Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-06-2020, 13:24
wilmardo's Avatar
wilmardo wilmardo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 11
Default Ervaringen BC Racing schroefset op de MK1

Zoals de titel al vermeld ben ik op zoek naar iemand met ervaring met de BC Racing schroefset voor de Golf 1.

Ik heb het internet al afgestruind en ik kan slecht een antwoord vinden op deze vraag. Iedereen lijkt het goedkoopste van het goedkoopste te willen.
De topics die ik terug vind met wat meer inhoud en budget dan 400,- zijn eigenlijk allemaal van een paar jaar geleden en maken het punt dat BC Racing budget is maar wel een hele goede prijs/kwaliteit verhouding.
Als ik wat algemener zoek komen de KW sets eigenlijk altijd als nummer 1 uit de bus.

Alleen als ik deze twee vergelijk in prijs scheelt het niet eens bijzonder veel dus ik zie niet waarom BC Racing als budget wordt bestempeld. Misschien is dit veranderd over de jaren?

1225,- voor de KW
1045,- voor BC Racing

Maar ik kwam laatst op vwvortex een heel topic tegen over de kwaliteit van de rubber voorpootlagers welke snel falen en er daarom allerlei hacks worden verzonnen (Urethane in de lagers tot VW Fox veerpootlagers).
Welke mij weer van de KW op de BC Racing brachten vanwege de uniball toplager. Hier heb ik dan weer de zorg bij dat een uniball een heel stuk comfort wegneemt ten opzichte van de rubber lager.
Ook lees ik niet overal positieve verhalen over de garantie van KW.

Tot slot is er nog de optie om voor een veer en schokbreker te gaan zoals vanaf de fabriek. Gele koni met Eibach verlagingsveren is een optie dan veel voorbijkomt.
Alleen lijkt het dan dat ik daarvoor weer een hoop onderdelen mis omdat de auto nu is voorzien van een schroefset (zie hier).

De achtergrond voor de vraag is dat ik sinds kort een trotse eigenaar ben van een Golf 1 MX (zal mij binnenkort even voorstellen met wat foto's) maar deze is verlaagd met een TA-Technixs schroefset welke vrij stug is. Zeker niet comfortabel bij snelle bobbels (gat in de weg, overgang naar een brug etc.) dus ik ben op zoek naar iets dat de auto comfortabeler maakt.
Beetje sportief is niet erg, het is een weekend/zomer auto maar het is wel het idee er ook lekker mee te gaan roadtrippen naar bijvoorbeeld België waar de wegen niet altijd even goed zijn (sorry onderburen, helaas waar).

Budget is 'onbeperkt', ik wil graag goed en goede garantie voor een lange tijd mochten er problemen zijn. Ik hoop de Golf nog heel erg lang in mijn bezit te houden dus het is niet erg om wat meer te betalen voor minder zorgen.

Ik zie even door de bomen het bos niet meer, wie heeft er wat goede input?

Last edited by wilmardo : 13-06-2020 at 13:27.
Reply With Quote
  #2  
Old 14-06-2020, 18:13
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

BC maakt prima schroefsets. Maar kijk anders ook eens naar Spax, of Bilstein!
Reply With Quote
  #3  
Old 14-06-2020, 18:38
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Ik roep het overal omdat ik diverse auto’s ermee heb voorzien; betaalbaar en erg goede kwaliteit? Pak een AP schroefset. Komt uit de KW fabriek, is echter gegalvaniseerd ipv inox.

Een setje kost tegenwoordig volgens mij rond 500 euro.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #4  
Old 14-06-2020, 19:34
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Idd top spul. Heb zelf kw variant1 onder mn golf1 en super tevreden over.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 15-06-2020, 04:05
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Ik roep het overal omdat ik diverse auto’s ermee heb voorzien; betaalbaar en erg goede kwaliteit? Pak een AP schroefset. Komt uit de KW fabriek, is echter gegalvaniseerd ipv inox.

Een setje kost tegenwoordig volgens mij rond 500 euro.



En ik heb het gedaan en heb er flink spijt van...…..
AP is het gewoon net niet.

Gewoon een KW, H&R of Bilstein kopen als je budget er niet toe doet.
Heb deze alle drie onder de auto en zijn gewoon veruit de beste keus voor nog een betaalbaar budget.

Wil je het echt volgens wens kun je bv eens contact opnemen met intrax (Donald Molenaar).
Zij hebben mij ook al eens goed geholpen. Hier hangt echter wel een heeel ander prijskaartje aan.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #6  
Old 15-06-2020, 06:45
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,180
Default

Uniball gaat wel veel comfort weghalen. Denk ook niet dat ze heel lang heel blijven in België Als je dan alleen maar camber kan instellen wat onderin ook perfect mogelijk is zie ik hier niet echt het voordeel van in. Het was een weekend/zomer auto toch?
Garantie op lange termijn... ik ken dat niet. Al helemaal niet voor motorsport onderdelen.
Reply With Quote
  #7  
Old 15-06-2020, 08:43
arnus71's Avatar
arnus71 arnus71 is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,936
Default

Ik rijd inmiddels op mijn derde BC Racing set, eerste was onder een Lupo SDI, tweede was onder een Golf 3 GTI en nu onder een Skoda Citigo (= vw Up). Ik ben er zeer tevreden mee, anders had ik niet al drie sets gekocht Hardheid is in 30 standen af te stellen, en dat is heel fijn met een lichtere auto zoals een Golf 1.

Ik heb zelf geen ervaring met KW of andere topmerken maar BC is geen goedkoop spul en dat voel je ook. Onderdelen zijn ook volop te koop dus mocht je iets willen veranderen is dat geen probleem.
__________________
'10 Skoda Yeti
'12 Skoda Citigo
Reply With Quote
  #8  
Old 15-06-2020, 09:44
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

én Nederlands fabrikaat, toch? Buy local, bovendien misschien handig ivm reclameren/garantie?
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #9  
Old 15-06-2020, 17:15
Arnaud's Avatar
Arnaud Arnaud is offline
Married to PC
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 3,115
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
En ik heb het gedaan en heb er flink spijt van...…..
AP is het gewoon net niet.


Voor 98% eens, de 2% zit hem in het feit dat ik er niet, zoals jij, flink spijt van heb want het zit hier onder een dagelijks rij-ijzer en het volstaat. Maar bij de volgende geef ik met liefde de andere 500 er ook nog aan uit.
__________________
-Volkswagen Golf MKII GTI 1984
Reply With Quote
  #10  
Old 16-06-2020, 08:02
wilmardo's Avatar
wilmardo wilmardo is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2020
Posts: 11
Default

Bedankt iedereen voor de reacties, heel relax om een een klankbord te hebben voordat je een grote aankoop doet

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Pak een AP schroefset. Komt uit de KW fabriek, is echter gegalvaniseerd ipv inox.

In mijn geval neem ik dan liever een KW set, is het wel gewoon INOX en hopelijk net wat meer roestvast.

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Idd top spul. Heb zelf kw variant1 onder mn golf1 en super tevreden over.

Kijk iemand met ervaring, hoe zou je het comfort omschrijven? Is het sportief maar stug of sportief en prima comfortabel?

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Gewoon een KW, H&R of Bilstein kopen als je budget er niet toe doet.
Heb deze alle drie onder de auto en zijn gewoon veruit de beste keus voor nog een betaalbaar budget.

Wil je het echt volgens wens kun je bv eens contact opnemen met intrax (Donald Molenaar).

Heb je nog een lichte voorkeur naar een van de drie merken nu je ze alle drie in gebruik hebt?

Naar Intrax heb ik net even gekeken maar dat voelt toch een beetje overdreven, aan de dure kant van de gulden middenweg haha.

Quote:
Originally Posted by Van Limburg
Uniball gaat wel veel comfort weghalen. Denk ook niet dat ze heel lang heel blijven in België Als je dan alleen maar camber kan instellen wat onderin ook perfect mogelijk is zie ik hier niet echt het voordeel van in. Het was een weekend/zomer auto toch?
Garantie op lange termijn... ik ken dat niet. Al helemaal niet voor motorsport onderdelen.

Zeker een weekend/zomer auto, het gaat ook niet zozeer om de camber ik geloof dat dat wel goedkomt. Extreem verlagen staat ook niet op het programma, het was meer een zorg vanwege de rubber veerpootlager die daarmee komt te vervallen.
Voor het comfort verlies van de uniball was ik inderdaad al bang, heb jij er ervaring mee?
Over de garantie, K&N geeft bijvoorbeeld wel 10 jaar of een miljoen miles garantie op de luchtfilters (link), ik hoopte dat er ook zo iets zou zijn voor vering. Misschien ben ik dan te utopisch.

Quote:
Originally Posted by arnus71
Ik rijd inmiddels op mijn derde BC Racing set, eerste was onder een Lupo SDI, tweede was onder een Golf 3 GTI en nu onder een Skoda Citigo (= vw Up). Ik ben er zeer tevreden mee, anders had ik niet al drie sets gekocht Hardheid is in 30 standen af te stellen, en dat is heel fijn met een lichtere auto zoals een Golf 1.

Was het bij deze auto's ook zo dat de veerpootlager kwam te vervallen en je naar een uniball lager ging? Zo ja hoe verschilde dat in comfort?

Quote:
Originally Posted by Arnaud
Maar bij de volgende geef ik met liefde de andere 500 er ook nog aan uit.

Dit is ook hele goede input! Fijn om te weten dat ik op de goede weg ben door naar de bovenkant van de markt te kijken.
__________________
- '79 Golf 1 MX 1.4 8v (AEX)
Reply With Quote
  #11  
Old 16-06-2020, 08:55
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Het is voor zo'n lichte auto nog behoorlijk comfortabel.
Lekker sportief en prima comfort dus eigenlijk.
En voordeel van KW vind ik dat het rvs is en dat het setje werkt met kunststof stelringen die je netjes kan borgen met een klein imbus boutje.
Moet er wel bij zeggen dat ik geen uni-ball of andere performance rubbers met een hele hoge shore waarde in de ophanging heb en ik rij met een wat hogere band. Geen 30-er of 35-er band, want dat bijmekaar is ook erg van invloed voor het comfort van de auto. Wel alle rubbers nieuw, maar gewoon originele kwaliteit.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #12  
Old 27-02-2021, 19:28
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Dit topic even afstoffen.

Ik heb een kw variant 2 onder de golf zitten en dat is gewoon nen baksteen...

Gisteren met de golf naar de garage geweest om de lichten te laten stellen voor de keuring want die stonden niet goed. En moest ik noodgedwongen langs de kassei weg die ik altijd vermijd, maar er waren werken...
Ik dacht dat mijn golf in 2 ging breken zo hard, en de gordel hield mij maar amper op mijn stoel en dat tegen 20 per uur, verre van leuk!
Daarvoor reed ik altijd op banen en voelde wel dat die hard lag als ik door een put of bult reed en zelfs een steentje op de baan voel je..

Op mijn vorige auto mijn audi a3 had ik ook die kit, maar die was comfortabel.

Kan ik hier iets aan doen?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #13  
Old 27-02-2021, 19:54
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Bij de V2 kun je geloof ik de Rebound instellen, misschien die eens een paar klikjes terug zetten en kijken hoe dat bevalt!
Reply With Quote
  #14  
Old 27-02-2021, 19:58
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Klopt.
Hij stond op de afstelling die ze aanraden voor te beginnen, 6 klikken vooraan en achteraan 9 klikken.
Heb het vandaag op 2 klikken vooraan gezet en achteraan 4 klikken, omdat het achteraan blijkbaar harder moet staan dan vooraan. Ik hoop dat ik het morgen even kan testen, maar ik verwacht eigenlijk niet veel verschil.

Edit, misschien nog even bij vermelden dat je kan verstellen met 16 klikken, hoe meer klikken hoe harder.
En het stond nu al bijna op zijn zachts dan...
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´

Last edited by Mk1_er : 27-02-2021 at 20:05.
Reply With Quote
  #15  
Old 27-02-2021, 20:53
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Hoe laag staat je auto?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #16  
Old 27-02-2021, 21:45
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Hoe laag staat je auto?

Niet zo laag, ik zal het morgenvroeg eens opmeten.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #17  
Old 28-02-2021, 07:52
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

kun je denk ik vrij weinig aan doen..
zit men in het gewicht en wielbasis van de auto en het feit dat het ding gewoon een slappe vaatdoek is..krik hem links op en de deur sluit niet eens meer
ik heb eigenlijk alles op veergebied onder zo'n ding gehad ,meest wel vaste verlaging
enkel op mijn 'toeters en bellen' GTI toendertijd een H&R schroefset..dit was in '94 en kostte toen 1800 gulden(!)
en dat was eigenlijk op -40mm nog wel te doen..maar lager werd hij gewoon plankhard..wat ook veel mensen vergeten/weten..is dat meestal voor meetings of shoots we ze de laatste centimeter(s) de dag ervoor bijdraaiden naar beneden..
zeker op alles platter dan 195/50/15 is een uitdaging dan..maar we gingen meer voor de looks dan wat anders ,dus het zij zo in dat geval
nu zullen de sets uit de middenklasse tegenwoordig wel net zo goed zijn ,misschien qwa levensduur net zo..
maar ik kan me amper voorstellen dat ergens iemand bij KW zo'n setting in bound/rebound gevonden heeft dat -80mm ineens comfortabel rijd op 16 inch..
even een ander verhaal..
onder mijn e36 328i touring zit vaste verlaging van Koni met Eibach veren..
en die is 60mm verlaagd ermee..
merk je nauwelijks iets van ,behalve dat hij als een blok op de weg ligt..ik rijd overigens op 17 inch Contour velgen (standaard M3 velgen)
maar die auto weegt 1300+ kilo..
nogmaals in het verleden vanalles onder een Golf 1 gehad ..en op mijn dagelijkse GTD 5 sets gehad ..
uiteindelijk uitgekomen op Bilstein schokkers gele sport, met blauwe hoezen en H&R -40mm veren..dit in combinatie met de diepe 15inch ATS cup velgen met 195/50/15 Toyo Proxes T3 (bestaan waarschijnlijk niet meer)
nieuwe originele toplagers ,stuur en fuseekogels toen ivm bekrachtigd stuurhuis..
dit was voor mij toen de ideale set up..was mooi laag (niet Instagramlaag)en reed toch gewoon goed..wegligging super en overhelling minimaal..
waarschijnlijk heeft men met het ontwikkelen van de veren dezelfde dempers gebruikt ermee..en heb ik gewoon geluk gehad de juiste combo gepakt te hebben..
van voren liep er niks aan op de wielkasten ..ook niet bij hard remmen..vanachter had ik de randen omgerold..
dat liep nog wel eens aan bij een flinke zonk in de snelweg bij 140km/h..of 2 man achterin..
heb ook allebei de kleuren Koni eronder gehad..Geel was en drama ,rood veel te slap..
ook een setje Spax,Jamex ..was het gewoon allemaal niet..
Boge/Monroe idem..zitten eigenlijk allemaal met een te slappe uitgaande slag waardoor het autoke een soort 'hobbelpaard' word..
of de dempers zijn te stug t.o.v de veren ..dan krijg je bij een te diepe kuil ineens de befaamde Golf 1 klap op de voorpoten ,alsof er iemand met een moker op het dashboard slaat ..(de ervaringsdeskundigen weten wat ik bedoel)
dit heb je met versleten dempers en standaard veren ook al trouwens
dus ik denk dat je met ongeacht welke setup laag gaat je weinig tot geen comfort overhoud..behalve zoals al eerder geopperd met misschien 175/70/13 (yahoo)
dan is het in de regel ook nog dat je de meeste schroefsets ook echt wel naar beneden moet draaien om enigszins in de range te komen dat het optimaal in/uit veert..ongeacht stelmogelijkheid..al zal dit van autotype tot autotype schelen natuurlijk..
vraag me niet waarom ..maar ook dit heb ik meerdere keren meegemaakt..op standaard rijhoogte rijd er niks van..bij een iBiza en een paar BMW's wel eens ervaren..
nogmaals de H&R set onder mijn GTI was super..maar in combo met grote wielen en platte banden gewoon erg hard..liet ook nooit mensen er mee rijden die niet bekend waren met het fenomeen Golf 1 laag..want over een kasseienweg ermee op normale snelheid was/is levensgevaarlijk..je komt met 4 wielen los..
de vaste verlaging onder mijn GTD was uiteindelijk perfect..was ook toendertijd iets van 1000 gulden met alles nieuw aan rubbers etc..maar dat reed fatsoenlijk..
wel klote dat je niet vanalles kunt proberen wat uiteindelijk goed bij jouw Golf past..want dan ben je failliet..
en advies opvolgen van derden die roepen 'ik heb JOM schroefstet op mijn Golf 4 ,en dat is super!'..daar heb je niks aan ..is een totaal andere auto..
persoonlijk ging ik gewoon weer voor vaste verlaging uit het hogere segment..en dan max 15 inch wielen ..
de foto's gewoon shoppen voor social media ..doet een ander ook..
Reply With Quote
  #18  
Old 28-02-2021, 08:36
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

@heinz74
Helemaal met je eens.
Het schilt van autot tot auto en het gewicht en merk.
Mijn audi a3 met de variant 2 was comfortabel, was ik zeer tevreden van. Nu onder mijn 335i zit een vaste verlaging en dat met 19inch en laag profiel banden, toch comfortabel zeer tevreden, maar die auto's wegen ook meer.
Als ik deze schroefkit niet zachter krijg gaat die eronderuit voor iets anders.

En plat gaan wil ik niet ben geen 18j meer.

Nu even de cijfers hoe men golf momenteel hangt.
Gemeten van kast tot centerbout.

Vooraan origineel 320mm na verlaging 285mm
Achteraan origineel 350mm na verlaging 32,5mm.
Deze staat nu op de hoogte ook voor de keuring.
Mijn banden zijn 185/55/15

En heb nog veel schroefdraad over.

Ik zal die nooit nog meer dan 20mm laten zakken, na de keuring, nu vind ik die wel netjes staan.

Gaan proberen is inderdaad een dure grap en niet de bedoeling. En afgaan op een ander kan je niet want wat de één comfortabel vindt, is voor de ander te hard en omgekeerd.
Meerijden en voelen is al een beter alternatief.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #19  
Old 01-03-2021, 15:24
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Mocht je toch nog overdenken om een andere set aan te schaffen, kijk ook eens bij Gaz in de UK:
https://gazcoilovers.com/volkswagen...overs-138-c.asp
Reply With Quote
  #20  
Old 03-03-2021, 19:48
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Bedankt voor de link en het meedenken.
Ik ga eerst eens wat spelen met de instellingen en hoogte zien wat dat geeft, en dan ga ik bekijken wat ik ga doen voor welke set ik dan zou gaan.

En over 't water bestellen is niet meer aan de orde denk ik. Blijkbaar door die brexit zijn de verzendkosten hoger geworden en als je pech hebt kan je nog een serieuze toeslag gaan betalen.
Heb het maar gehoord en gelezen, dus weet niet wat er allemaal van aan is.
Maar anderzijds als er dan weer iets aan is aan de set is het weer een heel gedoe door die afstand.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum