Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Luchtgekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-03-2020, 00:49
richardwbb richardwbb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 20
Default remmen ontluchten dhz

Ik kan mijn remontluchter setje even niet vinden maar ik zit wel met een voorbij het canvas versleten remleiding.

Nu heb ik gezien op internet dat aquairumslang 5 millimeter en een regulier fietsventiel zou werken.

Verder ook nog een petfles met een gaatjein de dop precies goed voor de aquariumslang en dan een laagje er in zodat het slangetje ondergedompeld is.

Kan dat ook met motorolie, slaolie of wat anders dan remolie?

Dat zit zo, ik heb een laagje remolie nog staan en om nu weer een hele fles te gaan halen deze fles ging meer dan tien jaar mee.

Hoe zouden jullie dhz ghetto style in je eentje maar één slangetje onluchten?

Ik ben benieuwd naar de antwoorden, anders zit ik zo met 25 euro kosten en dan mijn remontluchter weer terugvinden
Reply With Quote
  #2  
Old 13-03-2020, 08:11
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Als die vloeistof die je wilt gebruiken al zo oud is, kun je het volgensmij beter laten. Want je remvloeistof is door opening van de fles 10 jaar terug al lang over datum. Beste haal je even een flesje nieuwe vloeistof, is het geld ook niet.
Reply With Quote
  #3  
Old 13-03-2020, 08:35
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

10 jaar oude remvloeistof in je remsysteem gooien is wel een mooie doodswens hoor..

Alle remvloeistof fabrikanten geven ook aan dat na het openen van een fles remvloeistof, dat deze vanaf dit moment nog maar 12 maanden houdbaar is.

Remvloeistof is namelijk een hydrofiele vloeistof en trekt dus water aan. Gaat alles fijn van roesten en kookt je remvloeistof veel sneller. Leuk als je een paar keer achter elkaar iets harder moet remmen en hij vervolgens niets meer remt.

Daarbij kost een liter Dot 4 remvloeistof nog geen 10 euro.. Daar kun je al zo goed als het hele systeem mee vullen. Ontluchten kun je prima met die slangetje-flesje methode doen, wél met schone remvloeistof anders zuig je gewoon oude troep terug in je systeem.
Reply With Quote
  #4  
Old 13-03-2020, 12:42
Oudelut's Avatar
Oudelut Oudelut is offline
No personal life
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 2,076
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Remvloeistof is namelijk een hydrofiele vloeistof en trekt dus water aan. Gaat alles fijn van roesten en kookt je remvloeistof veel sneller. Leuk als je een paar keer achter elkaar iets harder moet remmen en hij vervolgens niets meer remt.


Belangrijker nog: water is samendrukbaar, en remvloeistof niet. Het gevaar zit dus niet zozeer in roestvorming, maar in het feit dat het commando van je rem niet terecht komt bij je remblokken.
__________________
Quote:
Originally Posted by GerardMkIIVR6
Nee dank je zijn net BBS wielen iedereen rijdt ermee
Reply With Quote
  #5  
Old 13-03-2020, 13:05
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Belangrijker nog: water is samendrukbaar, en remvloeistof niet. Het gevaar zit dus niet zozeer in roestvorming, maar in het feit dat het commando van je rem niet terecht komt bij je remblokken.


Vandaar de 'en kookt je remvloeistof veel sneller. Leuk als je een paar keer achter elkaar iets harder moet remmen en hij vervolgens niets meer remt.''
Reply With Quote
  #6  
Old 13-03-2020, 13:21
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by Oudelut
Belangrijker nog: water is samendrukbaar, en remvloeistof niet. Het gevaar zit dus niet zozeer in roestvorming, maar in het feit dat het commando van je rem niet terecht komt bij je remblokken.


Deze klopt niet helemaal. Water is nagenoeg niet samendrukbaar. Het probleem zit inderdaad in wat Robert zegt, je loopt het risico dat water begint te koken in het gebied dicht bij de blok/schijf, op dat moment ontstaan er luchtbellen welke op hun beurt wel samendrukbaar zijn en het probleem veroorzaken dat je rempedaal je remblok niet activeert.
__________________
Reply With Quote
  #7  
Old 13-03-2020, 23:40
richardwbb richardwbb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 20
Default

Oké heren. Dan ga ik DOT4 halen als geschikte vervanger van DOT3. Ik begrijp nu dat ik een verborgen en niet merkbaar totdat het te laat is probleem heb met oude remolie.

Hoewel ik onlangs een tweede auto deels ververst heb. Ik heb de oude olie laten zitten tot de lucht er uit was wat nog best veel is en naar verwachting na 25 jaar pas de eerste keer.

3.0, 3.1, 1.4, 1.7 kiloton op de rembank. Mijn sponzige pedaal weg. Kwam er daarna achter dat de overgebleven sponzigheid met de vacuum had te maken aan de hoofdremcylinder. Dus slang ook vervangen.

Maar ik ben het het met jullie eens, water dat naar stoom gaat werkt het remsysteem flink tegen. Echter het is een straatauto dus ik verwacht dat niet mee te maken mede omdat ik het niet wil opzoeken.

Maar hoe zou ik mijn LA rem kunnen ontluchten?
Ik vervang het slangetje omdat ik nog ergens in opslag een setje rondom stalen remleidingen heb. Ja ik geef toe ik maak er geen haast mee.
Reply With Quote
  #8  
Old 18-03-2020, 23:28
richardwbb richardwbb is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 20
Default

Oké. Hoewel ik er nog niet aan toe ben gekomen om met een potje en een slangetje in de weer te gaan ben ik dit tegen gekomen.

https://www.chinabrands.com/item/dr...=1451726&wid=51

Begrijp ik er goed van dat dit apparaatje op een compressor moet?

Is dit een geschikt ding om het pompen te voorkomen zodat ik twee auto's in mijn eentje kan ontluchten?
Reply With Quote
  #9  
Old 19-03-2020, 08:16
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Beste om gewoon een garage in de buurt op te zoeken. Die kunnen machinaal ontluchten, en dat weet je ook zeker dat je alle lucht uit het systeem krijgt.

Vaak als je het even beleefd vraagt bij een garage waar je vaker komt of je het zelf mag doen, betaal je hooguit een paar euro voor de gebruikte remvloeistof.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-03-2020, 05:59
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Quote:
Originally Posted by richardwbb
Oké. Hoewel ik er nog niet aan toe ben gekomen om met een potje en een slangetje in de weer te gaan ben ik dit tegen gekomen.

https://www.chinabrands.com/item/dr...=1451726&wid=51

Begrijp ik er goed van dat dit apparaatje op een compressor moet?

Is dit een geschikt ding om het pompen te voorkomen zodat ik twee auto's in mijn eentje kan ontluchten?



Kun je proberen, zie echter wel dat veel systemen lekken, niet goed aansluiten of gewoon niet goed werken.. de ouderwetse methode is natuurlijk ook een optie :-)
en
Misschien is de tip die Robert geeft ook nog een optie ?
Reply With Quote
  #11  
Old 20-03-2020, 13:02
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Werkt perfect:

https://www.hbm-machines.com/produc...6IaAjmMEALw_wcB

Wel je reservoir op peil houden tijdens het ontluchten!

__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #12  
Old 21-03-2020, 17:33
BeetleGrandDad's Avatar
BeetleGrandDad BeetleGrandDad is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 453
Default

Quote:
Originally Posted by richardwbb
Oké. Hoewel ik er nog niet aan toe ben gekomen om met een potje en een slangetje in de weer te gaan ben ik dit tegen gekomen.

https://www.chinabrands.com/item/dr...=1451726&wid=51

Begrijp ik er goed van dat dit apparaatje op een compressor moet?

Is dit een geschikt ding om het pompen te voorkomen zodat ik twee auto's in mijn eentje kan ontluchten?


Ik gebruik al jaren de Gunson Easybleed en die sluit je aan op het reservewiel. Overigens niet het reservewiel van een Kever gebruiken waar ook de ruitensproeier op zit, die horen namelijk tot drie bar opgepompt te worden. Ik kan me voorstellen dat het apparaatje dat hierboven staat ook niet op te hoge druk mag werken om lekken te voorkomen. Dus op het reservewiel of een drukregelaartje er tussen. https://www.amazon.co.uk/GUNSON-G4062F-Gunson-G4062-Eezibleed/dp/B001KTFIWA

Overigens lijkt me het apparaat op vacuum van HBM ook wel wat.
Reply With Quote
  #13  
Old 23-03-2020, 08:06
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Werkt perfect:

https://www.hbm-machines.com/produc...6IaAjmMEALw_wcB

Wel je reservoir op peil houden tijdens het ontluchten!



Mooi setje inderdaad. Ik zet hem vast op het verlanglijstje!

EDIT;
Rintje heeft er ook wat over te zeggen, voor degene die het ook even in actie wil zien;
https://youtu.be/LPvRNfeKAs8?t=223
__________________

Last edited by VeeDubber : 23-03-2020 at 08:15.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum