Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-08-2014, 09:09
tinustilburg's Avatar
tinustilburg tinustilburg is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 72
Default Inhouden GTI EV >5000 t/pm

Een vraagje over mijn Golf II GTI met EV motor (bj 1986).
Bij volgas, zodra de auto boven de 5000 toeren per minuut komt, valt de motor helemaal dood. Alsof de ontsteking of de brandstoftoevoer helemaal 'uit wordt gezet'. Zo lang je het gas dan in blijft houden, doet de motor niets meer. Ik moet dan echt gas loslaten en minder gas geven en dan pakt de motor weer op. Als ik half gas geef, kan ik de auto wel volledig doortrekken naar 6500 toeren. Heeft iemand enig idee waar dit aan zou kunnen liggen?

Door dit probleem is de topsnelheid ook 'begrensd'. Hier maakt het niet uit of ik volgas geef of half gas. Bij 180-185 treedt hetzelfde probleem op.

Voordat ik wat dingen aan de auto heb vervangen, deed de auto dit niet. Ik weet echter niet of een van deze dingen het probleem zou kunnen veroorzaken:
- Brandstofrelaispomp relais vervangen door een nieuwe. (de nieuwe is er een die de brandstofpomp pas laat draaien als het blok draait). Zou hier een 'toerenbegrenzer' op kunnen zitten?
- Bougies vervangen
- Rotor en verdelerkap vervangen
- Verder heeft de auto groot onderhoud gehad (oliewissel, filters, distributieriem, brandstoffilter e.d.) maar ik denk niet dat dat invloed kan hebben.

Verder rijdt de auto perfect, blok loopt heel mooi ook stationair en genoeg vermogen.

Alvast bedankt voor de tips!
Reply With Quote
  #2  
Old 04-08-2014, 10:50
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Een van je benzinepompen die niet genoeg druk e/o volume geeft gok ik?
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #3  
Old 04-08-2014, 11:16
Rinus66's Avatar
Rinus66 Rinus66 is offline
No personal life
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 2,102
Send a message via MSN to Rinus66
Default

Begrenzing op brandstofpomrelais bestaat wel, maar je geeft zelf al aan dat je bij half gas wel tot 6500 toeren komt. Denk dat je het inderdaad in een pomp moet zoeken of misschien een verkeerd brandstoffilter.
__________________
88 cabrio 2.0
83 golf gl 1.5
Reply With Quote
  #4  
Old 04-08-2014, 15:25
tinustilburg's Avatar
tinustilburg tinustilburg is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 72
Default

Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat kan ik niet helemaal rijmen wat de auto doet: als de benzinedruk te laag is o.i.d. zou ik verwachten dat de motor misschien een beetje gaat sputteren of gewoon ophoudt met versnellen (net zoals een diesel als je maar lang genoeg doorhaalt in toeren) en op dat toerental blijft hangen, maar m'n Golf valt echt helemaal dood als het ware. De versnelling stopt heel abrupt en de toerenteller valt naar beneden.

Vervolgens moet je echt gas loslaten en weer gas geven voordat de motor weer reageert.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-08-2014, 19:08
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Quote:
Originally Posted by tinustilburg
Daar heb ik ook aan gedacht, maar dat kan ik niet helemaal rijmen wat de auto doet: als de benzinedruk te laag is o.i.d. zou ik verwachten dat de motor misschien een beetje gaat sputteren of gewoon ophoudt met versnellen (net zoals een diesel als je maar lang genoeg doorhaalt in toeren) en op dat toerental blijft hangen, maar m'n Golf valt echt helemaal dood als het ware. De versnelling stopt heel abrupt en de toerenteller valt naar beneden.

Vervolgens moet je echt gas loslaten en weer gas geven voordat de motor weer reageert.



Nou ik denk dat het relais het probleem geeft, ik weet niet welk nummer je er in hebt gestoken ?

321 906 059 G is het VW nummer van het relais voor een EV golf 2 gti 8v
Als de pomp kapot is dan stottert hij on regelmatig en als het filter verstopt zit dan gaat hij schokken boven de 4000 toeren.

Dus ik denk dat je het in het relais moet zoeken
Reply With Quote
  #6  
Old 05-08-2014, 08:48
tinustilburg's Avatar
tinustilburg tinustilburg is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 72
Default

Quote:
Originally Posted by RamonR
Nou ik denk dat het relais het probleem geeft, ik weet niet welk nummer je er in hebt gestoken ?

321 906 059 G is het VW nummer van het relais voor een EV golf 2 gti 8v
Als de pomp kapot is dan stottert hij on regelmatig en als het filter verstopt zit dan gaat hij schokken boven de 4000 toeren.

Dus ik denk dat je het in het relais moet zoeken


Ik heb wel een relais gekocht met dat nummer. Weliswaar via eBay US (deze is het) dus misschien toch niet helemaal goed.

Ik ga in het weekend even een relais van een ander Golfje proberen. Hopelijk is het daarmee verholpen.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-08-2014, 10:13
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Heb je al gekeken of de luchtweger wel soepel te bewegen is?
Je brandstofdruk word bij een K-Jetronic door de verdeler geregeld
Reply With Quote
  #8  
Old 07-08-2014, 09:13
tinustilburg's Avatar
tinustilburg tinustilburg is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 72
Default

Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ik hoor namelijk altijd van iedereen dat je daar vanaf moet blijven .

Is dat gewoon een kwestie van de kap op het luchtfilter losmaken en voelen of ie soepel op en neergaat?
Reply With Quote
  #9  
Old 07-08-2014, 11:24
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

denk dat het toch brandstof gerelateerd is..
zoals jij het beschrijft tenminste..het relais lijkt me sterk het enigste wat dat ding doet is stroom op de pomp zetten als je het contact schakelt...al dan niet alleen tijdens het starten..
je kunt het relais eventueel verwijderen en 2 polen op de zekeringkast doorverbinden ..dan loopt hij ook..(noodoplossing)
de enige andere functie die het relais heeft/doet is de pomp uitschakelen als je een koprol maakt met de auto...anders zou benzine overal kunnen lekken tijdens een ongeluk
het lijkt mij in jouw geval te weinig opbrengst van de brandstofpomp zelf of de systeemdrukbegrenzer in de benzineverdeler is vuil/kapot..ook het brandstof filter kan verdacht zijn
en wat al eerder gezegd is ..dat de plunjer van de brandstof verdeler ergens klemt..
je zou dit kunnen testen door van een soortgelijke GTI dit spul even te wisselen..
zo'n ding repareren is voor de gemiddelde monteur zowat niet te doen...
Reply With Quote
  #10  
Old 08-08-2014, 17:26
Marcski's Avatar
Marcski Marcski is offline
Volksforum Crew
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 12,707
Default

Quote:
Originally Posted by tinustilburg
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Ik hoor namelijk altijd van iedereen dat je daar vanaf moet blijven .

Is dat gewoon een kwestie van de kap op het luchtfilter losmaken en voelen of ie soepel op en neergaat?


Schroefjes moet je inderdaad vanaf blijven zonder meet apparatuur

Even de clipjes van de luchtfilterbak losmaken en je luchtweger optillen.
Van onder zie je dan een ronde schijf, die moet soepel op en neer bewegen
Reply With Quote
  #11  
Old 10-08-2014, 12:44
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
denk dat het toch brandstof gerelateerd is..
zoals jij het beschrijft tenminste..het relais lijkt me sterk het enigste wat dat ding doet is stroom op de pomp zetten als je het contact schakelt...al dan niet alleen tijdens het starten..
je kunt het relais eventueel verwijderen en 2 polen op de zekeringkast doorverbinden ..dan loopt hij ook..(noodoplossing)
de enige andere functie die het relais heeft/doet is de pomp uitschakelen als je een koprol maakt met de auto...anders zou benzine overal kunnen lekken tijdens een ongeluk
het lijkt mij in jouw geval te weinig opbrengst van de brandstofpomp zelf of de systeemdrukbegrenzer in de benzineverdeler is vuil/kapot..ook het brandstof filter kan verdacht zijn
en wat al eerder gezegd is ..dat de plunjer van de brandstof verdeler ergens klemt..
je zou dit kunnen testen door van een soortgelijke GTI dit spul even te wisselen..
zo'n ding repareren is voor de gemiddelde monteur zowat niet te doen...



Relais, zorgt voor veel meer. Stuurt de koude start injector aan, de warmdraai regelaar zit ook op het relais.
100% waar!

Verkeerd relais (dus ander pomp relais dan bovenstaand nr.) geeft rare dingen onderweg, pomp stopt er zomaar mee, of je relais smelt weg.....
Reply With Quote
  #12  
Old 10-08-2014, 12:47
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Ik heb trouwens mijn nieuwe Relais van Boelm carstyling, die staan bij hun niet op de site maar dan moet je even bellen of mailen naar hun.
Reply With Quote
  #13  
Old 10-08-2014, 14:46
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by RamonR
Relais, zorgt voor veel meer. Stuurt de koude start injector aan, de warmdraai regelaar zit ook op het relais.
100% waar!

Verkeerd relais (dus ander pomp relais dan bovenstaand nr.) geeft rare dingen onderweg, pomp stopt er zomaar mee, of je relais smelt weg.....


nee..ik denk dat jij het over de nieuwere blokken hebt..op een Kjet..stuurt dat ding enkel de brandstofpomp...kouwe start word geregeld door de stekker op het waterkanaal op de kop tussen 3e en 4e cylinder..evenals de warmdraairegelaar..het is geen ecu enkel een soort van geschakelde plus

heb zelf weken rondgereden zonder relais enkel een draad met een schakelaar ertussen ..(GTI type 1)...reed gewoon eender dan zonder relais..

alles werkt gewoon via de draad die rechtstreeks op de startmotor zit..
Reply With Quote
  #14  
Old 12-08-2014, 15:00
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
nee..ik denk dat jij het over de nieuwere blokken hebt..op een Kjet..stuurt dat ding enkel de brandstofpomp...kouwe start word geregeld door de stekker op het waterkanaal op de kop tussen 3e en 4e cylinder..evenals de warmdraairegelaar..het is geen ecu enkel een soort van geschakelde plus

heb zelf weken rondgereden zonder relais enkel een draad met een schakelaar ertussen ..(GTI type 1)...reed gewoon eender dan zonder relais..

alles werkt gewoon via de draad die rechtstreeks op de startmotor zit..


Ik heb het over een oud type, het kleine pinnetje op het relais is voor de warmdraai regelaar die word elektrisch verwarmt, om ff een voorbeeld te noemen.

Dit is dus een EV motorcode met een 9a bak, bouwdatum 27-01-1985 GTI 8v.
Reply With Quote
  #15  
Old 12-08-2014, 15:03
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Onderstaande even Overgenomen uit een oudere Thread.


http://www.volksforum.com/forum/arc...p/t-110304.html





volgensmij zit de brandstofpomp van dit motortype net als o.a de DX geschakeld via de laadstroom.
Als deze begin te draaien (als je de sleutel dus in start positie zet) schakelt hij het relais en begint de pomp te lopen. en slaat dus ook weer af als de dynamo stil komt te staan.
De PL motoren en de motoren o.a op digifant sturen de pomp aan dmv massa zodra je deze op contact zet en laat deze enkele sec. lopen. dit regelt de ecu en niet het relais.
Het veranderen van relais zal er dus niet voor zorgen dat je pomp gaat draaien bij inschakelen van contact.


Het verschilt wel degelijk welk relais je hebt, de relais met op het eind van het nummer D,H en F draaien allemaal even voor als je de sleutel op de acc stand zet, de G als het goed is niet.
En je kan ook niet met elk relais zomaar gaan rijden, nieuw typpe D versmelt in een EV zekkeringenkast, typpe H is voor een 66kw, met deze er in hapert hij met vol gas in een EV.
Dus daarom ook dit toppic om eens te kijken wel typpe brandstofpomp Relais nou bij welke moter hoort en bij welk bouwjaar en brandstof systeem.

Gr, Ramon
Reply With Quote
  #16  
Old 12-08-2014, 15:40
SelimGTI's Avatar
SelimGTI SelimGTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 325
Default

Mijn pomp loopt ongeveer een seconde wanneer hij op contact staat en stopt erna weer.
Ik hoop dat dat nuttig was want verder heb ik geen technische dingen die ik kan opnoemen over dit probleem...
Behalve dat misschien de spinnenkop schoonmaken effect kan hebben...
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984
-Golf MK4 1.8 20vt GTI
-Golf MK2 2.0 16v ABF
Reply With Quote
  #17  
Old 12-08-2014, 17:55
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

ikzelf heb nog nooit de pomp bij een GTI 1 dx horen zoemen wanneer hij op contact word gezet...
het zal ook wel bouwjaar gerelateerd zijn..schat ik..of Golf 1-2 zal anders zijn..
K jet bij die dingen werkt vrij simpel..is gewoon een kwestie van onderdruk in het inlaattraject gekoppeld aan de temperatuurwaarde van het koelwater....er zijn zelfs mensen die denken dat bij plankgas geven de koudestartverstuiver mee doet..never nooit niet..ook dat de injectoren geregeld inspuiten..net een Digifant...weer fout etc etc..
ik weet wel als het systeem zijn restdruk niet vasthoud bij warme motor je gewoon minuten staat te starten ..dat heeft mij wel eens een pomp gekost toen
misschien dat bij de latere k-ke jetronics dan toch op het rijden invloed heeft..dat verschil in relais en alles..
Reply With Quote
  #18  
Old 13-08-2014, 12:35
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Quote:
Originally Posted by SelimGTI
Mijn pomp loopt ongeveer een seconde wanneer hij op contact staat en stopt erna weer.
Ik hoop dat dat nuttig was want verder heb ik geen technische dingen die ik kan opnoemen over dit probleem...
Behalve dat misschien de spinnenkop schoonmaken effect kan hebben...



Als je een gti hebt met K-jet met motorcode EV, dan hoort je pomp niet voor te lopen, dit is voor modellen met digifant.....

Pomp voor digifant gti, heeft maar 4 bar druk ipv 6 bar, digifant heeft dus ook een ander relais

Last edited by RamonR : 13-08-2014 at 12:40.
Reply With Quote
  #19  
Old 13-08-2014, 12:39
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
ikzelf heb nog nooit de pomp bij een GTI 1 dx horen zoemen wanneer hij op contact word gezet...
het zal ook wel bouwjaar gerelateerd zijn..schat ik..of Golf 1-2 zal anders zijn..
K jet bij die dingen werkt vrij simpel..is gewoon een kwestie van onderdruk in het inlaattraject gekoppeld aan de temperatuurwaarde van het koelwater....er zijn zelfs mensen die denken dat bij plankgas geven de koudestartverstuiver mee doet..never nooit niet..ook dat de injectoren geregeld inspuiten..net een Digifant...weer fout etc etc..
ik weet wel als het systeem zijn restdruk niet vasthoud bij warme motor je gewoon minuten staat te starten ..dat heeft mij wel eens een pomp gekost toen
misschien dat bij de latere k-ke jetronics dan toch op het rijden invloed heeft..dat verschil in relais en alles..



Klopt! Dan is je Brandstof Accumilator aan de pomp unit onder de wagen overleden, of je injectoren sluiten niet meer goed, bij een van deze 2 loop de brandstofdruk langzaam terug in het systeem wat resulteerd in lang starten.

Wat ook nog kan is dat de rubberen ringetjes om de injectors zijn verdroogt, dan word valse lucht aangezogen langs de injectoren, en druk verlies als de motor uit staat.

Wat je dan ook krijgt is dat de brandstof damp in de cylinders neerslaat op de wanden en op de kleppen en bougies, wat resulteerd in niet starten......
Totdat de moter weer is af gekoeld.
Reply With Quote
  #20  
Old 13-08-2014, 15:07
tinustilburg's Avatar
tinustilburg tinustilburg is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 72
Default

Super bedankt voor de tips allemaal. Ik ga in elk geval komend weekend even een relais proberen uit de Golf van een vriend van mij, ook een EV. Ik laat wel weten of het daarmee beter is.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum