Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-04-2019, 19:32
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default 2.0l 8v AGG EGR solenoid?

Hoi ik heb weer een vraag m.b.t het motorblok van een 2.0l 8v AGG.

ik heb inmiddels het AGG blok in de MK2 gehangen, nu heb ik nog een vacuum dingentje waarvan ik niet weet of het noodzakenlijk is om deze aan te sluiten.
Na wat google werk blijkt het een EGR solenoid te zijn, deze zit bevestigt tussen gasklep en Rembekrachtiger. (nooit gedacht dat een 2.0l 8v een EGR klepje had-> zwart potje met 2 tuutjes)

ik vraag me af of ik deze er tussen uit kan laten zonder storingen te veroorzaken tijdens het reiden?

als dit kan , moet ik hem toch aansluiten en afdoppen of is compleet weglaten ook een mogenlijkheid?



graag hoor ik jullie expertise.

groeten Jeroen
Reply With Quote
  #2  
Old 03-04-2019, 19:53
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

ps mocht ik hem wel moeten aansluiten om problemen te verkomen, waar loopt het 2e vacuum slangentje naar toe? (bedoel dan niet het slangentje dat tussen gasklep en rembekrachtige)
Reply With Quote
  #3  
Old 04-04-2019, 07:24
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default


Deze bedoel je?

Dacht namelijk dat er in deze generatie alleen EGR op de dieselmotoren zit. Op een GTI motor EGR bouwen lijkt me een beetje apart.

Bovenstaande deel is van de EVAP canister (vangt brandstofgassen op en leid deze terug naar de tank na filteren).

Heb je anders een foto van de klep? Deze zit namelijk ook aan de andere kant dan dat jij beschrijft.

EDIT:

Of bedoel je de zwarte terugslag klep in de vacuumleiding naar de rembekrachtiger:



Last edited by RobertVoorst : 04-04-2019 at 10:00.
Reply With Quote
  #4  
Old 04-04-2019, 18:33
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

heeej !! nou op de laatste foto zit er bij mij een t-splitter met een vacuum slangentje naar het (egr klepje/ solenoid) ik zal hier een linkje plaatsen..

https://www.ebay.com/itm/AUDI-VW-SO...A-/192670308735

dit is op e-bay te koop met het zelfde onderdeel nummer.
sorry ik kan met mijn werklaptop geen foto's plaatsen
Reply With Quote
  #5  
Old 04-04-2019, 18:35
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

onderdeel nummer egr/solenoid: 191-906-283-A...
Reply With Quote
  #6  
Old 04-04-2019, 18:40
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

ps kan ik foto nr.2 EVAP er ook tussen uitlaten?

Last edited by blamo : 04-04-2019 at 19:38.
Reply With Quote
  #7  
Old 05-04-2019, 07:04
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by blamo
heeej !! nou op de laatste foto zit er bij mij een t-splitter met een vacuum slangentje naar het (egr klepje/ solenoid) ik zal hier een linkje plaatsen..

https://www.ebay.com/itm/AUDI-VW-SO...A-/192670308735

dit is op e-bay te koop met het zelfde onderdeel nummer.
sorry ik kan met mijn werklaptop geen foto's plaatsen



Is inderdaad een magneetklepje voor een vacuumsysteem, maar het is geen EGR klep, want als hier uitlaatgassen doorheen komen smelt ie direct

zit er op je uitlaatspruitstuk een fysieke buis welke naar je inlaatspruitstuk loopt? (diameter van een centimenter of 1 a 1.2)

EDIT:

Zie net dat het artikelnummer met 19 begint. Dit is van een type 19 (golf 2) dus, zat het al niet op de auto voor de motorswap?

Last edited by RobertVoorst : 05-04-2019 at 07:12.
Reply With Quote
  #8  
Old 05-04-2019, 07:08
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by blamo
ps kan ik foto nr.2 EVAP er ook tussen uitlaten?


Grote kans dat je een EVAP systeem al op je golf hebt, even in de linkerhoek van je spatbord kijken, zie je waarschijnlijk een ronde deksel met twee aansluittuitjes.

Indien deze er zit zou ik deze zeker aansluiten anders kunnen er ongewenst dampgassen uit de tank je motorruimte inlopen.
Reply With Quote
  #9  
Old 06-04-2019, 09:35
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Is inderdaad een magneetklepje voor een vacuumsysteem, maar het is geen EGR klep, want als hier uitlaatgassen doorheen komen smelt ie direct

zit er op je uitlaatspruitstuk een fysieke buis welke naar je inlaatspruitstuk loopt? (diameter van een centimenter of 1 a 1.2)

EDIT:

Zie net dat het artikelnummer met 19 begint. Dit is van een type 19 (golf 2) dus, zat het al niet op de auto voor de motorswap?


ja dit zat er al op voor de motorswap.
Het lijkt er op of dit er achteraf is ingebouwt. stekker-aansluiting is trouwens wel erg netjes verwerkt in de kabelboom vandaar mijn bedenkingen of het toch niet orgineel behoort tot het systeem van de golf 3,
(de motor komt trouwens uit een cabrio 3,5, misschien dat bij deze modellen het net anders is)

ik kan zo geen bypass van uitlaat naar inlaat vinden..

momenteel heb ik een spaghetti gemonteerd, als z,n EGR klepje er zat dan had ik dat wel gezien..
vreemd dat vacuum klepje
Reply With Quote
  #10  
Old 06-04-2019, 09:40
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Grote kans dat je een EVAP systeem al op je golf hebt, even in de linkerhoek van je spatbord kijken, zie je waarschijnlijk een ronde deksel met twee aansluittuitjes.

Indien deze er zit zou ik deze zeker aansluiten anders kunnen er ongewenst dampgassen uit de tank je motorruimte inlopen.


Het EVAP zit er idd op. dit is toch om te zorgen dat je brandstoftank de overdruk kwijt kan naar dat koolstoffilter en vervolgens zorgt een vacuumklep dat het weer doorgegeven word naar de gasklep? dat is wat ik er zo aan kan zien. als dit zo is dan denk ik dat de transparante lijding tussen brandstoftank en koolstof filter best wel kan onderbreken en dat koolstof filter weg kan laten. tis maar dat de tank zijn druk kwijt kan toch?
Reply With Quote
  #11  
Old 08-04-2019, 06:56
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by blamo
ja dit zat er al op voor de motorswap.
Het lijkt er op of dit er achteraf is ingebouwt. stekker-aansluiting is trouwens wel erg netjes verwerkt in de kabelboom vandaar mijn bedenkingen of het toch niet orgineel behoort tot het systeem van de golf 3,
(de motor komt trouwens uit een cabrio 3,5, misschien dat bij deze modellen het net anders is)

ik kan zo geen bypass van uitlaat naar inlaat vinden..

momenteel heb ik een spaghetti gemonteerd, als z,n EGR klepje er zat dan had ik dat wel gezien..
vreemd dat vacuum klepje


Als er een EGR leiding zat dan had je die wel tegengekomen idd Ik denk dat het een vacuumunit voor een carberateur is, las er een carb motor in voorheen?
Reply With Quote
  #12  
Old 08-04-2019, 07:01
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by blamo
Het EVAP zit er idd op. dit is toch om te zorgen dat je brandstoftank de overdruk kwijt kan naar dat koolstoffilter en vervolgens zorgt een vacuumklep dat het weer doorgegeven word naar de gasklep? dat is wat ik er zo aan kan zien. als dit zo is dan denk ik dat de transparante lijding tussen brandstoftank en koolstof filter best wel kan onderbreken en dat koolstof filter weg kan laten. tis maar dat de tank zijn druk kwijt kan toch?


Is inderdaad voor de overdruk aan benzinedamp. Zodat deze weg kan uit de tank en naar de inlaat geleid wordt. Wat je zegt kan, maar ik zou het systeem gewoon aansluiten gezien het anders erg hard naar benzine gaat meuren en dat vind het RDW en de APK keurmeester niet zo leuk.

Als je van plan was om hem direct op je inlaat aan te sluiten vanaf de tank, niet doen. Hiermee zuig je constant gas uit de tank aan en dat zal de loop van motor niet ten goede doen, hele hoge CO en je motor zal telkens aan het bijregelen zijn om de lambda waarde te behouden
Reply With Quote
  #13  
Old 10-04-2019, 20:44
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Is inderdaad voor de overdruk aan benzinedamp. Zodat deze weg kan uit de tank en naar de inlaat geleid wordt. Wat je zegt kan, maar ik zou het systeem gewoon aansluiten gezien het anders erg hard naar benzine gaat meuren en dat vind het RDW en de APK keurmeester niet zo leuk.

Als je van plan was om hem direct op je inlaat aan te sluiten vanaf de tank, niet doen. Hiermee zuig je constant gas uit de tank aan en dat zal de loop van motor niet ten goede doen, hele hoge CO en je motor zal telkens aan het bijregelen zijn om de lambda waarde te behouden



Thx voor je info, ga hier mee aan de slag👍👍
Reply With Quote
  #14  
Old 10-04-2019, 20:47
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Als er een EGR leiding zat dan had je die wel tegengekomen idd Ik denk dat het een vacuumunit voor een carberateur is, las er een carb motor in voorheen?


Sorry, was vergeten te melden dat het idd voor de motorswap zat op het mk3 blok, dus dit zat aan de mk3 motor en aansluiting ook op de mk3 kabelboom,

Voor nu laat ik hem er tussen uit . We zien wel wat het gaat doen.
Reply With Quote
  #15  
Old 16-04-2019, 03:04
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

Update: ik ben er achter wat het is. De solenoid opent het vacuum circuit naar een vacuum reservoir dat achter het voorscherm zit verstopt.
Deze dient de AC en recirculatie klep ed.

Al dit is niet meer aanwezig op de mk2 dus ook niet meer nodig.

Last edited by blamo : 16-04-2019 at 03:09.
Reply With Quote
  #16  
Old 16-04-2019, 06:59
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Ah kijk! Heb je airco uit je mk2 gehaald? Meesten willen het er juist in hebben
Reply With Quote
  #17  
Old 16-04-2019, 20:51
blamo blamo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 186
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Ah kijk! Heb je airco uit je mk2 gehaald? Meesten willen het er juist in hebben



Hahha, nee ik ben een 1.6 mk2 aan het opfrissen, eigenlijk alles van een 2.0 mk3 cabrio aan het over bouwen , doel is er met vrouw en zoon mee op vakantie te gaan.
Die airco vind ik maar niks en heb gekozen voor een webasto ragtop dakje.
Bedankt voor je reacties👍
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum