Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-02-2013, 21:32
roka roka is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 259
Default golf V ED30+

Hallo allemaal,
hier even een klein verslag van mijn golf V ED30+.
De plus staat voor de diverse performance upgrades die er inmiddels zijn uitgevoerd deze upgrades hebben te maken met het verbeteren van oa de wegligging, vermogen en remmenrij.
Het begon met een 2007 ED30 kleur wit met oa Xenon, stoelverwarming, RNS510, multifunctie stuur, DSG, auto dimmende binnenspiegel en donker glas achter om de achter ruiten minder te laten afsteken heb ik de voorste 3 ruiten laten beplakken met folie net iets lichter dan de achterste 3.
Nu lijkt het allemaal iets meer een geheel en je kijkt iets donkerder de auto in en dat vind ik mooier dan zondoorkijkauto alla Paus mobile.

Daarna heb ik een nieuwe downpipe gemaakt met een dikke 500+PK racekat en de rest van de uitlaat is ook vervangen voor een van Supersprint.
Ook werd er een carbon Airbox geplaatst voor iets meer lucht tevens heb ik een extra Bosch 044 pomp geplaatst met een brandstof catchtank en een verstelbare brandstof drukregelaar. Ook heb ik de originele intercooler vervangen voor een grotere variant verder nog een paar kleine aanpassingen aan de inlaat en een aangepaste HD brandstofpomp.
Dit resulteerde in 345pk en 450nm best lekker voor een standaard motor!
Ook is de DSG bak aangepast om dit vermogen goed over te brengen op de weg, dus oliedruk omhoog en schakeltijd verkort. Met deze set-up heb ik 2 jaar probleemloos gereden maar het was nu toch echt tijd voor een volgende stap maar hier straks meer over.

Nu waren de remmen aan de beurt ik had mijn oog laten vallen op een set van APracing met 6 zuigers en 330mm schijven omdat AP een topmerk is in vooral de racerij leek dit mij wel een mooie upgrade voor de golf. Ik had op mijn golf 4 een AP 356 mm set zitten en had hier goede ervaringen mee maar helaas pakte het voor de ED30 anders uit heb alleen maar problemen gehad met deze "straat set" piepen en trillen ook nadat er nieuwe blokken waren gemonteerd en nadat de schijven waren afgedraaid, wat eigenlijk niet nodig was of hoeft te zijn bij een dure AP rem set. Na een aantal maanden alles weer verkocht en dus weer terug naar origineel, maar niet voor lang ;-)

In de tussentijd had ik ook het onderstel aangepakt de oude schroefset was aan vervanging toe en dus had ik mijn zinnen gezet op een Bilstijn B16 schroefset en ik kan wel zeggen dat dit echt super is voor deze auto hij stuurt perfect zeer scherp en goed voor circuit gebruik maar hij is nog steeds (redelijk) comfortabel. Wel heb ik wat dingetjes aangepast waaronder ingekorte bumpstops en verstelbare camber platen op de voorpoten ook achter heb ik iets meer camber als origineel maar dit moest om de 19"BBS CH-R genoeg ruimte te geven.

De wielen zijn dus BBS CH-R niet het lichtste wiel dat er is maar soms moet je compromis maken...
Ze zijn in de kleur Titanium zonder opschrift en met RVS stootrand deze rand is vervangbaar bij schade en dit is maar goed ook...
Ook had ik inmiddels een set 8 zuiger RS4 klauwen besteld met een set 370mm schijven met alu harten en een set geventileerde schijven met klauwen van een golf R. Toen ik de wielen op kon halen had ik inmiddels de remmen zover klaar dat alles gemonteerd kon worden, dus wielen en remmen gemonteerd en kwijlen maar!

Nu het onderstel en remmen en de looks helemaal naar mijn zin waren was het vermogen weer aan de beurt. Ik was al een beetje aan het hamsteren en had inmiddels al een Billet turbo, unieke vlakke kleppendeksel en een home made alu inlaatspruitstuk liggen dus het begon wel te jeuken om te beginnen. 3 weken geleden was het dan zover ik ging beginnen eerst alles eraf gesloopt en toen kon het passen en meten beginnen.
Omdat dit een nieuwe set-up moest worden heb ik er gelijk 3 gebouwd dus helemaal plug and play voor de ED30. Eerst heb ik de positie van de turbo bepaalt daarna kon ik beginnen aan het spruitstuk en heb er hier dus gelijk 3 van gemaakt maar het namaken gebeurd nu inmiddels op een mal maar deze moest eerst gemaakt worden en dit geld dus voor alle custom delen die er aan deze set zitten.
Waaronder oa spruitstuk, IC buis, olie en waterleidingen (teflon RVS),downpipe aanzuigbuis enz.
Ook heb ik een vlakke kleppendeksel geplaatst met een enkele aansluiting voor carterventilatie en voorzien van rode bobines.
Voor de carterventilatie heb ik een losse catchtank gemaakt voorzien van race dop ook het inlaatspruitstuk is custom made hiervoor waren er wel een aantal aanpassingen nodig. Ook werden de verstuivers vervangen voor een paar grotere broertjes en ook de HD pomp is vervangen voor een nieuwe grotere broer ook het overstort ventiel van de hd brandstofdruk werd vervangen. ook wer er een grote Forge blow of geplaatst voor wat extra belevenis.
Ik had voordat ik aan de ombouw begon ook al een datalog systeem ingebouwd dit was een systeem van Zeitronix en ik heb dit gedaan omdat ik niet altijd met een laptop rond wil rijden om toch de boel in de gaten wilt houden. Ik had deze set besteld met 2 EGT sensoren een boost sensor Labda en AF ratio meter dit is allemaal af te lezen op 1 grote display die ik in de zonneklep heb gebouwd hier is verder niets aan te zien behalve als ik de schakelaar omzet dan kan ik alles in de gaten houden.
Dit systeem heeft nog een voordeel en dat is dat je triggers in kunt stellen dus bv bij meer dan X bar turbodruk of bij een uitlaattemperatuur boven X of een mengsel van X gaat er een signaal uit, dit signaal heb ik omgepoold naar 2 LED lampjes die in de cockpit zijn gebouwd en zeer zichtbaar als ze aan gaan.
Dus zonder constant op het scherm te kijken word je toch gewaarschuwd.
Ook kan ik een X toerental instellen en dan weken de lampjes als shift lichtst ook dit werkt erg mooi.
Nu was het de beurt aan JDEngineering om alles goed af te stellen en dit is helemaal goed gekomen namelijk 424PK en 475NM precies zoals verwacht.
Meer is met deze motor niet verantwoord en ook de bak zit nu op zijn max de turbo set-up en de verstuivers kunnen echt nog wel meer doen maar dit is voor nu de max er zit ook meer koppel in maar zoals gezegd niet voor nu.
Ook heeft Jeroen de power controller afgesteld en dit werkt echt perfect ik kan nu bv met nat weer in stand 2 vol weg trappen vanuit de eerste versnelling zonder dat de traction control ingrijpt!
Ik begin met 0,3 bar druk in de 1 en in de 2 zit ik op 0,4 tot 0,6 aan het eind van de 2 in 3de versnelling begin ik met 0,6 oplopend naar 1 bar en vanaf 4 is het bijna vol boost omdat je dan al dusdanig hard rijd dat je zelfs bij nat weer geen wielspin meer krijgt en je dus gebruik kunt maken van het volle vermogen.
Is het iets droger dan ga je gewoon naar standje 3 of naar stand "are you nuts"!! 4.
De auto is nog steeds goed te rijden en dit bewijst mijn vriendin want die rijd er dagelijks mee wel kreeg ik te horen dat ze liever in stand 3 rijd en dat stand 2 voor mietjes was haha
Oke genoeg gelu.. hier wat picas.

Zeitronix en power controler.





Aangepaste carbon airbox 90mm alu aansluitinf en high flow Sparco filter.



Spruitstuk en voorzien van Heatwrap.



Olie en water leidingwerk. (rvs en Teflon).



Hybride Billet turbo.



Vlakke kleppendeksel.



Motorruimte.





Wat delen.









RS4 8 zuiger klauwen.



Auto.





Uitdraai 424 PK

Reply With Quote
  #2  
Old 01-02-2013, 21:40
riendert's Avatar
riendert riendert is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 965
Default

Prachtig project, zowel optisch maar vooral technisch!
Reply With Quote
  #3  
Old 05-02-2013, 22:30
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Wat een super dikke en vooral super nette wagen!
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #4  
Old 05-02-2013, 22:34
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Superdikke wagen!
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #5  
Old 05-02-2013, 23:17
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Dik vermogen! Maar zie ik nu goed dat de dsg omgerekend 55pk weg snoept?
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #6  
Old 05-02-2013, 23:30
Joentje
Guest
 
Posts: n/a
Default

Ge-weldig! En een heel net verslag weer Roy!
Reply With Quote
  #7  
Old 05-02-2013, 23:42
antoine91 antoine91 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 450
Default

Geweldige wagen!!
Reply With Quote
  #8  
Old 06-02-2013, 00:07
René's Avatar
René René is online now
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

ik heb hier maar één woord voor: Affentittengeil!
Reply With Quote
  #9  
Old 06-02-2013, 00:39
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,504
Default

Dik! Meer foto's van de auto zelf?
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #10  
Old 06-02-2013, 01:22
Cool Cool is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 207
Default

Lekker bommetje
Reply With Quote
  #11  
Old 06-02-2013, 06:57
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,447
Default

heerlijk apparaat! Ziet er goed uit
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:11.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum