Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-09-2013, 17:12
hansd-golf2 hansd-golf2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 15
Cool wiellager of homokineet of iets anders?

Hallo Allen,

Ik ben een nieuwe gebruiker op dit forum. Heb er al (voordat ik een account maakte) veel info gevonden. Super!

Ik heb sinds kort een witte 5 deurs Golf 2 Manhattan met 1.6 pn motor. Geen roest. Echt een harde auto.

De vraag: Als ik zo tegen de 70 km rijd dan begint op de vallen dat er een zingend geluid te horen is dus dacht ik aan de wiellagers voor. Het vreemde is dat het geluid direct weg is als ik de koppeling intrap. Het maakt niet uit in welke versnelling hij staat of toerental. In de bochten is het ook niet minder of meer. Het lijkt er op dat de wiellagers niet defect zijn......? Bij sturen en optrekken is er ook geen tik of iets dergelijks te horen wat weer zou wijzen op een homokineet. Ik weet het ff niet. Jullie wel?

Groet,

Hans

Last edited by hansd-golf2 : 05-09-2013 at 22:09.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-09-2013, 21:20
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ik gok dat je bak (dif) gaar begint te worden.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #3  
Old 05-09-2013, 21:40
Pewi Vwteam Pewi Vwteam is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,896
Default

druk lagertje, de 020 bakken gaat het dif bijna nie stuk van.
ff nieuw druklager bestellen en een groen afdek kapje. dit geld alleen voor een 5 bak.
heb je een 4 bak dan heb je grote kans dat het wel intern in de bak zit.
__________________
toerental versterkers, Voor bij 20vt, tdi, in mk 1 mk2 info pb.

Immo off voor de digi 3.8 en me7
Digi. Edc15 Edc16 me7.xx med 9.1


KABELBOOM OP MAAT vag only.
Reply With Quote
  #4  
Old 06-09-2013, 06:35
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Als t druklagertje kapot is, hoor je dat dan ook niet bij stilstand bij bijv verhoogd toerental? Is al een eeuwigheid geleden dat ik zoiets heb moeten vervangen, kan t me niet helemaal 100% herinneren
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #5  
Old 06-09-2013, 09:30
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

synchromes ringen ? Of je druklager indd , die ken krijsen. Heb ik ooit ook een keer gehad , ik kon het geluid "aan en uit" zetten dmv de koppeling in trappen.
Reply With Quote
  #6  
Old 06-09-2013, 14:59
hansd-golf2 hansd-golf2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 15
Default

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb vandaag het druklager vervangen inclusief het groene deksel. (020 5 bak is het)
Het druklager was hoognodig aan vervanging toe, dat was duidelijk.
Het zingende geluid heeft het niet opgelost. Het lijkt qua geluid sprekend op rotte wiellagers echter bij intrappen koppeling is het meteen stil. Als ik 1 wiel laat draaien terwijl de andere op de grond staat dan klinkt dat ook behoorlijk slepend/zwaar draaiend. Wellicht dus lagers in dif of lager prise-as. Ik hoop er toch nog achter te komen.

Heb tevens de remklauw aan de linkerkant beter gangbaar gemaakt. Blokken liepen wat teveel aan want schijf werd aardig warm zonder remmen met wiel eraf en draaiend. Dat is ook weer gedaan. Andere kant komt later want werd ineens slecht weer.

Had ook bij sommige toerentallen een knikker achtig geluid zo af en toe. Hoorde ik gister voor het eerst. Bleek dus de spanrol van de distributie veel te los te staan. De riem klapperde af en toe tegen de kunststof kap. Slordig!

Zo ben ik lekker bezig en wordt de Golf steeds beter ;-)

Mochten jullie nog een suggestie hebben dan hoor ik dat uiteraard graag.

Bedankt en groet,

Hans

Last edited by hansd-golf2 : 06-09-2013 at 15:03.
Reply With Quote
  #7  
Old 06-09-2013, 20:05
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Controleer je binnenste en buitenste homokineten eens op speling en dergelijke. En de motorsteunen op speling
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 09-09-2013, 10:38
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Homokineten maken echt niet zingend geluid , die ratelen/knakken en maken een bonkend geluid. Als ze dat doen zijn ze meestal al niet meer te redden, heb er al 3 stuk gehad dus weet wel hoe dat nu zit.
Het zal toch echt wel ergens uit je versnellingsbak komen.
Reply With Quote
  #9  
Old 09-09-2013, 11:49
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Ik ga nog steeds voor dif lagers
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #10  
Old 09-09-2013, 21:06
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

heb je gecontroleerd of er voldoende olie in de versnellingsbak zit? mocht ie een beetje lekken of gelekt hebben kan dat ook een probleem vormen.
Reply With Quote
  #11  
Old 14-09-2013, 08:08
hansd-golf2 hansd-golf2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 15
Default

Ben er nog niet achter wat het is. Moet denk ik de naven eraf halen om met zekerheid te kunnen zeggen of de wiellagers nog "fris" zijn. Heb echter alleen een gewone krik wat op zich geen probleem is maar beide wielen in de lucht werkt toch prettiger. Het is dan ook makkelijk om beide wielen te laten draaien zodat de dif niet 1 kant aandrijft enzo.

Heb van een wielmoer van een oude Volvo een inbus 17 gemaakt zodat ik de olie vuldop van de bak kon losmaken. Oliepeil in bak was een fractie te laag maar niks ernstigs te zien verder. Olie is schoon en de bak heeft zo te zien ook niet gelekt. Het complete blok is behoorlijk schoon/droog bij deze auto.

Mocht er iemand toch aan het klussen zijn dit weekend en zin heeft om een diagnose te stellen en garage-krik en steunen heeft dan zou ik dat erg waarderen. Ik woon in Leiden en vindt het geen probleem om een eindje te rijden. Mag ook in Friesland zijn want dan ga ik aansluitend bij m'n ouder langs die in Leeuwarden wonen.

Bedankt wederom voor jullie tijd.

Groet,

Hans
Reply With Quote
  #12  
Old 15-09-2013, 09:12
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Hoi Hans ik woon ook in Leiden.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #13  
Old 15-09-2013, 12:40
hansd-golf2 hansd-golf2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 15
Default

Ik ben inmiddels ook wel "bang" dat het probleem in de bak zit maar 100% weet ik het nog niet. Kom er wel achter.....
Ga ook nu nog even naar het matige stationair kijken. Helaas heeft ie daar ook wat last van. Gewoon rijden is de reactie prima qua kracht en soepelheid.

Tim-J: Heb je zojuist een PM gestuurd.
Reply With Quote
  #14  
Old 16-09-2013, 12:01
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Als je bak toch het probleem blijkt te zijn heb ik nog wel een bak van een 1.6 liggen die uit me vorige mk2 komt. Deed het prima en is werkend uit de auto gekomen. Mag je gratis komen ophalen aangezien ik hem toch niet meer nodig heb.
Maar je zou nog eens goed moeten kijken , ik dacht ook een keer dat me bak stuk was en bleek toen een homokineet te zijn . En 1x had ik te weinig olie in me bak en toen had ik de hele tijd een fluit toon die mee veranderde van toon op de hoogte van me toeren. En toen moest ik de bak dus vervangen omdat ie stuk was. Die moest ik voor een goede vervangen en dat is de bak die ik nu over heb.
Reply With Quote
  #15  
Old 17-09-2013, 14:32
hansd-golf2 hansd-golf2 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2013
Posts: 15
Default

Tim_J is zondag ff langsgekomen en kwam op het idee om eens de achterwielen voor te zetten. (En voor achter)
Het geluid lijkt anders te zijn maar is er nog steeds en verdwijnt ook nog steeds bij intrappen koppeling.......
Feit blijft wel dat de banden die voor zaten echt waardeloos zijn. Niet helemaal rond en sturen enorm zwaar. Die blijven nu ff achter en worden zsm vervangen.

@Kevert: Meen je dat nou! Gratis? Vind ik enorm aardig van je. Mijn koppeling is namelijk ook verre van "vers" meer dus een andere bak zou nog beter zijn. Hij moet er toch af om de koppeling te doen. Heb echter geen mogelijkheid om het klusje te klaren omdat ik alleen op straat kan klussen. Nouja, ik kom nog terug op je aanbod.

Bedankt en groet,

Hans
Reply With Quote
  #16  
Old 18-09-2013, 13:49
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Ik heb trouwens ook nog een bij behorende koppeling setje liggen :P die is er ook maar 3 kwart jaar in geweest. Eigenlijk ziet die er nog als nieuw uit. Een kratje bier stellen wij ook wel op prijs voor in de garage
Hoe zit het trouwens met schakelen , is dit moeilijker/zwaarder geworden of totaal geen verschil?

Last edited by Kevert : 18-09-2013 at 13:51.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum