Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 24-05-2019, 22:40
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Zelf...


Ik wou je een Pm sturen maar je inbox is vol... kun je mij een korte how-to sturen daarvan? Thanks
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #22  
Old 24-05-2019, 22:52
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Ik wou je een Pm sturen maar je inbox is vol... kun je mij een korte how-to sturen daarvan? Thanks


Ja sorry, het loopt nogal storm met carburateur revisie verzoeken. Howto...
Eeeeeh...
Ik heb zo'n chemie set gekocht. Bouten ontroesten, in het bad hangen samen met zinkplaten aan plus en bouten aan min. Paar uur wachten, spoelen en geel passiveren.

Ik ben nog veel aan het experimenteren, maar kan wel eens een stuk schrijven met plaatjes.
Reply With Quote
  #23  
Old 31-05-2019, 11:55
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Nou het zit niet echt mee allemaal. Het terugplaatsen van de bak was al een hele klus, maar nu lijkt het nog niet helemaal te werken. Als ik het pedaal helemaal tot onderin trap, krijg ik hem met draaiende motor niet inde versnelling zonder grof geweld. Het vreemde is wel dat hij wel al vrij snel bij het intrappen ontkoppelt: de auto kan in de versnelling vrij rollen.
Zonder draaiende motor gaat hij wel eenvoudig in de versnelling.

Wat kan dat zijn? ik heb al op allerlei manieren de kabel strakker gezet, maar het baat niet. De release arm gaat helemaal omhoog tot aan waar hij niet verder kan en de vinger zit dan helemaal in. Het druklager maakt een slag van 2 cm ongeveer.
Zou de nieuwe koppelingsplaat te dik zijn of niet goed zitten, waardoor de bak altijd een beetje mee blijft draaien, te veel om te schakelen??
Reply With Quote
  #24  
Old 31-05-2019, 14:27
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Klinkt inderdaad alsof het geheel niet goed ontkoppeld bij draaiende motor, heb je heeeel toevallig een koppelingsplaat van het merk JP gestoken?
Reply With Quote
  #25  
Old 31-05-2019, 14:55
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Heel toevallig wel ja... vertel!

(ik wilde even snel een goedkope plaatsen, want er ligt een vbak klaar voor revisie die ik binnen enkele maanden ga aanpakken en dan wil ik een Sachs koppeling plaatsen.)

Jij gaat me nu vertellen dat die JP niet deugt??
Reply With Quote
  #26  
Old 31-05-2019, 15:32
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Wat een toeval..

Om het kort te houden: 5-bak geplaatst op mijn 1300 injectie met nieuwe koppeling -> enorm geschuur bij het rijden, met ontkoppelen weg. Ik dacht lagers van de bak naar de schijt, dus voor 700 eu bak laten reviseren. Eindelijk alles er weer op de auto, snelweg op en ja hoor zelfde geschuur alleen 700 euro lichter .

Oude 4-bak er weer op gezet (wist nog niet waar het aan lag dus maar proefondervindelijk vaststellen), vervolgens ontkoppeld de hele bende niet zoals jij beschrijft. Koppelingsarm helemaal op maximaal en met een lopende motor never nooit niet normaal in de versnelling te krijgen. Weer de bak eraf, zie ik allemaal fijn slijpsel in het koppelingshuis, en is een deel van de druklagerbus opgevreten (is een 085 bak dus koppelt anders dan die van jou). Bleek dat die iets goedkopere JP group koppeling dus te lang én te dik was.

Hij drukte zichzelf tegen het vliegwiel aan door zich af te zetten tegen de druklagerbus, waardoor hij altijd meedraaide... Zodanig sterk dat de synchroringen geen schijn van kans hadden.

Ik de leverancier gebeld met het verhaal, bleek dat ik niet de enige was met deze problemen. In 8 van de 10 gevallen is de koppelingsplaat dus gewoon te lang en te dik om te kunnen ontkoppelen.

Hoe zeer het me ook spijt, ik ben bang dat er niets anders op zit dan de bak er weer af en eens heeeel goed je oude koppeling + koppelingsplaat vergelijken met die van JP Misschien kun je wel het drukplaatje van de JP set gebruiken, alhoewel deze op jouw foto toch ook echt een heel stuk kleiner lijkt..

Hier wat foto's bij het verhaal: http://www.volksforum.com/forum/sho...light=koppeling

Last edited by RobertVoorst : 31-05-2019 at 15:40.
Reply With Quote
  #27  
Old 31-05-2019, 17:33
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

De bak ligt er intussen af en na het eten, ga ik de koppeling bekijken.
Wat was de reactie van de fabrikant en wat hebben ze eraan gedaan?

Ik heb eerder al eens zoiets gehad met een onderdrukdoosje van de carb. Die zijn standaard lek (ik heb er tientallen) en daar moet je wat aan aanpassen om hem goed te krijgen. De fabrikant vond het wel best.

Bedankt in ieder geval, dit is weer een mogelijke oorzaak.
Reply With Quote
  #28  
Old 31-05-2019, 21:10
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Nou, ik heb de koppeling eraf, maar ik vrees dat het niet zo overduidelijk is als bij jou destijds. De koppelingsplaten zijn niet exact hetzelfde, maar van de belangrijke dimensies lijkt het enige verschil de 9,7 mm dikte van de plaat in plaats van de 6,5 mm van de oude. Dit mag toch het probleem niet zijn.

Het drukplaatje is even groot (de eerdere afbeelding is schuin genomen en dan lijkt hij kleiner). Het enige wat ik kon ontdekken is dat de drie nokjes misschien net een mm meer naar buiten staan. Er zitten ook beschadigingen op, dus heel heel misschien komt hij daarmee klem tussen de vingers van de drukgroep en ontkoppelt dan niet meer verder, maar ik vind het niet overduidelijk.
Hier wat plaatjes...













Ik twijfel nu heel erg wat te doen... ik zou de oude koppeling terug kunnen plaatsen, maar die is erg versleten en echt veel verschil met de nieuwe is er niet. Het voelt als heel veel werk om even wat te proberen...
Ik kan iig de nokjes van de drukplaat iets afschuren.
Reply With Quote
  #29  
Old 31-05-2019, 21:30
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Hmm das inderdaad iets minder duidelijk dan dat bij mij het geval was.. dikte van koppeling is okay, die andere is echt op

Het feit dat die nokjes al afgesleten zijn baart me wel zorgen, of het materiaal is gewoon ruk of de geometrie klopt niet.

Koppeling is wel dezelfde diameter? Komt de diepte van de drukplaat wel overeen? Nokjes op de oude lijken net wat hoger te liggen op de foto.

Check ook even je vliegwiel en drukgroep op verse krasjes of slijpsel, kan vaak een hoop zeggen over wat er blijft hangen. Koppelstift ook niet helemaal weggesleten?

Last edited by RobertVoorst : 31-05-2019 at 21:36.
Reply With Quote
  #30  
Old 31-05-2019, 21:40
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

http://www.oemepc.com/files/img/Bil...4/014059000.png

Kon je de splines van die koppelpen niet anders stellen tov de drukhevel ?
Reply With Quote
  #31  
Old 31-05-2019, 21:46
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
http://www.oemepc.com/files/img/Bil...4/014059000.png

Kon je de splines van die koppelpen niet anders stellen tov de drukhevel ?


Wat bedoel je precies?


Diameter is hetzelfde.
Als je de drukplaat indrukt, dan druk je de vingers in, maar dan bewegen ze toch ook iets naar binnen (zie markeringen op de oude). Als drie daarvan daarbij tegen die nokjes aandrukken, dan kan ik me voorstellen dan hij niet helemaal ver genoeg ontkoppelt. Zou ik dan ook niet heel veel weerstand moeten voelen?

Last edited by DragonGr Dragon : 31-05-2019 at 21:49.
Reply With Quote
  #32  
Old 01-06-2019, 10:39
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Vanochtend de koppeling wat nader getest:
Alleen de drukplaat erop en met een poelie trekker ingedrukt. Je kan dan een slag maken van zo'n 8 mm.
Daarna ook de nieuwe koppeling ertussen. Doordat deze ongesleten is druk je de drukgroep al een vrij groot stuk van die 8 mm in. Weer de poelietrekker en dan kan je nog zo'n 1 mm indrukken. Echter de koppeling gaat al vrij snel vrij lopen.




De slag die de drukstang maakt vanaf dat de hendel horizontaal staat (dan voel ik bij ingebouwde bak druk) tot helemaal omhoog is 21 mm. Dat lijkt me ruim voldoende om 1 mm verplaatsing in de koppeling te krijgen.

Ik snap nog niet waarom het bij ingebouwde bak nog mis kan gaan... iemand suggesties?
Reply With Quote
  #33  
Old 03-06-2019, 07:15
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
De slag die de drukstang maakt vanaf dat de hendel horizontaal staat (dan voel ik bij ingebouwde bak druk) tot helemaal omhoog is 21 mm. Dat lijkt me ruim voldoende om 1 mm verplaatsing in de koppeling te krijgen.



Hier gaat het mis ! Als die horizontaal pas druk krijgt, staat de hevel die de lange pen tegen de drukplaat aanduwt te ver verdraaid tov de koppelingshendel waar de kabel aan zit. Deze heeft natuurlijk een maximale slag.

Over de hevel die de lange pen duwt zit een borgclip, als je deze verwijderd kun je de lange hendel eruit trekken (eerst even de huidige stand markeren door een krasje of dergelijke). Dan kun je deze er opnieuw indrukken waarbij je bij dezelfde stand van de hevel, de hendel naar beneden draait. Zitten gekoppeld met een spline vertanding.

Zo kan deze hendel een langere slag maken om de boel te ontkoppelen!
Reply With Quote
  #34  
Old 03-06-2019, 07:48
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Weet je dat zeker? volgens mij zit er op die vinger een nokje o.i.d. waardoor hij er maar op één manier op kan. Als ik op de site van BrokeVW kijk, praat hij ook over standaard 09 uur als aangrijppunt, dus horizontaal.

Heb je mijn verhaal gezien van de poelietrekker, de koppeling lijkt met een mm slag al te ontkoppelen en vrij te lopen.
Ik heb e.e.a. nagemeten kwa diktes en kom erop uit dat hij vanaf ongeveer horizontaal tegen de drukplaat aandrukt en zwaar gaat. Daarna heb je nog zo'n 8.9 mm verder in te drukken.

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Hier gaat het mis ! Als die horizontaal pas druk krijgt, staat de hevel die de lange pen tegen de drukplaat aanduwt te ver verdraaid tov de koppelingshendel waar de kabel aan zit. Deze heeft natuurlijk een maximale slag.

Over de hevel die de lange pen duwt zit een borgclip, als je deze verwijderd kun je de lange hendel eruit trekken (eerst even de huidige stand markeren door een krasje of dergelijke). Dan kun je deze er opnieuw indrukken waarbij je bij dezelfde stand van de hevel, de hendel naar beneden draait. Zitten gekoppeld met een spline vertanding.

Zo kan deze hendel een langere slag maken om de boel te ontkoppelen!
Reply With Quote
  #35  
Old 03-06-2019, 08:47
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Weet je dat zeker? volgens mij zit er op die vinger een nokje o.i.d. waardoor hij er maar op één manier op kan. Als ik op de site van BrokeVW kijk, praat hij ook over standaard 09 uur als aangrijppunt, dus horizontaal.

Heb je mijn verhaal gezien van de poelietrekker, de koppeling lijkt met een mm slag al te ontkoppelen en vrij te lopen.
Ik heb e.e.a. nagemeten kwa diktes en kom erop uit dat hij vanaf ongeveer horizontaal tegen de drukplaat aandrukt en zwaar gaat. Daarna heb je nog zo'n 8.9 mm verder in te drukken.


Je hebt inderdaad gelijk, die hevel heeft een nokje voor het plaatsen. Had m in de war met een 085 koppelingshevel.

Heb je de bak er ondertussen al op?
Reply With Quote
  #36  
Old 03-06-2019, 17:34
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Neen, ik wil die nokjes nog wat meer afslijpen en dan meten hoeveel ik dan kan indrukken. Ik zie ertegenop om de bak terug te plaatsen, omdat er eigenlijk niets veranderd is. Waarom zou het nu dan wel werken...
Reply With Quote
  #37  
Old 04-06-2019, 09:50
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Neen, ik wil die nokjes nog wat meer afslijpen en dan meten hoeveel ik dan kan indrukken. Ik zie ertegenop om de bak terug te plaatsen, omdat er eigenlijk niets veranderd is. Waarom zou het nu dan wel werken...


Daarom vroeg ik mij het ook af inderdaad. Is het geen optie om een nog fatsoenlijke gebruikte koppelingsplaat en schotel te plaatsen (van de sloop of dergelijke). Dan kun je in ieder geval de koppeling van JP uitsluiten..
Reply With Quote
  #38  
Old 04-06-2019, 20:39
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Daarom vroeg ik mij het ook af inderdaad. Is het geen optie om een nog fatsoenlijke gebruikte koppelingsplaat en schotel te plaatsen (van de sloop of dergelijke). Dan kun je in ieder geval de koppeling van JP uitsluiten..


In dat geval koop ik denk ik een Sachs set. Na de bak revisie moet ik die toch al hebben. Klopt het dat ik de 3000 082 003 moet hebben dan?
Reply With Quote
  #39  
Old 04-06-2019, 21:50
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ik heb ooit ook een nieuwe koppelingsset gemonteerd in mijn toenmalige golf2 en die heeft vanaf t begin nooit mooi ‘getrapt’
Uiteindelijk na steeds bijstellen van de kabel is na een half jaar de drukgroep kapot gegaan. Toen weer een nieuwe set erin van valeo en trapte super, ik denk dat ie er nu nog in zit. Kan dus gewoon dat n nieuwe set problemen geeft..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #40  
Old 05-06-2019, 08:18
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
In dat geval koop ik denk ik een Sachs set. Na de bak revisie moet ik die toch al hebben. Klopt het dat ik de 3000 082 003 moet hebben dan?


Correct, als jij een 210 [mm] plaat hebt nu is dat de goede! Is op winparts naar motorcode te controleren!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum