Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-04-2017, 22:37
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default Golf mk1 1.5 jb motor

Na veel te hebben rondgelezen op het forum heb ik toch maar besloten om de stap te zetten om zelf eens iets te vragen en hopelijk is er iemand die me kan helpen,

Zal me even kort voorstellen ik ben Ronald 25 jaar en ben nog niet echt een ervaren auto monteur maar mijn idee is alles valt te leren als je maar durft :p via via heb ik een golf 1 gekocht vooral om in de avonduren en in het weekend mee te hobbyen.

Nadat ik het interieur zowat volledig heb gestript op het dashboard en de voorstoelen na ben ik aan het bekende probleem begonnen te sleutelen mij was bekend dat de koeling van de motor niet goed werkte en aangezien het expansie reservoir van de radiateur volledig was gescheurd leek dit mij vrij logisch,

Inmiddels heb ik een nieuwe radiator geplaatst met een apart expansie tankje ipv eentje aan de radiateur vast, nadat ik het systeem heb gevuld met koelvloeistof en de motor heb gestart ging het eerst goed totdat de motor wit begon te roken uit de uitlaat en er koelvloeistof achter uit de uitlaat werd gespuugd, na wat te hebben gelezen moet dit een lekke koppakking zijn dus op naar het volgende sleutel projectje.

Na best wel veel te hebben gelezen over het vervangen van een koppakking en ook zin heb om dit zelf op te lossen wil ik toch wat meer weten over de stappen die ik moet volgen om de koppakking te vervangen vooral iets wat overal terug komt is dat je de distributie riem op tijd moet zetten voordat ik deze eraf haal, misschien is er iemand die mij kan uitleggen hoe ik dit het beste kan doen alle andere tips en tricks zijn ook zeker welkom!

Reply With Quote
  #2  
Old 07-04-2017, 07:26
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ik zou als ik jou was een vraagbaak kopen van een Golf 1 waar deze motor in beschreven wordt. Heb je meteen de juiste informatie over het "op tijd" zetten van de motor inclusief alle aanhaalmomenten, etc.

Op tijd zetten als je de DB riem eraf haalt is trouwens niet echt nodig, er staat vaak dat je moet zorgen dat er geen van de zuigers in BDP staat.

Op tijd zetten voordat de riem er weer op gaat is belangrijker
Reply With Quote
  #3  
Old 07-04-2017, 08:56
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Dat is idd wel handig zal meteen even gaan kijken voor dat boek
Reply With Quote
  #4  
Old 07-04-2017, 15:26
Joris_MK1's Avatar
Joris_MK1 Joris_MK1 is offline
VW Guru
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 774
Cool

Het is wel makkelijk op zich als je alle merktekens (krukas en nokkenas) even op tijd zet. Als je dat gedaan hebt zou ik een merkteken op de tussenas zetten, zodat de ontsteking ook op tijd blijft staan. Als je dan de distributie eraf haalt en alles uit elkaar trekt, hoef je alleen de merktekens nog op te lijnen en staat hij hetzelfde als eerst. De tussenas drijft niet alleen de oliepomp aan maar ook de verdeler voor de ontsteking. Draai ondertussen niet teveel, ik weet niet uit mijn hoofd exact meer wat met welke snelheid draait, en dus ook niet of het op tijd blijft staan na een rondje draaien.

Vraagbaak heb ik wel voor je als je interesse hebt, moet je me even een PB sturen.
__________________
Golf MK1
Reply With Quote
  #5  
Old 07-04-2017, 16:52
McGalles's Avatar
McGalles McGalles is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2016
Posts: 39
Default

Het op tijd zetten valt erg mee.
In het begin denk je dit wordt moeilijk, maar dit valt erg mee.
Heb zelf laats bij mij ook de kop er afgehaald vanwege 2 kromme kleppen.
Dit was voor mij ook de eerste keer en dus zonder enige ervaring.
Maar met wat gezond verstand kom je een heel eind.
En bij mij is alles goed gegaan en hij loopt prachtig mooi.

Er zijn een paar dingen waar je rekening mee moet houden.
-De krukas draait 2 keer terwijl de nokkenas maar 1 keer draait.
-Je moet dus aan de krukas draaien (met de klok mee) tot dat de merkteken van de nokkenas en de krukas goed staan.
Maak voor de zekerheid een foto zodat je alles later precies het zelfde terug zet.
-Draai daarna de krukas een kwart terug zodat geen van de zuigers op bdp staan.
-Dan de waterpomp los maken en de riem verwijderen.
-Je kunt nu alles losmaken: kleppendeksel, inlaat, uitlaat, enz.
-De kop en de bovenkant van het onderblok goed schoonmaken.
-Nieuwe pakking er op.
-Vervolgens de kop enz. er op zetten. (weet zo niet meer in welke volgorde de kopbouten vast gezet moeten worden en hoeveel newton.)
-Riem er op en op spanning zetten.
-De krukas een kwart (met de klok mee) draaien zodat alles weer op tijd staat.

Als het goed is moet nu alles kloppen, zo niet dan kun je de riem weer loshalen en 1 tand verzetten.
Volgens mij heb ik nu alles gehad maar kan er langs zitten.
Dus als iemand anders nog een opmerking/tip heeft mag die het zeggen.
Ik ben ook maar een hobbyist .
Reply With Quote
  #6  
Old 07-04-2017, 20:07
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Kop ff laten vlakken
Krijg je hem elijk mooi schoon terug
Verders alle pakkingen nieuw
Distri op tijd 1e zuiger bdp nokken 1e cilinder op tuimelen
Reply With Quote
  #7  
Old 08-04-2017, 11:03
Marco R29's Avatar
Marco R29 Marco R29 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 242
Default

Mocht je nog een 1.5 blok nodig hebben, ik heb er nog een liggen incl meeste aanbouwdelen (carb, versnellingsbak, inlaat, etc..)
Lage km-stand!
__________________
Golf MK1 '78 - Inarisilber
Reply With Quote
  #8  
Old 08-04-2017, 15:38
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Dankjewel voor jullie reacties, de vraagbaak heb ik inmiddels besteld dus die zal volgende week wel binnen komen.

Zodra ik de kop eraf heb laat ik deze voor de zekerheid nakijken en als het nodig is vlakken, verder wil ik de distributie riem vervangen omdat ik geen idee heb wanneer dat voor het laatst gebeurd is en meteen ook de waterpomp en pakkingen die ik tegenkom

Ik lees dat dat zuiger niet op bdp mag staan die kan ik controleren bij de versnellingsbak toch (in mijn geval een automaat bak) ?
Reply With Quote
  #9  
Old 08-04-2017, 16:02
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Marco R29
Mocht je nog een 1.5 blok nodig hebben, ik heb er nog een liggen incl meeste aanbouwdelen (carb, versnellingsbak, inlaat, etc..)
Lage km-stand!


Ik ben tot nu toe nog geen dingen tegen gekomen waarvan ik dacht dit blok is niet te redden hij draaide wel netjes geen rare geluiden alleen rook en koelvloeistof uit de uitlaat

Mocht het toch blijken dat het einde oefening is wil ik gaan kijken voor een blokje met wat meer power

Maar toch bedankt!
Reply With Quote
  #10  
Old 08-04-2017, 20:19
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Quote:
Originally Posted by Ronald Talsma

Ik lees dat dat zuiger niet op bdp mag staan die kan ik controleren bij de versnellingsbak toch (in mijn geval een automaat bak) ?


Op de krukaspoelie zit een kerf. Op onderste distributiedeksel staat een pijl. Deze gelijk zetten is bdp
Reply With Quote
  #11  
Old 24-04-2017, 20:08
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Ben inmiddels druk aan het sleutelen geweest en heb de kop vorige week weggebracht deze word gevlakt en helemaal nagekeken en natuurlijk wordt er vervangen wat er vervangen moet worden.

Vandaag maar eens bezig geweest met mijn boodschappenlijstje en ik heb zowat alles kunnen vinden wat ik nodig heb en besteld

Nu moet ik alleen nog een nieuwe gaskabel hebben vanaf de automaatbak naar de carburateur maar ik kan deze nergens vinden

Hier een foto van de kabel:



Misschien is er iemand die weet waar ik deze kan vinden het enige merkje wat ik er op kan vinden is een groen streepje
Reply With Quote
  #12  
Old 25-04-2017, 05:26
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Het nummer voor deze kabel is 010 321 309E.

Deze is niet meer leverbaar. Misschien kun je een gebruikt exemplaar scoren of eens informeren bij Remkaflex .
Deze kunnen heel veel soorten kabels namaken.
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #13  
Old 25-04-2017, 11:16
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Het nummer voor deze kabel is 010 321 309E.

Deze is niet meer leverbaar. Misschien kun je een gebruikt exemplaar scoren of eens informeren bij Remkaflex .
Deze kunnen heel veel soorten kabels namaken.


Dan is het ook niet zo vreemd dat de kabel zo moeilijk te vinden is, dankjewel voor de tip als er iemand is die nog zo'n kabel heeft liggen dan hoor ik dat graag
Reply With Quote
  #14  
Old 31-05-2017, 22:36
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Inmiddels heb ik de gereviseerde kop weer terug en de kabel heb ik laten repareren bij remkaflex, geen idee of je reclame mag maken maar prima service daar had de kabel binnen een paar dagen terug en dat voor maar 35€ terwijl een nieuwe kabel snel 150€ ging kosten.

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om alles er weer op te zetten maar ga deze week weer beginnnen.

Vandaag heb ik de koppakking en nieuwe kopbouten ontvangen maar het vreemde is dat de aanhaalmomenten en de volgorde van aantrekken verschillend zijn.

In de vraagbaak staat dat ik de bouten in 3 stappen moet aandraaien tot een bepaald moment en stap 4 is dan 90graden aandraaien

Maar op het tekeningentje die bij de kop zit staat dat ik de bouten in 2 stappen moet aantrekken tot een bepaald moment en stap 3 en 4 beide 90 graden moet doen plus de volgorde van de vraagbaak en de tekening die bij de pakking zit zijn verschillend dus ik heb nu geen idee welke ik moet aanhouden
Reply With Quote
  #15  
Old 01-06-2017, 00:13
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by Ronald Talsma
gaskabel vanaf de automaatbak naar de carburateur

OT vraagje: waar dient die kabel voor? Kickdown, misschien?
Reply With Quote
  #16  
Old 01-06-2017, 07:42
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Terugschakelen gok ik
Reply With Quote
  #17  
Old 01-06-2017, 11:22
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by Ronald Talsma
Inmiddels heb ik de gereviseerde kop weer terug en de kabel heb ik laten repareren bij remkaflex, geen idee of je reclame mag maken maar prima service daar had de kabel binnen een paar dagen terug en dat voor maar 35€ terwijl een nieuwe kabel snel 150€ ging kosten.

Helaas heb ik nog geen tijd gehad om alles er weer op te zetten maar ga deze week weer beginnnen.

Vandaag heb ik de koppakking en nieuwe kopbouten ontvangen maar het vreemde is dat de aanhaalmomenten en de volgorde van aantrekken verschillend zijn.

In de vraagbaak staat dat ik de bouten in 3 stappen moet aandraaien tot een bepaald moment en stap 4 is dan 90graden aandraaien

Maar op het tekeningentje die bij de kop zit staat dat ik de bouten in 2 stappen moet aantrekken tot een bepaald moment en stap 3 en 4 beide 90 graden moet doen plus de volgorde van de vraagbaak en de tekening die bij de pakking zit zijn verschillend dus ik heb nu geen idee welke ik moet aanhouden
"

Deze VW koppen altijd:

40Nm, 60Nm, 90 graden, 90 graden. Alles kruislings aantrekken.

Succes!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #18  
Old 01-06-2017, 12:21
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
OT vraagje: waar dient die kabel voor? Kickdown, misschien?


Die kabel zorgt ervoor dat ik straks vooruit kom :p als die er niet opzit kan ik het gaspedaal wel intrappen maar gebeurt er niks dus mijn logica is dat het gasgeven via de automaatbak wordt geregeld dus het zal ook met de kickdown te maken hebben idd, de gaskabel van het pedaal gaat eerst naar de bak en daarna dus met die andere kabel die ik kapot had van de bak naar de carburateur
Reply With Quote
  #19  
Old 01-06-2017, 12:22
Ronald Talsma Ronald Talsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2017
Posts: 13
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
"

Deze VW koppen altijd:

40Nm, 60Nm, 90 graden, 90 graden. Alles kruislings aantrekken.

Succes!



Thnx! Dan kan ik de gegevens aanhouden die bij de koppakking zitten

Alleen nog even wachten op de inlastpakking en de nieuwe tapeinden voor het spruitstuk en dan kan ie erop
Reply With Quote
  #20  
Old 14-06-2017, 14:53
dakeraf dakeraf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2007
Posts: 254
Default

Quote:
Originally Posted by R-oy
Terugschakelen gok ik

ja
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum