Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-12-2009, 11:10
jantje jantje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 19
Default kachel wordt niet warm

Goedemiddag weer,

vannacht vroor het en ik moest op pad in mijn vorige week aangeschafte golf 2 turbo diesel, en toen werd het me eens te meer duidelijk dat de kachel het nauwelijks doet, want man wat een kou . Normaal gesproken, overdag, met de kachel op max is het net uit te houden, maar zoals vannacht, dan is het echt niet leuk meer. Er zit een heel klein beetje verschil tussen de warme en de koude stand, dat is dus wel merkbaar, maar warm word je er absoluut niet van. omdat het er niet naar uitziet dat het binnenkort warmer gaat worden, heeft dit toch wel prioriteit. Op dit forum lees ik verschillende dingen, het kan, als ik het goed heb, met een soort foam op de afsluitkleppen van de koude lucht liggen, of aan de thermostaat misschien, maar kunnen jullie mij de meest waarschijnlijke optie vertellen? Hij wordt dus hooguit ietsjes lauw, en nooit echt warm, ook niet na 100 km. Overigens ga ik ook een keer het motortje onder het dashboard van de aanjager vervangen, want die doet t alleen op stand 3 en maakt herrie, maar heeft dit ook te maken met het niet warm worden? Mijn temperatuurmeter staat meestal op koud, maar de motor wordt wel gewoon merkbaar warm en bij stilstand loopt de meter weer op, dus ik gokte dat gewoon op een storing in het metertje.... auto loopt verder perfect!

alvast hartelijk dank voor lezen en tips....

mvg
Reply With Quote
  #2  
Old 02-12-2009, 13:47
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Optie 1:
je thermostaat zul je moeten vervangen.. want als je stationair laat lopen zal die opkomen waarschijnlijk daalt die ook als je weer begint te rijden.. is makkelijk zelf te doen.. benodigde spullen nieuwe thermostaat en 5 liter kvs
of je kunt je oude kvs gebruiken..

Optie 2:

als optie 1 niet het geval is het dan zul je sensor van detemparatuur meter moeten vervangen worden om te zien of je auto wel warm word als dat niet het geval is dat je auto niet warm wordt moet je je thermostaat vervangen ik gok op optie 1 dat je auto niet warm.. speelt je temparatuurmeter heen en weer?

Optie 3

of je kachelradiateur is lek.. dat kun je weten door de stoombad van binnen en je ramen zullen vettig zijn..

je aanjager is kapot op sloop kun je er genoeg vinden..

Last edited by oettinger_18 : 02-12-2009 at 13:51.
Reply With Quote
  #3  
Old 02-12-2009, 16:02
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Ik heb exact hetzelfde probleem als de topicstarter. Mijn kachel wordt ook nauwelijks tot niet warm op geen enkele stand. Als het temperatuurmetertje uiteindelijk (na een half uur ofzo) een keer in het midden staat, gaat hij langzaam weer teruglopen naar 0.
Quote:
Originally Posted by oettinger_18
Optie 1:
of je kachelradiateur is lek.. dat kun je weten door de stoombad van binnen en je ramen zullen vettig zijn..

Even een vraagje over deze optie.. In mijn geval begint alles als een gek te beslaan wanneer ik de blower aanzet en er dus alleen koude lucht uitkomt. Zou dat betekenen dat in mijn geval misschien de kachelradiator stuk is? Kan ik dat op de een of andere manier makkelijk controleren?

Maar tot nu toe heeft iedereen tegen mij in mijn topic ook gezegd dat het waarschijnlijk om de thermostaat gaat.
Reply With Quote
  #4  
Old 02-12-2009, 16:10
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Kan ook zijn dat er lucht in het systeem zit bij de kachelradiator. Hoeveel keer ik heb meegemaakt dat bij KVS vervangen de verwarming niet is open gezet kan ik al niet meer tellen...
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #5  
Old 02-12-2009, 16:12
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Als de kachelradiateur lek is hou je meestal je tapijtje ook niet lang droog.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #6  
Old 02-12-2009, 16:21
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Oh die is gewoon droog. Het is nergens vochtig in het interieur, alleen ramen beslaan nogal snel als de auto net gestart is en het nog koud is.

Misschien dat het dan toch aan de thermostaat ligt.
Reply With Quote
  #7  
Old 02-12-2009, 16:21
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
Ik heb exact hetzelfde probleem als de topicstarter. Mijn kachel wordt ook nauwelijks tot niet warm op geen enkele stand. Als het temperatuurmetertje uiteindelijk (na een half uur ofzo) een keer in het midden staat, gaat hij langzaam weer teruglopen naar 0.

Even een vraagje over deze optie.. In mijn geval begint alles als een gek te beslaan wanneer ik de blower aanzet en er dus alleen koude lucht uitkomt. Zou dat betekenen dat in mijn geval misschien de kachelradiator stuk is? Kan ik dat op de een of andere manier makkelijk controleren?

Maar tot nu toe heeft iedereen tegen mij in mijn topic ook gezegd dat het waarschijnlijk om de thermostaat gaat.


het kan je thermostaat zijn ik zou eerst maar je temparatuur sensor vervangen voor je het thermostaat gaat vervangen.. je sensor kan foute waardes aangeven.. waardoor heen een weer gaat..

het kan ook zijn onder de motorkap de waterbak niet goed overheen valt bij je interieurfilter dat er een stukje openblijft dan komt er nog steeds water bij je kachelmotor geloof mij dan kun je ook flinke stoombad krijgen..

als je kachelradiateur lek is kun je herkenen door:

ramen raken beslagen..
je moet kvs bijvullen
je vloer zal nat zijn..
Reply With Quote
  #8  
Old 02-12-2009, 17:00
jantje jantje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 19
Default

jongens bedankt, gelijk veel reacties, top! Van vochtproblemen heb ik geen last, dus het zal de thermostaat zijn. Maakt het verschil per uitvoering, of is die thermostaat altijd hetzelfde? Ook bij benzine/diesel? Zal toch heerlijk zijn zeg, dat hij gewoon weer opwarmt...

groet
Reply With Quote
  #9  
Old 02-12-2009, 19:43
tieske_jetta's Avatar
tieske_jetta tieske_jetta is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 321
Default

Thermostaat kun je makkelijk controleren. ALs je motor koud is en stationair laat draaien dan aan de bovenste slang van je radiateur voelen en als hij meteen warm word dan is je thermostaat kapot. Als hij wel ff koud blijft (aantal minuten) dan is de thermostaat goed. Er zit zeker verschil in thermostaten, een thermostaat gaat bij een bepaalde thempratuur open en dat verschilt per thermostaat dus je moet er wel een kopen die voor jou blok bestemd is.

Gr Thijs
__________________
DUB CLUB

Golf mk2 1986 1.9 tdi
Corrado 2.0 16v
Reply With Quote
  #10  
Old 02-12-2009, 20:07
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Als je kachel radiator lekt dan zie je nx meer in de auto. Heb er op de moment 2 staan met dit probleem. Zowel men winter diesel als de GTI hebben dit probleem.

Heb gistere alles er uit gehaald en 2 nieuwe radiators besteld. (33€/stuk)

Hoop er morge alles in te krijgen.

Thermostaat vervangen valt ook goed mee.
Kijk inneens ff je waterpomp na. is niet veel extra werk en dan ben je zeker dat dit ook ok is.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #11  
Old 02-12-2009, 22:14
jantje jantje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 19
Default

@ tieske Jetta: Ik heb de auto even laten draaien en even gevoelt of die slang warm werd, maar dat was niet het geval... Betekend dit per definitie dat de thermostaat nog goed is? En wat zou t dan kunnen zijn? Lost het vervangen van die sensor nog dingen op?
Reply With Quote
  #12  
Old 02-12-2009, 22:31
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by tieske_jetta
Thermostaat kun je makkelijk controleren. ALs je motor koud is en stationair laat draaien dan aan de bovenste slang van je radiateur voelen en als hij meteen warm word dan is je thermostaat kapot. Als hij wel ff koud blijft (aantal minuten) dan is de thermostaat goed. Er zit zeker verschil in thermostaten, een thermostaat gaat bij een bepaalde thempratuur open en dat verschilt per thermostaat dus je moet er wel een kopen die voor jou blok bestemd is.

Gr Thijs


Dat is het geval als de thermostaat niet open wilt.. dan word die bovenste slang warm zijn thermostaat blijft continu open dus dan kan een motor ook niet warm.. worden.. dit is bij hem niet het geval...
Reply With Quote
  #13  
Old 02-12-2009, 22:50
jantje jantje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 19
Default

danku.. dus... de thermostaat vervangen is nog steeds de meest waarschijnlijke oplossing?
Reply With Quote
  #14  
Old 02-12-2009, 23:02
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

ja.. blijft bij thermostaat.. is voor de deur met 15 a 20 min te vervangen oude kvs kun je hergebruiken..
Reply With Quote
  #15  
Old 03-12-2009, 10:08
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Oude koelvloeistof verversen is niet per se nodig bedoel je? Alleen een nieuwe thermostaat halen + een of andere klem?
Reply With Quote
  #16  
Old 03-12-2009, 10:47
oettinger_18's Avatar
oettinger_18 oettinger_18 is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 1,481
Default

Quote:
Originally Posted by KJ-Golf
Oude koelvloeistof verversen is niet per se nodig bedoel je? Alleen een nieuwe thermostaat halen + een of andere klem?


Het verversen is niet persee nodig... alleen een thermostaat halen..
laat wel ff weten of je probleem is verholpen.. naar het vervangen van de thermostaat.. klem kun je hergebruiken indien die nog in goeie staat is..
Reply With Quote
  #17  
Old 04-12-2009, 01:01
jantje jantje is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 19
Default

dat horen jullie zeker dan

groet
Reply With Quote
  #18  
Old 04-12-2009, 09:55
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Ik heb zelf ook een nieuwe thermostaat gehaald gisteren. Alleen nog even geen tijd om te vervangen, maar dat gebeurt maandag! Ik laat dan ook wel weten wat het resultaat is geworden.
Reply With Quote
  #19  
Old 08-12-2009, 21:15
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

en gelukt?
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #20  
Old 08-12-2009, 23:23
KJ-Golf KJ-Golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 640
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
en gelukt?

Mijn probleem is wel (tijdelijk) opgelost! Bij mij kwam het doordat ik gewoon helemaal geen koelwater/koelvloeistof meer in de auto had zitten. Dat gele bakje was helemaal leeg. Echt stom dat ik dat niet eerder gezien/gecontroleerd had.

Zie m'n eigen topic voor meer info: http://www.volksforum.com/forum/sho...26&page=1&pp=20 .. Nu dus alleen nog een keer uitvinden hoe het kan dat hij leeg was (misschien ergens een lekje).
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum