Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Audi
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #281  
Old 31-07-2019, 15:49
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Ik had dit ook met versleten achteras rubbers op mijn golf 4.....maar dat was gewoon een starre achteras. Na een upgrade naar Powerflex, reageerde hij een stuk directer..
Reply With Quote
  #282  
Old 06-08-2019, 06:39
thomassie thomassie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 21
Default

Toen ik mijn S3 pas had, deed mijn ongeveer hetzelfde. Enkel was bij mij de snelheid hoger vooraleer hij deed.
Ik heb toen de achterbanden vervangen en het probleem was weg.
Ik moet wel zeggen dat er banden van een of ander Chinees merk op lagen..
Reply With Quote
  #283  
Old 25-12-2019, 14:24
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Ik ben er ondertussen vrij zeker van dat het de rubbers van de achterophanging zijn.

Nu kon ik recent een compleet subframe met armen etc. Etc. Voor weinig kopen, dus die ga ik nu laten stralen/poedercoaten en opnieuw opbouwen. Het werd hoog tijd dat er aan de achterophanging wat aandacht besteed wordt.




Helaas krijg ik van powerflex de rubbers voor de armen niet gevonden die bij de wielen zitten (zie foto)




Geen idee waarom ze die niet maken. Dus nu nog even gaan zoeken waar ik die kan vinden, want ik ga de armen eerst doen, het subframe komt later.

De rubbers die zeker versleten zijn heb ik in elk geval al (aan de voorkant van de arm)




Overigens ook nog een airduct gevonden om de inlaat aan te passen, dit is het laatste deel van de puzzel voor ik terug kan naar de tuner voor een remap.

Ik zit alleen nog in een dilemma met de achterophanging, de reactiearmen schijnen nog wel eens ooit te scheuren wanneer je een S3 verlaagd. Nu zijn er sterkere armen beschikbaar maar Iedereen lijkt ze alleen maar boven of onder te hebben en niet allebei. Ik vraag me ook af hoe vaak het voorkomt want die verstelbare/verstevigde reactiearmen kosten maarliefst €400 per 2. En dat vind ik toch best wel prijzig.




Iemand ervaring mee?

Overigens ook een koelvloeistoflekkage gehad, bleek de elektrische waterpomp te zijn die gescheurd is. Nieuwe erop en we konden weer lekker verder karren!





__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #284  
Old 10-01-2020, 20:31
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Ik had ook een probleem (misschien wel eerder genoemd) met het starten. Hij sloeg altijd pas bij de tweede start aan. Nu heb ik de slangen vervangen voor rubberen exemplaren en start hij gewoon de eerste keer meteen. Uiteraard wel slangen die aan beide kanten benzine bestendig zijn en tegen E10 kunnen (ookal tank ik dat nooit).




Helaas heb ik nogsteeds een koelvloeistof lek en nu bij de normale waterpomp😠. Ik vermoed dat dit gekomen is door het plotselinge drukverschil toen de elektrische waterpomp kapot was.

De distributieriem zit momenteel ook al op 60.000km en 7 jaar. Deze moet normaal gesproken om de 8 jaar/90.000km dus die doen we maar gelijk mee

Waterpomp ga ik vervangen voor een Meyle Heavy Duty exemplaar. Wat duurder maar aangezien de waterpompen met een plastic schoepenwiel dat afbreekt een common issue is bij de 1.8T probeer ik maar even een van de kinderziektes de wereld uit te helpen




Aangezien de Krukaskeerring ook iets zweet ga ik die ook maar gelijk mee pakken. Zo kom je bij steeds meer dingen en blijkt dat eigenlijk het hele distributie systeem een zwak punt is bij deze motoren.

Blijkbaar breekt de nok van het Krukastandwiel nog wel eens waardoor de kleppen de cilinders raken. Normaal gesproken gebeurd dit pas bij motoren met veel vermogen maar heb het ook voorbij zien komen bij motoren die standaard zijn.. better safe than sorry.

Dus via Bartek Tuning een Billet krukastandwiel besteld. De originele zijn van een soort poedermetaal waardoor ze snel afbreken en deze is uit een blok gefreesd/gedraaid waardoor hij veel sterker is.

Samen met een frictionplate (origineel gebruikt op de 2.0 TFSI, verhoogd de frictie tussen tandwiel en krukas met 300%) en ARP Krukasbout zou dit ervoor moeten zorgen dat het nooit zomaar meer los kan komen.










Helaas moet de ARP Bout op 90nm + °90 en is het geen rekbout. Dus dit wordt nog even aanpoten om die op het juiste moment te krijgen.

De S3 krijgt ook gelijk een beurtje, en ik heb ook een nieuwe sandwichplate. De huidige blijft maar olie lekken dus heb besloten om er een nieuwe op te zetten om van het gedoe af te zijn.

Overigens gaat er ook voor de zekerheid een nieuw oliezeefje op (zijn de kosten niet).




We zullen zien hoe het afloopt😂
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 10-01-2020 at 20:38.
Reply With Quote
  #285  
Old 10-01-2020, 21:47
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Mooie updates!
Die friction plates zitten idd standaard achter een tfsi krukas rondsel.
Als je het rondsel er toch af hebt zou je evt ook nog het aluminium huis waar de krukas keerring in zit eraf kunnen halen om te kijken of de kettingspanner van de oliepomp nog oke is. Als die ingelopen is dan is het de juiste tijd om m te vervangen omdat je nu echt alles los hebt.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #286  
Old 10-01-2020, 21:54
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Mooie updates!
Die friction plates zitten idd standaard achter een tfsi krukas rondsel.
Als je het rondsel er toch af hebt zou je evt ook nog het aluminium huis waar de krukas keerring in zit eraf kunnen halen om te kijken of de kettingspanner van de oliepomp nog oke is. Als die ingelopen is dan is het de juiste tijd om m te vervangen omdat je nu echt alles los hebt.


Gaan die vaak stuk? En moet ik dan het complete huis nieuw hebben of kan ik die gewoon weer met vloeibare pakking terug zetten? Overigens gaat de carterpan er ook onderuit maar via de onderkant kan ik het niet zien dan?

Nu zit ik eerlijk gezegd weer te twijfelen om de pomp, ketting enz. Sowieso te doen aangezien hij ong. €100 kost en het op dat punt alleen een paar boutjes zijn... de auto heeft ook al 250.000km gelopen en ik weet niet hoe oud de oliepomp is
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 10-01-2020 at 22:03.
Reply With Quote
  #287  
Old 10-01-2020, 22:09
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Dat huis kan los zonder dat het Carter eronder weg moet. Zo kan je ook die spanner vervangen en dan met vloeibare pakking weer terug monteren. Dit model oliepomp heb ik zelf nog nooit stuk gezien vandaar dat ik er ook zo 1 in mijn tfsi aan het bouwen ben Vloeibare pakking haal ik vaak bij de dealer vandaan, is van dat witte spul maar kan ongetwijfeld ook met ander goed merk pakking.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #288  
Old 10-01-2020, 22:18
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Spanner opzich gaat niet stuk maar slijten wel eens wat in. En omdat je al wat km erop hebt zitten dan ben je met een nieuwe eerst weer helemaal klaar en kost bijna niks.
Kan ook zijn dat er helemaal niks aan mankeert hoor.

Er zijn trouwens 2 typen kettingen. De laatste modellen (sws de tdi) heeft een ketting waar in de rolletjes van de ketting ook 2 gaatjes tegenover elkaar zitten om zo meer smering te krijgen. De oudere modellen hebben dat niet. (Heb wel ergens een foto, kan ik je evt zo appen of hier uploaden) beide heb ik trouwens nog nooit stuk gezien..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #289  
Old 10-01-2020, 22:19
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Dat huis kan los zonder dat het Carter eronder weg moet. Zo kan je ook die spanner vervangen en dan met vloeibare pakking weer terug monteren. Dit model oliepomp heb ik zelf nog nooit stuk gezien vandaar dat ik er ook zo 1 in mijn tfsi aan het bouwen ben Vloeibare pakking haal ik vaak bij de dealer vandaan, is van dat witte spul maar kan ongetwijfeld ook met ander goed merk pakking.


Dat hij los kan zonder het carter eronder vandaan te halen weet ik, alleen ik moet toch het zeefje vervangen

Vandaar mijn vraag, maar t beste is dus om alleen de spanner/ketting te vervangen (volgens mij kan ik die 2 alleen in een kit krijgen). Dus ik vermoed dat zowel dat huis als de pan sowieso los zal moeten.

ik heb ook nog nooit gehoord van een 1.8t oliepomp die stuk gaat en degene waarbij het wel gebeurd is, was allemaal ter gevolge van Sludge/verstopte zeef volgens mij.

Ik kijk even wat het makkelijkst is... als het toch allemaal los is dan is die oliepomp ook nog maar 4 boutjes😁
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #290  
Old 10-01-2020, 22:43
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Spanner opzich gaat niet stuk maar slijten wel eens wat in. En omdat je al wat km erop hebt zitten dan ben je met een nieuwe eerst weer helemaal klaar en kost bijna niks.
Kan ook zijn dat er helemaal niks aan mankeert hoor.

Er zijn trouwens 2 typen kettingen. De laatste modellen (sws de tdi) heeft een ketting waar in de rolletjes van de ketting ook 2 gaatjes tegenover elkaar zitten om zo meer smering te krijgen. De oudere modellen hebben dat niet. (Heb wel ergens een foto, kan ik je evt zo appen of hier uploaden) beide heb ik trouwens nog nooit stuk gezien..


Hmm ik kan op het werk wel zien welke het is maar hier niet idd. Maar beide versies passen overal op?
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #291  
Old 10-01-2020, 23:25
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Beide passen inderdaad
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #292  
Old 12-01-2020, 20:54
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Vandaag een begin gemaakt met alles los te halen, uiteraard weer standaard VAG issues, dolgedraaide boutjes van de krukaspoulie😂.




Ik mag achter de wielkuipen ook wel een keer schoonmaken eigenlijk hahaha




Vervolgens de motor eerst op tijd gezet, de nokkenas en het vliegwiel klopte allebei precies... alleen wees het BDP teken op de krukaspoulie naar de grond ipv naar boven. Geen idee of dat normaal is maar ik ga er vanuit dat zolang het vliegwiel en de nokkenas overeen komen het prima is:










Vervolgens was na het verwijderen van alle kappen duidelijk te zien waar de koelvloeistoflekkage vandaan kwam.. en dat de krukaskeerring lekt is ook overduidelijk




Toen de carterpan eraf gehaald, zag er allemaal nog erg netjes uit:







Het krukastandwiel blokkeren zou in ieder geval wel moeten lukken, het is heel makkelijk om iets van een stuk hout tussen de krukas te laten klemmen.

Het zeefje was in ieder geval al wel eens ooit vervangen, hier zat wel wat troep in maar niets spannends.




De carterpan zat echter best wel wat plastic troep in... en het enige wat ik kan bedenken wat van plastic is is de oliepomp kettingspanner, de spatplaat in het carter en die boven de nokkenassen. Ik vermoed dat het daar vandaan komt aangezien zowel de spanner als de spatplaat aan de onderkant netjes zijn




Wel stond de spatplaat wat open maar er was verder niets afgebroken




Het oliepomptandwiel is wel al een keer losgeweest aan de bout te zien, maar de datum die erop staat is van 1999. Dus ik heb het vermoeden dat het de eerste pomp nog is, deze ga ik dus aangezien het maar 3 extra boutjes zijn ook gewoon mee vervangen.




Het enige waar ik tegenaan loop is dat ik het billet wiel van Bartek met korting had omdat er origineel een gat niet in de cirkel staat met de andere 3 zodat de poulie er maar op een manier op kan. Deze heeft dat niet dus ik moet een klein stukje van een van de boutgaten uit frezen wat opzich geen probleem is... alleen ik kan dus niet zien hoe de poulie er nu precies op moet aangezien er 4 mogelijkheden zijn.




Volgens bartek maakt het niet uit hoe ik hem erop zet tenzij ik echt het BDP merkteken nodig heb voor de timing.. wat niet het geval is gelukkig. Gelukkig heb ik een foto van hoe hij zat toen hij op tijd stond dus zo ga ik hem voor de zekerheid ook gewoon terugzetten.

Morgen weer lekker verder, to be continued😁
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 12-01-2020 at 20:59.
Reply With Quote
  #293  
Old 13-01-2020, 10:07
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Lekker bezig hoor !! Goed stukje onderhoud.
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #294  
Old 13-01-2020, 11:10
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Lekker bezig inderdaad!
Lagerschalen ook direct mee?
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #295  
Old 13-01-2020, 21:26
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

@LLR thanks!

@Johan, nee dat ging me wat te ver😂 hij verbruikt geen druppel olie en de druk is ook altijd goed geweest, dus verwacht dat dat wel goed zit.

Vandaag weer wat verder gekomen,




De waterpomp was al wel een metalen versie maar de rubberen ring was zoals je kunt zien aardig vergaan.




Heb een mooie oplossing kunnen verzinnen om de krukas te blokkeren. 2 dikke blokjes hout doen wonderen










De neus van de krukas had wel een beginnend roestplekje op een of anderen manier, maar dit heb ik met staalwol lichtjes weer glad gemaakt en nu heb ik er wel vertrouwen in.




Thanks Johan trouwens voor de tip, de spanner van de oliepomp was inderdaad wel wat ingelopen




Blijft altijd grappig om te zien dat bij veel originele onderdelen de nummers afgefreesd worden en gebruikt worden als 'aftermarket'




Nieuwe oliepomp erop:




Huis weer terug met een verse keerring en pakking ertussen:




En het nieuwe krukastandwiel erop met friction plate en ARP bout. Eerst het tandwiel opgewarmd in de oven, daarna met de originele bout vast gedraaid op moment, daarna de originele bout eruit en de ARP Bout erin met rode loctite. 110NM +°90 is echt bijna niet te doen als het géén rekbout is😅

Morgen weer verder, hopelijk doet hij het dan ook weer..
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'

Last edited by wessel97 : 13-01-2020 at 21:47.
Reply With Quote
  #296  
Old 13-01-2020, 22:34
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Mooi werk weer! Spanner aardig ingelopen zo te zien ja.
Ook niet ff checken voor de zekerheid? Je lagerkappen? kan je nu heel makkelijk bij
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #297  
Old 13-01-2020, 22:42
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Mooi werk weer! Spanner aardig ingelopen zo te zien ja.
Ook niet ff checken voor de zekerheid? Je lagerkappen? kan je nu heel makkelijk bij


Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik ze er wel af kan halen, maar geen idee heb waar ik precies naar moet kijken😅
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #298  
Old 14-01-2020, 15:16
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Wederom lekker bezig, Wessel!
Vraagje over dat aanhaalmoment.....heb je die bout die geen rekbout is, vastgezet op de manier van de rekbout?
Reply With Quote
  #299  
Old 14-01-2020, 16:35
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by René
Wederom lekker bezig, Wessel!
Vraagje over dat aanhaalmoment.....heb je die bout die geen rekbout is, vastgezet op de manier van de rekbout?


Verwonder ik mij ook altijd over bij ARP.. Maar ze schrijven het zelf toch écht zo voor
Reply With Quote
  #300  
Old 14-01-2020, 21:47
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,643
Default

Quote:
Originally Posted by René
Wederom lekker bezig, Wessel!
Vraagje over dat aanhaalmoment.....heb je die bout die geen rekbout is, vastgezet op de manier van de rekbout?


Nog meer zelfs, 110nm + °90. Ik had ook mn twijfels aangezien het debiel veel is (en bijna niet te doen). Maar dit is wat er bij bartek en IE op de site stond, en bij ARP zelf. Dus ga er vanuit dat het wel goed zit. Ik moest zelfs nog rode Loctite eraan doen. Denk niet dat hij ooit nog zomaar los komt🤣
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum