Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf V, VI en VII
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-08-2015, 08:24
SL1987 SL1987 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 2
Default Golf 5 1.9 TDI probleem

Ik heb sinds kort een heel vreemd probleem met mijn golf 5.
Gedrag van auto is verder normaal met uitzondering van het volgende:

Bij rijden (op cruise control) op snelweg, zeg 120 km/u, wanneer ik ruitenwisser aanzet (interval of continu maakt hierbij niet uit). Ik dacht dat het eerst met vochtig weer te maken had, maar na verder onderzoek (bij droog weer) is het toch echt gelinkt aan het gebruik van de ruitenwisser.

Tijdens rijden is verbruik normaal 4.5-5.0 L/100km, maar iedere de 2.4 km schiet het verbruik met 2.0-2.5 L omhoog naar 6.5-7.0 L/100km. Hierbij hoor je ook een bulderend geluid, dit houd aan voor ca. 5-7 sec. Na 2.4 km herhaald dit zich.

Ik heb niet het idee dat de motor inhoud hierdoor. Mijn eerste ingeving was daarom ook dat dit mogelijk iets met regenereren te maken zou kunnen hebben.

Heb auto al bij dealer uit laten lezen, dit gaf aan dat laatste regeneratie al langer geleden plaats had gevonden. Ook konden ze de oorzaak van bovenstaand probleem niet direct vinden.

Ik heb gisteravond nog wat geprobeerd te testen, o.a. zekering van ruitenwisser van voorruit eruit te trekken. Ruitenwisser werkt dan fysiek niet meer. Wanneer ik ruitenwisser hendel in aan-stand zet komt bovenstaand probleem dan ook niet voor. Hiermee hoop ik de storing in de hendel/control module uit te sluiten.

Vervolgens heb ik zekering weer terug gedrukt. Het begon al wat later te worden, en heb nog een rondje gereden. Ik hoorde een klein relais schakelen op het moment dat het brandstof verbruik omhoog schiet en het bulderend geluid begint, deze schakelt vervolgens na 5-7 sec ook weer af.

Het was niet een hard relais geluid, en kwam ook niet uit de grote relais die direct links onder de stuurkolom zitten. Ik kon de functie van de relais ook niet linken aan het probleem wat zich hier voordoet. (brandstof pomp, ruitenwisser sproeier, raam/spiegelverwarming, start relais).

Ik heb het gevoel dat ik al een heel eind ben, maar verder dan dit kom ik nu even niet meer. Met name de link ruitenwisser/brandstofverbruik is lastig te leggen. Waar ik nog aan zat te denken is het voedingsrelais voor de ECU te vervangen. (relaisnr. 100 in het motorcompartiment) Deze zit namelijk praktisch naast de zekering voor de ruitenwisser, mogelijk dat hier iets van een storing zit.

Zo, het is een heel verhaal, maar ik hoop dat ik hiermee de situatie een beetje heb kunnen uitleggen. Hopelijk hebben jullie ideeën waar ik naar zou kunnen kijken. Iedere suggestie is welkom, samen moeten we hier toch uit komen.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-08-2015, 08:19
DannyA4 DannyA4 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 20
Default

Is het verbruik ook daadwerkelijker hoog of is het een storing in de boordcomputer?

Ik heb weleens begrepen dat het Stuurkolomregelapparaat een vaak voorkomend probleem is.
__________________
VW Golf 5 Plus 1.9 tdi
VW New Beetle 1.6 sr
Reply With Quote
  #3  
Old 20-09-2015, 09:40
SL1987 SL1987 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2015
Posts: 2
Default

Het is alweer een tijdje geleden, maar er is inmiddels een plausibele verklaring wat dit veroorzaakt.

Volgens de dealer zou het "Brake Disc Wiping" systeem dit veroorzaken.
Nu zijn er onlangs nieuwe schijven onder gekomen, dus heel onlogisch is het niet.

Echter is het me voorheen nooit opgevallen, en vraag me af of ik dit zou moeten opmerken. Eerlijk gezegd, bij regenval in combinatie met bandengeluid, is het geluid ook lastig te horen. Je moet wel weten waar je naar luistert.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum