Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 28-07-2015, 11:00
Fabi0_R's Avatar
Fabi0_R Fabi0_R is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 191
Post Pakking versnellingsbak lek

Beste forummers,

Dit weekend was ik een grote beurt aan het geven en aangezien ik geen onderhouds historie had dachtik ik ga mijn bakolie ook eens veranderen. Nu draaide ik de aftapbout los en der kwam helemaal niks uit geen druppel dus ik deed mijn bak vullen maar de olie kwam er net zo snel weer uitgelopen en derna wou ik een stukje gaan rijden maar mijn koppeling slipte heelde tijd door omdat hij nat was. Nu is de koppeling weer droog dus valt er weer te rijden maar aangezien dit een daily is en wat wil doorsparen wil ik dit misschien toch gaan vervangen maar is het goedkoper voor alleen de pakking te vervangen of gelijk een nieuwe bak?
Als de bak goedkoper is ben ik op zoek naar een 5 bak voor een golf 2 1.6c uit 1990. En nu heb ik nog een vraagje.. ik zou graag mijn auto eens willen laten herspuiten langs buiten alleen met dezelfde lak maar wat zijn hiervan de kosten en wie weet een adresje?

Alvast bedankt!
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD
VW GOLF MK2 1.3i Daily
Reply With Quote
  #2  
Old 28-07-2015, 13:24
Volf GT's Avatar
Volf GT Volf GT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 377
Default

Als er al geen olie uit je bak kwam toen je de plug los draaide, zou ik maar op zoek gaan naar een nieuwe bak. Je bak zal dan intern al aardig wat schade hebben opgelopen. Of je moet de bak eens goed bekijken, als je geluk hebt ben je met een nieuwe bakkeering klaar maar ga daar maar niet van uit.
__________________
Daily driver:
Kia Rio HB (under construction)

VW T5 2.5 TDI


Owned:
Vw Volf GT GL
Vw Golf mk. 2 Function
Vw Polo 6n1 Highline
Vw Corrado G60 JD
Peugeot 205 Radio 1 FM UK
Reply With Quote
  #3  
Old 28-07-2015, 13:37
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Welke pakking is volgens jou lek dan? En waar kwam de olie er meteen weer uit zetten?
Normaal gesproken zou ik denken dat het keerringetje lek is die om de drukstift zit voor de koppeling...maar als ik de tekst zo een beetje doorlees, krijg ik ook een beetje het gevoel van "zou hij de olie wel via de goeie plug hebben bijgevuld?"....ook omdat de olie er net zo snel uit loopt als dat je bijvult en de koppeling slipte...

ff voor de duidelijkheid..je hebt niet de olie bijgevuld via de groene dop rechtsonder hè?


Reply With Quote
  #4  
Old 28-07-2015, 13:47
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by René
maar als ik de tekst zo een beetje doorlees, krijg ik ook een beetje het gevoel van "zou hij de olie wel via de goeie plug hebben bijgevuld?"....ook omdat de olie er net zo snel uit loopt als dat je bijvult en de koppeling slipte...

ff voor de duidelijkheid..je hebt niet de olie bijgevuld via de groene dop rechtsonder hè?

Is ook wat ik me begon af te vragen bij het lezen van de tekst.

Olie hoor je bij te vullen via het gat van de kilometerteller kabel. Oliepeil hoor je te checken bij de plug op de behuizing van de 5e versnelling. Als de olie eruit begint te lopen die plug toedoen. Dan nog wat bijvullen, weet niet meer wat de precieze hoeveelheid is maar wil het sebiet wel eens nakijken. TENZIJ je een bak heb van na '87, vanaf een bepaald baknummer hoef je er niets meer bij te doen na het sluiten van de plug, ze hebben dat gat een paar millimeter hoger gezet toen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 28-07-2015, 15:03
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Dus tot en met bak nummer 08096 moet je je bak vullen tot het peil gelijk staat met de onderkant vd vuldop op de behuizing van de 5e versnelling, dan de dop toe doen en nog een halve liter in de bak gieten langs het gat voor de tellerkabel.

Vanaf bak nummer 08097 (gebouwd op 09/08/1987) is de vuldop 7mm hoger gezet en hoeft die halve liter olie er achteraf ook niet meer bijgevoegd te worden. Er zit genoeg olie in dan als het peil gelijk staat met de onderkant van hrt vulgat.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 28-07-2015, 15:15
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

@ topicstarter : Het lijkt me best dat je eerst René z'n vraag beantwoord... Ik heb ook de indruk dat je je koppelingsplaat "ingeolied" hebt...
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #7  
Old 28-07-2015, 19:02
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Ik vermoed bijgevuld via het vliegwiel dopje
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 28-07-2015 at 19:05.
Reply With Quote
  #8  
Old 08-08-2015, 12:52
Fabi0_R's Avatar
Fabi0_R Fabi0_R is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 191
Default

Nou het groene dopje zie ik niet of is er af want ik zie geen groen dopje of sws een dopje? daar kwam ik achter toen ik bezig was maar nu ben ik geen monteur maar wel een hobby monteur en mijn oom wist er wel wat meer gevraagd dus was eerst langs hem gereden om te vragen hoe het moet. hij verwees mij naar het meest rechtse dopje op de foto van rene.
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD
VW GOLF MK2 1.3i Daily
Reply With Quote
  #9  
Old 08-08-2015, 20:34
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Kan ook een wit dopje zijn, of kan zijn dat er een andere dop is ingestoken.
Naar welk dopje verwees je oom je, naar dat in het rood omcirkeld in de foto hier beneden?




Rood omcirkeld = kijkgat dat je gebruikt om markeringen op het vliegwiel te zien bij het op tijd zetten van de distributie

Blauw omcirkeld = Gat voor de tellerkabel, langs hier kan je de bak vullen

Geel omcirkeld = Vuldop, inbus maat 17. Langs hier kan je de bak vullen zonder iets te moeten demonteren. Bij een bak met een baknummer lager dan 08097 moet je vullen tot de olie gelijkstaat met de onderste rand van dit gat, dan de dop terug vastzetten en nog een halve liter bijvullen via het gat voor de tellerkabel (blauw omcirkeld). Bij een bak met een baknummer hoger dan 08097 moet je geen halve liter meer bijvullen, als de olie gelijkstaat met de onderste rand van het gat is de bak vol. Baknummer is gegraveerd in de bak, vind je onderaan aan de kant vd motor. Vuldop vastzetten op 25Nm.

Oranje pijl = Dop aan de onderkant van het diff, laagste punt van de bak. Inbus maat 17. Langs hier laat je de olie eruit lopen. Ook deze dop vastzetten op 25Nm als ik mij niet vergis.

Bak enkel vullen als hij in de auto hangt.

Zo, dat is zowat alles wat je moet weten voor het hervullen van je bak. Buiten welke bakolie je nodig hebt, dat vraag je gewoon in je automaterialenzaak. Als je bijvoorbeeld zegt "ik zoek transmissie olie voor een Golf 2 van '88 met PL motor" zouden ze moeten kunnen vinden welke olie je nodig hebt. Jaartalen motorcode van je auto zou moeten volstaan, soms werken ze ook met chassinummer.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #10  
Old 18-08-2015, 17:42
Fabi0_R's Avatar
Fabi0_R Fabi0_R is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 191
Default

ja dan heb ik het toch goed gedaan want heb het gedaan via het blauwe circeltje haha jammergenoeg word het dus een andere bak kopen... bedankt voor al jullie hulp
__________________
VW GOLF MK2 1.6C SOLD
VW GOLF MK2 1.3i Daily
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum