Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-12-2008, 10:18
buskk's Avatar
buskk buskk is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 60
Default ombouw benzine naar diesel

Hallo,ik heb een vraag en het antwoord heb ik na lang zoeken eigenlijk niet op het forum kunnen vinden dus daarom stel ik hem hier.
Ik heb een '83 5deurs golf mk1 met een 1600 benzinemotor,deze motor wil ik vervangen door een 1600 dieselmotor.
Moet ik nu mijn benzine-brandstoftank vervangen omdat daar de zgn kom ontbreekt of gooi ik de benzine tank leeg en gooi ik er gewoon diesel in.
En de brandstof leidingen moeten die ook vervangen worden (wellicht hebben ze een grotere doorlaat) en evt de vulpijp.
De golf is belastingvrij ,moet pas in sep 2009 weer voor de apk ,dus tegen die tijd kan ik hem aanbieden bij de rdw of moet dat weer gelijk.
Mss dat iemand er een antwoord op weet ,ik hoor het wel.
gr Mike.
Reply With Quote
  #2  
Old 28-12-2008, 12:01
Audilimburg's Avatar
Audilimburg Audilimburg is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 1,082
Default

Als je de auto aanpast dan kun je uiteraard niet wachten met aanbieden bij de RDW totdat die APK gekeurd moet worden, want dan ben je te laat.

Dus zodra de ombouw klaar is moet je hem RDW laten keuren als je er tenminste op de openbare weg me wil rijden.

Verder vraag ik me af waarom je je al deze moeite gaat doen met alle bijkomende kosten. Volgens mij ben je goedkoper, beter en sneller af door gewoon een golf 1 diesel te kopen.
Overigens is de diesel niet zo heel veel goedkoper dan de benzine dus volgens mij hoef je het voor de kostenbesparing niet te doen, gezien de auto ook al wegenbelasting vrij is.
Reply With Quote
  #3  
Old 28-12-2008, 13:02
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

over het algemeen is diesel zuiniger én goedkoper per liter. per km schiet je er vaak aardig wat mee op ik heb mn Santana ook omgebouwd naar turbodiesel!

ik heb de tank gelaten voor wat t is, wel de vulpijp verwisseld voor die van een diesel.
brandstofleidingen laten zitten, deed ik vroeger ook met mn golfjes zo, werkte altijd prima, en nu ook

wel de leidingen even spoelen, dwz een jerrycannetje diesel erin, en dan met de fietspomp op de retourleiding even de boel doorpompen, weer opvangen in de can, en nog eens doen.

over aanbieden bij de rdw.. natuurlijk mag je niet op benzinekenteken rijden met een dieselmotor, maar het gaat je geen wegenbelasting schelen ofzo, dus doe het gewoon direct. kost je 57 euro dus dat is de moeite niet.
je hoeft dan niet gelijk nieuwe apk, die blijft geldig, ze doen er een roetmeting bij, en dat is dat.

succes!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #4  
Old 28-12-2008, 13:21
buskk's Avatar
buskk buskk is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 60
Default

Ok bedankt voor de tips .
Hopelijk is het niet al te moeilijk om een vulpijp type1 te vinden.
Voor de rest kan ik alles uit mijn caddy1 slopen als ie niet meer door de apk komt,behalve de vulpijp dan.
Maar moet de auto ook nog laten wegen uiteraard en met de kosten rdw en de roetmeting kom je dan wel uit op ong een kleine €150.
gr Mike.
Reply With Quote
  #5  
Old 28-12-2008, 13:32
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

Reply With Quote
  #6  
Old 28-12-2008, 23:00
jos_br's Avatar
jos_br jos_br is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 159
Default

Ik kan me zo'n ombouw goed voorstellen. Zeker wanneer je een stevige rijstijl hebt scheelt het echt in het verbruik. Een benzine motor die stevig gebruikt word scoort toch gauw beneden de 1:10 terwijl een diesel met moeite onder de 1:14 te krijgen is.

Jos.
Reply With Quote
  #7  
Old 30-12-2008, 11:25
Rallyegek Rallyegek is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 651
Send a message via MSN to Rallyegek
Default

het ombouwen kost je ca 61 euro ( 57 + admin kosten )
Als je de wagen bij de rdw aanbied moet wel de goede motorcode op het blok staan.
De orginele uitlaat moet eronder zitten.
Alles moet netjes ingebouwd zijn.

Heb voor een aantal weken me passat omgekeurt en heb toen ook ff staan praten met de keurmeester.
als je niet de orginele uitlaat hebt kost je ca 360 euro voor de geluidsmeting
niet de orginele motorcode kost ook nog wel wat.
slagletters, een dremel en wat tectiel doet wonderen, mijn dieselblok kwam ook uit een 89 en zit nu in een 81er
__________________
Rallye golf 1989 (10jaren plan)
Caddy mk1 1983 (daily)
Passat variant 1981 (project)
Audi 100 td 1987 (motor donor)
Audi 200 2.1 aut. (vrouwenauto)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum