Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-10-2012, 19:24
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default rijden zonder centreerringen

Mensen,

Wilde net de winterwielen onder onze Nissan Pixo gaan gooien, deze heb ik ergens in september op marktplaats gekocht, en volgens de verkoper waren ze 4x100 nou blijkt dit dus niet zo te zijn, lijkt me meer 4x108 van een fordje.

Nou heb ik van de caddy nog een setje winterwielen liggen in 4x100 alleen met een naafgaat van 57,1 en de Pixo heeft 54,1 dus 3 mm speling. in hoeverre is t verstandig om mijn vriendin zonder centreerringen te laten rijden deze winter?

hebben deze dingen echt alleen de functie om de boel recht te houden, of zijn enkel de wielbouten niet genoeg om de last van de auto te dragen, en daarom ook op de naaf moeten rusten?

Geert
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #2  
Old 26-10-2012, 19:43
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

ik heb er eerlijk gezegd nooit nadelige gevolgen van gehad,terwijl ik daar echt niet krek op kijk.maar hoor af en toe van die horrorverhalen langskomen,al zet ik er soms wel m'n vraagtekens bij in hoeverre dit op waarheid berust.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #3  
Old 26-10-2012, 19:44
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,504
Default

Ik heb zo het idee dat die centreerringen daar niet voor niets zitten. Ik wilde laatst mijn Modernlines op de Jetta van mijn broertje zetten, zonder centreerringen. Ten eerste al niet handig om vast te zetten omdat je wiel om de naaf heen blijft hangen en niet goed voor de gaten blijft zitten.

En daarnaast denk ik niet dat die 4 bouten het alleen gaan redden, maar dat weet ik dus niet zeker. Setje centreerringen met verzenden kost je overigens maar 24,95.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #4  
Old 26-10-2012, 19:51
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

@gerben, ik hoor ook verschillende verhalen idd, niet echt duidelijkheid. de een zegt dat de naaf t gewicht van de auto gedeeltelijk opvangt, en de ander roept dat t weer onzin is en geen probleem is. ik heb geen zin dat we dadelijk met 120 een wiel verliezen, rijden toch 25000km per jaar met dat ding.

@wouter, t gaat niet om die 25 euro, maar dan moet ik daar weer op gaan wachten, terwijl er heel veel bladeren op de weg liggen en t gaat vriezen, en de gemiddelde vespa ciao bredere banden dan de pixo heeft, zet ik er graag een beetje haast achter.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.

Last edited by golfje_295.000 : 26-10-2012 at 19:53.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-10-2012, 19:53
johan-k's Avatar
johan-k johan-k is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 488
Default

bij een colega meegemaakt had een volvo v70 in een bepaald snelheid gebied trilde het stuur en was het duidelijk te merken.
dit was toen opgelost door centreerringen.
maar er rijden ook genoeg mensen rond zonder waarbij het goed gaat.
kan het kwaad om zonder te rijden vermoed het niet maar persoonlijk gebruik ik zelf wel altijd centreerringen.
Reply With Quote
  #6  
Old 26-10-2012, 20:03
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Heb het idee dat het bij de zwaardere auto's (qua gewicht dan) meer een rol speelt dan bij onze golfjes en polo's
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #7  
Old 26-10-2012, 20:08
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

dat zal er ook zeker mee te maken hebben, en dan is een v70 een hele andere auto dan een pixo idd

thanks voor de reacties zover.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #8  
Old 26-10-2012, 20:11
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Audi1981
Heb het idee dat het bij de zwaardere auto's (qua gewicht dan) meer een rol speelt dan bij onze golfjes en polo's

daar had ik nog niet over nagedacht,het gewicht zal ongetwijfeld een rol spelen idd.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #9  
Old 26-10-2012, 20:14
jos_br's Avatar
jos_br jos_br is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 159
Default

Ik zou het er niet op aan laten komen zonder deze ringen de wielen te monteren. Deze heten niet voor niets "centreerringen", ze zorgen ervoor dat de wielen ook op zijn plek blijven. De bouten kunnen de zijdelingse krachten niet goed opvangen. Bij mijn TT zijn er al spoorverbeders waarvan door beplaalde krachten de centreerring afgescheurt waren, kun je nagaan wat voor krachten erop staan.

Jos.
Reply With Quote
  #10  
Old 26-10-2012, 20:18
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Ik denk toch dat ik er inderdaad vanaf zie, ik heb geen zin om dat risico te lopen, en als t fout gaat,gaat t ook meestal goed fout. Dan toch maar asap een ander setje pixo/alto staal met banden scoren met ook meteen de juiste et en maten. heeft de Caddy ook gewoon winterbanden deze winter.

thanks heren.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #11  
Old 26-10-2012, 20:20
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by jos_br
Ik zou het er niet op aan laten komen zonder deze ringen de wielen te monteren. Deze heten niet voor niets "centreerringen", ze zorgen ervoor dat de wielen ook op zijn plek blijven. De bouten kunnen de zijdelingse krachten niet goed opvangen. Bij mijn TT zijn er al spoorverbeders waarvan door beplaalde krachten de centreerring afgescheurt waren, kun je nagaan wat voor krachten erop staan.

Jos.

door welke krachten dan,vraag ik me af?als je met een gangetje tegen een stoep knalt kan ik me daar iets bij voorstellen,maar onder normale omstandigheden lijkt me dit heeeul erg vergezocht.ik had op mijn audi coupe 4cm spacers zonder centrering zitten ooit,ik reed er gewoon 200 mee,en niks geen trillingen.enige waar ik wel goed op lette was alle bouten kruislings en geleidelijk aantrekken tot ik op het gewenste aanhaalkoppel zat.
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #12  
Old 26-10-2012, 20:52
Christiaan's Avatar
Christiaan Christiaan is offline
Approaching the redline...
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 9,219
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
door welke krachten dan,vraag ik me af?als je met een gangetje tegen een stoep knalt kan ik me daar iets bij voorstellen,maar onder normale omstandigheden lijkt me dit heeeul erg vergezocht.ik had op mijn audi coupe 4cm spacers zonder centrering zitten ooit,ik reed er gewoon 200 mee,en niks geen trillingen.enige waar ik wel goed op lette was alle bouten kruislings en geleidelijk aantrekken tot ik op het gewenste aanhaalkoppel zat.


Omdat je zonder centreerringen het wiel "handmatig" moet centreren door de bouten kruislings vast te zetten. Met een centreerring hoef je daar wat minder over na te denken
__________________
Cabby
Reply With Quote
  #13  
Old 26-10-2012, 20:54
De Pul's Avatar
De Pul De Pul is offline
5 Cylinder Turbo Donateur - Literpul
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 13,624
Default

Quote:
Originally Posted by Christiaan
Omdat je zonder centreerringen het wiel "handmatig" moet centreren door de bouten kruislings vast te zetten. Met een centreerring hoef je daar wat minder over na te denken

snap ik,maar ik kon in dat geval niet anders,omdat er geen centrering aanwezig was.maar ik ga er wel vanuit dat iedereen zijn wielbouten kruislings aandraait,ongeacht of er ringen tussen zitten?
__________________
Don't take life too serious. You'll never escape it alive anyway.
Reply With Quote
  #14  
Old 26-10-2012, 20:58
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
maar ik ga er wel vanuit dat iedereen zijn wielbouten kruislings aandraait,ongeacht of er ringen tussen zitten?


wilt niet weten hoeveel mensen dat niet doen, zelfs de ''monteur'' bij profile doen t niet
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #15  
Old 26-10-2012, 21:10
Bas Oppelaar Bas Oppelaar is offline
Forum regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 87
Default

Ik ben er niet zo'n fan van om zonder te rijden , buiten dat het makkelijker monteren en minder trillingen veroorzaakt , heb ik toch al vele manco's in mijn 20 jarig monteursschap gezien door het ontbreken ervan , denk hierbij aan spontaan afgebroken wielbouten met alle gevolgen van dien , (zelf ook een keer bekogeld door een paar rondvliegende wielbouten op de A12 , gelukkig vergoed door de verzekering omdat je raad het al er geen centreerringen op de velgen zaten ) uitgelubberde velggaten door het heen en weer kunnen schuiven van de velg , kapotte wiellagers door een hoogteslag door slechte centrering en gewicht van de auto maakt dan niet uit ...
Maar wat al eerder gezegd is bij de 1 gaat het goed en de ander heeft er pech mee ,
ik hou het op MET
Reply With Quote
  #16  
Old 26-10-2012, 21:13
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

nou das duidelijk, geen enkel punt van wat je net opnoemt heb ik trek in.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #17  
Old 26-10-2012, 22:55
Wouter42's Avatar
Wouter42 Wouter42 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 1,504
Default

Als je ze morgen besteld op www.centreerringen.nl heb je ze dinsdag in huis. Neem aan dat het dan nog niet -10 is of zo.
__________________
Daily: Jaguar XF 2.2D Sportbrake '15
Project: VW Golf 1.8t GTI '99
Reply With Quote
  #18  
Old 27-10-2012, 05:58
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Quote:
Originally Posted by Wouter42
Als je ze morgen besteld op www.centreerringen.nl heb je ze dinsdag in huis. Neem aan dat het dan nog niet -10 is of zo.


Nee dat snap ik, maar dan verplaats ik t probleem, omdat de caddy dan zonder zit. Ik denk dat ik de bandjes op t lichtmetaal gooi, en deze set weer op marktplaats zet.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #19  
Old 27-10-2012, 21:19
golfje_295.000's Avatar
golfje_295.000 golfje_295.000 is offline
No personal life
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 2,363
Default

Heb net de winterbanden op de lichtmetalen wielen van de pixo laten leggen, probleem opgelost.
__________________
Quote:
Originally Posted by Vladi
"Origineel NL" krijg ik altijd zo'n slappe van.

't is niet dat een Duitse import een misdadig oorlogsverleden heeft of een Franse import van binnen naar Paturain ruikt ofzo.
Reply With Quote
  #20  
Old 27-10-2012, 21:56
jos_br's Avatar
jos_br jos_br is offline
Forum Regular
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 159
Default

Quote:
Originally Posted by De Pul
door welke krachten dan,vraag ik me af?als je met een gangetje tegen een stoep knalt kan ik me daar iets bij voorstellen.........


Weleens erover nagedacht wat voor krachten er "normaal" op komen te staan wanneer er een dwarsrichel op de snelweg geraakt wordt? Daar tegenover steld een keer een stoeprand raken niets bij voor.

Jos.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum