Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 01-01-2013, 20:38
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default knakken in het stuur bij stilstand en vreemd stuurgevoel

Heb na wat stuurhuis wissels problemen met het weggedrag en stuurgevoel.

Het onbekrachtigde stuurhuis wat er altijd al in zat heeft altijd prima gewerkt en auto stuurde haarscherp totdat ik het idee kreeg stuurbekrachtiging in te bouwen..
stuurhuis #1 onvoorspelbaar, links zwaarder sturen dan naar rechts, speling.
Stuurhuis #2 Bekrachtiging werkte niet. en tandwielen versleten.
Vervolgens weer het 'oude' onbekrachtigde stuurhuis erin gezet.

Het stuurt 'klote'
en weet niet hoe het komt.
Het originele stuurhuis is niks aan veranderd bij uit en inbouw.

Naar links sturen gaat iets lichter dan naar rechts ( naar links druk je een beetje 'gevoelloos' door) Golf is uitgelijnd maar voelt nog steeds onbetrouwbaar in het stuur.
Golf rijd voorzover gewoon rechtuit maar wanneer je stuurt voelt het niet vast op de weg. Met oneffenheden in de weg heb je het gevoel de controle kwijt te raken. met in/uit-sturen van rotondes voelt het insturen goed met weerstand en ineens weg gevoel.
Dus:
-knakken met stilstaand sturen.
-gevoelloos sturen.

Ben even wezen kijken waar het door zou kunnen komen:
Stilstaand het stuur 10 cm van links naar rechts bewegen hoor je een 'knak' in het vooronder. Naar rechts knakt het harder, kom er alleen niet achter wat het is. geluid lijkt overal van te komen.
denk zelf dat de 2 met elkaar te maken hebben.

zelf denk ik dat het in de afstelling van het stuurhuis zit en/of de veerpootlagers.

Ben met een maatje wezen zoeken naar het geluid. Hij links/rechts sturen en ik kijken/luisteren en voelen. Het geluid hoor je in de auto duidelijk en buitende auto het sterkst bij wielen. wanneer ik de stuurstang beet pak en m'n arm tegen het wiel aan houd voel ik de speling vrij duidelijk. Rechterkant voel/hoor ik het sterkst. auto staat dan nog op de grond.

Rechtervoorkant dus opgekrikt en gevoeld getrokken aan draagarm, kogels en rubbers. geen (overmatige) speling of los zittende bouten. Wanneer ik hard heen en weer trek aan de stuurstang hoor voel je de knak en speling, wel iets minder dan wanneer je aan het stuur draait.

Zaken die zijn gecontroleerd:
1.Bouten van subframe/draagarm/fusee/veerpootlagers zitten goed vast.
2.stuurkolom heeft geen speling.
3.Kruiskoppeling heeft geen speling en bouten nagetrokken
4.stuurstangen en stuurkogels? geen speling ontdekt en bouten nagetrokken.
5.fuseekogel? geen speling en bouten nagetrokken.

6.Veerpootlagers zijn iets ouder en heb ik nog niet gecontroleerd. (hoe doe je dat?)
7.Stabi rubbers op de draagarmen waren wat soepel en heb hiervoor ringetjes onder de moer gedaan zodat de rubbers wat strakker zitten.
Heb er al veel uren aan besteed maar de lol is er al een tijd vanaf. Wat denken julie?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 01-01-2013 at 20:52.
Reply With Quote
  #2  
Old 01-01-2013, 20:54
Dokter D's Avatar
Dokter D Dokter D is offline
Draaideur donateur - MKII=Life
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 3,846
Default

Ik heb exact t zelfde met mijn golf 2 met onbekrachtigd stuurhuis.
Wanneer de wegen schoon zijn zo als nu valt er mee te rijden maar fijn rijdt t niet.
Wanneer het glad is dan wordt het rijden gewoon gevaarlijk en is het niet te voorspellen wat de auto gaat doen.
Ik heb al van alles gecontroleerd etc maar ik kan er nog niet achterkomen wat t is.

Banden zijn goed.
Op het moment dat het zich voor het eerst voordeed was de uitlijning perfect.
Ik heb er een schroefset onder, deze is uitgewisseld met standaard veren maar t probleem bijft.
Draagarmen zijn vervangen
Fussee's ok.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-01-2013, 22:30
casss casss is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2011
Posts: 568
Default

even een schot in de open ruimte, gebaseerd op een combinatie van wat ik ooit meen te hebben gelezen en wat logisch redeneren;

volgens mij heeft (de stuurstang ten opzichte van) het stuurhuis een middenpositie (waarbij je dus rechtdoor rijdt) Volgens mij is de mate/sterke waarmee het stuur terugkomt naar die middenpositie van het stuurhuis instelbaar met een schroef op het stuurhuis. Stel dat die schroef te los zit, EN de stand van de stuurstang is niet exact in de middenpositie ten opzichte van het stuurhuis, dan zou het kunnen zijn dat ja stuur in de middenstand " vaag" voelt, en dat naar 1 kant sturen zwaarder gaat dan naar de andere kant. Ik hoop dat je snapt wat ik probeer uit te leggen D
Reply With Quote
  #4  
Old 02-01-2013, 00:09
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Ik snap het. Op dit huis zit aan 1 kant een verstelbare kogel. Het huisje blijft vrijwel in de middenstand, stelbout niet aangezeten. Kon voor dit alles letterlijk op de autobahn bij 185 km/h met 1 hand aan het stuur. Niet verstandig uiteraard.. Maar nu zit ik bij 50km al van 'oh shit, opletten'
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 02-01-2013 at 00:13.
Reply With Quote
  #5  
Old 02-01-2013, 08:44
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Heb je je stuurhuis al eens los gehad, bedoel je ingaande as eruit?
Kijk even goed bij het loshalen van afdichting, dekseltje etc om je bovenste en onderste lager na te kijken van je ingaande as. Bovenaan zit een kogellager vast aan je as en onderin zit een naaldlager "vast" in het huis.

Het stuurhuis heeft zelf geen middenpositie, het midden (rechtdoor rijden) is zoals je hem zelf aansluit en uitlijnd.
De stelbout achterop je stuurhuis is alleen maar om je tandheugel (waar je stuurstangen aan vast zitten) om deze aan de linkerkant tegen je ingaande as te drukken. Hier zit ook nog een veer in om dit niet hard op hard te laten gebeuren. Aan de rechterzijde gast je tandheugel strak door een plastic geleiding.

Wat meestal het "knakken" opleverd is dat de ingaande as axiale speling heeft, dus van boven naar beneden kan bewegen.

Je kunt hier geen losse delen voor bestellen. Ik haal altijd gewoon een nieuw (ruildeel) bij de automaterialenzaak. Dit zijn gereviseerde originele stuurhuizen door TRW.

Maar kijk ook goed de bevestiging op het subframe etc na!
Reply With Quote
  #6  
Old 02-01-2013, 23:59
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

En, al iets wijzer kunnen worden?
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2013, 16:43
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Hoi Herm, morgen ga ik er naar kijken. Het klinkt erg logisch wat je zegt axiale speling ingaande as. Zou het vage sturen wel verklaren. Ik ga morgen eens kijken of ik er in ingebouwde toestand achter kan komen of dit het geval is.
Heb ook een exploded view erbij gehad en heb het gezien.

Stel dat de ingaande as speling vertoond. Dan zijn er dus geen reparatiedelen voor, maar dan zou ik wel een nieuw huis willen kopen. maar kan ze helaas nergens nieuw vinden op internet. Wel bekrachtigd, in overvloed zelfs. Waar kan je ze verkrijgen en zijn er verschillende soorten gezien onderdeelnummers weleens verschillen? Zie weleens 24 en 36 bij bekr huizen staan. Bedankt voor de hulp!
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #8  
Old 03-01-2013, 19:23
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Onbekrachtigt stuurhuis nieuw +- 200 euro
Reply With Quote
  #9  
Old 03-01-2013, 21:36
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Waar kan ik die vinden?
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #10  
Old 03-01-2013, 23:27
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Waar kan ik die vinden?

Ik haal ze bij Keulen Automaterialen maar kijk even welke onderdelen leverancier er bij jou in de buurt zit. Kunnen ze zo bestellen.

JRM193 is het bestelnummer van een 40 tands uitvoering (ingaande as) de nieuwere types hebben 21 tanden op de ingaande assen.

Als je korting krijgt heb je hem voor 182 euro ex BTW met inruil van EEN oud stuurhuis.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-01-2013, 00:27
keesf keesf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 288
Default

ik heb t zelfde met een golfje 1. weet niet of dr veel verschil in zit, maar ik hou dit even in de gaten
Reply With Quote
  #12  
Old 05-01-2013, 23:30
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Heb er vanavond weer naar gekeken, wat ik ontdekte was speling op de tandheugel geleider in het stuurhuis. (lijkt het op) heb er een filmpje van gemaakt: http://www.youtube.com/watch?v=oNxO...iPZX4-ceze83MJQ

Heb via marktplaats een nieuw stuurhuis gevonden en deze wordt volgende week verstuurd. Wanneer deze binnen is zal ik de ingaande as controleren.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 05-01-2013 at 23:40.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum