Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-06-2012, 22:22
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default stationair zonder olie dop loopt niet lekker

Hallo vf'ers

De titel omschrijft mijn probleem eigenlijk al. als ik mijn golfje (golf gti 8v uit 89 en heeft 117.xxx gelopen) stationair laat lopen en draai dan de olie dop eraf dan stottert die. hij pakt zijn eigen daarna wel weer gewoon op. een vriend van mij heeft ook een golf 2 maar dan met carb, en bij hem als je de olie dop eraf haalt draait die gewoon door zonder gestotter.

Is dit normaal of wat zou het probleem kunnen zijn?
Reply With Quote
  #2  
Old 18-06-2012, 22:29
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Zou iets met de carterontluchting te maken kunnen hebben, zie ook http://www.volksforum.com/forum/sho...d.php?p=1304256
Reply With Quote
  #3  
Old 18-06-2012, 22:41
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

ik heb het ronde ding boven op de kleppendeksel aan de rechterkant (volgens mij hoort dat bij de carteronluchting) er ook keer eraf getrokken en toen deed die hetzelfde als toen ik de olie dop eraf haalde. ook heb ik al heel het slangetje dat daar aan zit plat geknepen op elk punt om te kijken of daar vuil of iets in zat maar voelde nergens wat en kon hem gewoon helemaal inknijpen.
Reply With Quote
  #4  
Old 18-06-2012, 22:43
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

dat hoort zo,iets met valse lucht enzo.......

ik snap dit soort vragen trouwens ook niet echt,a hoe kom je op het idee en b wat heeft het voor nut om je auto zonder oliedop te laten lopen?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #5  
Old 18-06-2012, 22:47
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Check even of er onderin de luchtfilterbak soms een laagje olie en/of vuil ligt: mijn Golf 2 1.6D liep na het schoonmaken een stukje rustiger. Hm, nu ik er aan denk: kan je luchtfilter vies of verstopt zijn ? Laat 'm eens zonder dat lopen ?
Reply With Quote
  #6  
Old 18-06-2012, 22:50
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

de reden waarom ik deze vraag heb is omdat het bij die vriend van mij niet zo is en hij vertelde mij dat het weleens zo kan zijn dat mijn zuiger ringen misschien kapot zijn. en als het goed is moet hij daar ook geen druk opbouwen heb ik begrepen. sorry als het domme vragen zijn heb er niet super veel verstand van namelijk.
Groet,
Nels
Reply With Quote
  #7  
Old 18-06-2012, 22:50
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Check even of er onderin de luchtfilterbak soms een laagje olie en/of vuil ligt: mijn Golf 2 1.6D liep na het schoonmaken een stukje rustiger. Hm, nu ik er aan denk: kan je luchtfilter vies of verstopt zijn ? Laat 'm eens zonder dat lopen ?



ik zou alle filters erafschroeven en de olie aftappen,als je hem dan laat lopen word ie op een gegeven moment wel rustig.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #8  
Old 18-06-2012, 22:51
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Nels
de reden waarom ik deze vraag heb is omdat het bij die vriend van mij niet zo is en hij vertelde mij dat het weleens zo kan zijn dat mijn zuiger ringen misschien kapot zijn. en als het goed is moet hij daar ook geen druk opbouwen heb ik begrepen. sorry als het domme vragen zijn heb er niet super veel verstand van namelijk.
Groet,
Nels

je vriend heeft een carburateur motor,appels>peren.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #9  
Old 18-06-2012, 22:52
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

hij loopt verder wel goed als alles erop zit. en heb een open luchtfilter en heb die pas nog schoon gemaakt met speciaal k&n schoonmaak setje dus dat kan het niet zijn.
Reply With Quote
  #10  
Old 18-06-2012, 22:52
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Nels
hij loopt verder wel goed als alles erop zit. en heb een open luchtfilter en heb die pas nog schoon gemaakt met speciaal k&n schoonmaak setje dus dat kan het niet zijn.

blijf er dan af



__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #11  
Old 18-06-2012, 22:53
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

dat heb ik hem ook gezegd maar hij zei dat de blokken inprincipe hetzelfde zijn allebei 1.8...... alleen ik heb een injectie systeem en hij een carburateur. dit klopt dus ook niet?
Reply With Quote
  #12  
Old 18-06-2012, 22:57
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
dat hoort zo,iets met valse lucht enzo.......

ik snap dit soort vragen trouwens ook niet echt,a hoe kom je op het idee en b wat heeft het voor nut om je auto zonder oliedop te laten lopen?


x2 Is vrij normaal. En de ene auto heb er meer last van dan de ander. Valse lucht doordat de carterontluchting (slangetje op je klepdeksel) dan lucht gaat trekken.
Tis een gesloten systeem en dat hoort ook gewoon zo te blijven. Ergens een dop eraf of een scheurtje in een slang zorgt voor veranderd motorverloop.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #13  
Old 18-06-2012, 22:58
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
je vriend heeft een carburateur motor,appels>peren.

Ben ik het niet helemaal mee eens: zaken als luchtinlaat en -filtering en carterontluchting werken in principe hetzelfde bij beide types (zelfs ook bij een diesel).

PS.: Misschien zitten we met die carterontluchting wel op een dwaalspoor hoor, 't was alleen het eerste waar ik aan dacht.
Reply With Quote
  #14  
Old 18-06-2012, 23:01
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
x2 Is vrij normaal. En de ene auto heb er meer last van dan de ander. Valse lucht doordat de carterontluchting (slangetje op je klepdeksel) dan lucht gaat trekken.
Tis een gesloten systeem en dat hoort ook gewoon zo te blijven. Ergens een dop eraf of een scheurtje in een slang zorgt voor veranderd motorverloop.

Oftewel, geen zorgen maken ?
Reply With Quote
  #15  
Old 18-06-2012, 23:08
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

oke dank jullie wel voor jullie reacties. dan laat ik het mooi bij wat is het is nou. zo te horen maak ik me drukker dan nodig was, maar dat kwam vooral omdat het bij hem helemaal geen stotter of iets was en bij mij wel.
Reply With Quote
  #16  
Old 18-06-2012, 23:15
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Begrijpelijk. Ik ben in sommige dingen ook een beginneling, en soms doe ik alleen aan een thread mee om zelf ook wat bij te leren.
Reply With Quote
  #17  
Old 18-06-2012, 23:22
Nels Nels is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 252
Default

ben ik niet de enige:P. heb je naam al in veel threads voorbij zien komen. lees zelf elke dag nieuwe threads om ook nieuwe dingen te leren.
Reply With Quote
  #18  
Old 18-06-2012, 23:28
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Zelfs als je al jaren ervaring hebt leer je elke dag wat bij. Dat is t leuke aan auto's
Leer zelf ook elke dag wel wat bij (ben dan ook verre van een expert). Soms maak je zelf van een mug een oliefant om die reden. Maar daar leer je ook weer van.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #19  
Old 19-06-2012, 06:49
Maarteno's Avatar
Maarteno Maarteno is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2011
Posts: 321
Default

Hoort de oliedop zich vast te zuigen tijdens het lopen van de motor?
Maar als hij dan via de carterontluchting valse lucht gaat trekken hoort hij het mengsel dan nie bij te trekken?

Want als hij dan valse lucht trekt dan gaat hij toch heel arm lopen??

Gr
Reply With Quote
  #20  
Old 19-06-2012, 15:45
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

valse lucht, naam zegt het al; vals voor je motorloop dus.
In de meeste gevallen is het lucht dat na de gasklep binnen komt. Dit kan het motormanagement niet bijregelen.
Als het warm is overigens wel enigszins. Lambda zal dan meten dat er teveel zuurstof in de uitlaatgassen zit, en dat dus bijregelen.

Bij motoren met een luchtmassameter is dit effect groter. Alles wat na de luchtmassameter aan lucht bijkomt (in de vorm van valse lucht) kan het motormanagement niet bijregelen. Motor gaat eerder in noodloop dan dat het bijgeregeld wordt. Blijft dus merkbaar.

Overigens heeft niet elke auto een carterontluchting op de klepdeksel zitten.

Oliedop zuigt zich niet vast. De onderdruk van de carterontluchting is niet zo heel sterk. Je merkt iets meer weerstand. maar echt vastzuigen heb ik nooit gemerkt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum