Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-12-2014, 15:15
Rikski Rikski is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 24
Default Vw T4 2.5 Tdi 1996

Hallo!!

In 2009 heb ik de T4 gekocht, ik en mijn broertje zouden een eigen bedrijfje gaan beginnen, maar we moesten in ieder geval een auto hebben die de autoambulance kon trekken.

Ik heb geen foto's meer van de bus direct na aankoop, maar goed, hij was gewoon standaard. Wit en wat roestig.

Gelijk side-bars en een push-bar gehaald om hem wat meer uitstraling te geven. Ook een setje smoked richtingaanwijzers en achterlichten.
Voor de rest een goeie beurt gegeven, distributie, koppeling inclusief vliegwiel, homokineten vervangen en dat soort dingen.

Daarna nog een werklamp onder de achterbumper gehangen voor de achteruitrijverlichting:



Deze zit er nog steeds onder, bevalt prima. Zit er alleen aan te denken om hem door LED te gaan vervangen.

Omdat er bijna ieder jaar een veer breekt, hebben we er een verlagingssetje van Eibach onder geplaatst in 2011.
Smoelt wel gelijk een stuk beter, de rare grote gaten bij de spatborden zijn nu weg.




Foto's maken is trouwens niet mijn specialiteit...

Na een paar jaar erg weinig aan de bus te doen (druk, druk, druk...), moest er in 2013 of een andere bus komen, of deze maar eens opknappen.
Dus eerst dat ding eens op de brug gezet, vloeistoffen verversen en dat soort spul, daarna de roest gaan aanpakken.




Ook gelijk een 13 polige stekkerdoos geplaatst, maar dat staat niet op de foto.

De roest zat voornamelijk op de standaard plekken en omdat de bus een imperiaal heeft gehad, zat ook het dak vol met krassen en roestplekken. Alles netjes uitgeslepen, gestraald en toen in de 2K epoxy gezet.

Dit is na het proces van een dag voor alleen 1 voorspatbord en dorpel.




Na 2 dagen werken zag hij er zo uit:




De derde en de vierde dag verder gegaan aan de rechterkant. Hier zat wat meer laswerk, dus dat ging wel. Het voorspatbord was hier al doorgerot, maar deze zit er nog steeds in. Het is toch een beetje een ratje...

Dit deeltje moest er wel uit:




Nieuw stukje erin plakken:






En dat verzonken spul blijft vervelend om te lassen...

Daarna begonnen met spuiten van de bus. Hij moest matzwart worden en we vonden het wel eens grappig om te kijken hoe dat met spuitbussen van de Action ging. Dus voor 80 euro aan spuitbussen gekocht en begonnen.

Dit is al een iets verder gevorderd stadium, de spiegels enzo waren er vanaf, alsook de grill...










Daarna verder gegaan om de laadruimte aan te pakken. Er stond een rek voor gereedschappen in, maar deze gebruikte wij eigenlijk niet. Omdat er wel regelmatig een motorfiets in moet, hebben we het rek eruit gesloopt.

Voor het achterraam een rooster van een geperforeerde plaat gemaakt, ik had al 2 keer het achterraam stuk gestoten...




Daarna een indeling in de bak gemaakt:




Eindresultaat van het spuitwerk:










En de nieuwe indeling van de laadruimte:



Begin 2014 heb ik LED flitsers in de bus gebouwd. We hadden nu al een paar keer in het donker langs de weg gestaan om een auto op te halen of om een spoedreparatie uit te voeren. Met deze lampjes is dat toch iets veiliger.







En ja, soms moet hij gewoon aan het werk, tot augustus hadden wij deze aanhanger:




In augustus is het bedrijfsverzamelgebouw (oude landbouwloods) afgebrand, met dank aan de wietkwekende eigenaar van de loods. Alsmede ook al ons gereedschap, aanhangers, een paar motorfietsen, 2 auto's van klanten, en alles van de andere mensen die er ook zaten. Maar goed, we kregen niets van onze spullen vergoed, alleen gelukkig hadden we in onze bedrijfsverzekering een klantenvoertuigen clausule.

Maar goed, toch 10 jaar en 30.000 euro achter de wagen.

Er stonden gelukkig geen auto's van ons in de loods. De Golf 1 had mijn broertje mee, de Trafic was ook bij mijn broertje, mijn zusje had de 205 Terberg geleend...

Deze foto's zijn van 3 dagen voor de brand. Ik had toen net een andere set koplampen en xenon in de T4 gebouwd:




Na een tijdje weinig doen hebben we toch maar besloten om gewoon door te gaan. Dus een nieuwe gereedschapwagen, aanhanger en dat soort dingen gekocht. We mochten bij een maat in zijn werkplaats wel wat sleutelen.

Ik had nog een vaste baan, dus deze nu maar aanhouden en mijn broertje is nu hard op zoek om weer vast werk te zoeken zodat er meer geld binnen komt.

De nieuwe aanhanger met de 205. Die is ook niet helemaal standaard meer, maar hij gaat naar de sloop. De motor is in elkaar gedraaid en we hebben er niks meer aan...







Nu moet de T4 bijna voor de APK. De einddemper was verrot, bij de vorige apk al, maar goed...

Nu maar een side-pijp gebouwd...







En aan de buitenkant zie je alleen dit:




Nou, dat was het dus. We hebben de bus nu bijna 5 jaar, hij is superlief geweest, dus hij mag gewoon nog blijven. Ook omdat er nu helemaal geen geld meer is voor een andere...

To be continued.

mvg Rick

Last edited by Rikski : 27-12-2014 at 15:18.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-12-2014, 12:04
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Mooie beunbus Maakt de auto veel meer herrie zonder einddemper?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #3  
Old 28-12-2014, 12:36
Rikski Rikski is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 24
Default

Mwah als je normaal rijd valt het wel mee. Hij bromt meer in de cabine. Als je volgas ga met de volle kar erachter, dan hoor je hem wel degelijk veel meer blazen zeg maar.

Beetje vergelijkbaar met de Scania open pijp, blijft ook een turbodiesel. Alleen het remgeluid van de turbo hoor je bij die van mij niet. Dat is wel jammer.

Ik zag bij mij ook al dat de downpijp erg slecht wordt, dus misschien ga ik er dan wel een geheel eigen uitlaat onder hangen. Je hebt bergen met ruimte onder de bus.

Side-bars zijn ook wel aan te raden, mijn rechter side-bar heeft al 2 keer een auto opgevangen...

mvg Rick
Reply With Quote
  #4  
Old 26-01-2015, 21:31
Rikski Rikski is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 24
Default

Bus heeft weer een verse APK. Geen enkele op- of aanmerking.
De keurmeester vind het iedere keer weer leuk met wat voor ding we dan weer aankomen. Onze eigen auto's zijn altijd aangepast en speciaal.

Ik moet alleen de stadslichtjes in de verstralers lostrekken, dat was alles dit jaar.

Had het eerlijk gezegd niet verwacht...

mvg Rick
Reply With Quote
  #5  
Old 06-04-2015, 15:11
Rikski Rikski is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 24
Default

Nog een T4 erbij gekocht.
En een Caddy...

Heb van de Caddy nog geen foto, het is een TDI van 1997. Voorlopig staat hij nog even stil, hij moet redelijk veel gelast worden. Tja, het kost niks en dan heb je ook niks. Hij is zwart en verder redelijk standaard. Alleen CV, elektrische ramen en mistlampen voor.

De Transporter is een 2.5 TD blauwe I van 2000. Enkele cabine, lange wielbasis, CV met afstandsbediening (klapsleutels), elektrische ramen en spiegels en cruise control.




De cruise control hendel heb ik gelijk maar vervangen vandaag, die deed het niet zo lekker meer...




Verdere plannen:
- Laadruimte betimmeren en inrichten
- Verlagen
- Sidebars maken/kopen misschien weer een pushbar met verstralers
- Trekhaak monteren
- Werklampen en flitsers monteren

En ik kom vast wel weer wat dingen tegen die ik anders wil hebben.

mvg Rick
Reply With Quote
  #6  
Old 29-04-2015, 21:14
Rikski Rikski is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 24
Default

Al wat bezig geweest met de bus.

Allereerst een trekhaak eronder gehangen. Dat was prioriteit... Gelijk ook 2 LED werklampen onder de bumper bijgebouwd.
Geperforeerde stalen platen voor de achterramen gehangen, aan de bovenzijde van de deuropening ook links en rechts een werklamp en daaronder de LED flitsers.

Bij het inschakelen van de achteruit gaan de lampen onder de bumper altijd aan. De bovenste lampen kunnen via de achteruit geschakeld worden of gewoon permanent aan of uit. De flitsers kun je in de cabine inschakelen en ook van patroon wisselen.




Ook voor in de grill een paar LED flitsers gebouwd. De pushbar gaat er niet komen, ik vind het bij een wijsneus niet zo mooi. Eigenlijk zou hij een nieuwe kentekenplaat moeten voor het mooie, maar ach, deze doet het ook nog prima... Alleen de bumpers moeten maar eens gepoetst worden.




Binnenzijde laadruimte moet nog gedaan worden, maar eerst nog wat schades wegwerken. Kan er nu makkelijk bij om een paar putjes terug te krimpen. Ook in de laadruimte komt LED binnenverlichting.

Nog steeds lekker bezig dus.

mvg Rick

Last edited by Rikski : 29-04-2015 at 21:18.
Reply With Quote
  #7  
Old 29-04-2015, 21:21
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

Mooie kleur. Ik zou de bumpers meespuiten
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-04-2015, 21:28
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Leuk spul, mooi bruggetje ook
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #9  
Old 06-05-2015, 20:38
Rikski Rikski is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 24
Default

Dank jullie!

Ik ga de sidebars toch zelf maken. Het materiaal was niet heel duur...

Wordt een rechte pijp, met 3 LED lampjes in de zijkant. Gewoon omdat ik dat leuk vind... Dat rechte omdat ik wel kijk of ik er misschien nog een paar lasbochten aanzet. Maar ik denk dat gewoon recht ook wel "stoer" staat.

Ook andere koplampen, achterlichten en een us module zijn besteld.

mvg Rick
Reply With Quote
  #10  
Old 06-05-2015, 22:37
turborabbit2 turborabbit2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 228
Default

Ff ic van een 102 pk erop plaatsen,dan loopt ie gelijk een stuk beter(bij mij 20 km/u sneller)
Reply With Quote
  #11  
Old 16-05-2015, 12:53
Rikski Rikski is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2014
Posts: 24
Default

Dat klopt wel, maar ik wil er dan gelijk een frontmounted van een T5 of Sprinter opzetten. Bij een wijsneus heb je daar toch genoeg ruimte voor.

Gisteren ging hij toch 160 op de teller. Valt mij erg mee voor de standaard 88 pony's...

De sidebars zijn af en gemonteerd. Vind het wel goed zo, hoeft geen bochtje aan, ik vind dit net ff stoerder eigenlijk.




Hier de lampjes erin gebouwd:







Hij krijgt nog wel andere wielen of iig doppen...

De rembekrachtiger had er ook niet veel zin meer in, dus daar zit ook een ander in...




mvg Rick

Last edited by Rikski : 16-05-2015 at 12:55.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum