Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-06-2014, 03:00
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default 1.6TD JR Turbo-Swap K24 -> K14

Beste lui,

Ik heb al een aantal jaar een golf mk2 1.6GTD JR en ik moet zeggen t rijd best wel lekker. Een beetje pit heeft ie wel, alleen heb ik een beetje genoeg van die turbolag die de K24 met zich mee brengt. De K24 zit standaard notabene op de Mercedes E300 Turbodiesel (W124 OM603 3.0D) tot 1995.

Afgelopen maart had ik een turbodrukmeter geplaatst en toen zag ik dat de turbo max 0,5bar draaide, dus gelijk 0,7bar van gemaakt. Maar die turbolag begint me gewoon mateloos te irriteren want in "pedal 2 the metal" modus kan ik gewoon ff een broodje döner bestellen, opeten én afrekenen voordat de K24 goed druk levert en wanneer ik gewoon lekker rustig rijd (opschakelen rond 2.500rpm) dan doe ik 8 op de 10 keer niet eens beroep op de turbo want de turbodrukmeter verrekt geen spier en de K24 blaast pas goed vanaf ongeveer 3.000rpm. Alhoewel die in "pedal 2 the metal" modus wel lekker rijdt boven de 3.000rpm, maar jah soms wil je gewoon rustig rijden maar wel een beetje pit onderin hebben en niet het gevoel hebben dat je in een vrachtwagen rijdt als je begrijpt wat ik bedoel. Tijd voor een kleinere turbo dus.

Laatst heb ik goedkoop een K14 (van 1.9TD AAZ) incl in- en uitlaatspruitstuk kunnen scoren (€65) en deze is nog in dik goede staat, geen speling op t asje enz. Nou had ik alleen nog een aanzuigbuis nodig die past op de kleinere K14, maar als t goed is dan komt deze maandag binnen en dan zou ik kunnen beginnen aan de swap.

Graag wil ik horen wat ik allemaal nodig heb voor de swap.
- turbo (check)
- aanzuigbuis (moet nog binnen komen)
- ??? pakkingen ??? (van de K24 overnemen of een nieuw setje bestellen?)
- ???nog aanvullingen ???

En graag zou ik ook horen hoe ik t beste te werk kan gaan want dit zal het meest rigoreuze zijn dat ik ooit onder de motorkap heb ondernomen.

Werkwijze in grote lijnen zoals ik die nu in mijn hoofd heb zitten:
1 Aanzuigbuis verwijderen
2 Buis/slang van turbo naar inlaatslruitstuk verwijderen
3 Moeren (12mm?) van de downpipe loshalen
4 Bouten van t uitlaatspruistuk (12mm) loshalen
5 ??? Olie-aanvoer en retour ???
6 ??? Zit de turbo ook nog bevestigd aan een steun o.i.d. ???
7 ??? Verdere aanvullingen ???

Wat de olie aan- en afvoer betreft weet ik niet hoe deze vast zit... Volgens mij zag ik aan de bovenkant een flensje.

Graag hoor ik van de mensen die hier ervaring mee hebben hoe ik dit het best kan aanpakken.

Ik had nog wat foto's van de K14 geschoten, zal ik morgen even plaatsten.


Met vriendelijke groet,
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning

Last edited by MocroPlay : 18-10-2014 at 19:04.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-06-2014, 09:07
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Yow Mocroplay.
Dat noemt niet turbolag maar je ''Boost Tresh Hold'' heb het ergens gehoord van The Smoking Tire op youtube. LAG is u gas pedaal reactie wanneer je speelt met je gaspedaal, het terug op boost komen van je turbo.
De 24's spinnen pas vanaf 2800-3000rpm. En dat vind ik opzich prima voor een auto om veel pk's mee te winnen, maar een kkk14 is beter (mijn mening) En je Boost tresh hold begint vanaf 1750-1800rpm, Je heel rijgedrag zal ook veranderen.
Met een k14 geef ik pedal to the metal vanaf laag toerental tot 3400rpm.
En dat optrekken voel je 10x beter dan bij een k24 bij m'n 1V dan de JR die ik had.
Wat ik er nog aan bij kan voegen, je downpipe is plug & play, de kkk14 en de 24 hebben dezelfde downpipe.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-06-2014, 09:19
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Spruitstuk en downpipe pakkingen vernieuwen, turbo alvast wat olie in de olietoevoer gieten, eerst eens rustig stationair laten draaien.
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #4  
Old 22-06-2014, 11:53
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Toevallig heb ik vorige zomer ongeveer dezelfde swap gedaan, alleen ging ik van een mini K03 op de 1.9TD AAZ naar een K14 van een Golf 2 eco diesel (1Z).
Ik heb het complete uitlaatspruitstuk overgezet, en de pakkingen tussen het spruitstuk en de kop uiteraard wel vernieuwd.
Tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk zit geen pakking!
Verder is het gewoon je gezond verstand gebruiken, het wijst zichzelf allemaal wel
Reply With Quote
  #5  
Old 22-06-2014, 11:57
reinder 1979's Avatar
reinder 1979 reinder 1979 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 57
Default

Hallo Mocroplay,

Interessant onderwerp, ik ben exact hetzelfde van plan. Alleen dan bij een Jetta mk2, en ik heb nog niet alle onderdelen bij elkaar.
Ik heb ook een complete k14 op de kop getikt die ik wil swappen met de k24. Alleen zit ik ook nog met het inlaat spruitstuk, deze zat er wel bij maar is van het type zonder overdrukklep. Ik ging er vanuit dat deze ook standaard op de 1V zat maar ik kan het nummer nergens in het ETKA terug vinden ( 068129713M ). Ik was van plan om deze bij de K24 toch af te doppen, maar een geheel dichte inlaatspruitstuk is misschien ook niet verkeerd.
Verder zijn de aanvoer- en retourleiding afwijkend t.o.v. de K24.
Ik ben benieuwd naar het resultaat en de issues waar je nog tegen aanloopt.

Mvg,

Reinder
Reply With Quote
  #6  
Old 22-06-2014, 14:22
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by Ilker
je downpipe is plug & play, de kkk14 en de 24 hebben dezelfde downpipe.
Ideaal levert me gelukkig weer wat minder werk op haha

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Spruitstuk en downpipe pakkingen vernieuwen.
Ben alleen van plan de turbo te wisselen zonder de spruitstukken van de cilinderkop te halen, mits dat mogelijk is

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Tussen de turbo en het uitlaatspruitstuk zit geen pakking!
ja dat was me wel een verrassing, gisterenavond had ik de in- en uitlaatspruitstukken van de K14 gedemonteerd en tot mijn verbazing zat er geen pakking tussen het uitlaatspruitstuk en de turbo, gewoon ijzer op ijzer. Dacht dat er altijd wel een pakking tussen twee metalen delen moest om goed af te sluiten.


Quote:
Originally Posted by reinder 1979
Hallo Mocroplay,

Interessant onderwerp, ik ben exact hetzelfde van plan. Alleen dan bij een Jetta mk2, en ik heb nog niet alle onderdelen bij elkaar.
Naar welke onderdelen ben je nog opzoek?

Quote:
Originally Posted by reinder 1979
Ik heb ook een complete k14 op de kop getikt die ik wil swappen met de k24. Alleen zit ik ook nog met het inlaat spruitstuk, deze zat er wel bij maar is van het type zonder overdrukklep. Ik ging er vanuit dat deze ook standaard op de 1V zat maar ik kan het nummer nergens in het ETKA terug vinden ( 068129713M ). Ik was van plan om deze bij de K24 toch af te doppen, maar een geheel dichte inlaatspruitstuk is misschien ook niet verkeerd.
Mijn setje is afkomstig van een 1.9TD AAZ en t was me ook niet opgevallen, maar op het inlaatspruitstuk zit ook geen overdrukventiel. Bij de 1.6TD JR en SB zit deze er wel op, bij de 1V niet.

Quote:
Originally Posted by reinder 1979
Verder zijn de aanvoer- en retourleiding afwijkend t.o.v. de K24.
Ik ben benieuwd naar het resultaat en de issues waar je nog tegen aanloopt.

Mvg,

Reinder
Ow jammer dat de olie-aan en afvoer niet gelijk plug & play zijn.

TEGENSLAGJE.

Ik heb wat rondgeneust op t web maar kon er eigenlijk weinig over vinden. Wilde ook even op vwdiesel.net een account maken om daar de question te poppen maar een nieuwe account aanmaken op dat forum is niet meer mogelijk en daar zitten toch echt wat hardcore VW IDI TD knutselaars die wel een antwoord hebben.
Wat kan ik dan doen om het oliegedeelte pasklaar te krijgen? Somebody with an answer to this?

Dank voor jullie bijdrages.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #7  
Old 22-06-2014, 17:50
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Olieaanvoer is hetzelfde, verschil zit in retour.
Die van een 1v of sb past zonder problemen (beide k14 van een golf 2 dus).
Ik heb het omgekeerde gedaan dus zou bij jou ook moeten werken.
Ik heb een k14 van een ecodiesel op een aaz gezet met de olieretour van een k14 van een aaz.
Reply With Quote
  #8  
Old 22-06-2014, 18:06
reinder 1979's Avatar
reinder 1979 reinder 1979 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 57
Default

Ik zoek nog een 1V aanzuigslang tussen turbo en luchtfilter, deze heb jij ondertussen al gevonden las ik. Verder zoek ik nog de voorste metalen steun van de originele intercooler ( intercooler wil ik er dan ook gelijk tussen plaatsen ).
En ik wil de downpipe namaken van RVS met een grotere doorgang.
Maar het staat allemaal op een laag pitje, ivm schorsen.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-06-2014, 19:16
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Olieaanvoer is hetzelfde, verschil zit in retour.
Die van een 1v of sb past zonder problemen (beide k14 van een golf 2 dus).
Ik heb het omgekeerde gedaan dus zou bij jou ook moeten werken.
Ik heb een k14 van een ecodiesel op een aaz gezet met de olieretour van een k14 van een aaz.

Dus je bedoelt dat alleen retourleiding van een K24 niet zal passen maar de aanvoer wel. Dat wordt dus weer op jacht gaan naar een K14 olieretourleiding. Heeft iemand deze eventueel nog liggen..?

Quote:
Originally Posted by reinder 1979
Ik zoek nog een 1V aanzuigslang tussen turbo en luchtfilter, deze heb jij ondertussen al gevonden las ik. Verder zoek ik nog de voorste metalen steun van de originele intercooler ( intercooler wil ik er dan ook gelijk tussen plaatsen ).
En ik wil de downpipe namaken van RVS met een grotere doorgang.
Maar het staat allemaal op een laag pitje, ivm schorsen.

Aanzuigslang artikelnummers,
1.6TD JR: 191129627 AQ
1.6TD 1V: 191129627 AR
1.6TD SB: 191129627 AS

En die oem intercoolers pfff zeldzaam geworden en als je ze vind ook nog duur en vaak niet compleet. Beter gewoon een fmic plaatsen maar dat is mijn mening. In ieder geval veel succes en keep us informed on your progress
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #10  
Old 22-06-2014, 23:06
golfman's Avatar
golfman golfman is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 222
Default

jongens mooie om te horen heb net mijn project klaar met mijn mk2 gtd heb zelf mijn motor gereviseert motorblok 1V Dieselpomp aaz andere boostpin plus k14 turbo druk 1.4 bar een fmic intercooler gezet simota luchtfilter een asd versnellingbak nou moet zeggen op zo kleine blokje 130 pk topsnelheid 205 snel voor een mk2 gtd
Reply With Quote
  #11  
Old 23-06-2014, 15:08
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Bij deze de foto's van mijn K14:

Links K24, rechts K14






K14
















@Golfman: mooi man haha zoveel power uit een 1.6TD'tje, is dat zo nog wel een beetje duurzaam en op hoeveel RPM zit je met 120km/h met die asd bak eronder?
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #12  
Old 23-06-2014, 16:19
golfman's Avatar
golfman golfman is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 222
Default

bij 120 km per uur 2800 toeren ik zou gewoon een bak van een golf 3 tdi 90 pk pakken deze is langer dan een golf 4 bak . de 90 pk tdi van een golf 3 heeft een 0.72 als 5 de versnelling .bij 150 km per uur heb je ongeveer 3100 toeren vermits je de auto wat opvoert dan voel je die echt trekken dus bij k14 turbodruk 1.4 speel je veilig ..groeten
Reply With Quote
  #13  
Old 23-06-2014, 23:24
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Ik heb nog wel een ASD bak met alle aanbouwdelen naar 02a liggen.
Wilde deze nog altijd achter mijn AAZ knopen maar die ligt er nu alweer uit.
Reply With Quote
  #14  
Old 24-06-2014, 06:42
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

past zo een 90pk tdi bak ook gewoon op een platte golf2 diesel? lijkt me wel zuinig cruizen zo
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #15  
Old 24-06-2014, 10:00
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Quote:
Originally Posted by MocroPlay
Dat wordt dus weer op jacht gaan naar een K14 olieretourleiding. Heeft iemand deze eventueel nog liggen..?
ik had nog gehoopt dat iemand deze nog had liggen....
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #16  
Old 24-06-2014, 14:42
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Quote:
Originally Posted by fcapri
past zo een 90pk tdi bak ook gewoon op een platte golf2 diesel? lijkt me wel zuinig cruizen zo


Nee je moet wel de hele handel ombouwen 02a bak, dus steunen, schakelmechanisme, koppeling, vliegwiel etc.
Reply With Quote
  #17  
Old 24-06-2014, 16:57
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Laat die 4T toch lekker zitten man, extra geld uitgeven aan zo een aanpassing terwijl een 4T makkelijk 200+ kmh kan halen.
Mijn 4T zit op 110kmh op de gps bij 2800rpm. bij 120 op de gps bijna aan de 3000rpm.
Reply With Quote
  #18  
Old 24-06-2014, 20:53
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Interessant. Ik dacht dat de k14 standaard op een JR zat ipv de K24. Goed om te weten dat ik naar de verkeerde turbo opzoek was.

Hou ons op de hoogte over je project aub. Ik ben zelf ook druk met zoiets dergelijks.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #19  
Old 24-06-2014, 21:21
MocroPlay's Avatar
MocroPlay MocroPlay is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 98
Default

Eindelijk vandaag de aanzuigbuis binnengekregen, heb hem even gepast om de inlaat van de K14 en dat paste perfect. Op de luchtfilterbak paste deze niet zo lekker maar met een beetje forceren gaat dat wel.

Gisteren heb ik ook even alvast gekeken naar de bouten en moeren die ik los moet draaien om de KKK K24 turbo van zijn plek te krijgen en ik stuitte meteen al op een probleem. Ik wilde de moeren van de downpipe losdraaien en sleutel 13 past maar deze zit te ruim en als ik daaraan draai dan draait ie door. Volgens mij moet ie los met sleutel 12 maar deze past net niet om de moeren. Het boutje/moertje bovenop de steun van het inlaatspruitstuk kwam wel goed los en voor de rest had ik niet veel gedaan. Ik denk dat ik in het weekend begin aan de swap, moet trouwens denk ik niet lang duren als alles goed los wil komen misschien rond de 1 tot 2 uur.

Quote:
Originally Posted by GoAzBox
Hou ons op de hoogte over je project aub. Ik ben zelf ook druk met zoiets dergelijks.
Mooi om te horen, als ik ermee bezig ben geweest zal ik wel een samenvatting posten en misschien wat foto's.
__________________
VW Golf 4 TDI PD130
VW Golf 2 GTD Special (ex)
IDI TurboDiesel Tuning
Reply With Quote
  #20  
Old 24-06-2014, 22:13
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

een k14 is met 1.4bar alleen nog hete lucht aan t blazen,voor echt op te voeren heb je een k24 nodig.Maar voor rustig aan een k14.En 130 pk met een k14

Last edited by gti_power : 24-06-2014 at 22:16.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum