Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 27-07-2013, 14:06
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default Kleine revisie JK motor.

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Volkswagen Caddy mk1 1600cc diesel van 1988.
Hier zit al een cilinderkop op met hydrostoters.
De motor heeft 365k kms gelopen tot nu toe.

Nu zou binnenkort de distributieriem vervangen moeten worden. Nu vroeg ik mij af of het raadzaam is om andere dingen ineens mee te doen als de riem eraf ligt?

Ik heb een heel klein beetje olieverbruik, maar dit is te wijte aan de dichting van het kleppendeksel denk ik. Sins een half jaartje heb ik ook last van koelvloeistof die verdwijnt (in kleine mate) Een lek kan ik niet direct vinden. Motor maakt soms een tikkend geluid, ik denk dan aan de hydro stoters? Na het vorige laatste onderhoud was het tikkende geluid de eerste 200km weg. Filters en olie (15W40 valvoline) is toen vervangen.

Als ik de riem laat vervangen dacht ik om de keerringen van krukas en tussenas zowiezo te laten vervangen. Idem voor de pakking van het kleppendeksel;

Is het raadzaam om de kop te demonteren en ook een nieuwe koppakking te steken, evenals het vervangen van de hyrdostoters, kleppenseals? en nog andere dingen?

Zou ik eerst een compressie test laten doen en een olie druk test? Kan iemand mij daarmee helpen in de regio Limburg Belgie?


Ik heb de wagen nu 40000 km in mijn bezit en hij rijd nog steeds hetzelfde als in het begin, geen vermogen verlies ofzo..

De vorige eigenaar wist mij te vertellen dat rond 300k km de motor is open geweest en is nagekeken, of dit echt gebeurd is betwijfel ik..

Wat vinden jullie raadzaam om te doen? Motorswaps naar andere motorcodes gaat zowiezo niet gebeuren, wil graag verder met deze wagen/ motor combinatie
__________________
.
Reply With Quote
  #2  
Old 27-07-2013, 16:36
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Olieverbruik door je kleppendekselpakking lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou je kop/blok goed nat moeten zijn.

Klepsteelrubbers zijn goed zelf te doen, kosten een paar kwartjes en zijn bij hoge km standen vaak de oorzaak van olieverbruik.

Zuigerveren zijn de andere hoofdverdachte, die kosten wat meer en vragen nogal wat meer werk om te vervangen.
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #3  
Old 29-07-2013, 12:19
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Maarten
Olieverbruik door je kleppendekselpakking lijkt me onwaarschijnlijk, dan zou je kop/blok goed nat moeten zijn.

Klepsteelrubbers zijn goed zelf te doen, kosten een paar kwartjes en zijn bij hoge km standen vaak de oorzaak van olieverbruik.

Zuigerveren zijn de andere hoofdverdachte, die kosten wat meer en vragen nogal wat meer werk om te vervangen.



Als ik een compressie test doe en deze is goed, kan ik dan concluderen dat de zuigerveren nog oke zijn?

Welke druk zou ik moeten krijgen bij deze test?
__________________
.
Reply With Quote
  #4  
Old 29-07-2013, 13:03
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Er kan ook iets met een schraapveer oid aan de hand zijn wat je niet direct terug kunt zien aan een compressiemeting.
Hij zou op elke cilinder (minimaal) zo rond de 27 of 28 bar compressie moeten hebben en de onderlinge verschillen mogen ongeveer 0.5bar afwijken.
Als deze motor met de huidig km stand een beetje olie verbruikt, is dat helemaal zo gek nog niet.
mocht je de kleprubbers gaan vernieuwen controleer dan ook de klepgeleiders op (teveel) speling.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 29-07-2013, 21:48
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Er kan ook iets met een schraapveer oid aan de hand zijn wat je niet direct terug kunt zien aan een compressiemeting.
Hij zou op elke cilinder (minimaal) zo rond de 27 of 28 bar compressie moeten hebben en de onderlinge verschillen mogen ongeveer 0.5bar afwijken.
Als deze motor met de huidig km stand een beetje olie verbruikt, is dat helemaal zo gek nog niet.
mocht je de kleprubbers gaan vernieuwen controleer dan ook de klepgeleiders op (teveel) speling.


Bedankt!

Compressie test doe ik als de motor warm is, en gewoon laten rond gaan met de startmotor veronderstel ik?
__________________
.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-07-2013, 22:32
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Ja. Alleen ff t stekkertje van de pompafsluiter eraf halen. Dat ie een klein beetje olie gebruikt zou ik me niet te druk om maken. Misschien met een beurtje eens afvullen met goede kroon of castrol olie.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #7  
Old 08-08-2013, 11:22
brittjan brittjan is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 459
Default

Kunnen jullie me ook vertellen wat de oliedrukken moeten zijn bij warme, koude motor?

Bolku biedt distributiesetjes aan, deze zijn inclusief een krukastandwiel. Is het nodig dat deze mee vervangen wordt? http://www.bolku.nl/Webwinkel-Produ...cc-D-en-TD.html
__________________
.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum