Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #241  
Old 03-08-2012, 18:31
corrado-usa corrado-usa is offline
6k and counting...
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 6,561
Default

vriendin hoorde zelfs al dat het hellemaal wordt op geheven het belastingvrij rijden dat alle auto weer moet betalen.
__________________
Reply With Quote
  #242  
Old 03-08-2012, 18:39
fearless's Avatar
fearless fearless is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2012
Posts: 355
Default

Allemaal verhaaltjes ja....

Van mij mogen ze de import wel weren. Je wordt doodgegooid met importbakken voor het belastingvrije rijden.
Zonde.

Zie veel liever een originele hollander die belastingvrij is als een importbak.
Tis toch ook geen smoelwerk....heb je een mooie ouwe bak met een nieuw nummer op het kenteken
Reply With Quote
  #243  
Old 03-08-2012, 19:04
superbeast's Avatar
superbeast superbeast is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 868
Default

import geen vrijstelling geven voor wegenbelasting, scheelt alweer een hoop.
Zie zelf hier een hoop nieuwe kentekens op oude merc audi enzovoort die ouder zijn dan 25 jaar
__________________
I like boost , doesn't matter if it's supercharged or turbocharged.
Reply With Quote
  #244  
Old 03-08-2012, 20:03
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by superbeast
import geen vrijstelling geven voor wegenbelasting, scheelt alweer een hoop.


Dat is één mogelijkheid, een andere mogelijkheid is dat het rekeningrijden weer van stal wordt gehaald.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #245  
Old 05-08-2012, 10:28
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Quote:
Originally Posted by Area51
Dat is één mogelijkheid, een andere mogelijkheid is dat het rekeningrijden weer van stal wordt gehaald.

Dan betaal ik nog liever belasting, Alain.
Het idee dat ik mijn kilometers moet verantwoorden staat mij niet aan.
Jijzelf zou dan bijvoorbeeld in Nederland kilometers moeten verantwoorden die je op vakantie in het buitenland maakt, eventueel bovenop de wegenvignetten of peages.

Het probleem is naar twee kanten scheef, in de ons omringende landen is de wegenbelasting veel lager, wij hebben voor auto's vrijwel de hoogste belasting van Europa.Ook kennen allerlei buurlanden vrijstelling voor oldtimers. Hoe vaak staat er in Duitsland steuerfrei in de koptekst van een advertentie? Of in Zweden skattefri?... Omdat het betalen van een redelijke belasting niet zo erg is, misschien?

Aan de andere kant is het zo dat de vrijstelling ooit in het leven geroepen is om oude auto's als industrieel erfgoed te kunnen bewaren (alle dromers die in dit soort topics roepen dat vrijstelling er is omdat er over deze auto's lang genoeg betaald is, welterusten verder).Wie kan mij met droge ogen verklaren dat een Mercedes W124, W201 of zelfs een Golf2 aangemerkt kan worden als industieel erfgoed? Geen van dit soort auto's heeft de bakens verzet in de historie.
Ik ga ervan uit dat mijn vriendenkring zojuist flink geslonken is, maar misschien moesten we onze koppen maar eens uit het zand trekken.
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen

Last edited by stufenheckfahrer : 05-08-2012 at 14:10.
Reply With Quote
  #246  
Old 05-08-2012, 17:18
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Wel belasting betalen voor import-auto's is inderdaad heel geen gek idee. Zoals al eerder gepost hier: eerst 25 jaar belasting betalen, daarna niet meer.
Al wordt dat nu 30 jaar, maarja: ook prima. Nog even 2½ jaar wachten tot onze '88-er belastingvrij wordt. Maakt niet uit, zo duur is de wegenbelasting niet voor een mkII.
Reply With Quote
  #247  
Old 06-08-2012, 07:08
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Even een ander balletje opgooien...

Waarom zouden we de oldtimers niet alleen belasting vrij maken als het aantoonbaar onze tweede auto is?
Als het echt je hobby auto is, dan rij je die niet als "daily". Hiermee voorkomen we dus een groot deel van de import, omdat het niet interessant is.
En ja ook dit is niet waterdicht, maar al vrij eerlijk. Misschien maar combineren met het idee van belasting betalen op import auto's?

En even relativerend: Wat is nu werkelijk de belasting voor onze hobby golfjes? Voor mijn MK1 cabrio betaal ik 32 euro per maand, als ik dat al niet meer kan betalen, kan ik net zo goed gelijk met de hobby stopppen.
Reply With Quote
  #248  
Old 06-08-2012, 07:55
ronaroot's Avatar
ronaroot ronaroot is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,288
Default

Ik vraag me af, is er ergens bekend hoe groot die groep "vervuilers" is ?(dus de belastingvrije auto's die dagelijks gebruikt worden)
Gevoelsmatig zeg ik, we praten over "peanuts"
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside"

vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad
Reply With Quote
  #249  
Old 06-08-2012, 08:28
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

https://zoek.officielebekendmakinge...e=1&sortorder=4
Als je de PDF download zie je de cijfers in een tabelletje.

Op het totale aantal auto's in NL, lijkt het aantal oldtimers "peanuts"
Maar het aantal is het laatste jaar wel verdubbeld.
Ook bij de RDW stations zie je momenteel veel grote oudere diesels (Mercedes, Audi's BMW's)voor import staan. Allemaal auto's die puur en alleen gekocht worden om als dagelijks vervoer te dienen, zonder houderschapsbelasting.

Zelf zie ik ook een merkbare toename van deze categorie auto's. 5 jaar geleden zag je lang niet zoveel (vrij nette) 190 D's rondrijden als nu. (hooguit een oudere boer die dat ding 20 jaar geleden nieuw had gekocht).

Van mij mag dit "belasting omzeilen" wel aangepakt worden, maar dan wel op een dusdanige manier, dat de "echte" liefhebbende oldtimer bezitter er zo min mogelijk last van heeft.
Reply With Quote
  #250  
Old 06-08-2012, 09:32
ronaroot's Avatar
ronaroot ronaroot is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 2,288
Default

Interessant om te zien zo'n tabel.
Je het is inderdaad wel sterk groeiend

Quote:
Originally Posted by M1974
Van mij mag dit "belasting omzeilen" wel aangepakt worden, maar dan wel op een dusdanige manier, dat de "echte" liefhebbende oldtimer bezitter er zo min mogelijk last van heeft.


Ja dat zou het mooiste zijn, maar vaak zijn de "liefhebbers" uiteindelijk toch ook de dupe
__________________
'85 Golf mk2 1.9 TDI PD "mk2 outside / mk4 inside"

vwclubparkstad https://www.facebook.com/vwclubparkstad
Reply With Quote
  #251  
Old 06-08-2012, 16:59
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Quote:
Originally Posted by ronaroot

Ja dat zou het mooiste zijn, maar vaak zijn de "liefhebbers" uiteindelijk toch ook de dupe


Mee eens! Maar als wij liefhebbers zijn, en alleen zwaar besnorde medelanders belastingvrij rondrijden, moet je de search eens gebruiken op dit forum met de query belastingvrij. Dan valt op dat wij als liefhebbers óf een enorme snor, ófwel heel veel boter op ons hoofd.

Het idee om een 2e auto belastingvrij te kunnen laten zijn is niet eens zo slecht, ik betaal voor de Golf 4 Variant TDI €106,- per maand, dus als de hobbyauto's vrijstelling hebben zou goed zijn. Maar het systeem waterdicht maken word een groter probleem.
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #252  
Old 15-08-2012, 07:38
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Quote:
Originally Posted by stufenheckfahrer
Het idee om een 2e auto belastingvrij te kunnen laten zijn is niet eens zo slecht, ik betaal voor de Golf 4 Variant TDI €106,- per maand, dus als de hobbyauto's vrijstelling hebben zou goed zijn. Maar het systeem waterdicht maken word een groter probleem.


Klopt, want hoe moeilijk is het om een eerste goedkope "dagelijkse" gebruiksauto (een Daihatsu Cuore kost bv 15,- per maand aan wegenbelasting, doet zo'n 125,- op jaarbasis verzekering) ergens neer te zetten en dan de belastingvrije 190D te pakken om in te rijden. Die Cuore kost aan verzekering en wegenbelasting voor een heel jaar net zo veel als wat de wegenbelasting voor een 190D in het kwartaal is.
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #253  
Old 15-08-2012, 09:55
M1974 M1974 is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 548
Default

Tweede auto zou je weer kunnen koppelen aan een max aantal kilometers die vrijgesteld zijn van belasting.
Mijn oldtimerverzekering van mijn cabrio heeft ook een max van 7500 km/jaar.
Kilometers worden zowiezo bij APK geregistreerd, dus zijn ook te controleren. En ja ook dit is niet waterdicht. Kabel los van de KM teller en hij telt niet.
Reply With Quote
  #254  
Old 22-02-2013, 21:56
Cool Cool is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 207
Default

Ik heb al ff lopen zoek her en der maar is er al wat bekend over de oldtimers?
Iemand er zich mee bezig gehouden toevallig?

Ik hoorde dat de eerste kamer de hele regeling tegen gehouden heeft maar verder?
Reply With Quote
  #255  
Old 22-02-2013, 22:00
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #256  
Old 22-02-2013, 22:05
Cool Cool is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 207
Default

Thanks
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum