Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 17-11-2012, 07:38
t van de vorst t van de vorst is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 12
Default Weer zo dag, thermostaat vervengen

Na dat ik op het forum ergens gelezen had dat een kapotte thermostaat invoeld heeft op het verbruik van een caddy1, dacht ik gister middag: Even mijn thermostaat vervangen .

een simpel klusje wat zo gebeurd zou moeten zijn. het zijn maar twee m6 bouten en je kunt er goed bij. ik begon da ook vol goede moed te sleutelen.
de eerste bout brak meteen af toen ik wat kracht zetten . daar ging ik al. nu was er geen weg terug meer. heel voorzichtig de tweede los proberen te draai. Maar ook deze brak meteen af.

Stond ik daar. twee vaste stukken bout in mijn waterpomp . wat nu .

ik was aan het sleutelen in het vrachtwagen garage bedrijf van mijn vader. daar help ik altijd mee als het druk is .

De waterpomp er uit schroeven was nu de enige optie! nadat de dynamo verwijderd was kon ik bij alle vier de bouten. VOORZICHTIG los gedraait.

waterpomp lag nu op te werkbank. wat goed werkt als iets vast zit is: eerst inspuiten met olie (diesel werkt ook goed als kruipolie), dan proberen met de compressor de olie er in te blazen. dit vaak herhalen!!

bij alletwee de afgebroken bouten had ik nog een draadgang. niet genoeg om een tang op te zetten. ik heb alles eerst goed schoongemaakt en een moer m8 over de draadgang gelegd.

De bedoeling is om de moer op het stukje draad te lassen zodat deze er uitgedraait kan worden. voordeel: door de warmte van het lassen zet de afgebroken bout uit waardaaor hij erder los kan komen.

lassen: handig is om de moer met een tang vast te houden en de massa klem op de tang te zetten. bij de eerste keer lassen goed na bende mikken. anders zit de moer dicht en de afgebroken bout niet vast. ook flink door stoken de eerste keer. zelfde rede. na de eerste keer lassen, de hele moer dicht lassen. flink warm. de alu waterpomp kan dit wel af.

na een paar pogingen was het gelukt . alle twee de afgebroken bouten er uit. nu een tap er doorheen en alles kon weer in elkaar. flink wat vet aan de bouten van het thermostaat huis gedaan. in de hoop al het bovenstaande een eventueel vorlgende keer te voorkomen .

mischien staat er iets handigs in voor iemand
Reply With Quote
  #2  
Old 17-11-2012, 08:28
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Ik heb iets soortgelijks gehad ook gebroken bouten in het waterpomphuis. Was in Spanje op de camping. Waterpomp was lek en toen ik heb los wilde halen van het huis braken er 4 bouten af. Na 5 uur, WD40, griptang en een kookstel (voor het verhitten) kwamen ze eruit.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #3  
Old 17-11-2012, 13:49
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Dat truukje heb ik ook uitgehaald met de bout van een remklauw op een fusee die was afgebroken.
Moer erover en vastlassen, en losdraaien maar
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum