Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-09-2010, 22:33
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default Motorblok CY GTD MKI

Beste forumleden,

Sinds kort ben ik een nieuw project gestart. Na heel lang zoeken heb ik eindelijk een origineel GTD motorblok kunnen vinden met de code CY. Waarom? Ik heb in het verleden een MKI gehad, daar wilde ik een goede diesel inbouwen, MKI is nu weg maar de motor nog aanwezig aangezien ik in de toekomst toch graag een MKI GTD erbij wil hebben.

Bij aanschaf van het blok ben ik vanuit gegaan dat het een optimaal blok was, althans werd mij gegarandeerd omdat ik er een hoop centen voor betaald had. Nu na 3 jaar eindelijk de stap weten te zetten om het blok op te frissen ben ik erachter gekomen dat de kop stuk is en verder mankeert er meer. De foto's volgen later.

Mijn plan is nu ( en daarbij hoop ik op jullie kennis en vaardigheid):

- Motorblok gedeeltelijk reviseren
- Motorblok(delen) tunen

Ik heb niet veel ervaring wat betreft aanpassingen om het beter en sneller te laten maken, vooral met gebruik van de moderne technieken en verbeterde onderdlenen die ik kan toevoegen aan dit blok. Om een voorzetje te geven, ik zat zelf te denken aan:
Brandstofpomp
Noozles
Kop
Nokkenas
Oliepomp
Turbo
Zuigers
Lagers

Denk ook aan de deskundigheid van de jongens die in de revisie zitten en de tuners onder ons.
Graag jullie reactie (tips en advies)

Gr Jim
Reply With Quote
  #2  
Old 30-09-2010, 22:34
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Ik zal binnenkort ook foto's maken van alle onderdelen die ik alvast heb, zoals turbo en dergelijke.
Reply With Quote
  #3  
Old 01-10-2010, 07:09
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Wel zeldzaam zo'n CY
Ik heb nog 1 liggen uit een jetta 140.000km compleet met alle steunen ook die op het schutbord voor het brandstof filter luchtfilter +steun alle kapjes enz..
Deze gaat natuurlijk niet weg maar komt in een mk1 golf..
Succes ermee, leuk project!!
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 01-10-2010, 16:14
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default

Waarom zoveel moeite om er een CY in te stoppen terwijl er zat Golfjes II te koop zijn voor weinig met een nog redelijk goed SB of JR blokje?
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #5  
Old 02-10-2010, 23:49
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by Erik_vw
Waarom zoveel moeite om er een CY in te stoppen terwijl er zat Golfjes II te koop zijn voor weinig met een nog redelijk goed SB of JR blokje?


Hoi Erik,

-Dit omdat het een zeldzaam blok is, wil ooit dit inbouwen in een originele gtd mkI.
-omdat dit het einige GTD blok is (70pk), dat geleverd is in een golf 1, kan ik het goed gebruiken voor de RDW als ik een type goedkeuring wil hebben. Denk aan omkeuren van benzine naar diesel.
-Tot slot het opvoeren van het blok en dan binnen de marge blijven van 40% vermogenswinst voor de RDW. Intercooler erbij en nog wat spul kom ik gauw tussen de 90 en 110pk hoop ik.

SB/RA is een goed blok, daarin tegen heb ik liever de JR, minder stekkers. Met de Sb haalde ik een Top van 200 km/u, was sneller dan de TDI van mijn broertje

SB is nu opgeblazen, helaas. Kop stuk en zuigers beschadigd.
Reply With Quote
  #6  
Old 02-10-2010, 23:50
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Wel zeldzaam zo'n CY
Ik heb nog 1 liggen uit een jetta 140.000km compleet met alle steunen ook die op het schutbord voor het brandstof filter luchtfilter +steun alle kapjes enz..
Deze gaat natuurlijk niet weg maar komt in een mk1 golf..
Succes ermee, leuk project!!



Thanks voor de reactie, Johan. Wees er zuinig op.
Reply With Quote
  #7  
Old 03-10-2010, 09:36
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

@ storm,
wat heb je allemaal aangepast voor het JR blok?? daar ben ik wel is benieuwd naar, en dan vooral het elektra gedeelte.
Heb er zelf nu een 1.6D inliggen, maar wou toch overstappen op iets meer vermogen.



Edit: en wat is voor de rest verschil met sb/jr mbt de elektra?
Reply With Quote
  #8  
Old 03-10-2010, 11:13
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

leuk projectje dan Jim!
ik hoorde vandeweek toevallig iemand (arosaboy) vertellen over zijn oude gtd.
daar had hij 120 pk uit getrokken.
het schijnt dat die turbo's makkelijk 1.5 bar aan kunnen
dus als je dan nog wat met de brandstofpomp kan knoeien moet je wel op leuke vermogens uitkomen met zo'n ding.
hij kon er zelf toen een bmw 325 mee bij houden

en eh
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #9  
Old 04-10-2010, 08:17
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default

Quote:
Originally Posted by storm
Hoi Erik,

-Dit omdat het een zeldzaam blok is, wil ooit dit inbouwen in een originele gtd mkI.
-omdat dit het einige GTD blok is (70pk), dat geleverd is in een golf 1, kan ik het goed gebruiken voor de RDW als ik een type goedkeuring wil hebben. Denk aan omkeuren van benzine naar diesel.
-Tot slot het opvoeren van het blok en dan binnen de marge blijven van 40% vermogenswinst voor de RDW. Intercooler erbij en nog wat spul kom ik gauw tussen de 90 en 110pk hoop ik.

SB/RA is een goed blok, daarin tegen heb ik liever de JR, minder stekkers. Met de Sb haalde ik een Top van 200 km/u, was sneller dan de TDI van mijn broertje

SB is nu opgeblazen, helaas. Kop stuk en zuigers beschadigd.



Duidelijk verhaal
Wil zelf ook nog eens een JR in mijn golf 1 hangen, hoeft voor mij niet persee een CY te zijn.
De remmen voor zijn hiervoor namelijk aan aangepast, nu het blok nog.
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #10  
Old 04-10-2010, 17:40
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by bas.
@ storm,
wat heb je allemaal aangepast voor het JR blok?? daar ben ik wel is benieuwd naar, en dan vooral het elektra gedeelte.
Heb er zelf nu een 1.6D inliggen, maar wou toch overstappen op iets meer vermogen.



Edit: en wat is voor de rest verschil met sb/jr mbt de elektra?


Hoi Bas,
Ik heb zelf nooit een JR blok gehad, weet dat deze wel goed zijn om wat meer vermogen uit te halen. Ik heb zelf een SB gehad. Het verschil tussen de SB en de JR is dat de turbo van de SB en RA gekoeld zijn en deze ook geleverd zijn met een intercooler, verder heeft deze net iets meer stekkers voor de motor in vergelijking tot de JR blok. Daarnaast zal er wel iets kleins aan de motor zijn, volgens mij was er ook iets met de pomp uit me hoofd.


Voor de JR zou je kunnen denken aan een andere turbo (grotere), intercooler aanbrengen, bredere downpipe en verder nog wat spelen met de pomp en de turbodruk verhogen. Dan komt ie aardig van zijn plek.

Gr
Reply With Quote
  #11  
Old 04-10-2010, 18:05
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

Ik zal is opzoek gaan naar een JR, eerst eventjes uitzoeken hoe ze het hebben ingebouwd in mijn golf, is een wirwar van kabels die doorgelust zijn etc.

Dus eigenlijk voor een eerste Turbo ombouw is het geen verkeerd idee om denk ik dus om een JR in te bouwen.
Reply With Quote
  #12  
Old 05-10-2010, 11:21
Erik_vw's Avatar
Erik_vw Erik_vw is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 363
Default

De SB heeft een kleiner turbo dan de JR maar spoelt daardoor wel lekker snel op.
__________________
- = MK1 '77 = -
- = T3 Club Joker '89 = -
- = Polo 6R '10 = -
- = A4 B6 '04 = -
Reply With Quote
  #13  
Old 17-10-2010, 08:59
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Het is even stil hier op deze topic. Ik ben hiernaast nog bezig met een ander project, ben bezig met het inbouwen van een diesel in een benzine auto.

Ik heb wel een vraagje, ik heb een aantal koppen liggen hier, om precies te zijn 3, van een motor type 1v een sb en de ander weet ik niet. Ik heb 2 vragen, wie o wie kan mij vertellen welke ik het beste op de CY motor kan monteren, welke is het beste voor meer vermogen?

Verder heb ik gezien dat bij al mijn (G)TD koppen tussen de kleppen (aan de vlakke kant, onder) de wand gescheurd is. Nu is die wand heel dun naturlijk, maar nu heb ik ergens gelezen dat het mag??!!! Vreemd lijkt mij. Iemand hier een verhaal over?

Graat ook tips over de setup, nokkenas bijvoorbeeld? Wat zijn de verschillen tussen de koppen?

Hoor graag van jullie.

Gr
Reply With Quote
  #14  
Old 17-10-2010, 09:02
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by storm
Het is even stil hier op deze topic. Ik ben hiernaast nog bezig met een ander project, ben bezig met het inbouwen van een diesel in een benzine auto.

Ik heb wel een vraagje, ik heb een aantal koppen liggen hier, om precies te zijn 3, van een motor type 1v een sb en de ander weet ik niet. Ik heb 2 vragen, wie o wie kan mij vertellen welke ik het beste op de CY motor kan monteren, welke is het beste voor meer vermogen?

Verder heb ik gezien dat bij al mijn (G)TD koppen tussen de kleppen (aan de vlakke kant, onder) de wand gescheurd is. Nu is die wand heel dun naturlijk, maar nu heb ik ergens gelezen dat het mag??!!! Vreemd lijkt mij. Iemand hier een verhaal over?

Graat ook tips over de setup, nokkenas bijvoorbeeld? Wat zijn de verschillen tussen de koppen?

Hoor graag van jullie.

Gr


O ja, kan iemand mij svp vertellen of de kop met het onderdeelnummer: 068103373 D een TD kop is of een gewone diesel?

Gr
Reply With Quote
  #15  
Old 17-10-2010, 09:48
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Die scheurtjes tussen de kleppen komen heel vaak (lees; altijd..)voor, als ze niet te diep zijn en /of richting de voorkamers ingescheurd zijn, is er niks aan de hand. Ik heb mijn cilinderkop met zulke scheurtjes zelfs laten reviseren en rijd er nu al zo'n 23.000 km mee, met 1,5 bar turbodruk en absoluut geen problemen.
De SB/RA en 1V hebben naar mijn weten altijd hydraulische klepstoters. De CY niet altijd en als de jouwe dat niet heeft, passen die koppen ook niet. Anders wel.
Heb me laten vertellen door een revisiebedrijf bij mij in de buurt dat er wel verschillen tussen de koppen zit, maar dat deze minimaal zijn. Meen dat er iets verschil zit in de klepdiameters. Zijn (volgens hem) nauwelijks te merken.
Welke turbo ga/wil je monteren? Een watergekoelde kleine (SB / RA) of een ouder type die veel groter is. Ik kan je wel zeggen dat er hierdoor veel verschil in te voelen is qua powerband, koppelkromme en motoreigenschappen.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #16  
Old 17-10-2010, 09:50
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

als jij bezig bent met de ombouw van Benzine naar Diesel, gebruik je dan de kabelboom van de nieuwe Motor? of pas je de benzine boom aan?
Reply With Quote
  #17  
Old 18-10-2010, 10:30
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by bas.
als jij bezig bent met de ombouw van Benzine naar Diesel, gebruik je dan de kabelboom van de nieuwe Motor? of pas je de benzine boom aan?


Hoi Bas,
Opzich heb je geen nieuwe kabelboom nodig. Je kunt gewoon een kabel toevoegen voor je gloeirelais dat is alles. Je kunt ook bij de sloop opzoek gaan naar een diesel en daar de gloeirelais samen met kabel vanaf halen. Deze bij jou monteren.

Ik heb zelf een kabelboom genomen van een diesel en deze ga ik compleet monteren. Dus geen bestaande gebruikt van een benzine. Begrijp ik uit jou vraag dat je een diesel in wil bouwen?

gr
Reply With Quote
  #18  
Old 18-10-2010, 10:32
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by M v D
Die scheurtjes tussen de kleppen komen heel vaak (lees; altijd..)voor, als ze niet te diep zijn en /of richting de voorkamers ingescheurd zijn, is er niks aan de hand. Ik heb mijn cilinderkop met zulke scheurtjes zelfs laten reviseren en rijd er nu al zo'n 23.000 km mee, met 1,5 bar turbodruk en absoluut geen problemen.
De SB/RA en 1V hebben naar mijn weten altijd hydraulische klepstoters. De CY niet altijd en als de jouwe dat niet heeft, passen die koppen ook niet. Anders wel.
Heb me laten vertellen door een revisiebedrijf bij mij in de buurt dat er wel verschillen tussen de koppen zit, maar dat deze minimaal zijn. Meen dat er iets verschil zit in de klepdiameters. Zijn (volgens hem) nauwelijks te merken.
Welke turbo ga/wil je monteren? Een watergekoelde kleine (SB / RA) of een ouder type die veel groter is. Ik kan je wel zeggen dat er hierdoor veel verschil in te voelen is qua powerband, koppelkromme en motoreigenschappen.



Thanks voor het antwoord, hier kan ik weer verder mee. Zal wel kijken of ik de SB kop monteer of de 1v.

Gr
Reply With Quote
  #19  
Old 18-10-2010, 10:42
bas.'s Avatar
bas. bas. is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 928
Default

ik heb een aantal weken gelden een golf 1 Diesel gekocht, eigenlijk zonder te kijken en op goed vertrouwen van de verkoper.

Na een inspectie kwam ik er achter dat het geen orginele diesel was maar een 1.5jb en omgebouwd naar een 1.6D jr uit een golf 2 met de orginele 4-bak van de golf.
Ze hebben alleen het Diesel blok er in gepleurt en met een stel kroonstenen de boel aangesloten, ik wil dit dus allemaal weer netjes op orde brengen.

Nadeel is alleen dat er op de sloop 0 Diesel staan hier , dus had de stille hoop dat je zelf een boom hebt gemaakt.

Nu vraag ik me af waar je het voorgloei relais op moet aansluiten in de cockpit.
Reply With Quote
  #20  
Old 18-10-2010, 14:36
storm storm is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 448
Default

Quote:
Originally Posted by bas.
ik heb een aantal weken gelden een golf 1 Diesel gekocht, eigenlijk zonder te kijken en op goed vertrouwen van de verkoper.

Na een inspectie kwam ik er achter dat het geen orginele diesel was maar een 1.5jb en omgebouwd naar een 1.6D jr uit een golf 2 met de orginele 4-bak van de golf.
Ze hebben alleen het Diesel blok er in gepleurt en met een stel kroonstenen de boel aangesloten, ik wil dit dus allemaal weer netjes op orde brengen.

Nadeel is alleen dat er op de sloop 0 Diesel staan hier , dus had de stille hoop dat je zelf een boom hebt gemaakt.

Nu vraag ik me af waar je het voorgloei relais op moet aansluiten in de cockpit.


Hoi Bas, diesel golf MK2 is echt goed te vinden op de sloop anders zou ik marktplaats in de gaten houden.

Wat je ook kan doen is mijn kabelboom bekijken en daar een kopie van maken dan ben je ook heel ver. De gloeirelais monteren doe je tegen het schutbord aan, die komt in je motorruimte. Ik zie dat je ergens in Amersfoort woont, anders een x een afspraak maken als mijn Diesel klaar is?!

Gr Jim
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:00.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum