Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-07-2020, 20:36
Vlabakje69 Vlabakje69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2020
Posts: 3
Default Golf mk2 Schakelpook speling.

Hallo allemaal.

Ik ben sinds kort eigenaar van een golf mk2 1.3 4bak, prachtige auto. Nu heb ik wat speling met het schakelen en zijn de versnellingen niet makkelijk te vinden.
Er is mij geadviseerd om de schakelbol te vervangen, alleen nu weet ik niet welke ik moet hebben.

Ik heb zelf dit gevonden https://www.autodoc.nl/topran/2725019 Alleen deze is voor een 5bak. Zou dit passen?

Groetjes uit Groningen en alvast bedankt!
Reply With Quote
  #2  
Old 27-07-2020, 11:40
demeerdg demeerdg is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 4
Default

Ik denk dat het eerder dit is, wij hebben dit al moeten vervangen op de jetta:https://boelm.nl/volkswagen/golf-2-...chakelpook.html
Reply With Quote
  #3  
Old 27-07-2020, 15:16
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default

Misschien is hier even aan te sluiten...

Golf 2 1.3 4-bak die wel heel gemakkelijk in de 'achteruit' schakelt.
Gebeurt regelmatig bij stoplichten naar de '1' schakel en dan in de 'achteruit' beland.
Schrikken natuurlijk voor de achterliggers.

Is daar een simpele oplossing voor?
Reply With Quote
  #4  
Old 27-07-2020, 15:38
Vlabakje69 Vlabakje69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2020
Posts: 3
Default

Quote:
Originally Posted by Function
Misschien is hier even aan te sluiten...

Golf 2 1.3 4-bak die wel heel gemakkelijk in de 'achteruit' schakelt.
Gebeurt regelmatig bij stoplichten naar de '1' schakel en dan in de 'achteruit' beland.
Schrikken natuurlijk voor de achterliggers.

Is daar een simpele oplossing voor?



Haha, ja dit had ik de eerste dagen ook. Ben hier al snel aan gewend. Ik denk dat dit gewoon een kwestie van gevoel is. Maarja, ik weet ook verder niks van de Golf mk2
Reply With Quote
  #5  
Old 28-07-2020, 13:10
Ralfons's Avatar
Ralfons Ralfons is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 261
Default

Om in de achteruit te kunnen moet de pook worden ingedrukt. Er zit een nokje aan dat over een randje valt. Door de drukbeweging gaat het nokje over de rand en zit je in z'n achteruit. Bij mij was dat nokje aan de pook gedraait. Toen kon ik 'm ook zo in de achteruit zetten. Nokje weer rechtgedraait en het werkt weer als vanouds. Kan me ook voorstellen dat de veer die de pook omhoog houdt niet meer zo sterk is: de pook ligt dan standaard lager en dan komt het nokje niet meer tegen de rand. Of de boel is afgebroken, nokje of de rand. Hoes eraf en even kijken dus
Reply With Quote
  #6  
Old 28-07-2020, 18:15
Vlabakje69 Vlabakje69 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2020
Posts: 3
Default

Quote:
Originally Posted by Ralfons
Om in de achteruit te kunnen moet de pook worden ingedrukt. Er zit een nokje aan dat over een randje valt. Door de drukbeweging gaat het nokje over de rand en zit je in z'n achteruit. Bij mij was dat nokje aan de pook gedraait. Toen kon ik 'm ook zo in de achteruit zetten. Nokje weer rechtgedraait en het werkt weer als vanouds. Kan me ook voorstellen dat de veer die de pook omhoog houdt niet meer zo sterk is: de pook ligt dan standaard lager en dan komt het nokje niet meer tegen de rand. Of de boel is afgebroken, nokje of de rand. Hoes eraf en even kijken dus



Ik heb even gekeken bij mijn golf, en de pook moet dus inderdaad ingedrukt worden. Dankjewel.
Nu is het dan zo dat hij altijd ingedrukt is, dus in de achteruit schakelen gaat dus gemakkelijk. Als ik de pook optil schakelt het zoals het hoort, nu nog uitvinden welk onderdeel ik hiervoor moet vervangen.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-08-2020, 13:44
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default

Topickaper alert! = )

Even wat foto gemaakt van het het achteruit nokje/systeem op de versnellingspook van een Golf 2 4-bak (1.3).
Is dat te modificeren zodat de 'eerste versnelling' minder makkelijker onbedoeld in de 'achteruit' valt?











Reply With Quote
  #8  
Old 14-08-2020, 19:47
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Zo te zien is je veer gewoon te slap om de pook nog goed omhoog te houden (nee geen dubbelzinnige opmerking)
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #9  
Old 14-08-2020, 19:50
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,569
Default

Had die van mij ook, gewoon naar boven trekken als je 'm in de eerste versnelling wil hebben. Best kut, maar gewoon een producteigenschap lijkt mij.
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2022 SEAT Leon ST 1.5 TSI DSG FR
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum