Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-06-2013, 15:14
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 269
Default Oplossing knipperend temperatuur-koelvloeistof-licht?

Hallo,

Het rode temperatuur-koelvloeistof-licht van mijn Golf 2 Function 1.3 NZ 1992 blijft vaak knipperen na een warme start.
Het koelvloeistof niveau is altijd op normaal niveau en de temperatuurmeter staat normaal, net voor het midden. Verder zit er geen niveau-sensor in het expansievat.
Ook blijft het lampje knipperen nadat de auto op gras geparkeerd heeft gestaan.
Het rode lampje blijft alleen knipperen als de buitentemperatuur boven de +/- 12 graden is..
Meestal, na een paar flinke meppen op het dashboard gaat het lampje uit.

Na veel gezoek op internet heb ik geen oplossing voor dit probleem kunnen vinden.
Wat wel naar voren kwam was dat het een typische VW (Golf) kwaal is. Ook wordt wel eens vermeld dat het iets met de aarde heeft te maken. Een monteur vermelde dat het met en beetje solderen is op te lossen, maar vermelde niet hoe.

Heeft iemand op dit forum een oplossing?

Gisteren kwam ik het volgende tegen dat toepasbaar is op een Golf 1:

(bron: http://bangernomics.tripod.com/vwpanel.htm)
Temperature warning light flashes constantly
The warning light is located within the temperature gauge, and has a self-check function whereby it flashes when you switch the ignition on, then goes out when you start the engine. Except sometimes it doesn't go out, and flashes even when you know the engine is stone cold. It's easy to get rid of, although you need to remove the instrument pack from the dashboard. Behind the temperature gauge are three brass nuts. The centre one is the earth for the temperature warning light. Remove it, and use a thin screwdriver or similar to ensure that there is no contact between the brass post it was screwed to, and the surrounding flexible circuit board. Job done, and the temperature gauge itself will still function as before

Vertaling:
Temperatuur waarschuwingslicht knippert constant.
Het waarschuwingslicht zit in de temperatuurmeter en heeft een zelf-controlerende werking waarbij het knippert als het contact wordt aangezet, en uitgaat als de motor wordt gestart.
Soms gaat het echter niet uit en flikkert het ook al weet je dat de motor steenkoud is.
Het is gemakkelijk om hier van af te komen. Het is wel nodig om de tellerbak uit het dashboard te halen.
Achter de temperatuurmeter zitten drie messing moeren. De middelste is de aarde voor het temperatuurwaarschuwingslicht. Verwijder deze en gebruik een dunne schroevendraaier of iets dergelijks om te verzekeren dat er geen contact is tussen de messingpunt, waar op geschroefd was, en de omliggende flexibele circuitplaat.
Klaar is Kees en de temperatuurmeter werkt weer hetzelfde.

Is dit ook op de een of andere manier toepasbaar op een golf 2?
Het verschil is dat een Golf 1 de koelvloeistof-waarschuwings-licht in de koelvloeistof-temperatuurmeter heeft zitten.
Ook een verschil is dat de Golf 2 maar twee messingmoeren op de achterkant van de tellerbak heeft. Zie foto’s

Tellerbak Golf 1



Tellerbak Golf 2



Ik hoop dat deze info resulteert in een oplossing. Of als er al een oplossing is dan hoor ik die graag.

Groet
Reply With Quote
  #2  
Old 06-06-2013, 19:03
loco-vr6's Avatar
loco-vr6 loco-vr6 is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 994
Default

Ben benieuwd ik heb namelijk het zelde
__________________
Zwijgen is goud.
Vertel mij wat.
Reply With Quote
  #3  
Old 07-06-2013, 06:30
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

das raar.,

want mijn golf 2 teller met zo een rood lampje in de temp meter heeft WEL 3 messing moeren aan de temperatuur meter.

als ik een golf 2 dashboard neem zonder rood lampje, dan zijn er idd maar 2 aansluitingen van die meter.

door het saboteren van die massa werkt het lampje gewoonweg niet meer. ik vind dit niet echt een oplossing voor het probleem. kan je evengoed het ledje eruit halen en vervangen door een defect ledje .

als je geen niveau sensor hebt in het expansievat, hoe kan dit ledje dan iets meten? misschien zit er ergens een druksensor in het watercircuit.
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 07-06-2013 at 06:33.
Reply With Quote
  #4  
Old 07-06-2013, 09:02
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 269
Default

Wat geeft het rode koelvloeistof waarschuwinslampje, middelste op de foto, dan aan bij een NZ motor zonder niveausensor?



Reply With Quote
  #5  
Old 07-06-2013, 11:56
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

volgens mij is dat het symbooltje van water met een thermometer erin. dus zou watertemperatuur zijn dan.

ik had het op die rode lampjes die IN de temperatuurmeter zitten. net zoals bij die kan je gewoon je ledje afkoppelen hé (in die tekst halen ze de massa weg van de led, je kan je led eruit halen, of een pootje afsnijden en dan brand die ook nooit meer)

of er moet toch ergens nog een waterniveau sensor zitten (blok/radiator/slangen???).
mijn ledje staat hier in de temp meter wegens plaatsgebrek in het rijtje onderaan (diesel heeft het voorgloeilampje daar steken).



volgens mij maakt het niet uit waar die zit, die heeft dezelfde functie. die moet dan toch ook ergens op een sensor hangen. en waarschijnlijk laag tegen de grond als die gaat branden als je op gras geparkeerd stond.
misschien een sensor die de olie temperatuur meet (olie temp te hoog zal waarschijnlijk het gevolg zijn van watertemp te hoog)
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be

Last edited by fcapri : 07-06-2013 at 12:01.
Reply With Quote
  #6  
Old 07-06-2013, 18:42
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Ik heb dit ook wel eens gehad, het lampje bleef knipperen en ging niet meer uit.
Het bleek dus dat er in het metertje en was elementje zit, dit was elementje kan na loop van tijd uitdrogen zodat het lampje blijft knipperen.

Oplossing ander metertje er in zetten en het is opgelost.

Gr, Ramon
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum