Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Fotografie en foto bewerking
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #141  
Old 26-08-2013, 20:50
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Die vlieger gaat niet helemaal op voor mij ik werk sinds pas met Lightroom en 0% ervaring in dit soort programma's
Ik ga gewoon alle opties af ,kijken en proberen tot dat er een eindresultaat uit loopt
Gokje wagen ik denk 20 minuten, half uur

En soms wel langer als ik iets voor ogen heb wat ik niet kan
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #142  
Old 26-08-2013, 20:56
maartenn maartenn is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 114
Default

10 sec, *KLAK* alle schuifjes open

Nee, meestal 3 minuutjes per foto?
ik doe tot nu toe dan ook alleen in lightroom.. niet in photoshop.
ik vervaag of verscherp niks. (niet dat er wat mis mee is.. maar zelf nog niet gedaan met eigen foto's)
Reply With Quote
  #143  
Old 26-08-2013, 20:58
maartenn maartenn is offline
Forum Regular
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 114
Default

Maar dan heb ik het over de foto's die ik eerder gepost had van volkstyle, ik ga geen 15min per foto besteden.. dan ben ik morgen nog niet klaar :P
Reply With Quote
  #144  
Old 26-08-2013, 21:11
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Ik heb zelf nog geen foto's geschoten van auto's sinds dat ik er mee werk.
Dus ik praat alleen over de Raw foto's die hier gedeeld worden.
Als je idd een kaartje vol heb is dit niet doen zou een slimme voorstelling beter zijn.
Dit kan wel volgens mij over alle foto's tegelijk.
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #145  
Old 26-08-2013, 22:30
DUB's Avatar
DUB DUB is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,401
Default

even offtopic. stond er mooi bij herm zondag!




ik doe zo'n 1 a 2 minuten over een (meeting) foto
__________________
www.facebook.com/basetheone
Reply With Quote
  #146  
Old 26-08-2013, 22:50
samuman samuman is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 31
Default


__________________
vw golf mk1 1979 1.9 g60 under construction
hyundai sonata 2.5 v6 daily
"If my calculations are correct, when this baby hits eighty-eight miles per hour ... you're gonna see some serious shit."
Reply With Quote
  #147  
Old 27-08-2013, 05:57
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by DUB
even offtopic. stond er mooi bij herm zondag!




ik doe zo'n 1 a 2 minuten over een (meeting) foto

Dankje Bas! locatie was ook erg gaaf, hele terrein. Na afloop hebben we nog foto's gemaakt in een andere hangar.

Tijd per foto is heel verschillend, soms ben je met enkele minuten klaar maar soms ook een uur. Wel gaat het steeds sneller omdat je de vaste instellingen steeds meer al bij importeren laat doen en verder maak je steeds meer presets die je weer iets kunt fine-tunen.
Reply With Quote
  #148  
Old 27-08-2013, 08:53
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Ik klap (meeting)foto's namelijk echt met een minuutje per beeld eruit.. vandaar dat ik nieuwsgierig was.
Hoe langer je er de tijd voor neemt hoe netter je beelden kunt bewerken.. maar ik zoek dat meestal niet.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #149  
Old 27-08-2013, 18:46
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Quote:
Originally Posted by maartenn
ja om deze reden heb ik hem ook eigenlijk gekocht...

Maar zal ik met die 50mm f/1.8 II lens, echt andere foto's maken dan nu? of hoe moet ik mij dat voorstellen...


Nadeel is wel dat je snel last hebt van dit soort tafferelen:




__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
  #150  
Old 28-08-2013, 10:39
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Dat klopt, maar geeft ook wel meteen weer interactie met je publiek...
Reply With Quote
  #151  
Old 28-08-2013, 18:09
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Klopt als ze dan daarna maar op zij gaan
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #152  
Old 28-08-2013, 22:51
eteuben's Avatar
eteuben eteuben is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 71
Default

Ik vroeg me af hoe jullie omgingen met de oranje kleur in de hangars van de airport hallen te Weeze... Overal hingen deze grote industrieel lampen met hun oranje verlichting en die strooiden een heerlijke zweem uit over de auto's.

Ik kreeg dat maar lastig weg.


En dit voorbeeld is nog niet eens mijn ergste

__________________
Quote:
Simply click here... EdwinTeuben.nl Weblog
Reply With Quote
  #153  
Old 28-08-2013, 23:04
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by eteuben
Ik vroeg me af hoe jullie omgingen met de oranje kleur in de hangars van de airport hallen te Weeze... Overal hingen deze grote industrieel lampen met hun oranje verlichting en die strooiden een heerlijke zweem uit over de auto's.

Ik kreeg dat maar lastig weg.


En dit voorbeeld is nog niet eens mijn ergste


Even goed testen met de witbalansregeling en als je die goed hebt, de auto functie werkt ook al best goed, dan even syncen met alle foto's van in die hangar.
Ben met die series bezig, zal morgen de volgende posten.
Reply With Quote
  #154  
Old 29-08-2013, 07:19
DUB's Avatar
DUB DUB is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2005
Posts: 1,401
Default

even heel snel voor me werk met kanaal mixer in fotoshop wat geprobeerd, denk als je er de tijd voor neemt het helemaal weg te krijgen is. (maar vind het ook wel wat hebben)

vind die van jou ook mooier maar met kanaalmixer in fotoshop kun je beetje met de kleuren spelen





__________________
www.facebook.com/basetheone
Reply With Quote
  #155  
Old 29-08-2013, 19:47
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Wie zet er nog een RAWtje?
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #156  
Old 29-08-2013, 22:59
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Misha
Wie zet er nog een RAWtje?

Ik loop zelf wel achter met de aangeboden RAW's...
Hier eentje van een kleine shoot vanavond:
https://www.dropbox.com/s/xkrux1cap...gstraat_024.dng

Dit is de foto in RAW:

Reply With Quote
  #157  
Old 29-08-2013, 23:53
Quist's Avatar
Quist Quist is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 286
Send a message via MSN to Quist
Default

Aub niemand vervelend aangesproken voelen, zie het als opbouwende kritiek of lees er snel overheen :P

Zie op veel forums ontzettend veel gave foto's voorbij komen en soms ook echt kwaliteit. Nadeel van deze tijd is dat de meeste mensen alleen maar digitaal gefotografeerd hebben en weinig basic kennis hebben.
Geen probleem verder maar als ik dan weer veel facebookpagina's voorbij zie komen die eindigen op ''photography'' en de meest waardeloze bewerkingen voorbij zie komen vraag ik me toch soms af hoe het nou echt met de ''photography'' kwaliteit van tegenwoordig gaat :P

Voor de mensen die in Ps werken, als je het leuk vind hier wat basics over kleurinformatie welke ook leuk zijn op toe te passen op de hangar foto's. Moet er wel bij zeggen dat de hangar foto's niet de makkelijkste zijn om op kleur te zetten als je er weinig ervaring mee hebt. Dit door kunstlicht en zonlicht gecombineerd en je hierdoor het beste in lagen kan werken in PS.

Eenvoudige uitleg:

-Foto is opgebouwd uit 3 kleuren, Rood, Groen en Geel (RGB).

-Kunstlicht is grotendeels geel (TL cyaan/groen), buitenlicht is cyaan/blauw.

-Een foto wil je graag kleurneutraal hebben wat eigenlijk wil zeggen dat de kleuren op de juiste plaats zijn (google maar eens op een grijskaart)

Plaatje bij het praatje, stap voor stap op kleur zetten en korte uitleg erbij.

De originele foto, in dit geval een jpeg maar dat maakt verder niet uit. Al helemaal niet als je niet weer wat een RAW bestand is en wat het doel ervan is.
Ik werk altijd in lagen, in dit geval begin ik in 2 lagen (omgeving, onderwerp).
In de foto vallen een paar dingen op, de grijze betonnen vloer is geel (kunstlicht), de muur op de achtergrond is een combinatie van buitenlicht (cyaan) en kunstlicht (geel).
De zwarte golf zit geel en een beetje cyaan in (buiten + kunstlicht). De paarse golf zit ook wat geel en cyaan in, alleen moet daar niet alles uit. En over alles hangt een magenta (roze) kleur overheen wat gewoon menglicht is.

Goed daar gaan we want tekst is alleen maar verwarrend:P Ik begin met de omgeving op kleur te zetten dus niet op de auto's letten. Open de foto in PS, sneltoets> control + U, kleurtoon/verzadiging, verzadiging op 100 zetten.
Nu zou je dit moeten zien en zie je allemaal kleuren op plaatsen die er niet horen.





Nu heb ik alle kleuren nagenoeg eruit gehaald waar ze niet horen. Loop alle kleuren na in je kleurtoon/verzadiging en speel wat met de waardes om te zien wat er gebeurd. Zet voorvertoning ook aan/uit om te zien wat je aan het doen bent.
De foto (achtergrond) lijkt nu zwart wit, wat ook klopt aangezien er erg weinig kleur in zit (grijs is kleurneutraal). Haal nooit alle kleur eruit bij een KLEURfoto




Achtergrond basis is nu prima om mee verder te gaan. Er waren een paar dingen die WEL kleur moesten hebben, namelijk het onderwerp de auto's en een paar details als de gele lijn op de grond en een blauw bordje aan de rechterkant als laat ik die laatste voor wat het is aangezien die alleen maar afleid.

Nu pak ik laag 1 (het origineel) om de auto's op kleur te zetten.
Paars is een moeilijke kleur aangezien daar weer wel veel kleuren inhuren.




Nu poets ik laag 1 in laag 2. Oftewel de auto's in de achtergrond (dit doe je met een masker en de brush tool) En poets ik een paar details terug zoals de gele lijn (niet 100% terugpoetsen)




En hier de foto nog iets rechtgezet en de hoeken iets doorgedrukt om wat meer de nadruk op de auto's te leggen.




En het origineel





Ik zeg niet dat de op kleur gezette foto per definitie BETER is dan, maar gezien de vraag over licht/kleur in een foto vond ik het wel leuk wat basics over kleur uit te leggen hoe warrig en niet duidelijk het wellicht over komt :P Bij sommige foto's hoeft dit helemaal niet maar het is altijd wel goed om te weten, ook om rekening mee te houden als je gaat fotograferen.

Het ''eind resultaat'' is wat flets maar is puur om te laten zien wat kleur doet en wat je ermee kan doen.
Het gaat nogal diep allemaal en is niet in in ''quick post'' uit te leggen :P
__________________

Last edited by Quist : 30-08-2013 at 00:06.
Reply With Quote
  #158  
Old 30-08-2013, 08:04
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Jawel, maar bij je bewerking lijkt het nu wel alsof de blauwe Golf parelmoer is en achteraf erin is geplakt omdat hij ontzettend uit de toon valt (al die roze tinten zijn namelijk nog steeds kunstlicht) en de kleuren zijn erg fel in vergelijk met de rest van de foto.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #159  
Old 30-08-2013, 12:57
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Dankjewel voor de heldere uitleg Quist!
Deze verregaande bewerking zal ook zeker niet voor iedere meeting-foto gedaan worden omdat het zo gewoon teveel tijd kost.
Voor een foto die verder gebruikt wordt voor afdruk of publicatie steek ik er ook veel meer tijd in.

Maar:
Ik voel een workshop aankomen
Reply With Quote
  #160  
Old 30-08-2013, 15:18
Quist's Avatar
Quist Quist is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 286
Send a message via MSN to Quist
Default

Misha, zeg ook niet dat de bewerkte foto per definitie beter is. Is alleen een voorbeeld van hoe het werkt qua op kleur zetten en hoe om te gaan met kleuren. Heb ook geen idee of referentie wat de kleur van de paarse/roze golf is in het echt en daarnaast, werkte ik nu met een verkleinde 72dpi jpeg.

Herm, als je wat verder ben in Ps heb je een foto op kleur en bewerkt in minder dan een minuut als het moet workshop, mocht je verder ps vragen hebben let me know
__________________

Last edited by Quist : 30-08-2013 at 15:20.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum