Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Car Café
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-12-2015, 20:34
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default De Elandtest

Op school kwam het onderwerp ESP aan bod. ESP is er toe in staat om de wielen van het voertuig onafhakelijk van elkaar te remmen, met verschillende kracht. Dit gebeurt op een dusdanige manier, dat het voertuig het gewilde pad volgt. "Gewild pad" wordt bepaald aan de hand van de stuurhoek, welke gemeten wordt.
Dit komt het gedrag van de wagen zeer ten goede. Toen gingen wij filmpjes kijken...

Op YouTube staan filmpjes van de Elandtest. Dit lijkt op "het uitwijkmaneuvre" tijdens motorrijlessen, en komt neer op met hoge snelheid links - rechts te rijden.

Filmpjes spreken voor zich:







Bij het laatste filmpje zie je hoe een zwarte Citroën van het type hoog-smal met zijn velgen het asfalt raakt, waarna de auto gelanceerd wordt.


Nu mijn vraag: kan een auto met de zo geliefde 8.5" brede velgen met 165mm brede banden zo een Elandtest doorstaan?



Last edited by SciroccomTDI : 31-12-2015 at 20:36.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-12-2015, 21:17
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Ik denk het haast niet eerlijk gezegd. Ik gok dat de band gewoon van de velg schiet waarna alle lucht uit de band gaat.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #3  
Old 01-01-2016, 13:11
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Afgaande op de foto die je hier boven post zie ik aanzienlijke ruimte tussen de velgrand en de wang. Dat zou een portie beweging kunnen genereren en zoals Wessel zegt, de band laten doen ploffen of scheuren. Zeker als je kijkt naar de Jeep Grand Cherokee, waar ineens veel kracht en druk op een wiel en band komt te staan, deze het niet houd. Dus heeft het ook te maken met de stabiliteit van de auto.
Reply With Quote
  #4  
Old 01-01-2016, 13:41
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Ik vind het wel frappant dat de auto's met "ballonbanden" dus ook wel degelijk in problemen komen. Je zou bijna denken dat een platte band op een juist brede velg (70%) beter zou zijn. Want je ziet dat een "ballonband" gewoon omknikt...

EDIT: anderzijds gaat het bij de Mazda ook maar net goed...

Uiteraard zijn hoog-smalle auto's gewoon niet stabiel. Ik ben nog opzoek naar filmpjes van Golfjes. Volgens mijn docent tilt een Golfje een achterwiel op, maar kiept uiteraard niet om. Niet omkiepen = veilig

Last edited by SciroccomTDI : 01-01-2016 at 13:45.
Reply With Quote
  #5  
Old 01-01-2016, 14:51
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Nu ik er nogmaals naar kijk vraag ik me eigenlijk af ofdat in dit geval ( niet in dagelijks gebruik ofzo) het niet zomaar eens een voordeel kan zijn..?

Doordat die band er vanaf zou schieten heb je geen grip meer.. dus zou je zeggen dat de auto ook niet meer gelanceerd kan worden.. daarom vind ik dat filmpje van die citroën ook vrij apart
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 01-01-2016 at 14:53.
Reply With Quote
  #6  
Old 01-01-2016, 16:11
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Scirocco, Ik geloof dat de ophanging en de manier hoe de auto zich gedraagt in combinatie met de gewichtverplaatsing van belang is met deze test. Stabiliseert het niet, kiepert de auto om. Met als gevolg dat die Ballon of getrokken banden het zwaartste te verduren krijgen.

Ik heb een test gevonden van de eerste golf (1974) waarin het rijgedrag op de proef wordt gesteld.

Kijk zelf maar ;



Mocht de link niet werken: https://www.youtube.com/watch?v=9d-FNU3q-RY

Last edited by R-oy : 01-01-2016 at 16:26.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-01-2016, 16:40
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,478
Default

Quote:
Originally Posted by wessel97
Nu ik er nogmaals naar kijk vraag ik me eigenlijk af ofdat in dit geval ( niet in dagelijks gebruik ofzo) het niet zomaar eens een voordeel kan zijn..?

Doordat die band er vanaf zou schieten heb je geen grip meer.. dus zou je zeggen dat de auto ook niet meer gelanceerd kan worden.. daarom vind ik dat filmpje van die citroën ook vrij apart


Nou, mijn docent legde dus uit dat de velg in het asfalt hapt, wat blijkbaar aanzienlijk hogere wrijvingscoëfficient heeft dan band-asfalt. En dat is de reden dat het echt als "voetje lappen" werkt, de auto struikelt echt over dat punt van velg-asfaltcontact.



Hier een werkende link , dank je wel!

Quote:
Originally Posted by R-oy
Scirocco, Ik geloof dat de ophanging en de manier hoe de auto zich gedraagt in combinatie met de gewichtverplaatsing van belang is met deze test. Stabiliseert het niet, kiepert de auto om. Met als gevolg dat die Ballon of getrokken banden het zwaartste te verduren krijgen.


Dat klopt zeker, de constructie van het onderstel, rolcentra, slipstijfheden van de assen, zwaartepuntpositie, ESP of niet .. speelt allemaal een belangrijke rol.


Hier ook de Rocco 1:


Last edited by SciroccomTDI : 01-01-2016 at 16:44.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum