Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-05-2010, 22:01
dieselaar dieselaar is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2009
Posts: 152
Default krukas keerring vervangen

Ik ben bezig om de voorste krukas keerring van een audi 80 1.8 te vervangen maar krijg de bout die het distributie tandwiel vast houdt niet los.
De motor is een motorcode PM en ik weet niet of het een bout met linkse of rechtse draad is. Ik heb er een vraagbaak bij maar daar wordt ik niks wijzer van.
Wie weet dit wel?
Reply With Quote
  #2  
Old 28-05-2010, 22:05
Mk2_power Mk2_power is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 226
Default

Quote:
Originally Posted by dieselaar
Ik ben bezig om de voorste krukas keerring van een audi 80 1.8 te vervangen maar krijg de bout die het distributie tandwiel vast houdt niet los.
De motor is een motorcode PM en ik weet niet of het een bout met linkse of rechtse draad is. Ik heb er een vraagbaak bij maar daar wordt ik niks wijzer van.
Wie weet dit wel?


auto in versnelling zetten en dan eens proberen losdraaien
Reply With Quote
  #3  
Old 28-05-2010, 22:18
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

En op de rem gaan STAAN
Reply With Quote
  #4  
Old 28-05-2010, 22:24
Mk2_power Mk2_power is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 226
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
En op de rem gaan STAAN


ja idd als dat nie lukt is er nog een beul methode maar dat is als het echt niet anders gaat
Reply With Quote
  #5  
Old 28-05-2010, 22:32
dieselaar dieselaar is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2009
Posts: 152
Default

en de beulmethode is????
Ga het morgenochtend weer effe proberen.
En anders ga ik morgen een luchttol halen en een setje goeie geharde doppen en dan rammelen maar.
Reply With Quote
  #6  
Old 28-05-2010, 22:42
Mk2_power Mk2_power is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 226
Default

Quote:
Originally Posted by dieselaar
en de beulmethode is????
Ga het morgenochtend weer effe proberen.
En anders ga ik morgen een luchttol halen en een setje goeie geharde doppen en dan rammelen maar.


reactie van "Renegade" in mijn thread toen ik krukasbout ook niet los kreeg:

Er is een hele erge beunmanier om dit te doen als het echt echt niet wil. Wel op eigen risico moet ik zeggen !!!

- Zet een goed passende dopsleutel op de bout van het krukastandwiel en maak hier een t-sleutel aan vast (zon haaks stuk met een stangetje erdoor).
- Zoek een hele lange staaf en schuif deze over het t-stuk.
- Nu komt het beun stukje, zorg dat je met 2 personen bent !!! 1 houd de staaf vast en de andere laat de startmotor steeds een omwenteling maken.

Als het goed is trekt de startmotor de bout dan los omdat deze geblokkeerd word door de t-sleutel (Met verlengstuk !!! Anders houd je hem nooit !!!).

Nogmaals, op eigen risico want dit is denk ik wel de opper-beun manier om dit te doen ! Bij mij was de bout op geen enkele manier los te krijgen, luchthamer tot rem en versnelling geprobeert, alleen deze manier werkte.

Zorg ook dat de auto NIET aanslaat !!! Startmotor steeds 1-2 tikjes geven.

Oja en zorg dat je distributieriem er nog op zit je zou maar net de pech hebben dat je geen vrijloop motor hebt en je zuigers raken je kleppen
Reply With Quote
  #7  
Old 28-05-2010, 23:45
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Ik laat meestal iemand het vliegwiel tegen houden met een grote beitel.

Als je de grote stop uit je boite draait en het vliegwiel op zen markeerpunt zet dan is er bovenaan een klein uitstulpje.

Zo kun je met de beitel ervoor zorgen dat je krukas niet verloopt en je cilinders niet tegen je kleppen gaan drukken wanneer je riem er af is.

Dan een tweede persoon met een ratel of met een T-stuk de bout proberen los te halen.

Heb dit al een keer of 3 gedaan en eig geen noemenswaardige problemen gehad.
buiten wat geschaafde vingers enz..

Hopelijk ben je er iets mee.

Grtz Jel
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #8  
Old 28-05-2010, 23:53
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ik vind die beun manier een beetje gevaarlijk, zou in ieder geval de bougies er eerst uitdraaien zodat hij niet start
volgens mij kun je ook gewoon een t -stuk erop zetten en gewoon kracht zetten met een lange pijp met de hand terwijl een ander op de rem staat.

manier van Jel is ook goed!
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #9  
Old 29-05-2010, 00:10
jettaracing's Avatar
jettaracing jettaracing is offline
Volksforum Aandeelhouder - Oil burnin' Maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,870
Send a message via MSN to jettaracing
Default

Ik heb het gedaan met een aangepaste poelie op de krukas .
Je haalt de poelie eraf met de 4 imbusboutjes , en dan monteer je een aangepaste poelie er weer op , ik heb aan deze poelie een grote metalen strip gelast van 40 cm lang en 4cm breed ,1 cm dik .
Deze komt dan tegen je subframe (of set je tegen de grond ,als de auto op een krik staat , zodat deze strip icm de poelie de krukas tegenhoud .)
Dan kun je redelijk makkkelijk de poelie losdraaien .
Let welop,dat deze nieuwe bout ook weer vast moet ,en dat moest bij m'n 1,6 TD met 90 Nm en 180 graden hoekverdraaing, zo uit m'n hoofd (wel een nieuwe rekbout monteren) , dat red je niet met even een beitel in je vliegwiel ......
__________________
Golf Mk3 Variant TDI 110pk
Golf variant Mk3 family car
The White Turbo Jetta!


Quote:
Originally Posted by Misha
De ringen van een schroefset gaan maar 1 kant op hè.. en da's naar beneden
Reply With Quote
  #10  
Old 29-05-2010, 02:23
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by jettaracing
Ik heb het gedaan met een aangepaste poelie op de krukas .
Je haalt de poelie eraf met de 4 imbusboutjes , en dan monteer je een aangepaste poelie er weer op , ik heb aan deze poelie een grote metalen strip gelast van 40 cm lang en 4cm breed ,1 cm dik .
Deze komt dan tegen je subframe (of set je tegen de grond ,als de auto op een krik staat , zodat deze strip icm de poelie de krukas tegenhoud .)
Dan kun je redelijk makkkelijk de poelie losdraaien .
Let welop,dat deze nieuwe bout ook weer vast moet ,en dat moest bij m'n 1,6 TD met 90 Nm en 180 graden hoekverdraaing, zo uit m'n hoofd (wel een nieuwe rekbout monteren) , dat red je niet met even een beitel in je vliegwiel ......


Dat was mijn gedacht eerst ook maar ik Heb het al 3x gedaan zonder problemen.

Doe het steeds met de momentsleutel en het is ff voorzichtig trekken maar het gaat wel.

De manier zoals jij het doet is ook een goeie

Moet je wel ff een las apparaat in de geburen hebben natuurlijk

Ga er de volgende keer mss ook 1 maken zodat ik niet steeds moet vragen om ff te komen helpen.

Leuk om eens andere manieren te horen
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #11  
Old 01-06-2010, 22:02
dieselaar dieselaar is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2009
Posts: 152
Default

Heb het voor elkaar gekregen.
Heb eeb stuk hoekstaal genomen en een half maantje uit geslepen in de diameter van de krukas en toen gaten geboord zodat ik hem met de imbusbouten van de poelie vast kon zetten en deze op de garagevloer laten rusten en toen was het poepen zonder douwen zal ik maar zeggen,zo makkelijk ging het.
Keerring vervangen en toen zagen we dat het niet de krukas keerring was die lekte maar die van de as die de ontsteking en oliepomp aandrijft.Deze lag er helemaal uit.
Dit was de zelfde als de krukas keerring dus snel nog eentje gehaald en gemonteerd.
Daarna een nieuwe distributieriem gemonteerd(heerlijk als je het speciale volkswagen gereedschap hiervoor hebt)en het loopt weer als een zonnetje en zonder overal plassen olie achter te laten.
Reply With Quote
  #12  
Old 02-06-2010, 10:12
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

Quote:
Originally Posted by dieselaar
Heb het voor elkaar gekregen.
Heb eeb stuk hoekstaal genomen en een half maantje uit geslepen in de diameter van de krukas en toen gaten geboord zodat ik hem met de imbusbouten van de poelie vast kon zetten en deze op de garagevloer laten rusten en toen was het poepen zonder douwen zal ik maar zeggen,zo makkelijk ging het.
Keerring vervangen en toen zagen we dat het niet de krukas keerring was die lekte maar die van de as die de ontsteking en oliepomp aandrijft.Deze lag er helemaal uit.
Dit was de zelfde als de krukas keerring dus snel nog eentje gehaald en gemonteerd.
Daarna een nieuwe distributieriem gemonteerd(heerlijk als je het speciale volkswagen gereedschap hiervoor hebt)en het loopt weer als een zonnetje en zonder overal plassen olie achter te laten.


Kijk eens aan. Alles terug in orde

Voor degene die zeggen van op de rem te gaan staan.

Ik heb meestal het blok eruit als ik dit vervang en anders de assen los om er wat beter bij te kunnen dus dan is op de rem gaan staan geen optie
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum