Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Spuitwerk, lakken en verfsystemen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-10-2010, 16:02
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default Car wrapping / auto foliën

Ok, ik heb nu een maand of wat een Lupo en ik vind het een heerlijk karretje.
Afgelopen weekend alleen bij het schoonmaken met een hogedrukreiniger de blanke lak van het dak en de motorkap naar de eeuwige jachtvelden geholpen.
Gezien de prijs van een Lupo geen zin om alles opnieuw te laten spuiten dus maar eens op zoek gegaan naar autofolie omdat ik toch al met het idee zat te spelen om het standaard rood op de een of andere manier te veranderen.

Nou ben ik na een dag zoeken tegen folie aangelopen wat zowel goed te herpositioneren is dmv. een verfbrander/föhn en wat ook nog 7 jaar mee gaat.
Dus een paar stalen op laten sturen en waren vandaag binnen: mat wit en jade groen metallic. Ik geloof dat de metallic versie het goedkoopst is, en deze ziet er erg goed uit dus ik denk dat dit 'm gaat worden. Kleur lijkt het meest op dat lichte groen van een Passat, maar ook wel op de kleur van de Lupo hieronder, alleen zit er denk ik iets meer blauw door. Mooie glans, niet super egaal en glad maar voor het doel meer dan prima.







Nou kon ik nergens op Volksforum iemand vinden die een hele auto zelf heeft gewrapped (wat een verschrikkelijk woord) maar er zijn wereldwijd wel wat mensen die het hebben aangedurfd dus ik trek ook maar de stoute schoenen aan.
Tot nu toe weet ik dat alles echt enorm schoon moet zijn voor je eraan begint, dat het goed is als de temperatuur vrij hoog is in de ruimte waar je gaat plakken en dan zou je met heel veel geduld en rust paneeltje voor paneeltje alles netjes moeten kunnen stickeren.
Lijkt mij erg leuk omdat een Lupo redelijk klein en overzichtelijk is dus sowieso als eerste poging (ik heb nog een T3 staan waar ik hetzelfde mee van plan ben/was) nog redelijk behapbaar.

Misschien zijn er meer mensen die hier mee bezig zijn, of die tips en tricks hebben en die in deze thread willen posten.

Ik moet nog even een datum prikken om te gaan beginnen maar zo gauw de vellen binnen zijn zal ik wat foto's posten.

Huin
Reply With Quote
  #2  
Old 05-10-2010, 22:07
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

ben benieuwd,, volgens mij is het dezelfde techniek als ramen blinderen en dat is ook niet echt heel simpel.. maar denk dat je met logisch denken en geduld een heel eind komt.
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-10-2010, 22:12
mischatdi's Avatar
mischatdi mischatdi is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 1,220
Default

Quote:
Originally Posted by Tjaap
ben benieuwd,, volgens mij is het dezelfde techniek als ramen blinderen en dat is ook niet echt heel simpel.. maar denk dat je met logisch denken en geduld een heel eind komt.



nou ramen plak je nat, en dit droog, dit is alleen haast niet te doen, want je maakt een begin dan moet een 2de persoon de folie strak houden en de 1ste strijkt en fohnt tegelijkertijd en dan is het de kunst om het zo strak mogelijk te doen idd

ik hoop dat je dat in dit topic gaat bijhouden want ik ben erg benieuwt
__________________
WWW.MISCHA-78FOTOGRAFIE.NL

*Seat Ibiza'08 & Passat-35i for hobby*
Reply With Quote
  #4  
Old 05-10-2010, 22:14
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ze hebben een aflevering van wheeler dealers waar ze wel een T3 wrappen.
let niet op het verschrikkelijke motief dat ze gebruiken, maar het word redelijk goed uitgelegd hoe het moet.
ze gebruiken daar wel een heel erg elastische folie hoor.

bij ramen blinderen word er volgens mij met sop onder de folie gewerkt en bij wrappen niet. verder blijft het hetzelfde.

een maatje van me doet dit trouwens, en is op dit moment werkloos dus als je niet al te ver weg woont kan ik hem wel eens vragen voor je.
hij woont in hoeven.
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #5  
Old 05-10-2010, 22:16
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

ohja als het nu een rode auto is, is het dan niet leuk om alleen het dak en de motorkap zwart te maken ofzo?
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #6  
Old 05-10-2010, 22:18
Martyn_86C's Avatar
Martyn_86C Martyn_86C is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 352
Default

't is niet moeilijk! Ramen tinten is 3x zo moeilijk! Alleen de grote oppervlaktes kun je echt niet alleen!

Ik heb gedeeltes van het interieur van een Malibu Wakesetter met 3M DiNoc folie gedaan... Die 3M folie is een droom om mee te werken, niet de goedkoopste wel het makkelijkst in applicatie!! (zie onder)


3M DiNoc folie
__________________
Groeten, Martyn
Reply With Quote
  #7  
Old 06-10-2010, 04:58
SpiderClass's Avatar
SpiderClass SpiderClass is offline
Volksforum Aandeelhouder - Guus
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,957
Default

Quote:
Originally Posted by huinkroese
Gezien de prijs van een Lupo geen zin om alles opnieuw te laten spuiten dus maar eens op zoek gegaan naar autofolie omdat ik toch al met het idee zat te spelen om het standaard rood op de een of andere manier te veranderen.



Wat kost zoiets dan nog als je het zelf doet?

Succes en ben heel benieuwd naar het eindresultaat
__________________
Member of Dub05
Reply With Quote
  #8  
Old 06-10-2010, 09:17
T5_TDI T5_TDI is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 200
Default

Wat voor folie ga je hiervoor gebruiken en waar heb je dit besteld?
__________________
Golf mk1 1983 Te koop!!
Reply With Quote
  #9  
Old 06-10-2010, 12:22
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Wat betreft het niet in je eentje kunnen doen denk ik dat dat wel klopt, gelukkig heb ik een vriendinnetje die ik inmiddels gematigd enthousiast heb gekregen.
Van het folie wat ik wil gebruiken heb ik inmiddels twee proefstukjes toegestuurd gekregen van Sign of the Times die voor de professionele markt levert. Ik heb even contact met ze gehad om te kijken of er een soort 'starters-pakket' te maken viel voor consumenten zoals hier op het forum; type twee rechter handen en een gezonde dosis zelfoverschatting, maar daar begonnen ze niet aan. Omdat ik zelf een bedrijfje heb kan ik er gewoon bestellen maar je hebt wel een KvK nummer nodig zoals bij andere groothandels ook.
De metallic folie kost €15,- per strekkende meter en de matte folies zijn tussen de €20,- en €30,- per strekkende meter. Goedkoopst zijn de gloss gekleurde folies die tussen de €10,- en €12,- per meter doen en dan ook nog wat breder zijn. Ik moet de Lupo nog even opmeten omdat het folie maar 122cm breed is maar volgens mij moet daar alles wel in in te pakken zijn.
Totale kosten beraam ik zo'n beetje op €300,- met wat simpele tools erbij, meer dan 15 strekkende meter heb ik volgens mij niet nodig maar ik ga dat eerst eens goed opmeten.

@joostvw
Wat betreft de keus voor helemaal foliën in plaats van bijvoorbeeld motorkap en dak in een andere kleur is omdat ik van de nood een deugd wil maken.
Rood was wel leuk en als de lak er niet af was gespat had ik ook niks veranderd, maar als het dan toch anders moet dan ook maar helemaal.
Had die T3 bij WheelerDealers al gezien, wou daarna ook mijn T3 gaan doen maar had daar geen ruimte voor, hieronder die filmpjes.

Deel 1 folie (eind van de video)
Deel 2 folie

@Martyn_86C
Dat 3M folie wordt overal wel genoemd als het beste van het beste maar ik kon het nergens vinden... op de website van BührmannUbbens ben ik het één keer tegen gekomen maar daarna kon ik het niet vinden. Daar zitten van die minuscule gaatjes in toch?

Ik zal kijken hoe snel het gaat, zou wel fijn zijn als het met een maandje klaar is, we hebben eigenlijk alleen in het weekend en 's avonds de tijd en ik wil er ook rustig de tijd voor nemen, misschien dat ik eerst een paar meter van het goedkoopste spul haal om de motorkap uit te proberen (lijkt mij het makkelijkst...) en dan pas het uiteindelijk folie erop.
Als er mensen zijn die weten waar je dat 3M DiNoc folie kan krijgen en wat dat kost dan is het misschien een goed idee dat ook even hier te posten.

Reply With Quote
  #10  
Old 06-10-2010, 12:29
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

Cool topic, deze ga ik volgen...

Het filmpje van 3M DiNoc is niet echt een goed voorbeeld want ze doen wat stuntelig met het gekreukte stukje folie, maar zodra je het verhit wordt het altijd glad, en dat is fijn om te weten!

Ik zou op deze wijze ook wel eens wat willen foliën eigenlijk en ik zou zelf ook helemaal niet bang zijn om dit te doen. Maar, de hoekjes en randjes, hoe ga je die doen? Hoe doe je de onderkant van de deur bijvoorbeeld, klap je dat om naar de binnenkant of snijd je het maar exact uit aan de buitenkant... Hoe werk je het af zegmaar...

Ben benieuwd
Reply With Quote
  #11  
Old 06-10-2010, 12:33
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

ik ga dit project ook wel volgen!

De lak van m'n Jetta is op z'n zachts gezegd erg slecht, dus de uitkomst kan voor mezelf ook wel erg handig zijn!

In de youtube link naar dat Carbon folie staat tussen de comments deze link: http://www.carbonfiberfilm.com/ (met een beetje creatief lezen dan).

24x48 inch (61x122cm) kost 60 US Dollar
48x72 inch (122x183cm) kost 162 US Dollar

Daar komt het verzenden dan natuurlijk nog wel bij..

Dat is dan wel in Carbon print waarbij je uit 7 kleuren kunt kiezen... Wit, Zilver, Zwart, Bruin, antraciet en nog 2 andere...
Reply With Quote
  #12  
Old 06-10-2010, 12:41
Archiebald Archiebald is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 602
Default

Note:

Hier een aanbieder op Marktplaats, 1x1,2meter a €75.-

http://link.marktplaats.nl/383362204
Reply With Quote
  #13  
Old 06-10-2010, 12:49
Razma Razma is offline
Adverteerder - Sticker Per SMS
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 253
Send a message via MSN to Razma
Default

@ huinkroese: leeg je PB box een keer.
Als je helpende hand nodig hebt hoor ik het wel
__________________
-= www.DMPD.eu =-
Reply With Quote
  #14  
Old 10-10-2010, 18:54
vwgolf1's Avatar
vwgolf1 vwgolf1 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 1,398
Default

Er zullen delen zijn die je door of samen met een `pro` moeten doen.

Maar motorkap en dak gaan je wel lukken, ik doe het zelf al 8 jaar en meest met merk Avery.

Goed schoonmaken, niet bang zijn en wat meer folie bestellen als je nodig heb .

Goodluck
Reply With Quote
  #15  
Old 10-10-2010, 19:18
Richard's Avatar
Richard Richard is offline
Volksforum Crew - The Grim Sweeper
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 15,071
Send a message via MSN to Richard
Default

ik heb wel eens een auto geheel gewrapped. idd sott, je hebt schijnbaar eerdere topics van folie van mij gevonden

ondergrond is erg belangrijk voor uiteindelijk resultaat. met wrappen vul je niks. steenslag zie je dus, net zoals plekken waar blanke lak vanaf is. dit zie je in het resultaat.

Om je auto te beplakken, geheel, ben je redelijk in de prijs en zeker de kleur folie die je gekozen hebt.

voordat je het weet ben je zo 1000 euro aan materiaal kwijt, dus weet war je aan begint. SOtt( sign of he times) is vrij prijzig, maar 3m heft ook goede gegoten folies
__________________
Quote:
Originally Posted by sixpack
Wanne conjo..


BBB Build by Boekes Site - Custom Wheels
Reply With Quote
  #16  
Old 12-10-2010, 07:55
klaas's Avatar
klaas klaas is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 400
Default

deze beide bussen zijn gewrapt door professionele bedrijven, beide rond de € 2000,- heb ik begrepen( waren opdrachten dus exact weet ik het niet )
Ze waren er de ene keer 1 dag mee bezig en de andere keer 2 dagen met 3 man.

Inderdaad blijf je alles zien en zeker op sommige plekjes ook minder mooi afgewerkt/ te werken.
Het algemeen resultaat is wel oke, maar verwacht geen wonderen.





Bij een vorige actie met een van de bussen kwam de laklaag mee op het moment dat ze de boel er af haalde, zowel bij mij( minder netjes gerold) als bij een superstrakke gespoten bus, dus helemaal risicovrij is het ook niet altijd
__________________
voor dat je het weet is de zomer alweer om :

www.ijsbus.nl
Reply With Quote
  #17  
Old 12-10-2010, 08:55
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

@Richard: Haha, lijkt wel zo maar kwam via Google ook bij sott.nl en bup.nl net even jouw topic opgezocht en komt hetzelfde uit... geeft wel aan dat het folie niet zo makkelijk te vinden is, of dat er gewoon niet zoveel adressen zijn waar je online een collectie kan bekijken.
Wel goeie tip dat je elke oneffenheid blijft zien... misschien de hele auto even polijsten voor het stickeren? Of zou dat juist minder goed plakken (geen ervaring mee...)?

@klaas: Hey, leuk om die bussen te zien (jij hebt toch ook die hoogbouw T2b? ik heb een paar jaar geleden nog een blauwe maandag een T2a ijsbus hoogbouw gehad en die ook wel op bus-forum gepost).
Inderdaad minder dat de lak eraf komt als je het folie loshaalt maar dat is voor mij niet zo'n punt omdat ik juist ga foliën omdat de lak loslaat.
Het wordt ook geen reclamebestickering dus het kan als het goed is gewoon een paar jaar blijven zitten.

Ik krijg vandaag nog een paar stalen omdat de kleuren op de website toch wel veel verschillen van de daadwerkelijke stalen. Nog twee metallics én Dark Yellow...


Reply With Quote
  #18  
Old 12-10-2010, 08:58
Rubenn's Avatar
Rubenn Rubenn is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 120
Send a message via MSN to Rubenn
Default

succes ermee!, leuk klusje lijkt me zo!
Reply With Quote
  #19  
Old 28-10-2010, 14:40
scirocco9 scirocco9 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 361
Default

3M carbon folie bij mij te koop in verschilende grotes
richtprijs 1x1,2meter a €70.-
groeten johan
Reply With Quote
  #20  
Old 28-10-2010, 15:03
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

Wat zou je nu uit en thuis kwijt zijn voor het wrappen van een dakje van een Lupo..?

Ik vind het ook wel wat hebben namelijk...
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum