Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-10-2015, 20:52
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Dimlichten werken niet, vind het probleem niet??

Mijn 16 klepper is na 3 jaar eindelijk bijna klaar voor keuring en inschrijving.
Enigste wat nog rest zijn de koplampen. Ik vond dat de dimlichten nogal zwak waren, dus ben ik beginnen meten en ik ben tot de conclusie gekomen dat er geen stroom toekomt aan de koplamp. De standlichten en grootlichten werken wel. Standlichten blijven precies ook branden als de motor draait, maar als ik dan de grote stekker achter op de koplamp los doe gaan ze uit. Zijn de standlichten niet aangesloten op met het kleine stekkertje onderaan op de lamp?

Ik zou zelf wel beginnen meten en het probleem oplossen, alleen heb ik geen deftig schema.. Ik heb een boek waar een 400 tal schemas in staan, maar volgens mij kloppen deze niet. Het enigste schema voor headlights van een golfje uit 1988 dat ik vind zegt dat de draad die toekomt op de koplamp een blauwe moet zijn, terwijl er bij mij een geel/zwarte zit. Dus ik weet niet of dat schema te vertrouwen is...

Iemand een idee waar het probleem zit?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 19-10-2015, 21:22
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

De dim en parkeerlichten gebruiken dezelfde massa aansluiting volgens mij, vanaf stadslicht naar dimlicht, naar massa.
Ik vermoed dat deze massa niet goed is.
Weet alleen niet waar ie naartoe loopt vanaf de lamp, vermoedelijk naar een massapunt op de carrosserie.
Is deze aansluiting wel goed?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #3  
Old 19-10-2015, 21:49
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Inderdaad. Volg de bruine draden van stadslicht en koplampen (hebben elk hun eigen massaleiding!), dan kom je vanzelf aan bij het slechte massapunt. Losmaken, schoonmaken, goed vastzetten, klaar.

In latere modellen worden idd. andere draadkleuren toegepast, maar voor de werking maakt dit geen verschil. Je vermeldt helaas het bouwjaar van jouw Golf niet.
Reply With Quote
  #4  
Old 19-10-2015, 22:51
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Inderdaad. Volg de bruine draden van stadslicht en koplampen (hebben elk hun eigen massaleiding!), dan kom je vanzelf aan bij het slechte massapunt. Losmaken, schoonmaken, goed vastzetten, klaar.

In latere modellen worden idd. andere draadkleuren toegepast, maar voor de werking maakt dit geen verschil. Je vermeldt helaas het bouwjaar van jouw Golf niet.


Jaartal is wel vermeld id eerste post, 1988

Ik zal het massapunt eens nakijken maar dit gaat volgens mij het probleem niet zijn. Zoals ik zei heb ik gemeten dat er geen stroom toekomt op de stekker, op die geel zwarte draad. Tussen de aansluiting in de stekker van de geel/zwarte draad en de minpool van de accu meet ik 0.04V, er staat dus geen spanning op de koplamp. Buiten die geel zwarte draad is er nog een witte, deze loopt verder naar de verstraler en is dus voor het groot licht volgens mij, en dan is er ook nog de bruine massadraad.

Maar toch bedankt

Zitten er nog relais in dit circuit, zo ja welke? Of wordt de stroom direct geschakeld door de schakelaars in het dashboard?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 19-10-2015, 23:27
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Ach, ik dacht dat het jaartal op het schema sloeg ipv. op de auto. Foutje!

Relais zitten er niet tussen.

Je schrijft dat het dimlicht zwak is; in die draad kan ook een heel slechtge plek plek zitten, maar dat is niet waarschijnlijk. Als het stadslicht uitgaat wanneer je de stekker van de koplamp loshaalt denk ik toch echt aan een slechte massa!

PS.: Als je spanning meet, leg dan altijd de min van de meter aan de minpool van de _accu_; anders zie je evt. massaproblemen beslist over het hoofd.

Last edited by Erik Baas : 19-10-2015 at 23:30.
Reply With Quote
  #6  
Old 20-10-2015, 10:28
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Ach, ik dacht dat het jaartal op het schema sloeg ipv. op de auto. Foutje!

Relais zitten er niet tussen.

Je schrijft dat het dimlicht zwak is; in die draad kan ook een heel slechtge plek plek zitten, maar dat is niet waarschijnlijk. Als het stadslicht uitgaat wanneer je de stekker van de koplamp loshaalt denk ik toch echt aan een slechte massa!

PS.: Als je spanning meet, leg dan altijd de min van de meter aan de minpool van de _accu_; anders zie je evt. massaproblemen beslist over het hoofd.

Geeft niet

Ja, ik denk dat het dimlicht gewoon niet brandt maar dat als dat opstaat met draaiende motor de stadslichten gewoon branden. Het licht lijkt van onder in de lamp te komen. Vandaar dat ik spanning had gemeten op het contact waar stroom toekomt op de lamp. Dit was met de massa van de meter op de minpool van de accu. Die gaf praktisch 0V aan op het plus contact in de stekker van de koplamp. Normaal moet dit voor de verbruiker toch +/-12V zijn..

Ik ga straks nog wat zoeken, zal mijn bevindingen hier dan posten.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #7  
Old 20-10-2015, 11:05
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Mijn groot licht schakelaar op de stuurkolom was laatst stuk. Hij kreeg dus geen spanning op het dimlicht hierdoor. De vorige eigenaar had het doorverbonden van de stadslicht lampen en dit was afkeur bij de apk. Hendel vervangen en opgelost.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #8  
Old 20-10-2015, 12:11
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DÁ-BRT
Mijn groot licht schakelaar op de stuurkolom was laatst stuk. Hij kreeg dus geen spanning op het dimlicht hierdoor. De vorige eigenaar had het doorverbonden van de stadslicht lampen en dit was afkeur bij de apk. Hendel vervangen en opgelost.

Dus de stroom die naar de dimlichten loopt loopt ook door deze hendel?

Als ik het goed heb vertrekt de stroom dan aan de batterij, loopt door de zekering, de lichtschakelaar en de grootlicht schakelaar op de stuurkolom. Daarna splitst deze op en loopt hij naar de twee koplampen om van daar naar de massa te gaan?

Dan zou ik, als er geen stroom toekomt op beide lampen, het logischer wijze moeten zoeken voordat het circuit opsplitst. De achterlichten werken wel perfect.

Niemand die er toevallig een schema van heeft? Ik ga nog eens goed zoeken in mijn boek maar zoals ik al zei kwamen de draadkleuren niet overeen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 20-10-2015, 12:16
DÁ-BRT's Avatar
DÁ-BRT DÁ-BRT is offline
Volksforum Aandeelhouder - Diesel-head
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 2,814
Send a message via MSN to DÁ-BRT
Default

Klopt!

Het staat gewoon in de vraagbaak boekjes. Ik vond het uit doordat de nummertjes van verbindingen op de hendel en dergelijke staat.

Ik had namelijk wel op de kabel tussen zekeringkast en lampen wel verbinding. Het moest dus ergens anders zitten.
__________________
Groetjes,
Bert

VW Jetta 1.6 1984 (NL)
Audi Q7 3.0 TFSI 2019 (UAE)
Audi TT 2006 (UAE)
Volvo XC60 2010 lifted and modified (UAE)


"Because there's a thin line between hobby and mental illness!"
Reply With Quote
  #10  
Old 20-10-2015, 13:45
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Met de "oude" kleuren:
lichtschakelaar - wt/zw (56) - lichthendel - wt (56a) resp. gl (56b) naar 4 zekeringen - gl/zw en wt/zw naar L-koplamp, en wt en gl naar R-koplamp.
Reply With Quote
  #11  
Old 21-10-2015, 15:08
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Bedankt

Heb je toevallig een schema ervan?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 21-10-2015, 15:33
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Dat was het schema, vzv. je dat nodig hebt.
Reply With Quote
  #13  
Old 21-10-2015, 22:20
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dat was het schema, vzv. je dat nodig hebt.

Aah ok ik nu zie ik het, had niet door dat het een geschreven voorstelling van een schema was, dacht dat het gewoon een opsomming van de draadkleuren was! Ok dan ga ik morgen eens meten, ik hoop dat het niet te ver zit want hij moet maandag naar de keuring en heb weinig tijd..

Oh, en mijn linker pinker in het spatbord werkt ook niet, ligt niet aan het lampje denk ik, daar meet ik nog continuïteit door. Zou dit iets te maken kunnen hebben met het lampenprobleem of komen die circuits nergens met elkaar in aanraking?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #14  
Old 21-10-2015, 22:37
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Draadbreuk, slecht kontakt in een van de vele stekkertjes, slechte massa, het kan van alles zijn. Spanning meten op beide polen van de fitting, dan weet je meer. Voor de zekerheid nog even lampjes L en R omwisselen.
Reply With Quote
  #15  
Old 22-10-2015, 14:18
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Pinkertje was een slecht contact denk ik, heb de contacten wat proper gemaakt en het werkt weer. Had dit al gedaan, maar waarschijnlijk niet genoeg.

Heb nog wat zitten meten en ik denk dat de lichtschakelaar de boosdoener is. Op de contacten van de schakelaar zelf meet ik tussen de 30 en de 56 geen continuïteit als de schakelaar in de aan positie staat. Mij lijkt het dat als de schakelaar in de aan positie staat tussen deze twee contacten stroom moet kunnen vloeien en er dus continuïteit moet zijn. Tussen de 30 en resp 58, 58r en 58l meet ik wel continuïteit. Dat zijn de parkeerlichten.

Ik gok dat de lichthendel ook zal stuk zijn, ik kan er de grootlichten niet mee bedienen en het lampje of het dashboard gaat niet aan, ook niet als ik de grootlichten schakel met de lichtschakelaar.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #16  
Old 22-10-2015, 14:42
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Er is dus wel iets meer loos dan alleen "Ik vond dat de dimlichten nogal zwak waren"...
Reply With Quote
  #17  
Old 22-10-2015, 14:58
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Er zit ook verschil in het oude type en het nieuwe type lichtschakelaar. heb je daar al naar gekeken? ik heb het ooit ook gehad, de schakelaars omgewisseld omdat er 1 stuk was (weet niet meer of het toen oud naar nieuwe of nieuw naar oude schakelaar was) en toen brandden alleen de stadslichten en de dimlichten niet.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #18  
Old 22-10-2015, 16:28
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Er zit ook verschil in het oude type en het nieuwe type lichtschakelaar. heb je daar al naar gekeken? ik heb het ooit ook gehad, de schakelaars omgewisseld omdat er 1 stuk was (weet niet meer of het toen oud naar nieuwe of nieuw naar oude schakelaar was) en toen brandden alleen de stadslichten en de dimlichten niet.


Ik denk dat ik het oud type heb, eentje met 8 aansluitingen. Maar afgezien van welk type deze is, denk ik dat hij stuk is. Of mis ik ergens iets?

De grootlicht schakelaar op de stuurkolom is ook stuk.

Ik heb nog nooit met een werkend Golfje 2 gereden, kan iemand me vertellen wat de standen zijn van de lichtschakelaar? Is stand 1 dimlicht en stand 2 grootlicht, of wordt grootlicht enkel geschakeld via de hendel en is stand 1 stadslicht en stand 2 dimlicht?

Nu ik de schema's die ik heb wat beter bekijk denk ik dat het de laatse optie is? Dat komt dan wel niet meer overeen met het feit dat ik tussen de aansluitingen 30 en 56 geen continuiteit meet door de schakelaar... Want dan zouden mijn grootlichten niet mogen kunnen branden, of zit ik daar mis?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #19  
Old 22-10-2015, 19:56
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Als de licht schakelaar stuk is, doet het grootlicht het ook niet.
Althans, k*n het grootlicht het eventueel ook niet doen😂
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #20  
Old 22-10-2015, 19:57
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Waarom druk je er niet ff een andere lichtschakelaar in, heeft vast iemand wel liggen voor een prikkie.
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:19.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum