Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Computers en electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-04-2005, 22:41
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default Draadloos netwerk...

Jo!

Ik zit hier helemaal gek te worden!!
Om muziek op de pc in mn auto te zetten was ik van plan een draadloos netwerkje op te zetten dmv. 2 usb wireless-LAN adapters.

Leuk en aardig allemaal maar ik krijg het niet blijvend aan de praat. Ik heb de hele mik nu als volgt ingesteld: Ik heb nu dus 2 netwerk verbindingen, mijn gewone LAN, waarover ook mn internet verbinding loopt en die wireless verbinding (Configuratiescherm - Netwerkverbindingen).
De gewone LAN-verbinding is geshared en de wireless verbinding heb ik een statisch IP-adres gegeven 192.168.0.1, subnetmask 255.255.255.0

Op de andere PC heb ik het IP-adres ingesteld op 192.168.0.2, subnetmask 255.255.255.0

Verder heb ik op beide pc's onder 'apparaatbeheer' de eigenschap 'netwerktype', van de usb-adapters, ingesteld op 'ad-hoc' (Directe verbinding tussen 2 pc's)
Nu heb ik op beide pc's een draadloze netwerkverbinding toegevoegd via de eigenschappen van de wireless verbinding (In Configuratiescherm - Netwerkverbindingen - Eigenschappen van de wireless verbinding).

Maar hij pakt niks! Hij heeft het wel eventjes gedaan, maar toen ik de pc voor in de auto opnieuw opstartte was het weer weg! Hij pikte het netwerk niet op... en ook als ik op mijn gewone pc de LAN-verbinding brug met de wireless verbinding pakt ie niks, ook niet na instellingen van het IP-adres gewijzigd te hebben...

*zucht* Ik heb dus totaal geen ervaring met draadloze netwerken aanleggen en mn gevoel zegt me dat ik iets kleins over het hoofd zie...

Is er hier misschien iemand die er wel ervaring mee heeft en die me uit kan leggen hoe ik met 2 usb adapters een netwerk aan leg?

Gr Henk
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen

Last edited by Henk_Pigo : 13-04-2005 at 22:43.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-04-2005, 22:45
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

sorry Henk... heb er geen koek van gegeten, maar wil wel ff zeggen dat ik gigantisch veel bewondering heb voor wat je allemaal klaarspeelt!!

topper!
Reply With Quote
  #3  
Old 13-04-2005, 22:48
Kevin20v's Avatar
Kevin20v Kevin20v is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 2,428
Default

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Jo!

Ik zit hier helemaal gek te worden!!
Om muziek op de pc in mn auto te zetten was ik van plan een draadloos netwerkje op te zetten dmv. 2 usb wireless-LAN adapters.

Leuk en aardig allemaal maar ik krijg het niet blijvend aan de praat. Ik heb de hele mik nu als volgt ingesteld: Ik heb nu dus 2 netwerk verbindingen, mijn gewone LAN, waarover ook mn internet verbinding loopt en die wireless verbinding (Configuratiescherm - Netwerkverbindingen).
De gewone LAN-verbinding is geshared en de wireless verbinding heb ik een statisch IP-adres gegeven 192.168.0.1, subnetmask 255.255.255.0

Op de andere PC heb ik het IP-adres ingesteld op 192.168.0.2, subnetmask 255.255.255.0

Verder heb ik op beide pc's onder 'apparaatbeheer' de eigenschap 'netwerktype', van de usb-adapters, ingesteld op 'ad-hoc' (Directe verbinding tussen 2 pc's)
Nu heb ik op beide pc's een draadloze netwerkverbinding toegevoegd via de eigenschappen van de wireless verbinding (In Configuratiescherm - Netwerkverbindingen - Eigenschappen van de wireless verbinding).

Maar hij pakt niks! Hij heeft het wel eventjes gedaan, maar toen ik de pc voor in de auto opnieuw opstartte was het weer weg! Hij pikte het netwerk niet op... en ook als ik op mijn gewone pc de LAN-verbinding brug met de wireless verbinding pakt ie niks, ook niet na instellingen van het IP-adres gewijzigd te hebben...

*zucht* Ik heb dus totaal geen ervaring met draadloze netwerken aanleggen en mn gevoel zegt me dat ik iets kleins over het hoofd zie...

Is er hier misschien iemand die er wel ervaring mee heeft en die me uit kan leggen hoe ik met 2 usb adapters een netwerk aan leg?

Gr Henk

hahaha uhhh ja dat kan ik wel maar dan moet ik daar nog even over nadenken hahaha vertel het je morgen vandaag al teveel nagedacht over netwerken
Reply With Quote
  #4  
Old 13-04-2005, 22:50
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Wat een verhaal he Prima, als je suggesties hebt, ik hoor ze graag!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #5  
Old 13-04-2005, 22:53
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

@ Henk: Heb even mijn a.s. zwager gemailt, die is IT'er. Zodra ik reactie heb, dan hoor je het van me !!!!


Grtz.................... LRR
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #6  
Old 13-04-2005, 22:54
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by René
sorry Henk... heb er geen koek van gegeten, maar wil wel ff zeggen dat ik gigantisch veel bewondering heb voor wat je allemaal klaarspeelt!!

topper!


Tnx!

@ LRR: Prima!!!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #7  
Old 14-04-2005, 07:38
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Draadloos ben ik nie in thuis (hou ik niet van qua kantoor omgeving)..

Waar ik nog minder fan van ben, is windows-internet-connection-sharing-bla-bla kut systeem..


Los daarvan:
192.168.0.1 en .2 zijn ok gekozen
Subnetmast: idem.
Ad-hoc: Klinkt mij als : zoals je pc's via een crossed cable linked?


Mijn manier van werken: tik alle nummers gewoon nog eens in: alle verbindingen weg pleuren en opnieuw beginnen.. zal niet de eerse keer zijn dat je DENKT dat er 255.255.255.0 staat, maar dat er 225.225.225.0 staat

Dan: concentreer op de draadloze verbinding, en niet op het internet-delen-verbindings-blabla verhaal: als je contact met de pc kan krijgen, dan zit je goed.

Denk bij XP machine's aan de internet firewall: staat meestal 'te' dicht, denk ook aan VirusScanners die fire-wallen, en vooral aan progjes zoals Zone-Alarm..

En ga maar lekker heen en weer pingen:
vanaf auto naar huis-pc EN! vice versa.. (kan zijn dat 1 van de 2 een fire-wall heeft aan staan, en andersom niet)..

Staat er perongeluk versleuteling aan, terwijl je denkt dat t niet zo is? (dat zijn de dingen waar ik de kaas nog niet van gegeten heb)..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2005, 08:59
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Okee prima, shared internetverbinding moet ik laten varen zeg jij?

Dat heb ik ook geprobeerd. En ook dan gebeurd er niks. Het heeft wel heel even gewerkt zo, maar het is alsof het netwerk 'verdwijnt' zodra ik een van beide pc's opnieuw opstart... heb aan beide kanten een aantal keer de optie 'repareren' uitgevoerd (dwz hij zet de adapter uit en weer aan en gaat zoeken naar netwerken) en ook dit leverde niks op.

Met ad-hoc bedoel ik idd een directe verbinding, zoiets als crosslink ja. De versleuteling heb ik ook aan staan, 5 tekens.

Een optie die ik ook geprobeerd heb is het 'bruggen' van mijn vaste LAN met de wireless verbinding, de 2 netwerken worden dan doorgelust als het ware. Wat er dan gebeurd is dat mijn modem de IP-adressen verzorgd, ook voor de carpc. Dit werkte prima, ook nadat ik de pc's opnieuw had opgestart, ook als ze tegelijk uit hadden gestaan.
Alleen toen kwam het, ik had de carpc in de schuur neergezet om even te testen, gewoon de pc op de stereo aangesloten daar en verder geen monitor, muis, toetsenbord aan, enkel het keypadje voor de aansturing van winamp. Vervolgens loop ik naar mn kamer om te kijken of ik verbinding heb, niks. Dus de hele mik uit de schuur weer op mn kamer neergezet. Vervolgens zet ik de pc aan en hij pikt het netwerk niet meer op! Dus een hele tijd zitten zoeken en pielen, en opeens pakt ie m wel weer... dus ik weer naar de schuur het spul opzetten (ik dacht dat het misschien een verkeerde instelling was waardoor ik in de schuur geen bereik had). Weer checken op mn kamer, en weer geen verbinding, dus de hele mik weer terugzetten en weer pikt ie het netwerk niet op.... erg vaag allemaal

Wat betreft firewalls: De windows firewall staat op beide pc's uit, op mijn vaste pc heb ik Zonealarm ingesteld zodat 192.168.0.0 tot 192.168.0.5 een trused zone is (hij laat verkeer van deze adressen door) en ook de adressen 10.0.0.0 tot 10.0.0.200 (mijn modem verstrekt IP-adressen in dit bereik).

Ik heb zelf het gevoel dat er iets verkeerd gaat met het aanmaken van het netwerk. Ik heb het spul handmatig ingesteld op beide pc's bij eigenschappen van de wireless verbinding en dan het 2e tabblad 'Wireless connection' (Ik heb een engelse versie). De reden dat ik niet de wizard heb gebruikt is dat die geen optie heeft voor 'directe verbinding', hij gaat er al vanuit dat je een accesspoint gebruikt en die heb ik dus niet!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen

Last edited by Henk_Pigo : 14-04-2005 at 09:04.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-04-2005, 09:22
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Engelse versie heerscht zowieso boven de nederlandse :-)

uitsluiten:
-Is het geen probleem met de afstand? (bereik?)
-Pleur ZoneAlarm eens helemaal dood (en sjek of t dan wel werkt)

ZoneAlarm is een fijn proggie, maar vooral op XP bakken wil ie nog wel eens iets te goed beveiligen...
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
  #10  
Old 14-04-2005, 09:41
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Okee zal ik dat vanavond eens proberen. Bereik zit wel goed de afstand bedraagt hemelsbreed +- 2m dus dat moet goed zitten (ik heb de pc nog niet ingebouwd)

Wat denk jij van de optie om de netwerken te bruggen dan? Dat leverde goede resultaten op maar ik snap niet waarom hij het netwerk niet weer oppikte...
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #11  
Old 14-04-2005, 11:29
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

zone alarm is een $% programma..

Met USB key's ad hoc gaan werken, is net zoals goedkope imitatie onderdelen op je auto schroeven.. Goed materiaal / gereedschap is het halve werk :biggrin:

Begin eerst eens met fatsoenlijk hardware aan te schaffen, zoals een acces point en een PCI danwel PCMCIA wireless kaart van een fatsoenlijk merk.

Zet een wireless kaartje in je ene pc en eentje in je andere, sluit je internetverbinding op je access point aan, en laat je access point lekker routeren/firewall spelen en weet ik wat nog meer....

Je access point als DHCP server instellen, encryptie aanzetten, en het komt allemaal goed... het zal een investering zijn van 100 / 150 euri.. en dan ben je van het hele gekloot af....
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #12  
Old 14-04-2005, 11:52
ploon's Avatar
ploon ploon is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,633
Default

ik ben het met christaan eens.
__________________
Pim van Loon
1960 single cab (pickup) - www.ploon.nl
VW show dates & pics - www.vwshows.com
Reply With Quote
  #13  
Old 14-04-2005, 12:59
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Mmm, dus het probleem zal er in zitten dat ik geen accesspoint gebruik...?

De oplossing is dus als volgt?
Mijn modem (die ook firewall en DHCP regelt) heb ik aangesloten op een 100mbit hubje en daar zitten mijn pc en de pc van mn pa op. Wat ik dus moet doen is die hub vervangen door een wifi accesspoint?
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen

Last edited by Henk_Pigo : 14-04-2005 at 13:02.
Reply With Quote
  #14  
Old 14-04-2005, 13:03
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

voor adhoc heb je geen access point nodig.... maar met usb key's ad hoc gaan werken, is gewoon een "houtje touwtje" oplossing.....

Heb zelf thuis een access point, pci netwerkkaartje in me pc, en een pcmcia kaartje voor me laptop, en werkt super.. niks geen gekloot met kabeltjes meer.

Je zou eventueel eens even kunnen kijken op: http://gathering.tweakers.net , om je usb apparaatjes aan elkaar te knopen...
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #15  
Old 14-04-2005, 13:05
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Quote:
Originally Posted by Henk_Pigo
Mmm, dus het probleem zal er in zitten dat ik geen accesspoint gebruik...?

De oplossing is dus als volgt?
Mijn modem (die ook firewall en DHCP regelt) heb ik aangesloten op een 100mbit hubje en daar zitten mijn pc en de pc van mn pa op. Wat ik dus moet doen is die hub vervangen door een wifi accesspoint?

Je hebt ook access points met een aantal netwerkaansluitingen, die dus als "hub" werkt.... dus je hub er tussenuit, en daar je access point plaatsen. die ook dan meteen DHCP en firewall regelt....

Alleen moet je dan wel je internet aansluiting op je access point aansluiten, hoef je internet connection sharing ook niet meer te gebruiken.......
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #16  
Old 14-04-2005, 13:10
Henk_Pigo's Avatar
Henk_Pigo Henk_Pigo is offline
Postwhore
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,353
Default

Goeie site! Ik zal het vanmiddag ff doornemen! tnx!
__________________
- 1981 Audi 100 CD5E
- 1983 Golf C 1.3 rood
- 1983 Golf C 1.6D geel
- 1982 Jetta 1.3 legergroen
Reply With Quote
  #17  
Old 14-04-2005, 22:10
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Ben het met Christiaan eens, een Lynksys accespoint/router (Cisco) met 4 aansluiting voor een UTP kost je 110 euro ongeveer, zeer gebruiksvriendelijk en goede kwaliteit.

www.weethet.nl is ook een goede site met info.
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #18  
Old 15-04-2005, 06:28
Cabby 82 TDi's Avatar
Cabby 82 TDi Cabby 82 TDi is offline
VW Addict
 
Join Date: May 2004
Posts: 573
Send a message via MSN to Cabby 82 TDi
Default

Haal eerst je gewone LAN kaart er eens uit en start beide pc's opnieuw.

De kans is zeer groot dat ie het dan wel doet.

Er zit waarschijnlijk een konflict in je hoofdpc die je andere pc probeert te zoeken over de verkeerde kaart.
Maar bij xp werkt een Netwerkdiskette maken altijd perfect. (toch nog iets goed van B. Gates)
Reply With Quote
  #19  
Old 15-04-2005, 07:02
MaceNL's Avatar
MaceNL MaceNL is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,506
Default

Quote:
Originally Posted by vwleusden
Ben het met Christiaan eens, een Lynksys accespoint/router (Cisco) met 4 aansluiting voor een UTP kost je 110 euro ongeveer, zeer gebruiksvriendelijk en goede kwaliteit.

www.weethet.nl is ook een goede site met info.


Zo'n router is veel goedkoper als je even goed zoekt op internet, tweakers bijvoorbeeld.
Reply With Quote
  #20  
Old 15-04-2005, 07:18
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Oh,.. kut..

Ik bedenk me al wat er zeer waarschijnlijk mis gaat...

(m'n zus heeft een USB-ADSL modem, met iets gegelijkbaar stoms)..

USB devices (apparaten) gaan pas werken als Windhoos helemaal is op/door gestart..

terwijl windows TIJDENS het opstarten al probeert 't netwerk te starten: IP adres opvragen indien t niet statisch is, etc etc... Misschien dat t daarom NA een herstart gewoon niet werkt,..

Wellicht als je een stiefkwartiertje wacht.. en dan met win ip config t de zooi wel aan de praat krijgt?

maar goed: Accespoint is waarschijnlijk de betere optie..
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mÃ*jn kant op!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum