Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 21-11-2014, 19:04
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default Diesel start slecht met warme motor

Hallo,

Mijn golf 2 GTD met JR motor start met een warme motor niet lekker. Een koude start gaat perfect, slaat echt gelijk aan. Een warme start gaat een stuk lastiger, ik moet soms wel 5 a 10 seconden doorstarten voordat hij aanslaat. Uiteraard gebeurd dat met een bescheiden wolkje uit de uitlaat. Starten met de inspuitvervroeger of gas geven haalt niks uit.

Ik heb het idee dat de motor pas moeilijk gaat starten als de temperatuur onder een bepaald aantal graden is, maar nog wel warm genoeg is om niet voor te gaan hoeven gloeien.

De auto heeft nu bijna 290000 km gereden. De verstuivers zijn ongeveer 50000 km geleden gereviseerd. Ook is er een fmic gemonteerd, en is de turbodruk verhoogd. Tevens is de verrijkings schroef op de dieselpomp iets ingedraaid.

Heeft iemand een idee waar ik het probleem moet zoeken of hoe ik het op kan lossen?

Groeten Leon
Reply With Quote
  #2  
Old 21-11-2014, 19:30
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Probeer eens met de verrijkingsschroef terug te draaien? Weet niet of het gaat werken maar zou zomaar kunnen. Misschien krijgt hij gewoon een beetje teveel brandstof waardoor hij wat moeite heeft met het starten. Dat zou dan ook dat wolkje uit de uitlaat kunnen verklaren. Doordat de gloeibougies bij koude motor de cilinders voorwarmen, en bij warme motor de cilinders sowieso warm zijn kan het zijn dat het iets te rijk lopen geen effect heeft op het starten in die situaties maar wel als de motor juist te koud is om de cilinders warm genoeg te houden, maar nog net te warm om de gloeibougies aan te laten gaan. Een situatie waarin met normale f/a mix je niet moet voorgloeien, maar gezien je wat rijker loopt het eigenlijk wel nodig is als je begrijpt wat ik bedoel.

Je moet weten dat brandstof op zich zelf niet brandbaar is. Enkel de dampen ervan branden. Er moet dus zuurstof aanwezig zijn, en is er minder zuurstof is er minder kans tot ontbranding. Vandaar mijn voorstel om die schroef terug te draaien en dan eens te zien of het beter gaat.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #3  
Old 21-11-2014, 19:54
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Mijn 1V heeft daar ook last van dat die slechter start bij warme motor, MAAR dat is begonnen toen ik een andere occasie startmotor er in geplaatst had,
Mijn TDtje slaapt zowel zomers als winters gewoon buiten, en bij koude motor slaat die gelijk aan.
Ook brand mijn voorgloei lichtje circa 20sec. dus ik zit bijna een minuut voor te gloeien, als ik de koude start uitvoer om naar werk te rijden
Mijn 54Ah accutje heeft daar wat last van, dat wel, maar wat wil je ook, 800rms muziek installatie, en xenons die voordurend in en uit geschakeld worden.

Dus bij deze, controleer je startmotor en of gloeiers.

Last edited by Ilker : 21-11-2014 at 19:56.
Reply With Quote
  #4  
Old 22-11-2014, 07:12
golfman's Avatar
golfman golfman is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 222
Default

Mijn golf 2 GTD start s.morgens wat moeilijk zeker met die temperatuur een keer warme gelopen is er niks aan de hand.
Probeer andere gloeibougies of startmotor.
Reply With Quote
  #5  
Old 22-11-2014, 13:26
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Maar hij zegt juist dat een koude start perfect gaat, dat het pas wat moeilijk gaat als de motor nog te warm is om de gloeibougies aan te laten gaan
Dus gloeibougies kunnen niet het probleem vormen denk ik, want als hij koud perfect start is het het teken dat die wel hun werk deftig doen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 22-11-2014, 16:54
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Heeft dan iets met het elektrisch gedeelte te maken.
Meet ook eens of je dynamo wel goed de accu bij laad.

Een zwaar lopende startmotor is wel meestal de oorzaak. aangezien mijne ook moeilijk aanslaat bij warme motor.
Reply With Quote
  #7  
Old 22-11-2014, 17:09
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default

Het zal waarschijnlijk wel aan de startmotor liggen. Hij maakt ook een fluitend bijgeluid tijdens het starten. Ik zal de massapunten en aansluitingen van de kabels richting de startmotor is schoon maken, zodat ik zeker weet dat ze goed contact hebben. Misschien dat dat ook weer iets scheelt.. Denk idd niet dat mijn gloeiers er iets mee te maken hebben. Deze doen gewoon goed hun werk.
Reply With Quote
  #8  
Old 22-11-2014, 17:15
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default

Te rijk lopen denk ik eerlijk gezegd ook niet. Diesel werkt met lucht overschot, dus stationair kan hij niet te rijk lopen. Tenzij je slechte verstuivers hebt ofzo, maar de auto loopt mooi stationair en wolkt niet op stationair toerental.
Reply With Quote
  #9  
Old 22-11-2014, 20:08
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Wat grbeurd er als je met warme motor de pompvervroeging (choke) aantrekt en dan start?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #10  
Old 24-11-2014, 19:11
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default

Volgens mij maakt dat geen verschil. (Tijd geleden een keer getest maar ik dacht dat het geen effect had) Zou het dan aan de timing van de pomp kunnen liggen?
Reply With Quote
  #11  
Old 24-11-2014, 19:19
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Timing vd inspuitpomp lijkt me weinig realistisch gezien je bij warme en koude motor geen problemen hebt.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 24-11-2014, 19:38
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default

nee het is inderdaad alleen de warme start wat een "probleem" is. Uiteindelijk start hij wel, maar het lang doorstarten levert altijd van die kijkende mensen op bij de parkeerplaats...
Reply With Quote
  #13  
Old 24-11-2014, 20:34
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Blijft een vreemd probleem..
Mijn eerste ingeving was de verstuivers of te weinig lucht. Die 2 zijn vaak het probleem bij starten met warme motor. Maar de verstuivers zijn gereviseerd..
Compressie is wel goed?
Laatste wat ik dan nog bedenken kan is goede accu en goede massa? En eens een andere starter proberen misschien?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #14  
Old 24-11-2014, 22:22
Ilker Ilker is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2014
Posts: 323
Default

Als je een lage compressie hebt, betekend dat ook meestal dat je je pk's niet meer hebt.
Ik gok op een startmotor
Vraag eens aan een buur of familie, forumlid in de buurt, of hij eens een keer zijn startmotor kan lenen, en test eens uit?
Reply With Quote
  #15  
Old 25-11-2014, 08:11
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

effe startkabels op je auto . bij warme motor
als hij dan goed start ..is je start toerental te laag ,dus startmotor .
tdi motoren hebben da probl ook vaak
succes
__________________
golf 1 v6 bde

steune setjes vr6 v6 r32 , mk1 INFO PB ,
Reply With Quote
  #16  
Old 25-11-2014, 22:47
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default

Ik ga aankomend weekend even de aansluitingen van de plus en de massa even schoonmaken. Accu is bijna 2 jaar oud, zou nog wel in redelijke staat moeten zijn lijkt me (is ook wel een redelijke jongen, zal ff kijken wat de Ah's zijn. Ga proberen of ik hem kan laten testen)
Startmotor lenen gaat hem ook niet worden. Ik heb niemand hier die toevallig een startmotor op de plank heeft liggen. Ik heb ook geen idee wat de compressie is, maar omdat hij verder wel goed loopt zou het nog wel binnen specs moeten zijn?

gooigolf, bedoel je een extra accu met startkabels op de auto, of de startkabels rechtstreeks op de startmotor? Als de accu goed is dan zou allebei niks uit moeten maken toch?>>> Als het wel verschil uitmaakt dan is de accu toch slecht ipv de startmotor?

Ik heb idd ook gelezen dat bij TDI's dat probleem ook voorkomt. Alleen heb ik ook gelezen dat de elektronica de inspuiting stopt bij een te laag start toerental, ivm milieu blabla. Aangezien ik geen elektronica heb......?

Last edited by LeonGTD : 25-11-2014 at 22:49.
Reply With Quote
  #17  
Old 26-11-2014, 07:05
gooigolf's Avatar
gooigolf gooigolf is offline
Forum junkie
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,830
Default

hey als jij er effe auto voorzet met startkabels .
krijgt i net effe wat meer dus toerental wat hooger .kijk of i dan beter aanslaat .
doet i dat startmotor ..
succes
__________________
golf 1 v6 bde

steune setjes vr6 v6 r32 , mk1 INFO PB ,
Reply With Quote
  #18  
Old 30-11-2014, 19:50
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default

Gisteren even wat dingen gedaan. Accu polen schoongemaakt, de massa naar het blok en de plus naar de startmotor schoon gemaakt. Er zat wel wat corrosie aan maar niet echt extreem. Dynamo laad 14V bij. Met contact uit is de spanning op de accu 12.2V volt en de lekstroom is 70mA. Het is trouwens een 74Ah accu van bijna 2 jaar oud. Ik ben nog niet in de gelegenheid gekomen om de auto met startkabels te starten. Volgende week laat ik de accu nameten, als het allemaal goed is dan zal het waarschijnlijk toch een versleten startmotor zijn?
Reply With Quote
  #19  
Old 26-01-2015, 22:20
LeonGTD LeonGTD is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 25
Default

Beetje een late update, ondertussen wel een paar dingen gedaan maar het probleem zit er nog steeds.
De week erna ben ik naar de accu/dynamo/startmotor/revisie boer gegaan, en daar de accu na laten meten. Volgens zijn apparatuur was de accu aan vervanging toe, de spanning van de dynamo wisselde een beetje, en de startmotor klonk ook versleten.

Thuis de bekabeling van de dynamo er af gehaald, en er zat toch wel behoorlijk wat corrosie op de contacten. Deze schoon gemaakt, en er later achter gekomen dat de startmotor iets vlotter rondgaat, vooral na een paar dagen stilstand. Lijkt mij dat de dynamo de accu nooit goed bij heeft kunnen laden..

Uiteraard gaat er met de kou ineens van alles stuk, dus in de kou ook gelijk de waterpomp en de gloeibougies kunnen vervangen, want toen het goed koud werd wou de motor ineens zéér slecht aanslaan met koude start. 2 bougies waren kapot.








Hierna ook het wiellager linksachter vervangen en gelijk voor de APK gegaan, geslaagd zonder opmerkingen en met complimenten van de keurmeester. Ik laat het starten nu verder zo voor wat het is, zolang de startmotor het niet begeeft vind ik het wel best.

Gr.

Last edited by LeonGTD : 26-01-2015 at 22:30.
Reply With Quote
  #20  
Old 27-01-2015, 22:02
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Wat al eerder genoemd is is het start toerental. Als die bij een diesel onder de 650 toeren is dan krijg je niet voldoende pompdruk om te starten.

Ook het compressie verhaal lijkt mij reeel bij een warmere motor

En pomp slijtage, waardoor de interne pompdruk te laag is bij een warme motor.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 06:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum