Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Algemeen > Stel je voor
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-11-2016, 10:34
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default JoachimQV

Beste volksforummers,


Na al een tijdje meegekeken te hebben op dit forum wil ik mij graag eens voorstellen. Mijn naam is Kim en ik woon in Hoogeveen. Ik ben sinds juni dit jaar in bezit van een vrij vroege Passat 35i, van oktober 1988 in GL uitvoering. Mijn ouders hebben vroeger ook zo'n Passat gehad en ik heb mijn eerste kilometers met deze auto gereden. De auto is van september 1993 tot juni 1999 in bezit geweest van mijn ouders. Ik weet nog goed hoe enthousiast we allemaal waren toen de auto opgehaald werd. Hij stond bij Mekkes in Zweeloo. Het was helaas nogal een zeperd: de kilometerstand was teruggedraaid tot een aanlokkelijke 118.000 km.







Na de verkoop werd de auto alsnog ANWB gekeurd en het tellerrapport verried dat de auto in 1992 al bijna 3 ton had gelopen. Waarschijnlijk had de auto schade gehad want er zat ergens een lek waardoor de vloer om de haverklap nat was en ook in het koelsysteem zat een lek. Hierdoor stonden we elke vakantie wel een keer een dag bij een VW garage in het buitenland, iets dat ik helemaal niet zo erg vond, herinner ik mij. Mooi een beetje naar de nieuwste Volkswagens kijken...

Genoeg geschiedenis. Terug naar de mijne. Toen ik een half jaartje geleden wat op MP zat te kijken viel mijn oog op een Passat GL in exact dezelfde kleur die we vroeger hadden. Niet geheel vrij van jeugdsentiment waar ik mij door liet leiden heb ik contact opgenomen met de verkoper en een afspraak gemaakt om de auto op te halen. De auto bleek in bezit te zijn geweest van de nabestaanden van de eerste eigenaar, ergens in het zuiden des lands. Echter kon men niet achterhalen waar de autosleutels waren gebleven. In een vlaag van verstandsverbijstering heeft men toen maar het voorste zijraam ingeslagen in de veronderstelling dat de sleutels misschien in de auto zouden liggen, helaas was dit niet het geval. Ondanks deze ietwat merkwaardige historie en het werk dat er nog aan zat voordat ik met de auto kon gaan rijden (Geen APK, geen sleutels en een vuilniszak op het rechtervoorportier geplakt) heb ik de auto opgehaald met een trailer. Inmiddels zijn de belangrijkste zaken hersteld en heeft de auto een verse APK.










De schades die er nu op zitten ga ik herstellen. Afgelopen zaterdagmiddag ben ik maar eens naar een sloperij geweest om een rechterachterdeur te scoren. Dat is gelukt




Omdat de deur voorzien is van een elektrisch bedienbaar raam heb ik nu een raammotor met -mechanisme over. Dus wie er nog een nodig heeft, ik heb er bij deze een liggen.




Ook heb ik van de Passat die op de sloop stond nog een mooi setje donkere achterlichten afgehaald.




Het was aanvankelijk ook de bedoeling om de balk onder de achterlichten uit een sloper te zagen en daarmee de achterschade te herstellen maar de auto stond bovenop een Toledo en ingeklemd tussen een Volvo en een oude 5 serie. Helaas, volgende keer beter.

Last edited by JoachimQV : 14-11-2016 at 10:50.
Reply With Quote
  #2  
Old 16-11-2016, 19:45
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Gisteren de auto maar eens voorzien van nieuwe olie, filter, luchtfilter etc. En gelijk ook maar de accu vervangen. Ook heb ik via ebay.de een nieuw mistlampglaasje besteld. Die komt er op zodra de auto terug is van de spuiter. Het wordt nog wel wat
Reply With Quote
  #3  
Old 17-11-2016, 06:53
Hugolf's Avatar
Hugolf Hugolf is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 103
Default

Mooi om te lezen, ondanks dat er destijds is gesjoemeld met de KM-stand van de familiewagen. Die LPG dop verklaart wel een hoop, tenzij dit natuurlijk na aanschaf is ingebouwd.

Mooie auto trouwens. Achterlichten zullen 'm zeker goed doen. Heb je plannen qua verlaging en velgen of laat je 'm wat dit betreft origineel?
__________________
Word jij ook zo gek van mijn reacties?
SMS Reactie UIT naar 4949!
Reply With Quote
  #4  
Old 17-11-2016, 10:08
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Hugolf
Mooi om te lezen, ondanks dat er destijds is gesjoemeld met de KM-stand van de familiewagen. Die LPG dop verklaart wel een hoop, tenzij dit natuurlijk na aanschaf is ingebouwd.

Mooie auto trouwens. Achterlichten zullen 'm zeker goed doen. Heb je plannen qua verlaging en velgen of laat je 'm wat dit betreft origineel?


Dank voor de leuke reactie, ik haal binnenkort een setje 15" Estoril Fire & Ice velgen op uit Duitsland. Ik weet nog niet zeker of ik de auto ga verlagen. Het zal ongetwijfeld wel mooier staan maar in combinatie met de huidige veerpoten en schokbrekers vrees ik dat de bodem het dan zwaar zal krijgen. Verder wil ik zo dicht mogelijk bij het origineel blijven dus alle upgrades origineel VW.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-11-2016, 20:02
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Even een (waardeloos) fotootje genomen van de donkere achterlichten.




Ik had er eigenlijk mee willen wachten tot de zijschade gemaakt zou zijn maar daar heb ik geen geduld voor gehad.

Gisteren heb ik nog wat klein spul gemonteerd waaronder een nieuwe raamslinger. Draai ik het raam naar beneden....schiet het raam uit de geleider . Het raam zat niet goed in de sleuf waardoor de sleuf wel naar beneden kwam maar het raam bleef zitten. Omdat het zulk slecht weer werd moest ik noodgedwongen de operatie afbreken en alles terugbouwen zodat het raam in de rubbers bleef zitten en niet omlaag zou zakken. Ik zit er over na te denken om een comfortmodule in te bouwen en de ramen elektrisch bedienbaar maken.
Reply With Quote
  #6  
Old 21-11-2016, 20:23
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Knap ding!

Vanwaar de "QV" in je nickname....iets met Alfa Romeo?
Reply With Quote
  #7  
Old 21-11-2016, 21:17
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by René
Knap ding!

Vanwaar de "QV" in je nickname....iets met Alfa Romeo?


Bedankt René . Ik ben van plan om er iets moois van te maken. Er zijn nog een aantal zaken die ik op korte termijn wil aanpakken:

• Voorbumper vervangen en laten spuiten
• Zij- en achterschade laten herstellen en spuiten
• Hemeltje vervangen of opnieuw bekleden.
• Lichtmetaal eronder en misschien een klein beetje verlagen

Het leuke aan dit soort oudere modellen vind ik vooral om van iets dat eigenlijk al afgeschreven is weer in ere te herstellen en er een (niet al te aanwezige) persoonlijke noot aan te geven.

De QV in mijn nickname verwijst inderdaad naar de voorliefde voor een ander automerk waar ik mij mee bezig hou.
Reply With Quote
  #8  
Old 25-11-2016, 11:57
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Afgelopen woensdagavond heb ik een keurige voorbumper opgehaald bij een vriendelijke VW liefhebber. Voor een zeer schappelijk prijsje. Wel moest ik er een dikke 320km voor rijden maar zeker de moeite waard geweest.

Hier nog even een duidelijke foto van de 'nieuwe' achterlichtunits.


Reply With Quote
  #9  
Old 25-11-2016, 18:30
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by JoachimQV
Bedankt René . Ik ben van plan om er iets moois van te maken. Er zijn nog een aantal zaken die ik op korte termijn wil aanpakken:

• Voorbumper vervangen en laten spuiten
• Zij- en achterschade laten herstellen en spuiten
• Hemeltje vervangen of opnieuw bekleden.
• Lichtmetaal eronder en misschien een klein beetje verlagen

Het leuke aan dit soort oudere modellen vind ik vooral om van iets dat eigenlijk al afgeschreven is weer in ere te herstellen en er een (niet al te aanwezige) persoonlijke noot aan te geven.

De QV in mijn nickname verwijst inderdaad naar de voorliefde voor een ander automerk waar ik mij mee bezig hou.


Ik heb nog wel een setje nieuwe -35mm verlagingsveren voor deze auto liggen. Interesse?
Reply With Quote
  #10  
Old 25-11-2016, 20:43
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by 86C
Ik heb nog wel een setje nieuwe -35mm verlagingsveren voor deze auto liggen. Interesse?

Pb'tje vestuurd
Reply With Quote
  #11  
Old 25-11-2016, 21:32
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Hele gave Passat! Ik ken 'm natuurlijk al van het Autoweek forum.
Ik heb ook wel een zwak voor dit model. Jammer dat ie net niet in de overgangsregeling voor de HSB valt.
Mooi dat je 'm houdt en weer helemaal strak maakt!
Reply With Quote
  #12  
Old 25-11-2016, 22:16
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Berrychello
Hele gave Passat! Ik ken 'm natuurlijk al van het Autoweek forum.
Ik heb ook wel een zwak voor dit model. Jammer dat ie net niet in de overgangsregeling voor de HSB valt.
Mooi dat je 'm houdt en weer helemaal strak maakt!

Dank je wel Barri, altijd leuk om zo'n reactie te mogen ontvangen. Het is inderdaad wel zuur dat ie door de regelgeving weer duurder uitvalt maar alsnog is ie het wel waard vind ik.
Reply With Quote
  #13  
Old 06-12-2016, 20:23
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Aankomend weekend ga ik een setje stalen wielen ophalen in 16". Ze komen onder een Opel vandaan dus het naafgat zal vergroot moeten worden naar 57.1mm. Iemand enig idee waar ik in de buurt van Hoogeveen iemand kan vinden die dat kan?

Ik ben van plan om de velgranden te polijsten en het hart zilvergrijs te lakken. Wel ben ik benieuwd of zoiets met staal een beetje lukt. Ben nu bezig met een setje voor een andere auto.

Zo zagen ze er uit toen ik ze kocht:



En zo zien ze er nu uit:



Met de 16" steelies heb ik dezelfde plannen
Reply With Quote
  #14  
Old 15-12-2016, 23:23
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Vandaag heb ik de 16" stalen wielen weggebracht naar een machinefabriek. De velgen zijn 6,5j breed en hebben nu nog een naafgat van 56.1mm. Dit wordt vergroot naar de juiste maat. Ook worden de velgen verbreed, 7,5 en 8,5j. Om de juiste rolomtrek de behouden wil ik met 205/45R16 op de voorwielen en 215/45R16 op de achterwielen gaan rijden. Ik twijfel nog of ik de velgen zelf ga spuiten of dat ik ze laat poedercoaten.

Ook heb ik vandaag gebeld met de VW-dealer in Hapert waar deze auto in onderhoud is geweest. Aan de hand van het chassisnummer konden ze tot 2003 de onderhoudshistorie terugvinden in een systeem dat gebruikt wordt door alle VW- garages in Europa. Nu vraag ik me af hoe het kan dat het onderhoud van oktober 1988 tot en met 2002 niet inzichtelijk was. Iemand een idee?

Last edited by JoachimQV : 15-12-2016 at 23:31.
Reply With Quote
  #15  
Old 29-12-2016, 19:52
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

En ze zijn klaar!

7,5j



En 8,5j



Nu nog even flink schuren en dan kunnen de wielen gespoten worden. Poedercoaten wordt me te duur, er moeten ook nog nieuwe banden om... Daarnaast is een evt. beschadiging lastig bij te werken bij een gepoedercoate velg.
Reply With Quote
  #16  
Old 29-12-2016, 20:00
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Gaaf! Mooie breedte
Reply With Quote
  #17  
Old 30-12-2016, 11:21
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

dank je, Rene!
Reply With Quote
  #18  
Old 07-01-2017, 21:01
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Pas geleden heb ik een nette gebruikte voorbumper op de kop getikt voor slechts een tientje. Ik hoefde maar 1 kras en en wat steenslagputjes te plamuren, voor de rest nog helemaal gaaf. Staat nu in de primer te wachten om op kleur te worden gespoten: fase 1 van het schadeherstel. Als dit lukt dan ga ik de rest ook proberen om zelf te doen.





Reply With Quote
  #19  
Old 08-01-2017, 18:55
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Goed bezig! Heeft je huidige voorbumper dan zoveel schade?
Reply With Quote
  #20  
Old 08-01-2017, 21:05
JoachimQV's Avatar
JoachimQV JoachimQV is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jun 2016
Posts: 43
Default

Quote:
Originally Posted by Berrychello
Goed bezig! Heeft je huidige voorbumper dan zoveel schade?


Danku! Zit een voorop een gat in en op het ongespoten deel een beschadiging van een grindpaaltje.







....en in Blaugrau metallic gespoten. Nu nog even de spuitnevel wegpoetsen en dan kan ie gemonteerd worden en kan ik door met de volgende schade, de wielkastrand en dorpel op de rechterflank.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum