Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 01-12-2016, 21:04
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Waterpomp vervangen. Bespaart je een hoop ellende in de toekomst voor een paar tientjes.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #42  
Old 10-12-2016, 00:29
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Phew, de nieuwe distributieriem en V-snaar zitten er op, en hij loopt weer! :-) Eigenlijk is het niet moeilijk, zeker met de handleiding bij de hand (waarvoor mijn dank). Wat een geluk dat de riem maar één tandje versprongen was, en dat er verder niets kapot is...

Het enige probleem was om de snaarpoelie los te krijgen: ondanks een verlengpijp op de inbussleutel, hamer en WD40 was het na een uur knoeien niet gelukt. Toch maar een (dure!) 6mm inbusdop gekocht, en toen had ik 'm binnen 2 minuten los.

De lekkage van koelvloeistof viel me erg mee, het druppelde er maar een beetje uit. 't Is wel goed om een paar blikjes bij de hand te hebben om dat op te vangen.

Enfin, morgen alleen nog het luchtfilter en de distributiekap monteren. Mijn "garage" heeft nl. geen dak en geen verwarming, en om half vijf gaat het licht uit. ;-)
Reply With Quote
  #43  
Old 10-12-2016, 08:46
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Het enige probleem was om de snaarpoelie los te krijgen: ondanks een verlengpijp op de inbussleutel, hamer en WD40 was het na een uur knoeien niet gelukt. Toch maar een (dure!) 6mm inbusdop gekocht, en toen had ik 'm binnen 2 minuten los.


Zo zie je maar weer.....goed gereedschap is het halve werk
Dop is altijd beter dan een inbussleutel...die sleutels buigen over het algemeen...ook de betere merken. Doppen sleutelt veel fijner. En die 6mm dop kan je dacht ik ook gebruiken voor de voorste remklauwen, dus die is z`n geld wel waard.

En zo duur zijn die doppen toch niet?
Reply With Quote
  #44  
Old 15-12-2016, 00:10
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ik was 20 euro kwijt voor die dop plus een ringsleutel 18/19. Voor een dergelijk bedrag heb ik ooit een complete doppenset gekocht, maar daarvan heb ik er al drie weg moeten gooien (12-kants en kapot gedraaid), en de ratel mist een kwart van z'n tanden. Conclusie lijkt me duidelijk: 't was niet echt goedkoop, maar je hebt er ook nooit meer gez**k mee.
Reply With Quote
  #45  
Old 26-02-2017, 19:24
CAR-POOL CAR-POOL is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 1,494
Default

Oude monteur van Volkswagen heeft mij verteld dat dit soort motoren dat de riemen knappen de kleppen niet raken. Met alle small block motoren. Wie kan dit beamen ik heb nu al 3x gehoord en 3 keren geen schade.

En vervang altijd de waterpomp (die fout ben ik ook weleens begaan)
__________________
- Polo1 900 1977 - resto next year
- Golf 1600 LS AUTOMATIC - 1976 - resto-project.
- Golf 1300 C - 1984 - from GRANDMA daily driven
Reply With Quote
  #46  
Old 26-02-2017, 22:39
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Nou, de motor lijkt geen schade te hebben opgelopen, maar in de paar seconden dat 'ie gelopen heeft met de versprongen distr.riem stond 'ie wel heftig te tikken! Dus, kweenie...

En de waterpomp heeft pas 120.000 km gedraaid, die heb ik dus maar niet vervangen. Eigenwijs, ik weet het... ;-)
Reply With Quote
  #47  
Old 27-02-2017, 20:46
klaas1 klaas1 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2015
Posts: 24
Default

Een DB riem moet of vervangen worden bij een bapaalde kmstand of om de ?? jaar.
Welke het eerst komt.
Reply With Quote
  #48  
Old 14-03-2017, 16:44
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

En ik heb weer wat te knutselen:




En te experimenteren, want ik heb nog geen idee van dingen als lichtopbrengst en stroomgebruik!
Reply With Quote
  #49  
Old 14-03-2017, 20:27
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default



Heb er ook ledjes in. Geven wel OK licht. Maar de standaard lampjes zijn wel feller.
Reply With Quote
  #50  
Old 14-03-2017, 22:11
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Eerste ervaringen:
- De lampjes op de foto werken prima als achter- en achteruitrijlicht; voor rem- en mistachterlichten geven ze helaas te weinig licht. Dat lijkt te komen door de combinatie met het rode glas, als clignoteur zijn ze namelijk weer wel helder genoeg. Natuurlijk knippert de zaak dan veel te snel door de geringere stroomafname, maar daar is een speciaal relais voor onderweg.
- In de kentekenplaatverlichting zitten nu lampjes met één LED (T-10), dat is helder genoeg.
- Stadslichten: BA9s met 5 LEDs, veel helderder dan de gloeilampjes die er normaal in zitten; 't mag haast dagrijlicht heten. ;-)
- Een buislampje met 6 LEDs voor de binnenverlichting, dat is ook een stuk beter dan het was. Omdat dat weinig stroom trekt zal het simpel zijn om er schakelingetje bij te maken dat voor vertraagde uitschakeling zorgt, daar ga ik nog even aan rekenen.
- Voor de koplampen heb ik nog geen goede en betaalbare LEDs gevonden. Toch wil ik daar ook meer licht van hebben; ik denk nu aan kortere en dikkere bedrading met een relais onder de motorkap.
Reply With Quote
  #51  
Old 18-04-2017, 16:49
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Zo, ik zal me de komende dagen niet vervelen! ;-)




Relais #21 (clignoteurs) is al getest, doet het prima met gleoilampen zowel als LED's. :-)
Reply With Quote
  #52  
Old 19-04-2017, 12:42
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Wel mooi, ben benieuwd
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #53  
Old 19-04-2017, 14:18
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Hoppa, de tweede lading is er nu ook:




Een extra zekeringhouder voor de koplamp- en claxonrelais (die komen bij de accu), 2 relais' (compatible met VAG #53) met ingebouwde zekeringhouder (!), en 2 dingetjes om voeding af te takken van de zekeringhouders.

En al die kleine dingen zijn apart verpakt en verzonden... Rare Chinezen! ;-)
Reply With Quote
  #54  
Old 28-04-2017, 16:35
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ben vandaag even niet meer zo blij met Brezan: een oliedruksensor die al na 8000km stuk gaat, de vervanger is van het verkeerde type, en toen er na veel gezoek nog een ander model boven water kwam bleek die ook niet goed te zijn. Nog een gelukje dat ik meteen voor de deur van de winkel ben gaan sleutelen, anders had ik dus drie keer voor noppes heen en weer kunnen rijden. :-(
Enfin, ze bestellen nu de juiste, mag ik er morgen weer heen. Hiephoi....
Reply With Quote
  #55  
Old 08-08-2017, 21:04
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Eindelijk de achterruitverwarming kunnen testen, met dank aan een regenbuitje van een uur of paar. ;-) Werkt nu perfect! Het aansluitlipje was losgegaan, dat heb ik met twee-componentenlijm vastgezet, en daarna de elektrische verbinding hersteld door er twee lagen geleidende verf overheen te doen. NB.: Dat spul geleidt goed, maar als lijm is het waardeloos!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum