Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-08-2013, 18:27
wardd wardd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 10
Send a message via MSN to wardd
Default 1.6 TD blowoff?

ik kwam overlaats dit filmpje tegen op youtube, en heb sinds kort zelf een 1.6 GTD, nu vraag ik mij af of dit mogelijk is, en hoe?
alvast bedankt

hier het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=5EQx4zy9lpU
Reply With Quote
  #2  
Old 20-08-2013, 20:48
Spierings Spierings is offline
No personal life
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 2,399
Default

Is iets waar je niet veel aan hebt, is alleen voor het geluid.
Is een afblaasklep welke aan het gaspedaal gekoppelt zit speciaal voor diesels.
__________________
'11 Skoda Fabia TSI
'04 Suzuki SV650
Reply With Quote
  #3  
Old 20-08-2013, 20:50
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

en bij originele druk zal je ook niet zoveel horen denk. tenzij je hem opschroeft net als hem naar 1,3 maarja moet je andere koppakking enzo.
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #4  
Old 21-08-2013, 08:02
remie's Avatar
remie remie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 179
Default

Hoi wardd,

Hier een linkje waar je het één en ander kan vinden over het zelf bouwen van een BOV op een TD: Home made Diesel BOV

Ik vraag me echter af hoe dit gaat rijden. Bij het schakelen zal de druk in je inlaat traject compleet verdwijnen. Je turbo moet dan weer even werken voordat er weer een overdruk onstaat. Dit zal je turbo gat niet ten goede komen dus. Oftewel kort gezegt, het kan zijn dat hij wat trager wordt.

BOV's zijn eigenlijk ontwikkeld voor benzine auto's. Ik weet hier zelf niet het fijnere van, maar het was iets met een gasklep en dient het daar als een bescherming dacht ik. Misschien dat iemand anders daar een betere aanvulling aan kan geven .

Het komt er iniedergeval op neer dat het voor een diesel geen noodzaak is. En als dieselfan zeg ik toch heel eerlijk dat ik het bij een diesel maar niets vindt zo'n geluid. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.
__________________
86'er Golf 2 AFN 160pk/350nm
85'er Golf 2 1.6TD (R.I.P.)

Last edited by remie : 21-08-2013 at 08:35.
Reply With Quote
  #5  
Old 21-08-2013, 08:08
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

die blow off was volgens mij om de druk weg te halen zodat de turbo op volle toeren kan blijven spinnen.
van het moment je gasgeeft, gaat de blowoff dicht, turbo draait nog op volle toeren en bouwd dus direct druk op.
zonder dit zou je inlaat op druk blijven, de turbo blijft weerstand hebben en zakt in toeren omdat je het gas gelost hebt.

daarna geef je weer gas, motor moet op toeren komen, turbo moet op toeren komen.
destijds hebben ze daarom het bang bang systeem ontwikkeld. ipv de brandstof dicht te knijpen werd de ontsteking VEEEEL later gezet. hierdoor kwam het onverbrande mengsel al in de turbo toen de vonk kwam en kreeg volledige ontbranding in uitlaat en turbo. daardoor vloog het toerental van de turbo letterlijk omhoog en kreeg je knallende vlammen in de uitlaat. motor kwam INSTANT weer op toeren als je dan gas gas. HEEEEEEEL nadelig voor uitlaat en turbo wel
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #6  
Old 21-08-2013, 08:27
remie's Avatar
remie remie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 179
Default

Ja precies. Op het moment dat je je gas loslaat bij een benzine auto sluit de gasklep. Dan onstaat er tegen druk in het compressiehuis wat schadelijk kan zijn voor de turbo en zakt het aantal toeren drastisch van het compressorwiel.

Aangezien een diesel geen gasklep heeft maar gewoon een ''open'' inlaat is dit niet van toepassing.
__________________
86'er Golf 2 AFN 160pk/350nm
85'er Golf 2 1.6TD (R.I.P.)
Reply With Quote
  #7  
Old 21-08-2013, 11:47
Ludomk2 Ludomk2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 231
Default

Ik heb een Blow Off in mijn 1600GTD'tje JR
als ik vanaf 3000rpm het gas loslaat blaast ie af, ik had er een flimpje van gemaakt.
wou dat op youtube zetten maar ik zit hier in spanje, en de verbinding is hier oertraag!
Hoe dat daar in gekomen is weet ik niet, vorige eigenaar heeft er iets in gedaan volgens mij, no doubt about it
Reply With Quote
  #8  
Old 21-08-2013, 12:11
fcapri's Avatar
fcapri fcapri is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 1,099
Default

Quote:
Originally Posted by remie
Ja precies. Op het moment dat je je gas loslaat bij een benzine auto sluit de gasklep. Dan onstaat er tegen druk in het compressiehuis wat schadelijk kan zijn voor de turbo en zakt het aantal toeren drastisch van het compressorwiel.

Aangezien een diesel geen gasklep heeft maar gewoon een ''open'' inlaat is dit niet van toepassing.


als er geen brandstof ingespoten wordt, hoeft ook die complete inlaat niet meer op 1bar te staan hé. dan ga je enkel maar hoge druk lucht extra compresseren. door nu die druk weg te laten vallen, kan alweer de turbo vrij spinnen en sneller opkomen als je weer gasgeeft. principe blijft gelijk, alleen is het bij een diesel niet nodig
__________________
Daily drivers: Toyota prius 3 - Ford P100 1.8TD
Oldtimers: Golf2 1.6D '91 - Ford Capri 2.0V6 '79, 3.0V6 '79 - Sierra XR4i 2.8iV6 '83 - Audi 80 Avant 2.6V6 '93
http://www.fordcapri.be
Reply With Quote
  #9  
Old 21-08-2013, 12:52
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Niet helemaal waar, princiepe is niet gelijk want de druk loopt bij een diesel altijd weg via open inlaat kleppen, of je nou wel of niet 'gas' geeft, dit in tegenstelling tot een benzine waarbij bij gas los de druk op kan lopen door de gesloten gas klep
Reply With Quote
  #10  
Old 21-08-2013, 13:21
Ludomk2 Ludomk2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 231
Default

Uploaden is gebeurd via een vriend. Veel kijk plezier!

http://www.youtube.com/watch?v=6Kq2AF19OP0&
Reply With Quote
  #11  
Old 21-08-2013, 15:39
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by Ludomk2
Uploaden is gebeurd via een vriend. Veel kijk plezier!

http://www.youtube.com/watch?v=6Kq2AF19OP0&


Heb die clipje bekeken, echt een funny blow off geluidje
Maar is dat normaal dat die zo traag op de 100 zit? of droom ik?
mijne ging way faster en ik had er niets aan gedaan
Reply With Quote
  #12  
Old 21-08-2013, 17:00
wardd wardd is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2011
Posts: 10
Send a message via MSN to wardd
Default

Quote:
Originally Posted by remie
Hoi wardd,

Hier een linkje waar je het één en ander kan vinden over het zelf bouwen van een BOV op een TD: Home made Diesel BOV

Ik vraag me echter af hoe dit gaat rijden. Bij het schakelen zal de druk in je inlaat traject compleet verdwijnen. Je turbo moet dan weer even werken voordat er weer een overdruk onstaat. Dit zal je turbo gat niet ten goede komen dus. Oftewel kort gezegt, het kan zijn dat hij wat trager wordt.

BOV's zijn eigenlijk ontwikkeld voor benzine auto's. Ik weet hier zelf niet het fijnere van, maar het was iets met een gasklep en dient het daar als een bescherming dacht ik. Misschien dat iemand anders daar een betere aanvulling aan kan geven .

Het komt er iniedergeval op neer dat het voor een diesel geen noodzaak is. En als dieselfan zeg ik toch heel eerlijk dat ik het bij een diesel maar niets vindt zo'n geluid. Maar dat is natuurlijk persoonlijk.

wow! bedankt, ik had ook al het èèn en het ander vernomen dat er een uitvoering bestaat van gtd met turbo met een wastegate en één zonder wastegate, kan dit? ikzelf heb een 1.6 gtd intercooler van 89
Reply With Quote
  #13  
Old 21-08-2013, 22:27
Ludomk2 Ludomk2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 231
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Heb die clipje bekeken, echt een funny blow off geluidje
Maar is dat normaal dat die zo traag op de 100 zit? of droom ik?
mijne ging way faster en ik had er niets aan gedaan


Ik vind dat snel genoeg voor een 70ps blok haha. als het mij maar van A naar B brengt
Heel misschien komt er nog een sport einddemper eronder te zitten,
op 3 ton gaat de distriebutie eraf
Reply With Quote
  #14  
Old 21-08-2013, 23:34
golffan golffan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 169
Default

Volgens mij is er wel degelijk iets niet helemaal pluis, een standaar JR moet sneller zijn. Ik heb onlang mijn volledige uitlaatlijn verwijderd enkel de downpipe zat er nog op. En hij maakte precies datzelfde geluid.
Voor alle duidelijkheid ik heb er geen blow off opzitten.
Reply With Quote
  #15  
Old 22-08-2013, 11:52
Ludomk2 Ludomk2 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 231
Default

Quote:
Originally Posted by golffan
Volgens mij is er wel degelijk iets niet helemaal pluis, een standaar JR moet sneller zijn. Ik heb onlang mijn volledige uitlaatlijn verwijderd enkel de downpipe zat er nog op. En hij maakte precies datzelfde geluid.
Voor alle duidelijkheid ik heb er geen blow off opzitten.



had het zo gelaten omdat ik het beu was.
auto omhoog gekrikt, ondervonden dat de voorpijp (die net op het spruitstuk komt vast te zitten) een barst heeft
voor de rest is de uitlaat helemaal standaard.


ik zit op vakantie nu tot en met 30 augustus, als ik terug ben ga ik em binnenbrengen voor een grondige inspectie

Last edited by Ludomk2 : 22-08-2013 at 12:10.
Reply With Quote
  #16  
Old 22-08-2013, 11:58
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

Quote:
Originally Posted by wardd
wow! bedankt, ik had ook al het èèn en het ander vernomen dat er een uitvoering bestaat van gtd met turbo met een wastegate en één zonder wastegate, kan dit? ikzelf heb een 1.6 gtd intercooler van 89


Ze hebbe allemaal waste gate.
Zit alleen verschil in de turbo. Als je een kkk turbo hebt kan je hem zo opschroeve via het inbusje op de waste gate. Bij een garrett kan dat niet
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 15:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum