Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-01-2013, 15:57
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default How To: Dubbele knipperlichten

HOW TO: Dubbele knipperlichten

Gedaan bij standaard Hella koplampen met mistlicht. (foto's van linker koplamp)

1. Demonteer koplampen (duh.. )

2. Verwijder koplampglas
Ik heb dit gedaan zonder oven. Verwijder eerst alle klemmen (4 stuks), en snij dan voorzichtig met een mesje tussen het glas en de rest van de unit rondom de kit los. Het glas kun je er dan iets vanaf trekken zodat er een kier tussen het glas en de rest van de unit komt. Steek hier een brede platte schroevendraaier tussen, waardoor de kier steeds groter wordt. wrik deze ietsjes verder open. Gebruik gepaste kracht: kijk uit dat je de randen niet beschadigt! Snij dan met een hobby-/stanleymes de rest van de kit los die je nu in de kier ziet, en herhaal dit steeds tot je de kit helemaal rondom los hebt. Het glas kun je er zo helemaal af halen.

(Ik heb een setje als donor gebruikt, en heb het glas er maar even af gehad. Heb eerst het binnenwerk in orde gemaakt, daarna mijn eigen setje opengemaakt, binnenwerk wisselen en het glas meteen weer teruggeplaatst. De kit was nog schoon en flexibel dus heb het glas weer zo terug kunnen duwen in de rand met kit.) Enkele overige tips:

Quote:
Originally Posted by VWJYI
als je de koplamp even verwarmd met een verffeun dan krijg je het glas eraf zonder de kit mee eraf te halen. Dan kun je aan het einde het glas ook gewoon weer in de oude kit terugplaatsen.

Quote:
Originally Posted by Gtsi-R
ipv een oven of verfbrander kan je ook een bak heet water gebruiken, loop je geen risico van plaatselijk te heet.


3. Binnenwerk (reflector) demonteren
Nu het glas verwijdert is kun je het binnenwerk loshalen. Dit zit eigenlijk alleen maar vast met het verstelmechanisme, welke op drie punten scharniert. Gebruik de 2 witte kunststof verstelpunten aan de achter/bovenzijde van de unit, en schroef deze net zo lang tot het binnenwerk helemaal los hangt. Er zitten dan nog wel fittingen en lampen in die nog even losgemaakt moeten worden, maar daarna kun je het binnenwerk helemaal los halen door deze uit het derde scharnierpunt te schuiven.

4. Verwijderen mistlamp (niet nodig bij lampen zonder mistlicht, je moet dan echter wel zelf een gat dremelen waar het knipperlicht komt)
De mistlamp kun je met lens en al verwijderen. Deze zit vast met twee torx schroeven en een moertje (M7 meen ik). Schroef deze los zodat je de lamphouder met lens uit uit kunt pakken. Vervolgens zit er nog een zilveren plastic ring met een glaasje voor het mistlampgat, welke je los kunt halen door de 3 klemmetjes er af te wippen. Het ziet er dan zo uit:




5. Plaatsen knipperlichtglaasje
Neem het plastic glaasje dat voor het knipperlicht zit. Hieraan zitten 3 pootjes. Het oog van eentje van deze zal er af moeten om het glaasje mooi recht te kunnen plaatsen. Eerst even passen om zeker te weten dat je de goede er af haalt, en knip deze er dan met een tang vanaf:




Leg het glaasje nu in het gat en kijk hoe deze mooi recht staat. Als het goed is komt een van de pootjes dan tegen een uitsteeksel van de reflector.




Kit deze dan vast met siliconenkit. De kit die ik gebruikt heb is bestand tegen temperaturen van -50 tot 120 graden, en doordat het iets flexibel blijft trilt het niet los. Ook vult deze de ruimte tussen de pootjes en de wand lekker goed op. Ik heb ook onder de overgebleven oogjes een flinke klodder kit gedaan, om later de schroefjes van de fittinghouder wat beter op z'n plek te houden.










Laat de kit nu drogen.

6. Plaatsen fittinghouder
De fittinghouder is de zilverkleurige reflector waar de fitting later op bevestigd wordt. Deze heeft aan twee kanten een soort flappen aan de reflector zitten. Deze moeten er af om netjes te kunnen passen. Knip deze er af met een tang of dremel ze weg. Mijn eerste idee was om de fittinghouder van het knipperlicht in de kit vast te zetten, maar de siliconenkit is hier te zacht voor. Daarom heb ik de houder er gewoon op bevestigd met boutjes en moertjes, boven het afgeknipte oogje met een schroef, en voor de zekerheid ook gelijmd met een contactlijm (die natuurlijk ook hittebestendig is).




Nu kun je de fittinghouder en glaasje van het originele knipperlicht ook op normale wijze monteren.




7. Doorverbinden kabels
Vervolgens moet het nieuwe knipperlicht nog verbonden worden met het oude. Hiervoor zal bij de donorlamp de stekker + kabels afgeknipt moeten worden. Soldeer deze als volgt aan elkaar:




Ik heb dit bij de eerste koplamp gedaan toen het binnenwerk alweer in de koplamp zat, maar bij de tweede heb ik de bekabeling er gewoon even uitgeklikt, gesoldeerd, en weer terug geplaatst; stukken makkelijker Na het solderen natuurlijk alles even netjes aftapen met vulcaniserende tape oid.

8. Binnenwerk terug plaatsen
Het binnenwerk kan nu weer teruggeplaatst worden, simpelweg in de omgekeerde volgorde van het verwijderen. Let er wel op dat je de fittingen en lampjes nog niet in de fittinghouders zet, dan past het wat lastiger. Als het binnen werk weer terug zit kunnen deze vanaf de achterkant gemakkelijk geplaatst en aangesloten worden.




9. Koplampglas terug plaatsen
Door al het knutselen zit het spiegelende deel van de koplamp hoogstwaarschijnlijk helemaal onder de vingerafdrukken, maak deze dus even schoon voordat je het glas terug plaatst. Met een beetje geluk zit de kit nog in de randen waar het koplampglas in valt. Zoals eerder vermeld: ik heb een setje als donor gebruikt, en heb het glas er maar even af gehad. Heb eerst het binnenwerk in orde gemaakt, daarna mijn eigen setje opengemaakt, binnenwerk wisselen en het glas meteen weer teruggeplaatst. De kit was nog schoon en flexibel dus heb het glas weer zo terug kunnen duwen in de rand met kit. Plaats deze gewoon weer terug op de unit, en klik de klemmen weer vast. Föhn de kit even warm zodat de kit wat flexibeler word, en je koplampglas zal weer netjes terug op zijn plek zitten. Bij voorkeur kun je ook de oude kit verwijderen, nieuwe kit in de rand van de unit doen en dan het glas terug plaatsen.




(Let niet op het matte glas, ik was hier al begonnen met het polijsten hiervan)

10. Koplamp monteren
Zet de koplampen weer terug zoals het hoort, even testen of alles werkt, en voilá:


__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..

Last edited by DIXI : 09-01-2013 at 09:53.
Reply With Quote
  #2  
Old 02-01-2013, 15:58
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Hoop dat iemand hier iets aan heeft, alvast excuses voor het mooie kerstkleed haha En mocht er iemand aanpassingen / toevoegingen hebben dan hoor ik het graag, dit is iig hoe ik het gedaan heb
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..

Last edited by DIXI : 02-01-2013 at 17:12.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-01-2013, 15:33
Merin Merin is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 35
Default

Duidelijke how to! Thanks!
Weet jij zo welk merk koplampen jij hebt?
Valeo schijnt kit te gebruiken die je redelijk makkelijk los krijgt, Hella gebruikt een kit die je bijna niet los krijgt.
Reply With Quote
  #4  
Old 03-01-2013, 16:03
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Hey Merin, de koplampen die ik gebruikt heb zijn van Hella, was inderdaad een vrij taaie kit :P Als het gelukt is zou ik zeggen post het resultaat (en eventuele aanvullende tips) hier even!
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..

Last edited by DIXI : 09-01-2013 at 09:57.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-01-2013, 16:05
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Mooi gedaan, en duidelijk verhaal.

1 opmerking, is het niet verstandig om bij punt 9 de oude kit te verwijderen en alles te voorzien van nieuwe kit ?? Dit om vocht in de unit te voorkomen ??
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #6  
Old 03-01-2013, 16:27
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Ja dat zou natuurlijk ook kunnen, ligt ook aan de staat van de kit denk ik. Bij mij zat de kit overal nog mooi op de unit, bijna niets op het glas en heb niets echt 'weg' hoeven snijden. Ik heb ook een setje als donor gebruikt, en heb het glas er maar even af gehad. Heb eerst het binnenwerk in orde gemaakt, daarna mijn eigen setje opengemaakt, binnenwerk wisselen en het glas meteen weer teruggeplaatst. De kit was nog schoon en flexibel dus heb het glas weer zo terug kunnen duwen in de rand met kit.
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2013, 16:47
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

als je de koplamp even verwarmd met een verffeun dan krijg je het glas eraf zonder de kit mee eraf te halen. Dan kun je aan het einde het glas ook gewoon weer in de oude kit terugplaatsen.
Reply With Quote
  #8  
Old 04-01-2013, 13:18
Gtsi-R Gtsi-R is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 188
Default

ipv een oven of verfbrander kan je ook een bak heet water gebruiken, loop je geen risico van plaatselijk te heet.
__________________
Gtsi-®


Automotive Test Engineer.
Reply With Quote
  #9  
Old 05-01-2013, 19:45
stufenheckfahrer's Avatar
stufenheckfahrer stufenheckfahrer is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2005
Posts: 881
Default

Misschien een domme vraag;

Als er een lampje is doorgebrand van je knipperlicht gaat je relais sneller knipperen, als je er een lampje bijplaatst, gaat je knipperlicht dan langzamer knipperen?
__________________
Veni vidi velcro.....
Ik kwam, zag, en bleef hangen
Reply With Quote
  #10  
Old 09-01-2013, 09:13
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Domme vragen zijn er niet hè . Heb er even op gelet, maar ik merk niets van langzamer knipperen. Wel brand mn US-module wat minder fel. Dit vind ik op zich niet erg want ik vond het eerst eigenlijk te weinig verschil tussen de sterktes bij het knipperen.

Heb trouwens meteen even de tips van VWJYI en Gtsi-R toegevoegd

Iemand al resultaten?
__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..

Last edited by DIXI : 09-01-2013 at 09:55.
Reply With Quote
  #11  
Old 13-01-2013, 20:34
GolfKaatsheuvel GolfKaatsheuvel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2009
Posts: 406
Default

Nette how to!!

Ik heb het zelf rond december gedaan met Golf 4 koplampen, dit zonder het glas te verwijderen.
Ik had een extra set koplampen gekocht (tip, met mistlampen)
Mistlampen losschroeven, knipperlichtmodules erin(vast gelijmd met een lijmpistool(warm) en die doorverbinden met de originele knipperlichten. Ik heb ook US-modules geïnstalleerd..

Werkt super, alleen goed opletten met vuil.

Ricardo
Reply With Quote
  #12  
Old 16-01-2013, 21:39
Rat-Driver's Avatar
Rat-Driver Rat-Driver is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 11
Send a message via MSN to Rat-Driver
Default

Ik heb op mijn golf standaard al dubbele knipperlichten.

Maar mijn vraag is wat voor een us module heb jij er op gezet????

Mvg Robert
Reply With Quote
  #13  
Old 17-01-2013, 10:29
DIXI's Avatar
DIXI DIXI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 428
Default

Ik heb gewoon een 'oude' module, niet instelbaar dus.

__________________
Previous: VW Golf II, VW Polo 6N, VW Bora TDI & VW Lupo TDI
Recent: VW Golf 7.5 Variant GTD & VW Golf 1 GTI 2.0 16v

Assumption is the mother of all fuckups..
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum