Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 10-05-2010, 20:11
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default TDI draadjes

Hallo!

Binnenkort haal ik een TDI op voor in mn 82er passat! een heleboel dingetjes weet ik al, maar nog wat vragen over electra.

Hoe maar je zo'n computer stand alone? zodat ik mn eigen diesel draadboom kan laten zitten voor starten/uitzetten, watertemp en oliedruk, en de computer verder de computer laat?

Lees veel over gaspedalen, zijn die zonder kabel ofzo?? dat ik overal lees dat die overgezet moet worden?

Soms lees je ook koppeling en rem pedaal overzetten, of vervalt dit met stand alone maken?

ik hoor het wel, en als je nog tips 'n tricks hebt voor electra dingetjes, roep maar!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #2  
Old 10-05-2010, 20:36
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ik ben nu ook bezig om een tdi in mn auto te leggen (een golf2 benzine 1.6 automaat nu)

en ga hem ook stand alone maken.
heb ergens een schema liggen waar alle kabels op staan die naar de ecu gaan.

ik zorg gewoon dat de signalen die de cockpit nodig heeft erop blijven (dus sensors overschroeven en oude kabels behouden)
alles wat de computer nodig heeft laat ik op de computer zitten. en verder heeft de computer dan nog een plus en een min nodig.
het gaspedaal is inderdaad elektrisch en de koppeling hydraulisch.
de hydraulische koppeling krijgt zn vloeistof uit het remvloeistof reservoir dus gaat de hoofdremcilinder ook mee over, daarom dus heel de pedalen set overzetten.
je zou ook kunnen gaan kloten met een pot-meter op het manuele gaspedaal maar lijkt me alleen maar moeilijker doen.
ik zal het schema eens voor je opzoeken.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #3  
Old 10-05-2010, 20:52
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Dat zou mooi zijn!

Ik houd mn eigen versnellingsbak, daarmee dus ook een kabelkoppeling!
Ok, dus ff klooien met gaspedaal overbouwen, ik heb t nog niet in huis, dus zie nog niet of t een lastige klus wordt...

Heeft de computer nog signalen nodig dat je koppeling wordt ingetrapt? Of een snelheids-puls?? Omdat ie anders slecht schijnt te lopen...
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #4  
Old 10-05-2010, 21:09
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

signaal van de koppeling is alleen van toepassing als je cruizecontrol in wilt bouwen, maar die schakelaar aan je pedaal zou je vast ook wel aan je manuele pedaal kunnen maken.

snelheidspuls weet ik niet zeker, ik denk dat hij genoeg heeft aan de krukaspositiesensor die in het blok zit.
hoop ik ook wel op want ik moet mijn km teller uitgang van de bak omzetten naar analoog voor mn cockpit. en kan er geen 2 op aansluiten he.

lastige klus, valt volgens mij wel mee, het is ff uitzoek werk, maar je kunt geloof ik heel veel snoeien in de kabelboom.
moet zelf ook nog de pedalen en de kabels uit de golf 3 halen.
maar gaat denk deze week wel gebeuren.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #5  
Old 10-05-2010, 21:14
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Snelheidspuls kan niet aan je krukas. de T3 jongens hebben een chip achterop de teller geschroefd die het doorgeeft. Maar ik weet niet of dat typeafhankelijk is, of dat echt elke TDI zoiets nodig heeft... Of dat het misschien te omzeilen is??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #6  
Old 10-05-2010, 21:23
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

je kan ook een digitale opnemer in je bak schroeven, die heb ik nog liggen maar dan moet ik dus ook een digitale teller hebben en ik wil een golf 2 teller in mn golf 2 houden.

heb jij misschien iets meer info over die chip op de teller? zou wel mooi zijn.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #7  
Old 10-05-2010, 21:40
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #8  
Old 10-05-2010, 21:43
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

thnx!
das wel veel geld voor zo'n prul ding trouwens
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #9  
Old 10-05-2010, 21:50
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Daarom zou ik m ook liever omzeilen


Iemand al ervaring met TDI ombouw, en ervaring met gedoe om speedpulse??
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #10  
Old 10-05-2010, 21:54
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

die heb je bij de oudere tdi's niet perse nodig,als je de klok niet gebruikt.
enige wat je dan hebt is dat ie in het management een storing opgeeft,"snelheidssignaal niet plausibel" maar daar gaat ie niet door in noodloop.
ik heb het al eens aan joost helemaal uitgelegd,die heeft al die info vast nog wel ergens.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #11  
Old 10-05-2010, 22:02
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

klopt maar wist het niet helemaal meer. heb veel pm's moeten verwijderen omdat mn box vol zat.
of het staat in mn topic, dat zou ook kunnen.

maar met klok bedoel je dan de teller?
want die wil ik juist wel gebruiken (is verplicht toch?)
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #12  
Old 10-05-2010, 22:03
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

edit;ik bedoel dus de originele klok compleet handhaven.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #13  
Old 14-05-2010, 10:54
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

De TDI heeft de snelheidsimpuls, koppelingimpuls en remimpuls wel nodig.

Vooral de laatste is belangrijk. Hierdoor kan noodloop optreden. Snelheid en koppeling heeft voornamelijk te maken met koppelbegrenzing.

Heb zelf mijn TDI ingebouwd met de complete draadboom van voor tot achter uit de donorauto. Echt een aanrader wat mij betreft. Heb nadat de wagen liep ook direct cruisecontrol ingebouwd en de impulsen van de pedalen juist afgesteld. Toen was er geen noodloop meer, maar wel koppelbegrenzing. Zou een en ander dus niet te makkelijk los laten hangen...

Snelheidsimpuls voor de ECU kan je bij een golf 2 klok realiseren middels de MFA hallgever die achterop de snelheidsmeter zit. Deze meet de snelheid voor het MFA computertje, en geeft meteen die snelheid via een pin in de tachostekker naar buiten toe. (bedoeld voor de originele radio, snelheidsafhankelijk volume)
Ik klikte mijn Golf 2 klok op de Golf 3/Ibiza kabelboom (plug&play) en had meteen een snelheidsignaal naar de ECU. (loopt origineel ook van pulsgever op bak --> tacho --> ECU)
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 14-05-2010, 14:00
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Ik heb inmiddels een tussenstukje voor mn km-kabel met pulsgever! Een rempuls is wel te regelen met je remlichtschakelaar, toch?

Alleen een koppelpuls wordt misschien lastig omdat het een kabelkoppeling is, en anders prop je toch zo'n schakelaar achter je pedaal? lijkt me geen probleem


Bij de TDI zaten er 2 stekkers op de bak, die in de compudraadboom gaan, ik neem aan een speedpulse (ja, want direct naast de flens) en een achteruitrijdlampie.


Verder zat er een moeilijk 3-voudige meting in t waterkanaal, is die erg nodig voor je computer?

Eigenlijk ben ik op zoek naar een lijst noodzakelijke sensors voor goede loop van de motor, en dus naar de sensors die niet zoveel te betekenen hebben. Ik wil dus de computer naast mn originele bedrading houden. Dit om mn dash origineel werkend te houden.

Kan je een TDI voorgloeien via t gewone TD relais?
Kan je AAN/UIT net zo makkelijk met 1 draad uit je contactslot regelen, die normaal op je pomp zit?

Ik heb trouwens er een (volgens verkoper) 128pk computer bij die vrij is van startonderbreker, dus dat is wel toppie toch?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #15  
Old 14-05-2010, 14:21
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

watvoor tussenstukje is dat, en hoe kom je eraan?

ik kan dus ook gewoon een cockpit met mfa kopen en dan krijg ik het daarmee dus ook werkend?

ik wil net als zollie het tdi systeem zoveelmogelijk buiten mn normale bekabeling houden. wil ook zeker geen golf 3 dash. dus eigenlijk de computer eerst stand alone maken.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #16  
Old 18-05-2010, 11:55
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

Ja als je dat hallgevertje uit een mfa tacho overzet in je eigen tacho is de speedpulse geregeld.

Ik heb verder vanbinnen gewoon alles Golf 2, aan het exterieur en interieur is geen aanwijzing van de TDI in het vooronder te vinden. Complete Ibiza kabelboom was redelijk plug en play in het golf 2 dash.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
  #17  
Old 18-05-2010, 13:16
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Mijn zekeringkast is van 1984... wat zou wijsheid zijn? de computer los aansluiten en oude motorkabels houden voor dash lampjes? of de TDI bekabeling overknippen op een stekker voor mijn zekeringkast?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #18  
Old 20-05-2010, 12:52
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

Quote:
Originally Posted by Turbo-Variant
Ja als je dat hallgevertje uit een mfa tacho overzet in je eigen tacho is de speedpulse geregeld.

Ik heb verder vanbinnen gewoon alles Golf 2, aan het exterieur en interieur is geen aanwijzing van de TDI in het vooronder te vinden. Complete Ibiza kabelboom was redelijk plug en play in het golf 2 dash.


ik was al aan het bedenken of een MFA teller wel met 2 stekkers (oud type) was geleverd. maar heb dus niet eens heel die teller nodig? aleen het hallgevertje eruit overzetten dus?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #19  
Old 20-05-2010, 14:23
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

denkt, denkt, denkt

Klopt het nou dat de TDI bedrading zo inklikt in een Golf 2 bedradingscircus van rond 1990?
Dan zou ik dus ook dat kunnen zoeken van een dieseltje golf, en de boel veel makkelijker inbouwen? beetje draadboom aanpassen voor dashboard en verlichting is geen probleem, waarschijnlijk past het met gemak toch?

iemand?
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #20  
Old 21-05-2010, 12:04
Turbo-Variant's Avatar
Turbo-Variant Turbo-Variant is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,459
Send a message via MSN to Turbo-Variant
Default

De zekeringkasten zijn in ieder geval gelijk van nieuw type golf 2 en bijvoorbeeld een Golf 3. Zelf heb ik de Seat kast mee overgenomen en op de lichtunits en dash alle stekkers omgesoldeerd.

MFA is er ook met 2 stekkers uiteraard. De Golf 1 had tenslotte ook al MFA. Je hebt echter alleen dat hallgevertje nodig. Ik klikte mijn Golf 2 tacho in de seat toen die nog reed (zelfde stekker) en alles werkte op de toerenteller na. Toerenteller moet je zelf bekabelen naar de W-aansluiting op de dynamo.
__________________
http://www.vwclubparkstad.nl
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum