Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf V, VI en VII
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-01-2017, 20:25
jkoppes's Avatar
jkoppes jkoppes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 18
Default Golf VI (6) 1.4 80pk Koel problemen

Goedenavond allemaal,

Onlangs heb ik een Golf 6 gekocht. Auto zag er op het eerste gezicht prachtig uit en rijd als een zonnetje.

Toen het laatst 's ochtends had gevroren wilde ik mijn auto laten ontdooien door mijn verwarming aan te zetten en later terug te komen.
Tot mijn verbazing was niks ontdooid...

Nu begrijp ik dat je motor eerst warm moet zijn, maar ook nadat ik ben gaan rijden kwam er geen hete lucht uit mijn Climatronic.

Ik heb de auto bij de dealer gebracht en die gaf aan dat mijn koelvloeistof niet rondgepompt werd en heeft de vloeistofpomp vervangen. Daarna gaven ze aan dat dit het niet verholpen heeft, maar heb er wel een dikke factuur voor gehad.

Wanneer ik ga rijden loopt de temp van me motor keurig op tot 90 graden. Afentoe zakt deze een paar graden en loopt daarna weer keurig terug naar de 90.

Heel afentoe komt er een beetje hete lucht uit, maar bijna altijd normale buitenlucht..

Iemand suggesties?
__________________
Golf VI 2009
Reply With Quote
  #2  
Old 03-01-2017, 22:15
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Misschien de klep die je warme lucht doorlaat in je clima die niet schakelt?
Reply With Quote
  #3  
Old 04-01-2017, 09:14
jkoppes's Avatar
jkoppes jkoppes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 18
Default

Quote:
Originally Posted by VWJYI
Misschien de klep die je warme lucht doorlaat in je clima die niet schakelt?


Kan je hier achter komen door hem uit te laten lezen?
Of is er een andere manier?
__________________
Golf VI 2009
Reply With Quote
  #4  
Old 04-01-2017, 10:43
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Normaal gezien kun je dit uitlezen of er een klep niet schakelt
Reply With Quote
  #5  
Old 04-01-2017, 12:20
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Inderdaad, normaal kan je dat uitlezen. Als je motor verder goed op temperatuur komt en niet oververhit zal het waarschijnlijk iets in de Climatronic zijn.

Grove fout van de dealer trouwens van zomaar je waterpomp te vervangen! Hoe ze tot die diagnose zijn gekomen snap ik echt niet..
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 04-01-2017, 16:38
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Makkelijk geld verdienen zo 😉 Kun je die nieuwere clima ook zelf de foutcodes laten aangeven zoals de oude. Heb er eens een howto over gelezen ergens.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-01-2017, 18:25
jkoppes's Avatar
jkoppes jkoppes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 18
Default

Bedankt voor de reactie! Morgen spreek ik de monteur die het heeft gedaan en zal hem even haarfijn uitleggen dat ik er niet mee akkoord ga dat hij mijn (goed) werkende waterpomp heeft vervangen voor een nieuwe en dit de problemen niet opgelost heeft.

Nogmaals bedankt allemaal! En ik zal via deze post laten weten wat het nu uiteindelijk is en wat er aan gedaan gaat worden. Fijne avond!
__________________
Golf VI 2009
Reply With Quote
  #8  
Old 05-01-2017, 21:13
Martyn's Avatar
Martyn Martyn is offline
Married to PC
 
Join Date: May 2007
Posts: 3,868
Default

Is je koelsysteem wel goed ontlucht ?
Als je temperatuur eenmaal 90 is moet hij hier wel op blijven staan mag dan niet meer wegzakken met rijden, als dit gebeurt is dit niet ok bij vw.
Je kunt zelfs zeggen dat hij dan meer als een paar graden weg zakt want vw regeld tussen een temp van 70 en 110 maar laat meter op 90 staan zodat klanten niet komen met vreemde vragen over hun temperatuur.

Tevens kunnen ze de waardes van je kachelkleppen lezen en zien of deze goed functioneren.
Ook heb ik al geregeld meegemaakt bij type 6 en nieuwer dat de kachelradiateur snel dicht kunnen gaan zitten door vervuiling of gebruik van verkeerde ? slechte kwaliteit ? koelvloeistof.
Of de radiateur dicht zit kan je snel meten met een temperatuur meter en de waardes vergelijken met de ingaande slang en uitgaande slang, als er wel warme koelvloeistof in gaat 80/90 graden maar niet uit komt of sterk afwijkt kan hij dicht zitten.


Word je kachel wel lauw ? of blijft het ijskoud ?
__________________
Martijn

flickr
Reply With Quote
  #9  
Old 06-01-2017, 09:20
jkoppes's Avatar
jkoppes jkoppes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 18
Default

Dag Martyn,

Allereerst bedankt voor je reactie!

Het is mijn eerste auto dus heel veel verstand heb ik er niet van, heb wel een hoop research gedaan.

Er komt af en toe wel een beetje warme lucht uit als ik me Climatronic op standje 1 zet en me motor is op temperatuur. Maar dit komt heel afentoe voor.

Wat me ook opvalt is dat wanneer ik me Climatronic op DUAL zet ik me temperatuur links en recht individueel regel en wanneer ik hem van DUAL afhaal ik de temperatuur voor zowel links als rechts regel. (tegenovergesteld dus).

Ik zal is onderzoeken hoe ik mijn koelsysteem kan ontluchten en ook zal ik is 5 Liter van dezelfde koelvloeistof halen, want ik heb geen idee wat de VW dealer erin gedaan heeft.
__________________
Golf VI 2009
Reply With Quote
  #10  
Old 06-01-2017, 19:17
Martyn's Avatar
Martyn Martyn is offline
Married to PC
 
Join Date: May 2007
Posts: 3,868
Default

Geen dank,

Ik zou ten eerste terug gaan naar je dealer, deze hebben tenslotte een verkeerde diagnose gesteld en jouw probleem niet verholpen.

Ten tweede bij de dealer zullen ze wel de goede koelvloeistof hebben gebruikt hoor er word er maar 1 door de dealer gebruikt normaal gezien, moet goed zijn. is hij roze ?
En als ze bij je dealer je koelsysteem met vacuum hebben gevuld moet hij ontlucht zijn.

En ja zelf onderzoek doen is lastig als je geen apparatuur hebt om de boel uit te lezen of te testen.

Persoonlijk zou ik terug gaan, zeker omdat je een toch dure rekening hebt betaald voor een probleem dat niet verholpen is.
__________________
Martijn

flickr
Reply With Quote
  #11  
Old 06-01-2017, 20:25
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Normaal kunnen ze de kachelsturing inderdaad uitlezen, vind het dus vreemd dat ze dat niet eerst hebben gedaan maar direct je waterpomp hebben vervangen. Waarschijnlijk een monteur die niet teveel op heeft van auto-electronica...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 07-01-2017, 14:32
jkoppes's Avatar
jkoppes jkoppes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 18
Default

Bedankt voor de antwoorden wederom!
Ook heb ik het volgende opgemerkt bij mijn auto:

Normaal gesproken wanneer je je ruitenwisser knop naar je toetrekt gaat je voorruit sproeien en gaat je voorruit ruitenwisser bewegen. En wanneer je de hendel van je afduwt gaat je achterruit ruitenwisser bewegen en wanneer je hem een tikje verder van je af duwt gaat die sproeien.

Bij mijn auto is dit ook niet het geval, wanneer ik hem naar me toe trek gaat me achterruit spuiten en me voorste ruitenwisser bewegen. Ook wanneer ik hem naar voren duw gaat mijn achterste ruitenwisser bewegen en druk ik hem nog verder gaat mijn voorruit sproeien. Ik denk dat mijn sproeisysteem ook verkeerd om zit geschakeld? Kan één van jullie dit bevestigen?
__________________
Golf VI 2009
Reply With Quote
  #13  
Old 07-01-2017, 17:32
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Verkeerde aansluiting van de sproeierpompje. Ooit schade gehad? Of een verkeerd pompje gemonteerd. Denk eerder dat ze met het vervangen de leidingen verkeerd gemonteerd hebben. Is een cheap fix even leidingen omruilen op je pompje
Reply With Quote
  #14  
Old 09-01-2017, 09:54
jkoppes's Avatar
jkoppes jkoppes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 18
Default

Dag VWJYI, Ik heb de auto zaterdag bij de partij afgeleverd waar ik hem gehaald heb. Ik heb ze een lijstje gegeven met dingen waar ze een blik op moeten werpen en waarvan ik verwacht dat ze het fixen.

Ook neem ik vandaag contact met de VW dealer op die bij mij de waterpomp vervangen heeft met de vraag waarom hij dit gedaan heeft.
__________________
Golf VI 2009
Reply With Quote
  #15  
Old 09-01-2017, 20:18
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Ik heb toevallig laatst bij een collega zo'n pompje vervangen van zijn golf 6. Kan normaal niet misgaan als je kleur op kleur de slangetjes terug zet. Kan natuurlijk allemaal misgaan.
Reply With Quote
  #16  
Old 11-01-2017, 08:57
jkoppes's Avatar
jkoppes jkoppes is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2016
Posts: 18
Default

Auto staat nu bij de partij waar ik hem gehaald heb, maar die willen het niet maken. Die geven aan dat het niet zo was toen de auto 2 weken terug nog in hun bezit was. Maar ik ga zelf niet de slangetjes van me sproeiers wisselen....

Ik heb vandaag contact met ze over het hele verhaal (ook de verwarming).
__________________
Golf VI 2009

Last edited by jkoppes : 11-01-2017 at 10:29.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 19:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum