Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-12-2011, 17:52
bobby-digital's Avatar
bobby-digital bobby-digital is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,336
Send a message via MSN to bobby-digital
Default electrische waterpomp

vrienden van de vara,

Ben eens aan het orienteren of het nu nut heeft om een electrische waterpomp te gaan gebruiken ipv de pomp door poellies aangedreven. kost dit nu echt zoveel vermogen?? rijden er mensen rond met zo'n pomp??

zie ook: electrische pomp
Reply With Quote
  #2  
Old 11-12-2011, 18:12
ferryfast's Avatar
ferryfast ferryfast is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 184
Default

Hoi,

Ik ga het ook op mijn 16v op carbs bouwen.
Heb er het eea over gelezen en ben er wel van overtuigd dat het een positief effect heeft op het vermogen op de wielen.
of het de 10 KW is die men op sommige sites beweert betwijfel ik (en vast vele anderen die hierop gaan reageren) maar denk dat je er behalve een verbeterde en beter beinvloedbare koeling ook 'vermogen mee wint'

hier een goede site en heb zelf deze pomp in de US gekocht, beetje rondkijken op t internet loont. vind 250 euro best aan de prijs.

http://www.daviescraig.com.au/Elect...WP-content.aspx

Groeten
Ferry
Reply With Quote
  #3  
Old 11-12-2011, 18:49
Dannyvw86's Avatar
Dannyvw86 Dannyvw86 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 136
Default

zoek anders bij autocross sites.. in de autocross wordt het namelijk ook veel gedaan!!

dat is grotendeels alleen om de koeling te verbeteren!!

greetz
__________________
82er Golf mk1 G60 Project Car
83er Golf mk1 G60
89er Golf Rallye
81er Scirocco gti Autocross
Reply With Quote
  #4  
Old 12-12-2011, 16:04
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

Volgens mij scheelt het vrijwel niks!, het elektrische vermogen voor een elektrische waterpomp komt van de dynamo af welke weer op de aandrijving zit! Doordat de dynamo harder moet werken heeft deze weer meer vermogen van de aandrijving nodig.

Engiste oplossing om minder vermogen kwijt te raken is een elektrische waterpomp welke minder pompt als een orginele waterpomp.
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 12-12-2011, 16:22
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

In de cross gebruiken we ze omdat de circulatie te regelen is dmv zo'n regelkast. Goeie pompen zijn die van Peters autosport of Biesheuvel. Pompen 90L per minuut max. Ook is het ideaal om sneller je motor op temp. te krijgen.
Reply With Quote
  #6  
Old 12-12-2011, 16:57
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Het scheelt best wel wat.
En dan niet zo zeer op weerstand ofzo. Maar met name de onbalans en de slechte lagering van de tussen-as.
Bij ons blijft dit een zwak punt met hoge toeren. Daarom tussenas eruit electrische waterpomp erin.

Gr, Pim Bonne
Dub-Detail
Reply With Quote
  #7  
Old 12-12-2011, 22:43
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

het gaat over een waterpomp, niet de olie pomp.

of mis ik nu iets?
Reply With Quote
  #8  
Old 13-12-2011, 08:08
ferryfast's Avatar
ferryfast ferryfast is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 184
Default

Quote:
Originally Posted by mark89769
Volgens mij scheelt het vrijwel niks!, het elektrische vermogen voor een elektrische waterpomp komt van de dynamo af welke weer op de aandrijving zit! Doordat de dynamo harder moet werken heeft deze weer meer vermogen van de aandrijving nodig.

Engiste oplossing om minder vermogen kwijt te raken is een elektrische waterpomp welke minder pompt als een orginele waterpomp.



De electrische waterpomp pompt ook minder dan de standaard pomp in de hoge toerentallen....... De standaard word direkt aangedreven en gaat dus harder pompen naarmate je meer toeren maakt alleen boven de 80 liter p/m koelt je systeem het water amper dus heeft niet veel zin maar stel dat je 7000 toeren draait dan levert je standaard pomp 200 + liter!

een standaard pomp trekt naarmate je het toerental verhoogt een 6 tot 10 KW! uit je systeem. een electrische pomp trekt op volle kracht (wat je lang niet altijd gebruikt) 0.4 KW

lees de link die ik postte anders s door.

Groeten
Ferry
Reply With Quote
  #9  
Old 13-12-2011, 11:38
spacer spacer is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 14
Default

Quote:
Originally Posted by ferryfast
een standaard pomp trekt naarmate je het toerental verhoogt een 6 tot 10 KW! uit je systeem. een electrische pomp trekt op volle kracht (wat je lang niet altijd gebruikt) 0.4 KW


Dat staat op de site die je linkte, iemand die ooit toevallig back to back heeft getest op 1.8/2.0L vw blokken en weet in welke orde van grootte dit op deze blokken ligt?

@jerry: in de cross zie je ook veel van die johnson waterpompen, gebruikt iedereen daar ook een regelunit op? Waar scoor je die units uberhaupt?
__________________
www.trn-engineering.nl
Reply With Quote
  #10  
Old 13-12-2011, 13:42
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

Heb dit een jaar of 6 geleden op een scooter gebouwd op mn werk.
We hebben die vooraf op de vermogenstestbank gezet en achteraf gelijk weer en dit scheelde wel aardig. Maar vraag me niet hoeveel (staat sowieso niet in verhouding met de auto).
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #11  
Old 13-12-2011, 14:08
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Vaak wordt een electrische pomp er bij op gemonteerd om koelvloeistof over langere afstand goed te kunnen rondpompen (autocross dus, daar zit alles vaak achterin de auto)
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #12  
Old 13-12-2011, 18:37
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Quote:
Originally Posted by JerryGT
het gaat over een waterpomp, niet de olie pomp.

of mis ik nu iets?


Icm met drysump. waterpomp vervalt, elektrische waterpomp.

Als je eraan zou gaan rekenen denk ik dat het wel scheelt.

De riem aangedreven set-up ondervind weerstand op de riem en de loopwielen en dan in de pomp zelf.

Het harder draaien van de pomp staat niet evenredig met de opbrengst en de flow.

Al die krachten hoeft de elektrische pomp niet te verwerken. Dus die zou met minder vermogen dezelfde capaciteit moeten kunnen halen.

Het enige waar ik niet helemaal zeker van ben is de dynamo. Deze wordt immers ook zwaarder belast. Mijn gevoel zegt dat elektrische energie overdracht minder weerstand heeft dan mechanische (riem pully set-up)


actie=-reactie
Reply With Quote
  #13  
Old 14-12-2011, 00:07
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,657
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

Je bent in ieder geval de massa traagheid van een onderdeel weer kwijt, dus het zal wel degelijk iets uitmaken in het (dynamische) vermogen. Ook al wordt er een grotere belasting op je dynamo gezet.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #14  
Old 14-12-2011, 23:33
D-ion D-ion is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 244
Send a message via MSN to D-ion
Default

Waarom spreken jullie over een "grotere belasting van je dynamo?! Mechanish gezien isndit onzin! Hij draait gewoon even veel/weinig toeren. Of er nou wel of geen waterpomp meedraait?! Wel zou bij een slechte dynamo je accu sneller leeg trekken als dat deze bijgeladen wordt.. Lijkt mij
__________________
DIKKE Hoeren zijn Vet
Reply With Quote
  #15  
Old 15-12-2011, 10:23
mark89769's Avatar
mark89769 mark89769 is offline
VW Guru
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 714
Default

Quote:
Originally Posted by D-ion
Waarom spreken jullie over een "grotere belasting van je dynamo?! Mechanish gezien isndit onzin! Hij draait gewoon even veel/weinig toeren. Of er nou wel of geen waterpomp meedraait?! Wel zou bij een slechte dynamo je accu sneller leeg trekken als dat deze bijgeladen wordt.. Lijkt mij


Als je een elektromotor zwaarder gaat belasten gaat deze toch langzamer draaien? Als je meer vermogen in de elektromotor stopt gaat deze weer terug naar zijn vorige situatie met de zwaardere belasting.

Hetzelfde geldt voor een dynamo, vraag je meer van een dynamo gaat deze meer "afremmen". Dus wil je meer vermogen uit een dynamo zal je dus ook meer vermogen op de aangedreven as moeten zetten.

Maar de post van ferryfast klinkt heel logisch, en zal het dus wel degelijk schelen een elektrische waterpomp of een vaste.
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum