Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-10-2012, 21:00
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default Eigen dashbord + electronica, wat zijn de regels?

Vraag!

Ik wil binnenkort een project beginnen met een rat-racer jetta 1.
Het oude dashbord gaat eruit en ik wil een zelfgemaakt dashbord maken met de daarbij behorende elektronica.

De bedoeling is om in het midden, boven de pook, een paneel te maken met daarop alle schakelaars en indicaties. De stuurhendels komen dus te vervallen.
De elektronica wil ik opbouwen met behulp van een microcontroller de alle in- en uitgangen regelt. De motor komt op een losse ECU, maar alle overige elektronica komt dus op een eigen gemaakt systeem.

Wat zijn de regels van de RDW en de APK als het hierop aankomt?
Mag ik mijn dashbord 'zo' weglaten? Moet er ook elektronica werken als de auto uit staat (Remlicht / toeter / verlichting)?
Mag ik zo de originele km-teller vervangen? En de km-stand? Moet dat met het originele telwerk? Of mag ik dat zo vervangen door wat anders?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #2  
Old 13-10-2012, 21:52
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Voor apk moet je een kilometerstand kunnen aflezen. Moet je je voorraam kunnen ontwazemen dmv een werkende ventilator. Voorheen moest je km teller werken en verlicht zijn. Dat hoeft volgens mij niet meer. Voor de rest moet de verlichting e.d naar behoren werken hetzij op contact of van contsct. dat is wat ik weet. Misschien zijn er meer mensen die een mooie aanvulling hebben?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #3  
Old 13-10-2012, 23:56
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

volgens mij is het niet toegestaan de stuurhendels weg te laten,omdat dit weer met de veiligheid te maken heeft.voor de rest zijn er geen regels aan verbonden,zolang alles werkt zoals het origineel deed.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #4  
Old 14-10-2012, 16:28
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
volgens mij is het niet toegestaan de stuurhendels weg te laten,omdat dit weer met de veiligheid te maken heeft.voor de rest zijn er geen regels aan verbonden,zolang alles werkt zoals het origineel deed.


Er rijden genoeg autos rond waarbij er geen stuurhendels zitten maar gewoon een schakelaar op het dash binnen handbereik. Dit werd bij oudere autos veel gedaan. Ook kitcars zijn bijna nooit voorzien van stuurhendels.

Leg je vraag eens bij een rdw keurstation neer. APK is niet zo veeleisend eigenlijk.

Wat betreft je verlichting: hetzelfde als origineel: remlichten moeten altijd werken, net zoals de alarmlichten. Voor de rest mag het allemaal geschakeld zijn. parkeerlicht mag ook als je dat wilt.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #5  
Old 15-10-2012, 16:31
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Ja, het beste is gewoon om het eens bij een keurmeester oid na te vragen... Maar misschien dat er hier mensen zijn die zich er al eens eerder mee bezig hebben gehouden.

Dat van de ontbrekende stuurschakelaars ken ik. Ik heb het in een oude legerjeep gezien, een 2-standen schakelaar in het dashbord.
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #6  
Old 15-10-2012, 17:00
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
volgens mij is het niet toegestaan de stuurhendels weg te laten,omdat dit weer met de veiligheid te maken heeft.voor de rest zijn er geen regels aan verbonden,zolang alles werkt zoals het origineel deed.


De Ferrari 458 Italia heeft geen stuurhendels:




Daar zit alles op het stuur zelf:


Reply With Quote
  #7  
Old 21-10-2012, 20:33
ids ids is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 607
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Voor apk moet je een kilometerstand kunnen aflezen. Moet je je voorraam kunnen ontwazemen dmv een werkende ventilator. Voorheen moest je km teller werken en verlicht zijn. Dat hoeft volgens mij niet meer. Voor de rest moet de verlichting e.d naar behoren werken hetzij op contact of van contsct. dat is wat ik weet. Misschien zijn er meer mensen die een mooie aanvulling hebben?


km stand hoef niet afleesbaar te zijn
ontwazemen kan ook met een losse ventilater met een zuignap ofzo.
Reply With Quote
  #8  
Old 21-10-2012, 20:38
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

er zullen idd gerust auto's zijn zonder stuurhendels,ik doelde meer op het feit dat de typegoedkeuring is afgegeven voor bediening aan het stuur.maar nogmaals,ik weet het niet zeker,beste even aan de rdw zelf vragen denk ik.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum