Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-01-2010, 18:03
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default Start Probleempje

Hoi!

Effe kort, heb nu 3 weken een T3 camper.
De accu(s) waren leeg, en de dynamo was gaar.

Heb de accu's bijgevuld, geladen en nieuwe dynamo gezet, één accu na de test was oké andere op.
Even voor de test heb ik de start accu terug gezet en de relais voor huishoud-accu ontkoppeld, niets van camper verbruikers staan nu aan.

Startte goed, tijdens de test-rit brandde af en toe het accu lampje, maar het gierde ook verschrikkelijk, dus de 2 v-riempjes ook vervangen en strakker afgesteld.

Hierna startte hij niet meer 'gaat niet rond'
Er komt een luid electronisch zoemgeluid van achter,
maar de start motor leek in het begin geen problemen te geven 'sleutel om - start - lopen - klaar'
Ik dacht altijd dat je dat langzamerhand aan zag komen dat ie weleens aarzelt, en een ratelend/tikkend geluid hoort als de startmotor stuk is.

Hoe kan ik het beste testen? misschien is het ook het Relais, of is de accu toch echt dood?
Reply With Quote
  #2  
Old 15-01-2010, 09:16
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

Vaak als een akku geheel ontladen is gaat ie kapot. Het elektronisch tikken kan het startrelais zijn dat bij stroom inhaakt en dan meteen te weinig krijgt.

Nog een keer akku testen dus, deze kan idd in een keer de geest geven

De 2 V-snaren zijn vaak ook te vervangen door 1 snaar. Dat spant veel makkelijker als met die vulplaatjes.
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
  #3  
Old 16-01-2010, 01:51
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Quote:
Originally Posted by Houtstoker
Nog een keer akku testen dus, deze kan idd in een keer de geest geven

Oke dan test ik hem nog wel, en anders 2 nieuwe accu's. Weet alleen niet wat precies de originele horen te zijn, volgens mij is bijna alles aan die auto anders dan het hoort.

Quote:
Originally Posted by Houtstoker
De 2 V-snaren zijn vaak ook te vervangen door 1 snaar. Dat spant veel makkelijker als met die vulplaatjes.

Rolt de waterpomp dan ook volledig mee??

Het zou wel schelen, maargoed nu ze eenmaal afgesteld erop zitten blijf ik er vanaf, genoeg moeite gekost buiten in de sneeuw!
Reply With Quote
  #4  
Old 16-01-2010, 07:24
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

Waterpomp draait makkelijk mee, dat heeft niet veel kracht nodig. Wel is het handig om er bij gebruik van 1 V-snaar een van 13 mm erop te zetten ipv 10 mm

Bij de accus geld, hoe groteer hoe beter. Ik gebruik een 100 A accu als startaccu. Dat past alleen bij een diesel (bij de motor)

Benzine uitvoeringen en de 2e accu bij een camper zitten onder de voorstoelen waardoor je door de afmetingen onder de stoel beperkt wordt in de grootte van de accu
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
  #5  
Old 17-01-2010, 16:21
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Quote:
Originally Posted by Houtstoker
Waterpomp draait makkelijk mee, dat heeft niet veel kracht nodig. Wel is het handig om er bij gebruik van 1 V-snaar een van 13 mm erop te zetten ipv 10 mm

Oke, dat is wel makkelijk om te weten

Quote:
Originally Posted by Houtstoker
Benzine uitvoeringen en de 2e accu bij een camper zitten onder de voorstoelen waardoor je door de afmetingen onder de stoel beperkt wordt in de grootte van de accu

Kijk dat bedoel ik! mijn accus lagen (los) naast elkaar achterin, niet zoals het hoort dus.
Los ik wel op..
Reply With Quote
  #6  
Old 19-01-2010, 22:50
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

En om het dan gelijk netjes te maken, de start accu hoort onder de bijrijdersstoel te staan, en de huishoudaccu onder de chauffeursstoel.

Trouwens, in een Westfalia zit er standaard een scheidingsrelais tussen beide accu's, kun je nog starten terwijl je huishoudaccu al leeg is.

Succes,
Ron
Reply With Quote
  #7  
Old 19-01-2010, 23:16
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

geld alleen als het geen diesel is. Diesel heeft de startaccu achterin langs de motor aan de rechterzijde

mbt de V-snaar

__________________
Groeten Ad

Last edited by Houtstoker : 19-01-2010 at 23:19.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-01-2010, 01:21
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Oowja zo,
Die van mij is een 1.6D cx motor. Maar de accu's stonden dus beide achterin, maar er zit wel een relais tussenin. Aan de manier te zien hoe de + en - kabels eruit zagen leek het me cheap zelfbouw.

Ik denk ook dat als iemand een echte Westfalia heeft dat het op kenteken papier te zien is of niet?
Bij mij staat het alleen leuk op het dak, het hele intrieur lijkt mij van een ander soort.
Maar ik wil het allemaal verkopen nadat ik de koelkast enz heb getest, en voor later multivan intrieur, die extra accu wil ik houden omdat het toch wel echt een vrijetijds bus moet zijn, altijd fijn als ik dan een extra accutje heb.

Ik ga snel eens onder de stoelen kijken! dan wordt het wel kabels omleggen ben ik bang voor.
Reply With Quote
  #9  
Old 21-01-2010, 21:38
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

KLopt dat dat hier de accu dan hoort te zitten? is het dan te bereiken als ik de stoel naarvoren zet of zit er een klepje voor??
Zover ik kon zien niks, de rail moet ik even gangbaar maken, dat zit vast.


Reply With Quote
  #10  
Old 21-01-2010, 23:38
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Bij de diesel hoort er één accu in de motorruimte te staan, rechts naast de motor.
De huishoudaccu hoort onder je andere stoel te staan, dus onder de bestuurdersstoel. Zodoende staat hij zo dicht mogelijk bij je keuken (lees koelkast).
Westfalia uitrusting staat niet op je kenteken, alleen kampeerauto.

Greetz Ron
Reply With Quote
  #11  
Old 24-01-2010, 02:09
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Oke, nou die andere accu ga ik ooit binnenin bouwen als ik de bus grote opknapbeurt geef Hij staat nu gewoon zoals eerst achterin samen met de startaccu, allebei nieuw, dynamo is vervangen, riempjes zijn vervangen! :-D Moet nu wel goed zijn! Startte direct zonder probleem.


Maar loopt erg stotterend naar mijn idee..
Volgende stap, verstuivers en gloeibougies.
Ik hoor weleens dat verstuivers gereviseerd worden, maar is dat wat prijs betreft wel aantrekkelijk tegenover nieuwe verstuivers??
Heb ergens gelezen dat het 120Euro per verstuiver kan kosten!

Last edited by Juanart : 24-01-2010 at 02:13.
Reply With Quote
  #12  
Old 24-01-2010, 07:15
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

bij revisie worden de nozzles vervangen of gereinigd en de openingsdruk opnieuw afgesteld.

tip
als je overstapt naar de injectors van de AAZ (1.9 golf of passat) of vergelijkbare motor (geen TDi) dan loopt de motor een stuk stiller. Deze verstuivers werken met een 2 traps injectie, door de voorstraal loopt de motor met veel minder geluid
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
  #13  
Old 24-01-2010, 15:06
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Ow! Bedankt goede tip! :-) Dat ga ik denk ik doen.
Reply With Quote
  #14  
Old 05-08-2010, 18:36
Juanart's Avatar
Juanart Juanart is offline
Forum regular
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 54
Default

Nou, we zijn ruim een half jaar verder, heeft even een korte tijd gereden maar toen traden er rem en lager problemen op, toen dat was verholpen koppelings probleem en toen weer elektrisch probleem, opgelost(dacht ik) de auto is nu 3maanden over de apk datum en staat ook al een tijdje stil, af en toe even gereden om hem te laten werken.

In Januari 2010 heb ik vervangen:
- Dynamo
- 1e accu
- 2e accu
- gloeibougies

De luide zoem vanuit het gloeirelais is weer terug, dus ik heb de accu's geladen.
Nu krijgen de gloeibougies geen spanning en de startmotor doet niets.
Het gloeirelais even vervangen voor een reserve, maar zelfde situatie..
Ik probeer nu het contact blokje te vervangen, maar wat ik niet vind kloppen is dat de plaats waar het gloeirelais zit momenteel een rommeltje is.

Hieronder een foto zoals het nu zit, de rode pijl is een versmolten plekje met niets en bij de blauwe pijl bevind zich normaal het gloeirelais.



Nogmaals hier wat duidelijker, een grote smeltplek, nu rijd ik al zinds mijn aankoop zo rond, maar er moet een zekering strip zitten toch?



Heeft iemand misschien een foto van die locatie met de kabels erop van een '80-'85 1.6D model?? Zoals het dan wél hoort te zitten, neem aan dat dit niet goed is...

Last edited by Juanart : 05-08-2010 at 19:00.
Reply With Quote
  #15  
Old 05-08-2010, 20:03
Houtstoker Houtstoker is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 108
Default

Wat een zooitje

Allereerst horen de kabels in een kastje thuis. Rechts van het gloeirelais zit de plus kabel geschroeft. Het aansluitblokje van het gloeirelais hoort een zekering te hebben (50A)

Kastje en gloeirelaisvoet heb ik liggen (pb?)
__________________
Groeten Ad
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum