars.


Ik heb eerst met de voltmeter getest.

Kontakt uit (kontaktschakelaar) :
- bruin : geen meetwaarde
- paars : geen meetwaarde
- rood/geel : geen meetwaarde

Kontakt aan (kontaktschakelaar) :
- bruin : massa (-12V)
- paars : geen meetwaarde
- rood/geel : +12V

Er is dus iets mis met de paarse kabel.
Deze krijgt op geen enkel moment voeding.
Dus het probleem zit hogerop, richting kabelboom of zekeringkast of tellerklok.

Als ik de paarse kabel verder door volg naar de zekeringkast meet ik een signaaltoon op de paarse kabel in de zekeringkast. Dus de paarse kabel komt aan in de zekeringkast. Er is geen kabelbreuk op het stuk kabelboom van tankvlotter tot zekeringkast.

Dus concludeer ik dat het probleem zit in de zekeringkast of de tellerklok zelf.

De tellerklok is van een Golf 2 :









Last edited by luiwammes : 17-05-2020 at 06:38.
Reply With Quote
  #2  
Old 17-05-2020, 09:23
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Ik had/heb een vermoeden dat het probleem is de tellerklok, zekeringkast of kabelboom zit. Aangezien er een Golf 3 kabelboom in mijn Golf1 zit dacht ik dat alles zou opgelost zijn als ik een tellerklok van een Golf 3 zou kopen.

Dus gisteren in moeilijke Coronatijden heb ik via internet een tellerklok van een Golf 3 TDI '95 gevonden op 50km van mijn deur.
Deze dus ook even gaan uithalen. De kabelboom van de Golf 3 TDI heb ik er kunnen bij kopen.







Het stukje kabelboom tussen Zekeringenkast en Tellerklok heb ik er kunnen uitvissen : het zijn de 2 fiches met allemaal witte kabels





Tellerklok Golf 3 met de bijpassende Golf 3 kabelboom




Golf 3 tellerklok + Golf 3 kabelboom :

Als ik deze 'witte kabelboom' samen met de tellerklok van de Golf 3 installeer in mijn Golf 1 is het resultaat ontmoedigend :
- niets werkt
- geen enkel lampje brandt
- tankmeter doet niets
- enkel het tijdklokje doet iets

Het lijkt wel alsof de telllerklok voeding krijgt, maar dat voor het overige niets van de kabels juist verbonden zit.
Dus : witte kabel = Golf 3 = foute kabel voor de (Seat?)-zekeringkast van mijn Golf 1.



Tellerklok Golf 3 met de Seat (? of Golf 2) kabelboom :




Als ik dan de geïnstalleerde kabelboom van de Golf 2? (met gekleurde draden) terug installeer op de zekeringkast en de teller van de Golf 3 daarop aansluit dan doet hij wel al iets :
- lampje batterij brandt
- lampje oliepeil brandt
- lampje koelvloeistof flikkert
- lampje grootlicht werkt hoe het moet
- knipperlichten draaien door (enkel rechts werkt)
- tankmeter doet nog steeds niets

Dit kan je zien in dit YouTube filmpje
https://www.youtube.com/watch?v=ADQ072Hj-BM



Tellerklok Golf 2 met de Seat (? of Golf 2) kabelboom :

Neem ik nu terug de tellerklok van de Golf 2 met het stukje kabelboom dat daarbij was (met de gekleurde kabeltjes dus) dan is het resultaat enigszins vergelijkbaar, doch beter. :
- lampje batterij brandt
- lampje oliepeil flikkert
- lampje koelvloeistof doet niets
- lampje grootlicht werkt hoe het moet
- knipperlichten werken correct
- tankmeter doet nog steeds niets

Dit kan je zien in dit YouTube filmpje
https://youtu.be/DAoBT8xjXTc


Het lijkt dus wel dat elke tellerklok anders functioneert bij elk type kabelboom. Andere kabelboom betekent ander resultaat.

En dat is ook logisch als je beide kabelbomen + stekkers even naast elkaar legt :




beide stekkers met de paspin in het midden (linkerzijde zekeringkast) :



beide stekkers met de paspin aan de zijkant (rechterzijde zekeringkast) :



Zoals je op beide bovenstaande foto's kan zien zitten de kabeltjes anders gestoken op de fiches.
De opbouw van de witte kabelboom (Golf 3) is dus NIET identiek aan deze van de Golf 2 (?) kabelboom.

Ik vermoed dus dat mijn probleem daar zit.
En dat het iets gaat te maken hebben met 1 of 2 kabeltjes die niet juist zitten.



Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?
Welk kabeltje(s) zou daar verantwoordelijk voor kunnen zijn ?
Hoe kan ik dit uitvissen? of uitmeten met de voltmeter ?

Heeft er misschien ook iemand de juiste schema's hiervan ?

Last edited by luiwammes : 17-05-2020 at 09:36.
Reply With Quote
  #3  
Old 17-05-2020, 09:43
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by luiwammes
Ik heb problemen met de benzinemeter op de Golf 2 tellerklok in mijn Golf 1.

Dit alles zit in een heuse 'klusbak' verbouwd. Golf 1 cabrio van 1985.
Ik heb de Golf 1 cabrio gekocht in goed vertrouwen en geen ervaring hebbende met VW-techniek. Ik had dus bij de aankoop niet gezien dat er een vreemd motorblok + kabelboom in de auto zat.


De vorige eigenaar heeft (waarschijnlijk na een motorschade aan het origineel blok) een ander motorblok ingebouwd. Iets van de periode/familie Golf 3.
Hierbij werden de volgende zaken aangepast :
- motorblok Seat 1600 of 1800 (generatie Golf 3)
- kabelboom = familie Golf 3 (waarschijnlijk die van het Seat motorblok)
- stuurkolomhendels = familie Golf 3
- tellerklok is van een Golf 2 (jonge reeks na 1988 = enkele fiche)

Alles werkt en functioneert naar behoren in de Golf.
Enkel de benzinemeter doet niets. Deze blijft helemaal links onder staan.
Hij geeft aan dat de tank leeg is, hoewel ik deze pas gevuld heb.

Ik ben dus eerst gaan zoeken naar waarschijnlijk een probleem met de tankvlotter in de tank.

Potentiometer op de vlotter :







De fiche links onder op de foto (2polig) is niet aangesloten. Dit is de oude fiche van de originele Golf 1 kabelboom.
De fiche centraal (3polig) is deze van de Golf 3 kabelboom.
- bruin = massa geschakeld
- rood/geel = voeding elektrische opvoerpomp
- paars = plus geschakelde kabel voor de tankvlotter

De bruine kabel van de 2polige (oude) stekker is verbonden met de bruine kabel van de 3polige (nieuwe) stekker.
De paarse kabel van de 2polige (oude) stekker is verbonden met de paarse kabel van de 3polige (nieuwe) stekker.
Dus de 2polige stekker en de 3polige stekkers werden onderling met elkaar verbonden. Bruin met bruin, paars met paars.


Ik heb eerst met de voltmeter getest.

Kontakt uit (kontaktschakelaar) :
- bruin : geen meetwaarde
- paars : geen meetwaarde
- rood/geel : geen meetwaarde

Kontakt aan (kontaktschakelaar) :
- bruin : massa (-12V)
- paars : geen meetwaarde
- rood/geel : +12V

Er is dus iets mis met de paarse kabel.
Deze krijgt op geen enkel moment voeding.
Dus het probleem zit hogerop, richting kabelboom of zekeringkast of tellerklok.

Als ik de paarse kabel verder door volg naar de zekeringkast meet ik een signaaltoon op de paarse kabel in de zekeringkast. Dus de paarse kabel komt aan in de zekeringkast. Er is geen kabelbreuk op het stuk kabelboom van tankvlotter tot zekeringkast.

Dus concludeer ik dat het probleem zit in de zekeringkast of de tellerklok zelf.

De tellerklok is van een Golf 2 :










De paarse hoor je ook geen spanning van voor op te krijgen, dit is de draad van de vlotter naar je tellerklok.

Alles is trouwens wel slordig aangesloten met die amp krimp verbinders. Daar krijg je ooit storingen in door oxidatie. Je kan het beter solderen...
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #4  
Old 17-05-2020, 09:48
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Aangezien er ergens iets fout zit in de kabelboom heb ik met de voltmeter even de benzinemeter aan de achterzijde van de Golf 2 tellerklok uitgemeten :

Contact AAN + zwart op massa aangesloten :
https://youtu.be/ZMZSk12dY6Q

Contact UIT + zwart op massa aangesloten :
https://www.youtube.com/watch?v=TduDwYWtbHI


Dan effe rode testkabel van de voltmeter rechtsreeks op de batterij (+12V) aangesloten. En dan maar meten met de zwarte testkabel

Contact AAN + rood op +12V aangesloten :
https://youtu.be/LCiIjb6pmQo

Contact UIT + rood op +12V aangesloten :
https://youtu.be/zGMs_h2ivQw


Ik word er alleszins niet wijzer uit.

Weet iemand of mijn benzinemeter stuk is ofwel ik ergens een kabelcontactfout zou kunnen hebben ?
Reply With Quote
  #5  
Old 17-05-2020, 09:52
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
De paarse hoor je ook geen spanning van voor op te krijgen, dit is de draad van de vlotter naar je tellerklok.

Alles is trouwens wel slordig aangesloten met die amp krimp verbinders. Daar krijg je ooit storingen in door oxidatie. Je kan het beter solderen...



Ik weet het.
Het is een warboel.
Auto lijkt mij snel snel in elkaar gestoken (voor de verkoop).
Ik wil eerst alles werkende krijgen en dan ga ik de verbindingen inderdaad nog nasolderen.
Maar daarvoor ga ik dan een dagje de professionele soldeerbout van een kameraad huren. Maar nu in deze Coronatijden mag ik deze in principe zelfs niet gaan uithalen
Reply With Quote
  #6  
Old 17-05-2020, 14:16
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 120
Default

Ok... laten we even wat dingen uitsluiten

Benzinepomp de stekker er af trekken en op de pomp zelf de weerstand meten tussen de pin waar BRUIN en PAARS aan zit. Die zou naar volgens mij ergens tussen de 100 en 500 moeten zitten. JA? -> Vlotter is goed.

Vervolgens zou U1/12 (blauw) spanning moeten krijgen vanuit de teller. Die gaat vervolgens via M/03 (paars/zwart) naar de vlotter.

http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html
Reply With Quote
  #7  
Old 18-05-2020, 07:42
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Wat Bartaggio zegt.
Wel even opletten met A2 resource, dit zijn US schema's en kunnen afwijken van EU. Beste een handboek op de kop tikken zodat je de juiste schema's altijd bij de hand hebt.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 18-05-2020, 09:16
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Okee,

http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html

Met deze ben ik al héél veel.
Nu weet ik tenminste ook wat elke fiche (+kabelboompje) op de zekeringenkast betekent.




Want zelfs dat wist ik (nog) niet.

Ik ben nieuw in het post-80er VW gebeuren dus heb tot nu nog geen toegang gehad tot al deze schema's en dergelijke.
Verdraaid handig!



Deze 2 stekkers zijn van toepassing voor dit probleem :
U1 Instrument Cluster Wiring Harness
U2 Instrument Cluster Wiring Harness

Dit is dus voor de kabelboom die naar het Instrumentenpaneel gaat.

Nu zie ik tenminste al wat al deze kleurtjes kabels betekenen.
En weet ik al meteen welke niet aanwezig/vervat zitten in mijn Golf 1, noem het maar gerust technisch gezien een gedownsizede Golf 3.

- outside air temperature sender niet van toepassing
- outside air temp sender ground n.v.t.
- glow plug relay n.v.t.
- vehicle speed sensor n.v.t.
- enz …..


Deze kabeltjes zitten dus wel allemaal op de kabelboom, …...


...…maar zijn niet allemaal nodig/aangesloten op de auto of op het instrumentenpaneel van de Golf 2.

Dus een gedeelte van de gekleurde kabeltjes kan ik gerust negeren.

En nu is mij ook duidelijk wat u schrijft in uw repliek :

Quote:
Originally Posted by Bartaggio

Vervolgens zou U1/12 (blauw) spanning moeten krijgen vanuit de teller. Die gaat vervolgens via M/03 (paars/zwart) naar de vlotter.



Als de tellerklok geïnstalleerd is en het contact staat AAN, 'vertrekt' er dus spanning vanuit de tellerklok via het blauwe kabeltje naar pin U1/12.
Als ik daar (pin U1/12) op de zekeringenkast even de voltmeter ophoudt zou ik daar spanning moeten meten. ….. ± 10V toch ?

Dan kan ik ook even meten of er dan ook op M/03 (paars/zwart) staat.

Zodra ik het contact afzet is het vanzelfsprekend ook gedaan met het meten van waarden.


Bedankt !
Ik ga eerst eens meten of ik inderdaad spanning meet op pin U1/12.
Zoniet kan ik concluderen dat er iets stuk of slecht contact is in mijn Golf 2 tellerklok.
Dan kan ik ook even meten of er spanning staat op M/03.
Dit kan ik dan in principe ook meten op de paars/zwarte kabel op de benzinepomp.




Op die paarse kabel zou ik dan ook spanning moeten meten.
En die test heb ik al gedaan.
Ik meet geen spanning op de paars/zwarte kabel, niet bij contact AAN, niet bij contact UIT.

Dus ik blijf denken dat het probleem in de tellerklok van de golf 2 zit ofwel in de zekeringenkast.

Maar …. METEN is WETEN
dus ik ga vandaag nog effe dit uitmeten.

En dan ga ik even het de weerstand meten over de vlotter (potentiemeter).



Last edited by luiwammes : 18-05-2020 at 09:23.
Reply With Quote
  #9  
Old 18-05-2020, 09:57
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Wat ik wel raar (blijf) vinden is dat de kabelboom die bij de tellerklok van de Golf 3 hoort zo danig verschilt van de kabelboom van de Golf 2 teller.


- Golf 3 tellerklok heeft een bijhorende kabelboom met allemaal witte kabeltjes



- Golf 2 tellerklok heeft een bijhorende kabelboom met gekleurde kabeltjes



De fiches op de achterzijde van de tellerklok zijn 'identiek' dus deze kabelbomen kunnen onderling omgewisseld worden.



En dat had ik ook gedaan.
Ik had de Golf 3 tellerklok eens getest met de 'witte' kabelboom en daarna ook eens met de gekleurde kabelboom.
Hij gaf het beste resultaat met de gekleurde kabelboom.
Met de witte kabelboom (= golf 3) op de Golf 3 tellerklok deed hij zelfs helemaal niets.

De verklaring daartoe zit in de U1 en U2 stekkers van die beide kabelbomen.
Aan de zekeringenkast klopt dit verhaal niet meer.
Je kan duidelijk zien dat de stekkers van beide kabelbomen enorm verschillen.

De beide U1's zijn NIET identiek


kijk maar eens hoe de kabeltjes allemaal op andere posities gezet zijn

Ook de beide U2's zijn NIET identiek


ook hier zitten de kabeltjes per stekker op steeds verschillende posities


De gekleurde kabelboom (Golf 2 ?) gaf het beste resultaat op de Golf 3 tellerklok. Het merendeel van de functies + waarschuwingslampjes waren correct aangesloten. Lijkt mij heel onlogisch dat de 'vreemde' (gekleurde) kabelboom een beter resultaat geeft dan de witte kabelboom die bij de Golf3 telelrklok hoort.
Ook op de Golf 2 tellerklok had ik het beste resultaat met de Golf 2 gekleurde kabelboom.

Raar toch hè.
Met zijn eigen (witte) kabelboom maakt hij nergens een correct contact.
En met een vreemde kabelboom (gekleurde draden = Golf2) maakt hij veel betere contacten



Ik durf daarom dus concluderen dat de stekkers op de achterzijde van de tellerklokken waarschijnlijk identiek gekabeld zijn.



Maar dat het verschil eigenlijk zit in dat stuk kabelboom en dat deel van de zekeringenkast (U1 + U2) dat betrekking heeft op het instrumentenpaneel.

of met andere woorden.
Ieder model van de Golf groep is uniek. En het is dus zeker geen kwestie van universeel plug & play.


De Golf 3 tellerklok heeft ooit 100% naar behoren gewerkt met de witte kabelboom in de Golf 3 waar hij ooit (25jaar lang) inzat met de daarbij horende zekeringenkast en kabelboom-cluster
Een foto van de Golf 3 kabelboom die ik zaterdag kocht :





Van zodra je die tellerklok dan aansluit op een ander type auto met een ander type zekeringenkast heb je heisa. En vallen er een aantal functies weg, omdat de kabeltjes op stekkers U1 en U2 anders gepind zitten.

Mijn conclusie is daarom :

Zekeringenkast en U1+U2 kabelboom horen bij elkaar en moeten steeds bij elkaar blijven wil je dat je systeem plug & play blijft werken.
- de witte kabelboom hoort bij de zekeringenkast (+kabelboom) van de Golf 3 en is niet compatibel met de kabelboom in mijn Golf 1 cabrio (waarschijnlijk van oorsprong Seat)


Daarom concludeer ik dat daar ergens de fout zit in mijn Golf 1 cabrio.
- ze hebben een motor van een Seat genomen
- een kabelboom + zekeringenkast van ?? (Seat of …. ik weet het niet)
- een tellerklok van een Golf 2
- gekleurde kabelboom (U1+U2) van ??? (merk/type mij geheel onbekend)

Ik vermoed dat dit gekleurde kabelboompje dus niet 100% compatibel is met de geïnstalleerde zekeringenkast. Ze hebben gewoon op goed geluk eentje genomen en die blijkt 90% compatibel te zijn met de geïnstalleerde zekeringenkast. Ergens verschillen er een paar kabeltjes.
Ergens zitten er 1 of 2 of 3 kabeltjes anders aangesloten op de U1 en U2 stekkers t.o.v. van deze aansluitpunten U1 en U2 op de zekeringenkast.

Waarschijnlijk is dat gekleurde kabelboompje dus origineel van dezelfde Golf 2 (1988 - 1992) waar ook de tellerklok uit komt.
En is, per geluk, deze combo voor 90% compatibel met de zekeringenkast van die Seat.
Enkel de benzinemeter niet. Die is niet compatibel. Daarvan zit er dus ergens een kabeltje verkeerd geschakeld en dus niet correct geschakeld op de Seat zekeringenkast.

Ik moet dus even gaan nameten welke kabeltjes er anders gaan zijn geschakeld.
Ik vermoed dus dat blauw niet juist zit op U1/12 en dat er ook niet de juiste verbinding wordt gemaakt met M/03.

Ergens ga ik dus in mijn gekleurde (Golf 2) kabelboompje 1 of misschien 2 kabeltjes moeten omsteken (ompinnen) zodoende dat deze ook compatibel is met de Seat-zekeringkast met betrekking tot de voeding naar de benzinemeter en vlotter.


Bestaan er ook schema's van deze U1 + U2 kabelbomen en de tellerklok van de Golf 2 (stekkerfiche op de onderzijde) ?

Last edited by luiwammes : 19-05-2020 at 06:15.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-05-2020, 10:21
Bartaggio's Avatar
Bartaggio Bartaggio is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2012
Posts: 120
Default

Volgens mij is de reden waarom de Golf 3 teller + witte kabelboom niet werkt omdat die een stroomtoevoer mist die bij Golf 3 via E/2 naar U2/01 gaat. Zou je op E/2 ofwel U2/01 +12v zetten dan zal je teller naar mijn idee moeten werken met die witte kabelboom.

De waarschijnlijke reden waarom de kabelboom verschilt is omdat de Golf 2 teller geen toerenteller/MFA/digitaal snelheidssignaal/enz.. heeft.

Schema voor de teller in Golf 2:
http://www.a2resource.com/electrical/CE2cluster.html
Reply With Quote
  #11  
Old 18-05-2020, 11:55
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Complimenten voor je uitvoerige beschrijvingen! Zie je niet vaak!

Wat je wel vaak ziet bij motorombouwen, is dat er problemen in kabelbomen ontstaan. Er moet behoorlijk wat aangepast worden en de ene is daar een stuk secuurder in dan de andere. Hoewel VW behoorlijk plug & play is (zeker vergeleken bij andere merken) is de mate van plug & play die jij verwacht toch wat te hoog.

Er rest niks anders dan met een schema in de hand, vanaf 1 punt in het systeem te vertrekken en stekker voor stekker na te meten of de signalen die je verwacht, ook op de stekkers op de juiste plek voor komen. Tegen de tijd dat je aan de andere kant van het systeem hebt bereikt, heb je je probleem wel gevonden.

Quote:
Als de tellerklok geïnstalleerd is en het contact staat AAN, 'vertrekt' er dus spanning vanuit de tellerklok via het blauwe kabeltje naar pin U1/12.
Als ik daar (pin U1/12) op de zekeringenkast even de voltmeter ophoudt zou ik daar spanning moeten meten. ….. ± 10V toch ?


Ik zou dus inderdaad dit ^^ gaan doen. Spanning zou rond de 12v bij stilstaande motor moeten zitten
__________________
Reply With Quote
  #12  
Old 18-05-2020, 13:26
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Hoewel VW behoorlijk plug & play is (zeker vergeleken bij andere merken) is de mate van plug & play die jij verwacht toch wat te hoog.



Hierin hebt u gelijk.
Dat is het nadeel als je een kameraad uit het VW-milieur hebt die je vertelt via whatsapp dat een Golf in het algemeen zeer plug&play is.
Maar ik mag natuurlijk niet teveel verwachten


Ik heb intussen ook effe via het schema op de website 'a2resource' de stekkers U1 en U2 nagelopen en alle kleuren effe bekeken.

Ik heb deze 'kleuren-kabelboom' en de Golf 2 tellerklok hier bij me thuis liggen. Dat kon ik snel doen.
De auto zelf staat hier 20km vandaan.
(en officieel ben ik nu van thuis uit aan het Corona-werken)


Alle kleuren in mijn gekleurde kabelboom komen overeen met het schema.
Behalve eentje : op U2/05 zou een violet-kleurige kabel moeten zitten.
Deze is volgens het schema de "Low Level Coolant Sender"

Echter bij mij zit daar een rood/witte kabel op. En dus geen violet zoals het schema voorschrijft.










Voor het overige komen alle kleurtjes dus mooi met elkaar overeen.


Op stekker U1 zit op pin 05 ook een rood/wit kabeltje. Hier is dit van de "Low Oil Pressure Switch".

En dan rijzen er enkele vragen :
- Zou de rood/witte kabel op fiche U2 dezelfde functie hebben als op fiche U1?
- Zijn beide kabels misschien intern in de zekeringenkast of intern in de tellerklok verbonden ?
- Of is dit gewoon de violet-kabel met een ander kleurtje en heeft deze dezelfde functie, namelijk "Low Coolant Level Sender"
- Of is dit 'rood/wit-zijn' gewoon toeval ? En heeft deze kabel nog een geheel andere functie.
- Is misschien het schema op de website fout m.b.t. deze kabel
- Zou het kunnen dat rood/wit gewoon voor een interne storing zorgt En dat dit dan de oorzaak is waarom de tankmeter het niet doet.




Ik hoor het jullie al zeggen : ==> METEN = WETEN

Ik moet dringend op uitstap en de functies van al deze kabeltjes eens even nameten en testen.





Ik wil iedereen die hier een reply op geeft OPRECHT en UITERST bedanken.
Bij iedere reply leer ik weer iets bij.
En dat is nuttig, maar ook gewoon fijn.



Eén ding heb ik met zekerheid geleerd.
Ik een VW van de jaren 80 / 90 zit toch best wel meer logica en technisch inzicht verwerkt dan in de opeltjes en 2pk'tjes van de jaren '70, die ik tot op heden de eer heb gehad te leren kennen.

Last edited by luiwammes : 18-05-2020 at 13:29.
Reply With Quote
  #13  
Old 18-05-2020, 14:11
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Als je wat googelt op U2/5 dan zie je dat het bij diverse modellen (Golf 3, Corrado, Golf 2 nieuwe zekeringkast) een rood-witte kabel hoort te zijn, welke zit aangesloten op de koelvloeistofhoeveelheidssensor (mooie voor scrabble). Ik zou me dus niet zo druk maken over de kleur.

Als je hier kijkt:
http://www.montecarlomagic.privat.t...0Golf%20III.pdf

Zie je dat U1/05 ook rood/wit is. Lijkt dus allemaal te kloppen.

Ik zou dus gewoon het schema af gaan lopen in de auto met de multimeter. Kans is groot dat er ergens niet correct zit aangesloten.
__________________
Reply With Quote
  #14  
Old 18-05-2020, 14:26
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Volgens mij is de reden waarom de Golf 3 teller + witte kabelboom niet werkt omdat die een stroomtoevoer mist die bij Golf 3 via E/2 naar U2/01 gaat. Zou je op E/2 ofwel U2/01 +12v zetten dan zal je teller naar mijn idee moeten werken met die witte kabelboom.


Ik hou er niet van om mensen tegen te spreken en al zeker niet over zaken waarvan ik zelf geen kaas heb gegeten.
Maar ik denk dat je fout zit in je reply wat de witte kabelboom van de Golf 3 teller betreft.
Ik denk niet dat het te maken heeft met enkel 1 (voedings-)kabeltje wat ontbreekt in die witte kabelboom.
In de Golf 3 deed deze het origineel wel.

Overigens heb ik alle kabels van de witte kabelboom ook even overlopen en vergeleken met het schema op de website a2resource :

Er zijn toch echt wel teveel verschillen met de gekleurde kabelboom.



Op deze foto zie je goed welke kabels (pins) er wel op zitten en welke niet :


U1/01 : nee : oil temp sender
U1/02 : nee : outside temp sender
U1/03 : ja : high oil pressure switch
U1/04 : nee : start/run power (+12V)
U1/05 : ja : low oil pressure switch
U1/06 : ja : ignition coil (toerenteller)
U1/07 : ja : outside temp sender ground
U1/08 : nee : verklikkerlampje gloeibougie (diesel)
U1/09 : nee : TDI motronic
U1/10 : ja : massa
U1/11 : ja : verklikkerlampje mistlicht achteraan
U1/12 : ja : verlichting tellerklok

U2/01 : ja : gauge clusters +12V voeding komende van E/2 (??)
U2/02 : ja : snelheidssensor
U2/03 : nee : verklikkerlampje veiligheidsgordel
U2/04 : nee : MFA schakelaar (boordcomputer)
U2/05 : ja : low coolant sender
U2/06 : nee : verklikkerlampje knipperlicht
U2/07 : ja : verklikkerlampje groot licht (blauw)
02/08 : nee : MFA schakelaar (boordcomputer)
02/09 : ja : voeler temperatuurmeter (koelvloeistof)
02/10 : ja : waarschuwingslampje remmen
02/11 : ja : klok + MFA voeding (+12V)
02/12 : ja : verklikkerlampje batterij (ifv alternator)
02/13 : ja : massa voor de meters
02/14 : nee : MFA reset schakelaar


Er zijn toch wel wat verschillen met deze kabelboom.

Zo is de draad op U2/01 wel degelijk wél aanwezig. En zou de tellerklok dus toch wel degelijk wel zijn +12V voeding moeten krijgen.
Maar misschien zit dan het probleem wel in de Seat zekeringenkast; En ontbreekt daar de interne verbinding van E/2 naar U2/01.

(wie had ooit gedacht dat ik nog met zo'n termen zou beginnen gooien )


Nochtans het draadje U2/06 ontbreekt. Het verklikkerlampje voor de knipperlichten. En dat lijkt mij helemaal niet te kloppen.
Op de andere kabelboom doen de knipperlichten het wel voor 50%.


Een ding is me wel al duidelijk.
Op basis van dit stuk witte kabelboom en de fiches U1+U2 kan ik alvast 2 dingen concluderen :
- de verkoper van de Golf 3 kabelboom had tegen me gelogen
- de kabelboom is zeker niet van een diesel maar wel van een benzine


Dat leidt ik af het feit dat U1/06 (ignition coil) aanwezig is en U1/08 en U1/09 beide ontbreken (deze hebben te maken met de dieselmodellen)





De Golf 3 tellerklok doet het wel veel beter op de andere kabelboom.
In die andere kabelboom (gekleurd Golf 2) zijn bijna alle draden aanwezig; alleszins toch meer dan in de witte Golf 3 kabelboom.

Maar ik zal het eens moeten proberen.




Quote:
Originally Posted by Bartaggio
De waarschijnlijke reden waarom de kabelboom verschilt is omdat de Golf 2 teller geen toerenteller/MFA/digitaal snelheidssignaal/enz.. heeft.


De tellerklok zelf heeft inderdaad geen toerenteller. Daarin hebt u gelijk.
Maar in de gekleurde kabelboom is dit groene kabeltje (U1/06) wel degelijk wél aanwezig. Dus een toerenteller zou moeten kunnen werken.
Hij heeft ook geen MFA (boordcomputer) maar de kabeltjes U2/04 + U2/08 + U2/14 zijn wel degelijk wél vervat in de gekleurde kabelboom.
Dus een dash met boordcomputer zou in principe moeten kunnen aan te sluiten zijn.

Ook het kabeltje U2/02 (violet) voor het digitaal snelheidssignaal is OOK aanwezig.
U1/11 (wit) eveneens voor het digitaal snelheidssignaal is dan weer NIET aanwezig.








Ik begin dus te vermoeden dat deze gekleurde U1+U2 kabelboom deze van de SEAT is ..... Toledo, Ibiza, of god weet ik wat.
En dat enkel de telllerklok van een Golf 2 is.

- auto = Golf 1
- kabelboom = volledig Seat
- tellerklok = Golf 2



Ze zullen bij de opbouw van de auto waarschijnlijk wel een tellerklok van een Golf 2 genomen hebben omdat deze nog redelijk goed aan te passen is aan de vorm van het dashboard van de Golf 1 (omwille van de gedeelde hoekigheid).
De Seat tellers zijn meer afgerond en groter en passen niet in de Golf 1 omkasting.

En daar zal mijn probleem wel liggen.
De tellerklok van de Golf 2 is niet 100 % compatibel met de Seat kabelboom.
Op de bekabeling met betrekking tot de benzinemeter loopt er iets mis.

Last edited by luiwammes : 18-05-2020 at 14:44.
Reply With Quote
  #15  
Old 23-05-2020, 08:10
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Nogmaals een update hier.

Gisteren was het de grote METEN-is-WETEN-dag.

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Ok... laten we even wat dingen uitsluiten

Benzinepomp de stekker er af trekken en op de pomp zelf de weerstand meten tussen de pin waar BRUIN en PAARS aan zit. Die zou naar volgens mij ergens tussen de 100 en 500 moeten zitten. JA? -> Vlotter is goed.


Fotootje bij de test :




Dat lijkt mij dus in orde te zijn.
Ik denk dat de vlotter functioneel is. Dus die ga ik voorlopig in zijn holletje laten zitten.
Ik ga het probleem voorop in het monster gaan zoeken …..

Quote:
Originally Posted by Bartaggio
Vervolgens zou U1/12 (blauw) spanning moeten krijgen vanuit de teller. Die gaat vervolgens via M/03 (paars/zwart) naar de vlotter.

http://www.a2resource.com/electrical/CE2.html


Ik heb dan de beide stekkers U1 + U2 op de zekeringenkast getest.




Hierbij heb ik 2 voltmeters gebruikt.
- gekleurde kabelboom tussen zekeringenkast & tellerklok
- sleutel in het contactslot (-> contact AAN/UIT)
- Voltmeter 1 : rode testdraad rechtsreeks op batterij (+12V) -> negatieve waardes meten
- Voltmeter 2 : zwarte testdraad rechtstreeks op massa -> positieve waardes meten




En zo heb ik elk van de 28 pinnetjes op de stekkers U1 en U2 ingeplugd op de zekeringenkast één voor één gemeten en alle waardes genoteerd.
Met de ene voltmeter mat ik de "negatieve spanning". Met de andere voltmeter de positieve spanning. Zo hoefde ik de kabels niet steeds om te pluggen tussen massa en +12V-batterij.
En kon ik ook zeker weten of er negatieve of positieve spanning op elke contactpin stond, ofwel helemaal geen spanning (indien niet aangesloten).

Hierbij kwam ik tot het volgende schema met alle opgemeten waardes.
AUB niet nalezen en/of uitpluizen. Dit schema is louter ter info.
Wanneer nog iemand ooit probleem ondervindt met de Tellerklok van zijn Golf 2 kan hij/zij hier komen nakijken en de meetwaardes vergelijken.





Iedereen neemt eruit wat hij/zij wil.

Op een aantal pins zit geen kabeltje (U1/08 - U1/09 - …..) dus hier kan ook helemaal niets gemeten worden.
Op een aantal pins zit wel een kabeltje maar wordt er nergens een signaal gemeten. Dat is ook logisch. De auto heeft geen snelheidssensor of ook geen MFA. Dus alle kabeltjes die daar rechtstreeks mee te maken hebben (U2/02 - U2/04 - U2/08 - U1/07), daar verwachtte ik ook helemaal niets te meten.


Wat ik wel kon concluderen tijdens het uitmeten is dat ik signalen en meetwaardes opmat op een aantal contactpins die in de richting lagen van wat ik daar kon/mocht verwachten :
- U1/03 : knipperlicht (ledje) olie
- U1/04 : +12V bij contact aan
- U1/06 : signaal toerenteller
- U1/14 : dashboardverlichting
- U2/06 : verklikkerlampje (groene led) bij ingeschakelde knipperlichten
- U2/07 : verklikkerlampje (blauwe led) bij ingeschakeld groot licht
- U2/13 : constante massa voor de meters



Nadat de motor een paar keer goed had staan draaien tijdens het uitmeten was goed te zien dat de temperatuurmeter in de tellerklok naar behoren werkte.




Ook alle lampjes in de tellerklok werken en doen wat ze moeten wanneer ze het moeten. Ook bij U1/12 (brandstofmeter) mat ik waardes die in de richting lagen van wat ik dacht te mogen verwachten.
Mijn conclusie : het probleem kan enkel zitten in ofwel :
- het benzinemetertje zelf wat stuk is
- een slecht contact intern in de tellerklok ter plaatse van de benzinemeter
- een fout in de kabel of zekeringkast m.b.t. M/03

Dus dit moest ik dan (dank @Bartaggio) even linken aan het uitmeten van stekker M op de zekeringenkast.







Eerst twijfel ik bij de waarde die ik opmat bij M/02.
Ik kon niet begrijpen hoe ik bij zowel M/01 en M/02 een waarde van -12V mat.
Hoe kan ik zowel bij de massa M/01 als bij de 'Power' pin M/02 bij beide -12V meten bij ingeschakeld contact en ook bij contact uitgeschakeld. Hoe komt het dat ik daar nooit +12V op meet.
En dan werd het mij duidelijk. Als ik +12V zou meten, dan zou ik de benzinepomp al moeten horen draaien. Maar het is de brandstofrelais (67) die dit regelt.
Effe snelle test. Contact aan ….. motor starten …. en opnieuw meten.
De motor draait, ik hoor de elektrische brandstofpomp zoemen ….
Nu meet ik wel +14V op pin M/02.

Dus daar zit al zeker geen probleem ….. oef.
Toch opletten dus dat je niet te snel verkeerde conclusies trekt.
Maar effe rustig ademhalen en nadenken. En even bekijken langs de andere kant.


Dat principe heb ik dan ook toegepast bij het paars/zwarte kabeltje op pin M/03.
In de zekeringkast meet ik op pin M/03 waardes in de lijn van wat ik kan verwachten.
Dus diezelfde waardes moet/mag ik dan ook verwachten op dit paarse/zwarte kabeltje waar dit aankomt op de stekker op de vlotter :




En daar mat ik helemaal niets.
Met de stekker los geplugd van de vlotterfiche meet ik nog steeds geen waarde op de paarse kabel.

Ik heb al vanalles gelezen op fora (ook dit) over de functie van dit paars/zwarte kabeltje. Hoe dit een voeding is van de vlotter maar er ook negatieve spanning op staat. Het was me allemaal te onduidelijk geworden.

Dan maar effe mijn eigen logica toepassen.
Ik moet hier dezelfde waarde(s) meten als vooraan op M/03 op de zekeringkast.
Even de voltmeter erop aansluiten met de zoemerfunctie ingeschakeld.
Ik krijg geen signaaltoon tussen begin paarse kabeltje (stekker M/03) en het einde van het kabeltje (op vlotterfiche).

Kabelbreuk ?
ik had dit nochtans een 3tal weken geleden nog eens nagemeten. En toen had ik wel een signaaltoon. Dit kan toch niet.
Waarschijnlijk een verkeerd contact destijds ?


Laatste test :
Een extra draadje trekken van de vlotterfiche rechtstreeks naar pin M/03 op de zekeringkast.
En dit was het resultaat.




De benzinemeter klimt meteen de hoogte in.

Dus TOCH simpelweg ergens in het paarse kabeltje een kabelbreuk.
Niets moeilijker dan dat.
Had ik deze (laatste) test 2 weken geleden al maar meteen als eerste test uitgevoerd. Dan was het op 10 minuten opgelost geweest


Dus deze issue is OPGELOST

Aangezien ik dit paarse kabeltje niet meer vertrouw (ergens ? kabelbreuk) heb ik een extra kabeltje bijgetrokken in de kabelboom van zekeringkast naar de vlotter. En dit dan aansloten tussen pin M/03 en de vlotterfiche.

Mijn tank blijkt nu terug voor 75% te zijn gevuld

Last edited by luiwammes : 23-05-2020 at 08:18.
Reply With Quote
  #16  
Old 23-05-2020, 11:41
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik kan echt genieten van hoe je alles opschrijft. 9 van de 10 die zelf gaan storing zoeken lopen dit riedeltje ook af, maar er zijn er maar weinig die het zo uitgebreid opschrijven (Inclusief mezelf). Hier heeft iedereen die wil leren storing zoeken een mooie mini-cursus aan! Chapeau!

En top natuurlijk dat het opgelost is!!
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 23-05-2020, 13:36
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Dus het paarse kabeltje van deze foto waar net zoals bij de rest van de kabels een slecht gekrompen krimpverbinding aan zit. Is degene met een draadbreuk?
Quote:
Originally Posted by luiwammes




Als ik dit soort dingen zie bij elektra problemen, is het eerste wat ik zou doen de krimpconnectoren vervangen.
Als het daarmee niet opgelost is, ga je meten.

Sterker nog. Ik heb de neiging om dat gelijk te doen als ik zulke connectoren tegen kom en ze zijn slecht gekrompen. (scotchblokjes zijn nog erger)

Maar qua uitvoerig onderzoek doe je je forumnaam geen eer aan
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #18  
Old 23-05-2020, 20:45
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Eens met The Maxx, bespaar jezelf een hoop (toekomstige) ellende en herstel zulke verbindingen.
__________________
Reply With Quote
  #19  
Old 24-05-2020, 06:47
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Dus het paarse kabeltje van deze foto waar net zoals bij de rest van de kabels een slecht gekrompen krimpverbinding aan zit. Is degene met een draadbreuk?

Als ik dit soort dingen zie bij elektra problemen, is het eerste wat ik zou doen de krimpconnectoren vervangen.


Je hebt gelijk hoor.
Maar ik vrees dat het dan een nieuwe kabelboom zal worden.
Deze hangt letterlijk aan elkaar met van die connectoren.

Het plan is vrij simpel.
Eerst wil ik de auto zoals deze nu is klaar maken voor moeder de vrouw voor deze zomer om mee te gaan cruizen. Ze is haar Golf 7 TSI kotsbeu en wil terug iets oud om rond de klokkentoren te sjeezen. Het is nu letterlijk al een strijd wie 's morgens het eerst weg is, want die pakt de mk2.

Indien de cabrio haar bevalt ….. blijft deze een vast deel van de familie.
En dan ga ik rustig op zoek naar ofwel een complete nieuwe kabelboom (ik heb die van de Golf 3 cabrio ook nog liggen, die ik bijkocht om het probleem te zoeken). Maar de issue zal altijd zijn en blijven dat je op zo'n modernere kabelboom altijd de fiches, stekkers, schakelaars moet 'krimpen' die thuis horen in het dashboard van de mk1 en ook bvb. de achterlichten.
Dus ook dan ga je weer moeten gaan knippen en plakken. En dan krijg je dezelfde warboel.







Een andere oplossing is te gaan solderen.
Maar een kabelboom solderen die in een auto ligt is ook niet echt van de poes. Meestal kan je daar weer net niet aan.
Dus best solderen terwijl deze uit de auto is uitgebouwd. Maar dan moet je wel eerst correct alle benodigde lengtes (verlengingen of verkortingen) nauwgezet opschrijven ...... en ook dat papiertje niet kwijt leggen.

Probleem is echter dat ik nu wel de tijd, maar niet de plaats heb om dit te gaan doen. De auto staat gestald in een grote garage van 6,5 op 5m die ik huur aan een spotprijsje.
Ideaal ! voor zulke werkjes. Dan kan je alles mooi open en tentoon leggen.
Maar de eigenaar gooit mij eruit. Hij gaat zich terug een mobilhome kopen (na één jaar zonder) en eist zijn stalplaats terug op.

Dus ik moet andere oorden opzoeken voor de cabrio. Daarom dat ik hem nu snel terug rijklaar wil hebben.

En terwijl moeder de vrouw de cabrio uitprobeert en een paar maandjes 'testrijdt' heb ik net genoeg tijd om tegen de komende winter een nieuw motorblok + bijhorende kabelboom te gaan zoeken.
Er ligt nu een Seat motor in van een jongere generatie.
Ik denk dat ik op zoek ga naar een Golf 2 GTI (1800 8V) motor van dezelfde generatie (mid '80).
En dan lepelen we die erin.
Maar dan zal ik eerst wat opzoekwerk moeten doen. Welk type en carb's of injectie of ….. enz …. Zien wat het best is. Ik wil niet weer een kabelboom moeten openplukken.

En tegen dat we zover zijn, heb ik deze zomer nog genoeg tijd om deze luchtgekoelde weer in elkaar te sleutelen





…… en dan komt mijn werkgarage vrij voor de winter.
Dan kan ik aan de Golf 1 cabrio beginnen deftig werk te doen.

Dan gaat hij uit elkaar en kan ik ofwel enkel een nieuwe kabelboom trekken (van een Golf 3) die past op de huidige Seat motor. Ofwel een generatiecorrect 1800 blokje.


Maar eerst moet moeder de vrouw haar zegen geven …..
We doen al dat sleutelen uiteindelijk allemaal voor hen hè …...

Last edited by luiwammes : 24-05-2020 at 06:51.
Reply With Quote
  #20  
Old 24-05-2020, 07:00
luiwammes luiwammes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 49
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
Dus het paarse kabeltje van deze foto waar net zoals bij de rest van de kabels een slecht gekrompen krimpverbinding aan zit. Is degene met een draadbreuk?







De kabelbreuk bevond zich niet ergens ter hoogte van deze krimpconnectoren.
Daar was ik uiteraard ook beginnen uitmeten (toonsignaal) en vond ik geen kabelbreuk.

De breuk zat ergens in dat paars kabeltje in die dikke kabelboom die van aan de zekeringkast vertrekt en naar achteren loopt.
Dus waarschijnlijk bij het 'trekken' van deze 'vreemde' kabelboom zal er met het plooien wel ergens iets geknakt zijn (net enkel in dat paarse kabeltje) waarschijnlijk ter hoogte (links) van de bestuurdersstoel ofwel in die dubbele bocht (verticaal) aan de voeten.
Echter dat hele stuk zit in van dat zwart plastieke omhulsel (origineel af VW-fabriek). Raar dat dat daar gebeurd. Dat heb ik nog nooit voorgehad.
Daar kan je ook echt niet meer aan, of je moet heel de huls er beginnen zorgvuldig afplukken.

De krimpconnectoren deden het dus wel
Het was het fabriekswerk van VW wat hier nalatig was

Ach ja .... we kunnen voorlopig verder.
En bij een enkel zonnig-weer-auto .... dat komt zowieso al niet veel buiten.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum