Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-07-2015, 22:12
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Remmenraadsel??

Dus ik heb al een jaartje terug mijn achterste remblokken en schijven vervangen. Daarbij ook de klauwen eraf gehaald en nieuwe stofhoesjes rond de geleiders gedaan enz. Nu is de auto bijna klaar voor de keuring, en ik checkte nog even de achterste lagers op speling. Toen merkte ik dat aan 1 kant mijn wiel heel stroef draait en aan de andere kant bijna geen remkracht heeft.

Aan de kant waar het stroef zat werd het weer normaal nadat ik met een rubber hamer de klauw weer richting de buitenkant van de auto sloeg. Als ik dan aan het hendeltje van de handrem draaide werd het weer stroef. Het leek alsof de klauw bleef zitten en niet terug open schoof.

Dan ging ik kijken aan de kant waar bijna geen remkracht was en daar kon ik wel remmen als ik de klauw naar de binnenkant van de auto duwde. Nadat ik mijn hand eraf haalde zat het ook aan deze kant stroef tot ik de klauw weer naar buiten trok en dan liep het wiel weer vlot.

Het lijkt dus wel alsof de geleiders waar de klauw op heen en weer schuift erg stroef zitten. Heb nochtans de klauwen weer gemonteerd met het vet dat Febi leverde bij de stofhoesjes en bouten...


Iemand hier een idee wat hier het probleem kan zijn? Zou echt graag mijn auto tegen het weekend klaar hebben voor de keuring...

Oh ja het is een '88 GTI 16v.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 22-07-2015, 22:16
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Altijd probleem met die klauwen. Los maken en schoonmaken en invetten. Ook dat hendeltje van de handrem eruit halen en roest eraf schuren zodat de veer de hevel makkelijk terug kan duwen en zo de boel niet kan aan schaven.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 22-07-2015, 23:23
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Altijd probleem met die klauwen. Los maken en schoonmaken en invetten. Ook dat hendeltje van de handrem eruit halen en roest eraf schuren zodat de veer de hevel makkelijk terug kan duwen en zo de boel niet kan aan schaven.

Dus gewoon alles weer uiteen halen en weer goed invetten? Zou geweldig zijn moest dat werken Morgen proberen!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #4  
Old 23-07-2015, 08:47
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

invetten alleen is niet voldoende. ook het roest moet er eerst af.
ik haal de klauw er altijd af, neem een platte vuil en ga over die geleiders zodat ze weer heel vlak zijn. idem voor de klauw in die gleufjes.
daarna vet eraan en weer monteren.
als je dat elke keer doen als de remmen eraf gaan, heb je amper problemen.

ook heb je het voordeel dat je bouten van de klauw nooit vast komen te zitten als je regelmatig eens demonteerd
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #5  
Old 23-07-2015, 12:42
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok ga dat eens proberen dan! Welk vet gebruik ik om het weer te monteren? Molykote vet, of gewoon kogellager vet?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 23-07-2015, 14:25
Quattro_38's Avatar
Quattro_38 Quattro_38 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 200
Default

Keramisch vet? Komt vast goed!
__________________
Volkswagen Lupo 3L '00
Volkswagen T4 Westfalia Joker '98
Reply With Quote
  #7  
Old 23-07-2015, 15:09
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Quattro_38
Keramisch vet? Komt vast goed!

Werkt het ook met molykote? Heb hier geen keramisch vet liggen...

Wil ook de remvloeistof vervangen. Eerst alles eruit laten lopen maar hoeveel moet ik rekenen om het hele systeem weer te vullen en te ontluchten? Heb hier een bus van 1 liter staan, maar is dat wel genoeg?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 23-07-2015, 22:46
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok nu weet ik het ook niet meer. Heb alles uit elkaar gehaald. Oud vet van de geleiders en uit die gaten waar ze inzitten gehaald. De geleiders met een vijl voor die platte stukjes en met schuurpapier weer mooi glad en vlak gemaakt. Elke geleider ook getest in zijn gat en ze schoven mooi heen en weer.

Dan ook die randjes opgevijld waar de remblokjes tussen schuiven want had die beugels herspoten en niet alle remblokjes konden mooi vrij schuiven.

Alles gemonteerd met nieuw vet, helemaal zoals het hoort. Is letterlijk NIETS veranderd

Die linker remklauw wil nog steeds niet terug schuiven, blijft geblokkeerd. Zouden die beugels en die geleiders nog bij VW te krijgen zijn? Er zat wel behoorlijk wat roest op, ook in die gaten voor de geleiders, maar dat had ik er vorig jaar al af gehaald.


Dan iets totaal anders. Ik merk bij het rijden dat ik eigenlijk heel weinig remkracht heb. Moet echt gaan staan op mijn pedaal. Precies alsof je wanneer de auto stil staat een paar keer de pedaal in trapt, dan wordt die ook hard. Bij het rijden lijkt het wel alsof de remmen onbekrachtigd zijn.

De remvloeistof moet sowieso vervangen worden. Maar kan oude remvloeistof dit probleem geven? Ik moet wel zeggen dat er wat teveel in het systeem zit. Met het terugdraaien van de remcilinders in de klauwen is het niveau in het reservoir boven MAX gestegen.

Iemand die met deze twee dingen raad weet?
En bedankt aan diegenen die me hier al raad hebben gegeven!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 25-07-2015, 19:09
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

remvloeistof vervangen doe je door gewoon nieuwe in het potje te doen en ondertussen te 'ontluchten' aan de klauwen en net zolang tot daar heldere vloeistof uitkomt.
ik doe het vervangen altijd via de verste rem (langste leiding). dan enkel de 3 andere heel kort aftappen en gedaan.

om het snel te doen, gebruik ik een ruitensproeierpompje met 2 leidingen aan

.

nu voor je probleem: als die klauw blijft hangen, en je draait de ontluchtingsnippel open, komt die dan wel terug?
als dit zo is, dan zijn je flexibele remslangen kapot. die verstoppen in het midden doordat ze oplossen door de remvloeistof.
uw hoofdrempomp perst de remvloeistof er dan door waardoor de klauw remt, maar als de hoofdrempomp lost, geraakt de remvloeistof niet terug waardoor de klauw blijft slepen.

als verschillende keren gehad bij een oldtimer waar een voorste rem blijft hangen.
had al de klauw, hoofdremcilinder, vloeistof enzo vervangen. bleek dan de stomme leiding te zijn
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #10  
Old 25-07-2015, 22:33
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
remvloeistof vervangen doe je door gewoon nieuwe in het potje te doen en ondertussen te 'ontluchten' aan de klauwen en net zolang tot daar heldere vloeistof uitkomt.
ik doe het vervangen altijd via de verste rem (langste leiding). dan enkel de 3 andere heel kort aftappen en gedaan.

om het snel te doen, gebruik ik een ruitensproeierpompje met 2 leidingen aan

.

nu voor je probleem: als die klauw blijft hangen, en je draait de ontluchtingsnippel open, komt die dan wel terug?
als dit zo is, dan zijn je flexibele remslangen kapot. die verstoppen in het midden doordat ze oplossen door de remvloeistof.
uw hoofdrempomp perst de remvloeistof er dan door waardoor de klauw remt, maar als de hoofdrempomp lost, geraakt de remvloeistof niet terug waardoor de klauw blijft slepen.

als verschillende keren gehad bij een oldtimer waar een voorste rem blijft hangen.
had al de klauw, hoofdremcilinder, vloeistof enzo vervangen. bleek dan de stomme leiding te zijn


Ok bedankt voor je antwoord, remvloeistof ga ik morgen vervangen op die manier

Nog niet geprobeerd dat van die ontluchtingsnippel. Het probleem doet zich wel enkel voor bij het aantrekken en weer loslaten van de handrem.

Nu heb ik zoals ik zei wel vorig jaar mijn schijven en blokjes vervangen, dat betekend dus dat ik de cilinders in de remklauwen heb moeten terugdraaien waardoor het remvloeistof niveau in het reservoir serieus gestegen is.

Wat ik me nu zit af te vragen, kan het zijn dat doordat er teveel in het systeem zit ik als ik de handrem aantrek wat remvloeistof mee zuig door de leidingen, en dat dan doordat er teveel vloeistof inzit er een te hoge druk op zit om die vloeistof weer te laten terugvloeien?

Of is dat nu een beetje ver gedacht?

Die flexibele remleidingen, zijn die moeilijk te vinden of kan je die gewoon bij een autoparts winkel kopen? En zijn ze duur? Anders vervang ik ze gelijk als ik de remvloeistof vervang..
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #11  
Old 25-07-2015, 22:34
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

Zoals al eerder vermeld is; loopt de handremhevel soepel? En heb je hem wel teruggeplaatst met nieuwe bijbehorende keerring? Qua remkracht; is je rembekrachtiging nog wel gangbaar? Deze zit aan de achteras gemonteerd.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote
  #12  
Old 26-07-2015, 10:03
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by wob8v
Zoals al eerder vermeld is; loopt de handremhevel soepel? En heb je hem wel teruggeplaatst met nieuwe bijbehorende keerring? Qua remkracht; is je rembekrachtiging nog wel gangbaar? Deze zit aan de achteras gemonteerd.

Handremhevel loopt soepel denk ik, komt in ieder geval toch mooi terug tot tegen het boutje waarmee die veer vast zit. En welke keerring bedoel je?

Hoe kan ik zien of de rembekrachtiging nog gangbaar is? Want het lijkt inderdaad alsof ik geen rembekrachtiging heb.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 26-07-2015, 11:31
wob8v's Avatar
wob8v wob8v is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 606
Default

De handremhevel zit afgedicht met een keerring. Deze verrotten altijd en zitten niet in het revisiesetje die je bij vw kan kopen. Zelf op zoek dus. De rembekrachtiging (of remkrachtverdeler) zit aan de achteras. Het is een aanslag die varieert met de hoogte van de as. Deze aanslag moet goed heen en weer kunnen. Het is een plaatje van ongeveer 4x4cm. die aan het blokje zit waar de remleiding op uitkomt.
__________________
VW Golf Syncro '88 origineel NL
VW Caddy 3 1.9 TDI 2010
Audi A6 2.4 24v 2005

www.castra-machinebouw.nl
Reply With Quote
  #14  
Old 26-07-2015, 14:20
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by wob8v
De handremhevel zit afgedicht met een keerring. Deze verrotten altijd en zitten niet in het revisiesetje die je bij vw kan kopen. Zelf op zoek dus. De rembekrachtiging (of remkrachtverdeler) zit aan de achteras. Het is een aanslag die varieert met de hoogte van de as. Deze aanslag moet goed heen en weer kunnen. Het is een plaatje van ongeveer 4x4cm. die aan het blokje zit waar de remleiding op uitkomt.

Ah dat blokje waar een veer aan hangt die verbonden is met de as? Wat moet daar dan precies heen en weer kunnen gaan?

Die handremhevel heb ik er nooit af gehad, zou een kapotte keerring de oorzaak kunnen zijn van mijn rem die niet meer lost na het optrekken vd handrem? Lijkt me toch sterk.. De handremhevel komt in iedere geval mooi terug op zijn plaats bij het lossen van de handrem.

Heb geprobeerd wat fcapri zei, van de ontluchtingsnippel te openen. Er komt dan wel een klein beetje vloeistof uit maar de klauw komt niet terug, de rem blijft geblokkeerd. De blokkage is overigens wel wel niet sterk genoeg om het wiel volledig te blokkeren, je kan het wiel met een beetje moeite met de hand ronddraaien gewoon door je handen tegen te band te zetten en dan te draaien.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #15  
Old 26-07-2015, 21:15
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ok nu volg ik helemaal niet meer... Heb geprobeerd de remvloeistof te vervangen maar zonder succes. Als ik bij de achterste remmen de nippel open draai komt er gewoon niets uit. Als ik het bij de voorste doe komt er wel uit maar daar lekt de nippel dan waardoor er remvloeistof langs de remklauwen loopt.

De rembekrachtiger zit inderdaad vast. Weet alleen niet wat open en toe is. Hij zat vast in de positie waar de as zover mogelijk naar beneden hangt, dus waar de auto helemaal uitgeveerd is.

Ontluchten heb ik gedaan volgens wat mijn Bentley Publishers boek voorschrijft: 3x pedaal induwen, bij de derde keer ingedrukt houden. Dan draait iemand anders de onluchtingsnippel open tot de pedaal tegen de grond gaat, nippel weer toe en alles weer opnieuw. Dit werkte vanvoor, buiten het feit dat de ontluchtingsnippel lekte waar hij in de klauw geschroefd is.

Mijn boek zegt ook dat bij een auto met ABS je de ABS pomp kunt laten werken als 'pressure bleeder'. Dan moet je het contact aanzetten zodat de ABS pomp druk maakt en rempedaal lichtjes indrukken, nippel open tot je de nieuwe remvloeistof ziet verschijnen, nippel toe en contact af. Werkte niet bij mij, kwam niets uit.

Ze zeggen ook dat bij een auto met ABS je voor het ontluchten met contact af 20-35 keer de rempedaal moet indrukken om de druk uit de accumulator te halen, en dat je dat zou moeten voelen in de pedaal. Pedaal blijft altijd even hard als ik dit doe.

Ik begin zo stilaan te vrezen dat ik heel mijn remsysteem eruit ga moeten halen, en wie weet zelfs een nieuwe rempomp etc...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #16  
Old 27-07-2015, 00:38
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Bedoel je met "rembekrachtiger" misschien de remkrachtverdeler? Zoals het er nu staat slaat het namelijk nergens op...
Reply With Quote
  #17  
Old 27-07-2015, 09:48
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Bedoel je met "rembekrachtiger" misschien de remkrachtverdeler? Zoals het er nu staat slaat het namelijk nergens op...

Iemand hierboven noemde het de rembekrachtiging dus dacht dat het zo zou noemen, ken er niets van Maar ja idd, dat blokje waar de remleiding van voor op toekomt en waar het verdeeld wordt over de 2 wielen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #18  
Old 27-07-2015, 19:57
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Heb wat wd40 op het scharnier van de remkrachtverdeler gedaan en nu kwam dit wel terug los, ik zette hem volledige open en die rubber kwam los en dit is hoe het eruit zag:





Is dit normaal? Er komt nog steeds niets uit de ontluchtingsnippel.
Maar zit mijn remkrachtverdeler gewoon niet vast vanbinnen? Is het niet de bedoeling dat er een zuiger ofzo vastzit aan dat scharnier?

Ben even langs geweest bij de garage, de garagist zei ook dat er misschien een mogelijkheid was om de auto uit te lezen. Dat die golfjes een heel primitief systeem hadden om de boordcomputer toch aan een computer te hangen. Waar vind ik hiervoor een stekker, iemand een idee?

Want ik begin te vrezen dat de servopomp ook stuk is...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #19  
Old 27-07-2015, 20:24
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Met ABS op de Golf 2 nooit pompen om te ontluchten! Dan trap je hem kapot.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #20  
Old 27-07-2015, 22:10
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Misschien een rare vraag, maar zijn de gaatjes in je ontluchtingsnippels wel vrij?
Op de zaak kom ik er toch regelmatig eentje tegen die compleet dichtgeroest/smeert zit.
Ff eruit draaien, en in blazen, weet je t direct.

De remdrukregelaar ziet er wmbt wel aardig gaar uit.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!

Last edited by Polo1w : 27-07-2015 at 22:13.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum