Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 21-03-2017, 10:22
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Quote:
Originally Posted by PaulusB
Mooi project hoe al die verschillende onderdelen samen kunnen gaan.


Ja, da's idd mooi om te lezen en te zien. Zouden ook nog wel wat Porsche delen bij in kunnen vind ik
Reply With Quote
  #62  
Old 21-03-2017, 11:22
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by NielsDub
Quote:
Originally Posted by PaulusB
Mooi project hoe al die verschillende onderdelen samen kunnen gaan.

Ja, da's idd mooi om te lezen en te zien. Zouden ook nog wel wat Porsche delen bij in kunnen vind ik


Ik zeg altijd; Volkswagen is net Lego. En het is feitelijk ook zo. Als je ziet met hoe weinig moeite je onderdelen kunt wisselen tussen generaties auto's, dat is geweldig.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #63  
Old 21-03-2017, 11:46
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Je moet alleen de juiste blokjes bij elkaar zoeken. Alleen heb je aan het einde van de rit vaak bakken vol met blokjes over

@Niels
Porsche 966 remmen met Mercedes schijven moet kunnen lees ik. Dat zou een mooie upgrade zijn straks deze remmen zijn goed tot 140 pk heb ik vernomen. Wat opzich al niet tegenvalt voor die tijd.. Zeker als je bedenkt dat de bus 52 pk orgineel had.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #64  
Old 21-03-2017, 12:59
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Ik zeg altijd; Volkswagen is net Lego. En het is feitelijk ook zo. Als je ziet met hoe weinig moeite je onderdelen kunt wisselen tussen generaties auto's, dat is geweldig.


Totdat je een keer per ongeluk de voorste motorsteun van een Golf3 in een Golf 2 probeert te bouwen
Reply With Quote
  #65  
Old 21-03-2017, 15:09
Flat412's Avatar
Flat412 Flat412 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 199
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Zeker als je bedenkt dat de bus 52 pk orgineel had.

Dezelfde remmen zaten ook op de 2.1 WBX met 112pk
__________________
Auto's:
Golf 3 VR6, T3 DoKa, FT Bonito, Golf 2 1.6 Automaat
Reply With Quote
  #66  
Old 21-03-2017, 15:45
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Quote:
Originally Posted by yuli
Je moet alleen de juiste blokjes bij elkaar zoeken. Alleen heb je aan het einde van de rit vaak bakken vol met blokjes over


Ook dat is het geval met Lego, zeker als er veel van dat spul is en je zoontje weer eens vraagt om samen alles op te bouwen......
Heb nu de deal met 'm gemaakt dat ie mij ook mag helpen met werkjes aan de GTI, moet kunnen hij is inmiddels 9.....
Reply With Quote
  #67  
Old 22-03-2017, 12:42
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by NielsDub
Ook dat is het geval met Lego, zeker als er veel van dat spul is en je zoontje weer eens vraagt om samen alles op te bouwen......
Heb nu de deal met 'm gemaakt dat ie mij ook mag helpen met werkjes aan de GTI, moet kunnen hij is inmiddels 9.....


Haha ik kan ook niet wachten tot een van mijn 3 kinderen er oud genoeg voor is. Mijn oudste (zoon) is nu 7, word in de zomer 8. Ik was vroeger rond die leeftijd al volop bezig met electronica en dat soort dingen maar voor hem draait de wereld (nu nog) om de spelcomputer en pokemonkaarten

Ik vind trouwens sowieso dat de jeugd om mij heen zich steeds minder in auto's interesseert. Ze zien het puur als een vervoersmiddel en kijken uit naar de zelfrijdende auto terwijl ik daar juist enorm tegenop zie
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #68  
Old 22-03-2017, 23:39
NielsDub NielsDub is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,944
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Haha ik kan ook niet wachten tot een van mijn 3 kinderen er oud genoeg voor is. Mijn oudste (zoon) is nu 7, word in de zomer 8. Ik was vroeger rond die leeftijd al volop bezig met electronica en dat soort dingen maar voor hem draait de wereld (nu nog) om de spelcomputer en pokemonkaarten

Ik vind trouwens sowieso dat de jeugd om mij heen zich steeds minder in auto's interesseert. Ze zien het puur als een vervoersmiddel en kijken uit naar de zelfrijdende auto terwijl ik daar juist enorm tegenop zie


Generatiekloof heet dat...

Nu maar weer on-topic, sorry Yuri...
Reply With Quote
  #69  
Old 19-04-2017, 16:55
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Even een update van afgelopen maand, want heb wel weer wat voortgang geboekt in het project. Ondanks een tweede griep dit jaar, die twee weken aanhield, gevolgd door een bijholte ontsteking waar ik een week last van heb gehad en op dit moment zit ik met een buikgriep... Twaalf jaar niet ziek geweest maar ben nu gewoon even aan de beurt zegmaar.

Heb een mooie set remmen op de kop weten te tikken. Afkomstig van een Porsche 996 maar zaten onder een A6;



Even mooi schoongemaakt en ontdaan van adapters;



De schijven die erbij gebruikt gaan worden zijn afkomstig van een Mercedes S-Klasse. Setje Zimmerman Z-coat;






Voor adapters gebruik ik een kant en klare set van Epytec. Deze komt kompleet met naven, bouten en adapters






Bij het bestellen van nieuwe wiellagers kwam ik er achter dat er grofweg twee types zijn (oud en nieuw type). Het verschil zit hem in de buitenste wiellager 19mm of 22mm. Uiteraard is Epytec set gemaakt voor het nieuwe type fusee en onder mijn '82 er zit het oude type fussee.
Dus moest ik op zoek naar een setje fusees en deze gevonden afkomstig van een '85 er. Overcompleet bij de verkoper i.v.m. ombouw van zijn bus naar syncro.



Tevens de draagarmen overgenomen van een '85 er dit is een gegoten variant en onder een '82 er zit een plaatstalen variant. Je leert een hoop bij als je eenmaal in de bus wereld bevind. Ik begin ookwel te begrijpen waarom die bus jongens nooit klaar zijn..



Plan is nu om het hele zooitje op te bouwen naast de bus. Wanneer ik me verveel en op een later moment er compleet onder te schuiven met alles er omheen nieuw.

Vervolgens eindelijk de nieuwe benzinetank onder de bus kunnen monteren. Eindelijk want die lag al heel lang in de weg zeg maar. Daarvan is alles vernieuwd dus rubbers en alle ontluchtingsslangen en dat zijn er een hoop want in elke wielkast zit een overloop tankje met een aanvoer en retour leiding, deels flexibel deels vast.
Lekker klusje ook om erbij te komen.










Voor de KR motor kwam een onbrekende poelie binnen. Deze heeft namelijk twee poelies op de waterpomp en daardoor dus ook twee v-snaren. 1 kruk, waterpomp en dynamo. De andere kruk, waterpomp, stuurbekrachtiging.
Tijdens de opbouw van het blok niet zo opgelet dat het zo zat maar anders had ik wat moeite gestoken om te kijken of een multiriem conversie mogelijk is.



Qua uitlaat beschik ik over een JX (turbo diesel uitlaat) om deze te monteren miste ik nog wat ophang beugels, deze gelukkig nog gevonden. Bleek echter dat er twee type beugels zijn namelijk van een CS of JX. Het verschil zit hem in de linker beugel dus deze heb ik moeten aanpassen zodat ik deze kan gebruiken.




Een goede kennis van mij heeft een lambdasonde aansluiting gelast. Helaas geen foto gemaakt.

Afgelopen zaterdag kwam vriend Ryan mij helpen met het in kaart brengen van de kabelboom.
Ik heb een vrijprogrammeerbaar systeem (efignition) met bijbehorende (standaard) kabelboom die jezelf op maat dient te maken.
Wij zijn begonnen met het indentificeren van de plussen, massa en vervolgens draad voor draad uitgezocht en gelabelt.
Vervolgens elke sensor individueel getest en ingeleerd via tunerstudio. Middels een bluetooth verbinding maak je verbinding met de ECU (beveiligd met een pincode), USB is ook mogelijk.

We waren begonnen met iets simpels, de IAT sensor deze meet de lucht tempratuur en zit voor de gasklep. Deze hebben we middels wat hete lucht getest (lees aansteker er een stuk onder de sensor houden).
Vervolgens gaskleppositie sensor aangesloten door de gasklep te demonteren van de luchtinlaat. Hiervan gelijk het bereik ingeprogrammeerd en ingeleerd.
Daarna de map sensor van luchtinlaat deze kun je simpel testen door vacuum te trekken.
De KVS temperatuur sensor getest met een kopje water 40 graden van de dousche thermostaat.
Ik had nog een losse krukas sensor (hall) met triggerwheel seal liggen (tip). Dit signaal hebben we ook gevonden en initieel ingeprogrammeerd (60 - 2 triggerwheel, 80 graden voor). De Ecu kan zowel overweg met Hall of VR sensoren dus je hoeft niet met weerstanden te gaan borduren.

Verolgens de acuatoren;
- benzinepomp
- STK
- dis bobine
- en injectoren op de kabelboom gevonden en gelabeld

Daarna de boom opgehangen en alles gesorteerd. Gebruiken ongeveer 26 van de 40 draden. De rest draden zijn voor andere sensoren of toepassingen die voor dit project niet nodig zijn. Hoewel ik nadat het blok loopt nog is wil nadenken hoe ik een nokkenas sensor op een ABF kop erbij kan krijgen om het geheel vol sequentieel te krijgen ipv semi sequentieel.










Al met al een kleine twaalf uur werk maar wel met resultaat dat alle sensoren al zijn ingeleerd.

Volgende stap wordt de ECU een plekje geven in de motorruimte. Ik wil hier een beugel voor maken en dan alle kabels netjes laten lopen en op maat stekkers knippen en tapen. Ik heb hiervoor bijna alle contra stekkers nieuw maar mis nog een paar voor de injectoren en stk deze dus bestellen.

Ook het brandstof traject naar de fuelrail en terug afmaken. Nieuwe brandstofpomp, brandstofhouder, filter en externe benzinedruk regelaar zijn binnen.

Dus nog wel wat te doen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 07-05-2020 at 13:04.
Reply With Quote
  #70  
Old 19-04-2017, 17:49
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Man wat wordt dit chique!
Reply With Quote
  #71  
Old 19-04-2017, 19:55
jones jones is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 1,153
Default

Mooie update weer, leuk project om te volgen!
Reply With Quote
  #72  
Old 22-04-2017, 09:35
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Je pakt het mooi grondig aan Yuri! Top!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #73  
Old 25-04-2017, 05:13
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

je bent een echte knutselaar,maar dan wel in de goede zin natuurlijk.Ik heb respect voor je geduld en speurwerk
Reply With Quote
  #74  
Old 25-04-2017, 19:06
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Heel erg gaaf dit, leuk om te lezen
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #75  
Old 26-04-2017, 11:15
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Bedankt allen voor de leuke reacties! Het gaat nu snel, heel veel zaken wijzer geworden afgelopen dagen.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #76  
Old 02-05-2017, 14:55
okido okido is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2017
Posts: 3
Default

Hoi,

Ik ben onbekend met Volkswagens, maar die bus is wel heel leuk.

Was jij ook op de cursus van 4 maart bij BS-Autotune van Jeroen Bosma?
Reply With Quote
  #77  
Old 02-05-2017, 15:12
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

Hallo okido, dankje. Nee een maand eerder 4 februari. Was nog redelijk koud toen kon ik me herrinereren

Leuke cursus overigens, heel leerzaam
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #78  
Old 03-05-2017, 10:44
okido okido is offline
Forum Newbee
 
Join Date: May 2017
Posts: 3
Default

Oke, ik was dus de maand erna. Meteen besteld en inmiddels ingebouwd in een Renault 5 met 1.7 turbo motor. Ben er erg content mee, sinds gisteren ook op m'n mobiel met MsDroid.

Succes met je project
Reply With Quote
  #79  
Old 16-05-2017, 13:37
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,844
Default

@okido
Lijkt me leuk om een geblazen toepassing te bouwen zoals jij gedaan hebt. Als ik straks ook leuke ervaring net zoals jij hebt, wil ik mijn golf 1 g60 hiermee ook wel voorzien. Dus weg met die oude digi 1 injectie carburateur meuk en een vol sequentieel geblazen g60 met EV14 - EV16 injectoren met map en krukkas en nok sensor.
Heb ik gelijk een excuus om een bak met sper te plaatsen. Nou ja, iets met tijd en geld enzo.

Update
Tijdje moeten nadenken waar ik de computer en relaiskastje ging plaatsen. Niet dat die zo groot zijn maar “ruimte” is waar het in een T3 in de motorruimte aan ontbreekt zeg maar. Heb dit gebrek aan ruimte ook bij andere ombouw projecten gezien.
Je hebt bij de T3 nog twee grote kokers links en rechts voor luchttoevoer maar die wil ik vrij houden van obstructies daarnaast lijkt mij dat ook wat vochtig voor elektronica.

Zo een beetje aan prakkiseren kwam ik uit dat er een mooie ruimte is onder de achterbank. Dit is een soort van bankkist als ik de afdekplaat er terug voor schroef. Er zitten daar al (origineel) meerdere doorvoeren naar de motorruimte afgeschermd door isolatie.




Ik heb een originele doorvoer gepakt en vergroot, voorzien van een golf 1 kabelboom mof. De hele kabelboom er doorheen en een constante en geschakelde plus (van het voorgloeisysteem) naar binnen gebracht. Vorige eigenaar had al een mooie plus punt gemonteerd, is handig voor een versterker of ander apparatuur straks.




Ondertussen kwam een nieuw benzinepomp binnen. Heb voor een hoge opbrengst pomp gekozen wat totaal overkill voor het project maar schroef deze met een benzinedrukregelaar terug. Beugel gemaakt voor onder de bus. Demping rubbers komen van een Renault (vond ik bij me schoonvader in zijn garage).




Ik ga een hulpwaterpomp afkomstig van een T3 turbo diesel er tussen zetten voor extra KVS circulatie. Wil deze aansturen via de ECU. Dit gaat de koeling bevorderen en helpen bij de na-koeling straks. Minder kans op klappen van slangen door hete zones.
Die dingen zijn niet betalen nieuw dus een goede gebruikte gevonden en toch maar even opgeknapt voor het oog. Gelijkt de stappenmotor meegenomen.




Ik gebruik in eerste instantie een 2 polige STK volgens mij afkomstig van een 2E. Maakt eigenlijk niet uit, want al die oude STK’s van VW zijn ongeveer hetzelfde 2 polig is met een veer en 3 polig met een magneet. Later wil ik deze vervangen voor een moderne 4 polige want die oude stk’s willen wel is blijven hagen. Die moderne 4 polige zijn beter (hoewel ook niet helemaal vrij van problemen) en helaas best duur. Die moderne zijn ook echt een stappen motor wat die oude eigenlijk alleen een ventiel maar ja teveel theoretisch gelul voor nu..

Boom onder de bus doorgevoerd. Deze loopt volledig achter het schot, uit het zicht.




Kabels her en der doorgevoerd waar alles ongeveer globaal gaat komen en zo de lengte bepalen. Elke kabel met een kleurtje dient uiteindelijk uit het zicht te zijn. Rechts zie je dat ik de BMW plus kast van een e36 al heb hangen. Hier komt een afdekpaneel op en de plus kabel worden gewikkeld en uit het zicht.




Beetje oefenen met super seals krimpen. Eerste pogingen gingen nog niet helemaal lekker zoals je hieronder ziet. Maar uiteindelijk een werkwijze gevonden waarbij het wel strak werd.




Injector stekker af met een bosch stekker met superseals en vag rubber mantel er omheen.




Injector boom af, deze gaat vanaf onder worden ingestoken dus volledig uit het zicht. Maar hier dus nog even uitgelegd.
Qua tape gebruik ik stoftape dit is eigenlijk bedoeld voor bekabeling in het interieur en niet voor in motorruimtes. Alleen als ik een fout heb gemaakt kan het nog uit elkaar halen en dat gaat niet lekker met zelf vulkaniserende tape of die wat meer plakkende lijmtape. Ik heb bij de T3 bus een spatplaat voor onder motorruimte (origineel vw) weet niet of dit een optie was of standaard. Ik gebruik de zwaardere lijm stoftape deze heeft betere waterdichte eigenschappen die gebruik ik voor de stukken waar ik niet meer bij hoef en in contact kunnen staan met water.




Leuk origineel doorvoer punt voorzien van een doorvoer rubber




Laptop gepakt, bus op contact. Tunerstudio geopend en verbinding gemaakt met de ECU middels blauwe tand.




Filmpje gemaakt, testen ingeleerde TPS sensor op mijn 16v kr gasklep


Testen lucht temperatuur sensor (komt in aanvoerbuis voor de gasklep) door warme handen van lieftallige assistente





Blijft mooi al die nieuwe stekkers;





Map sensor stekker gemaakt en geplaatst. Er is ongeveer een cm ruimte tot de rand. Moet even kijk of dit wel voldoende is met de kanteling van het blok. Anders later hier nog een aanpassing maken.



Dis bobine een plekje gegeven en aangesloten. Deze heeft zijn eigen zekering. Wat je rechts onder ziet bungelen is een massastrip van een BMW E91 series met bijbehorende stekkers. Deze komt uiteraard uit het zicht en maakt massa via chassis en krijgt nog een massa via de minpool van de accu. Er loopt dus een boom met twee plussen en 1 massa van accu naar de pluskast en massastrip. Deze zitten dus lekker bij elkaar en alle sensoren en actuatoren zitten erop..








Ik ben alweer een stuk verder dan de laatste foto, injectoren zitten erin en zijn aangesloten. Bezig met de benzinepomp kabelboompje en toevoer en retour leidingen maken, tevens filter en benzinedrukregelaar een plekje vinden. Moet nog even wachten op een 3 pins VAG contra stekker voor de krukassensor. En kunnen we een start poging gaan ondernemen. Overigens vergeten te vermelden dat ik al startmotor heb.

Daarna nog veel meer werk;
- Plekje vinden voor stuurbekrachtigingsreservoir (gebruik het potje en pomp van een corrado)
- Carterontluchting komt op een olie catch can. Ook een plekje voor zien te vinden
- Plekje vinden voor STK originele positie kan niet. Denk dat ik hier zo’n flexibele met ijzerdraad slang voor bestel van QSP. Verder gewoon een 22mm filtertje op
- Luchtfilter en inlaatbuis afmaken, gebruik hiervoor een mof van een golf 1 gti want die van de golf 2 gti 16v maakt voor mij een ongunstige hoek.
- Gaskabel op 1 of andere manier zien te verlengen want die red het niet
- Mis vacuüm terugslagklep van de rembekrachtiger (is besteld)
- Waterslangen uitzoeken wat ik van T3 kan gebruiken en wat van golf 2, hulp waterpomp aansluiten
- Fuel rail aanpassen
- Deksel motorruimte aanpassen
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H

Last edited by yuli : 07-05-2020 at 13:05.
Reply With Quote
  #80  
Old 16-05-2017, 14:55
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Je pakt het netjes aan zeg, Yuri. Klasse! Je heb ook aardig de vaart er in hangen
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum