Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-07-2020, 21:12
BBS16V BBS16V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2020
Posts: 4
Question [ABF] Radeloos

Goedenavond,

mijn golf 2 abf stottert heel erg als ik accelereer, rond de 2000 toeren hoor en zie je duidelijk op de toerenteller dat hij erg happert. Nou kwam ik er vdw achter dat als ik de stappenmotor (stationairmotor) los koppel (stekker los) dat hij eigenlijk alles perfect doet (wel valt hij natuurlijk uit als je geen gas geeft).

Ik heb er dus een andere stappenmotor aangehangen en nou lijkt het probleem nog niet opgelost te zijn, heb nog steeds de zelfde kwalen maar zodra ik nu dus de stekker los haal blijft hij wel perfect stationair lopen en valt hij dus ook niet uit zoals het hoort. (waarschijnlijk blijft deze continu open staan)

Nu weet ik eerlijk gezegd even niet meer waar ik het probleem moet zoeken, vacuum slangen zijn vervangen, filters zijn nieuw, nergens valse lucht oid... Heeft iemand enig idee wat het kan zijn of waar ik veder moet zoeken?

Ik zal kijken of ik videos kan uploaden van het probleem.


Alvast bedankt, Jaimy
Reply With Quote
  #2  
Old 30-07-2020, 21:19
BBS16V BBS16V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2020
Posts: 4
Default

Video 1 is met de stekker van de stappenmotor aangesloten
https://youtu.be/j1beHf7dzP8

Video 2 is met de stekker van de stappenmotor los

https://youtu.be/IMUZrNG1IH4

Last edited by BBS16V : 30-07-2020 at 21:24.
Reply With Quote
  #3  
Old 31-07-2020, 14:26
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Als je de stappenmotor los koppelt, ligt het er maar net aan hoe hij staat (open/dicht/ergens daartussen) hoe hij blijft lopen. Juist door (PWM) hem te laten fluctueren regelt de ECU het stationair netjes af. De reactie die je beschrijft is dus normaal. Het accelereren hoeft hier niet mee te maken te hebben, maar het geeft wel een hint. Blijkbaar krijgt de motor te weinig lucht bij et accelereren en wanneer de stappenmotor vast deels open staat, is er wel genoeg lucht.

Vervroegt de ontsteking goed? hoe is het beeld van de ontsteking (constant)? denk dat je eerst wat zaken moet uitzoeken
Reply With Quote
  #4  
Old 31-07-2020, 18:04
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

En deze stappenmotoren moeten soms ook goed schoongemaakt worden. Even uitspoelen met remmenreiniger en naspoelen met WD-40.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #5  
Old 31-07-2020, 21:39
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Volgens mij, maar verbeter me als ik iets stoms zeg, zijn deze stappenmotoren alleen voor stationair. Als je het schakelaartje nullast net niet raakt, stopt hij met werken.
Reply With Quote
  #6  
Old 02-08-2020, 11:58
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Hoe is het signaal van de Hall-gever?
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 08-08-2020, 15:41
BBS16V BBS16V is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2020
Posts: 4
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Hoe is het signaal van de Hall-gever?

Die hebben wij net gemeten en die waarde neemt bij gas geven erg af. Na gas los blijft hij afnemen.. Nou weet ik niet 100procent zeker of wij correct gemeten hebben..

Als ik de hall gever loskoppel gebeurd er trouwens vrij weinig. Probleem blijft het zelfde en het blok gaat niet anders lopen..
Reply With Quote
  #8  
Old 10-08-2020, 06:21
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Wat bedoel je met neemt hij af? De hall-gever moet een blokvormig signaal afgeven, zoiets zeg maar:




Je opmerking interpreteer ik als dat je met een multimeter een spanning gemeten hebt. Maar het makkelijkste is om met een spanningszoeker met LED even te kijken of hij gelijkmatig knippert. Nog mooier zou zijn een oscilloscoop meting, maar dat heeft lang niet iedereen.
__________________
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum