Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Motoren, turbo's, compressors, injectie, carb's, NOS, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-04-2015, 20:33
Kronik-_Skunk Kronik-_Skunk is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 24
Default joint de culasse

beste leden,

ik zit met het volgende verveeld.
ik heb vorige week mijn wagen naar de garage gedaan voor een groot onderhoud.
het betreft een golf mk2 '91 1.8 GU
op mijn aanvraag was ik overeengekomen met de garagist om, alle filters en vloeistoffen te vervangen. distibutieriem, v-riem en aanverwanten.
bij nader onderzoek leek het ook opportuun ineens mijn waterpomp te vervangen. ik heb dit dan ook laten bestellen en plaatsen.
hij heeft de carburator opnieuw afgesteld want deze stond te rijk ingesteld. bougies en dergelijke zijn ook vervangen. kortom een hele complete onderhoudsbeurt.
toen ik deze ochtend bij de garage langs ging vertelde hij mij dat ik met een joint de culasse zit. Hij had dit pas had ontdekt bij het afstellen en na het warmdraaien van de motor. hij had het expantievat geopend en het water 'spoot er zoals bij een fontein uit' om het met zijn woorden te zeggen. MAAR, Had hij bij het vervangen van de waterpomp, koelvloeistof, bougies en olie al niet voldoende indicatoren om vast te stellen dat er wel iets kon schelen met de cilinderkoppakking, alvorens de distributieriem te vervangen? nu zit ik met een dubbele rekening. want nu kan gans de meuk er weer afgehaald worden. ik vind het vooral een bizarre zaak. en heb een vermoeden dat hij mij in het zak wilt zetten. wat denken jullie hiervan??

ik wil nog opmerken dat; De verwarming werkt maar half, hij blaast wel lucht maar warmt niet goed op (toch niet voldoende) dit kon volgens hem ook een indicatie zijn van een joint de culasse (ik weet ook dat een kapotte chauffage niet ongewoon is bij een golf van bijna 25 jaar oud). voor dat ik hem binnen deed wist ik al dat de motor niet te warm liep, dus deze koelde goed, ik geen olie verlies had, en ook geen water. ik had zelf na enkele kilometers te rijden het expantievat geopend en de druk dat erop zat was volgens mij normaal…

Last edited by Kronik-_Skunk : 13-04-2015 at 20:39.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-04-2015, 20:51
Polo1w Polo1w is offline
Postwhore
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,077
Default

Maar heb je zelf al vastgesteld dat de koppakking lek is?
__________________
E36 325TDS '96 daily tractor
E30 320i cabrio '90 😎
Twingo 1.2 '01 extra daily
Twingo 1.2 '08 voor de vrouw
Polo 2f steilheck 1.4diesel (1w) is back!
Reply With Quote
  #3  
Old 13-04-2015, 20:57
Brian93 Brian93 is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 141
Default

Kan je dit ook nog even in het Nederlands typen?

Wat is in hemelsnaam een Joint de culasse of een Chauffage?
Reply With Quote
  #4  
Old 13-04-2015, 21:02
Kronik-_Skunk Kronik-_Skunk is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 24
Default

Ik zie geen lekken of afzetting dat daarop kan wijzen. maar ik ben ook niet achterlijk. als je een goede garagehouder bent en je vervangt de olie, waterpomp, koelvloeistof en bougies, dan heb je al 4 kansen gehad om zo een zaken op te merken. ik bedoel dan olie in het water, on de waterpomp, corrosie aan de bougies of 'mayonaise' onderaan het oliedekseltje of niet?
Reply With Quote
  #5  
Old 13-04-2015, 21:04
Kronik-_Skunk Kronik-_Skunk is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 24
Default

@brian93 joint de culasse: cilinderkop pakking, Chauffage: verwarming
Reply With Quote
  #6  
Old 13-04-2015, 21:36
EnVeeZee's Avatar
EnVeeZee EnVeeZee is offline
Quattro Donor - NvZes10vG60
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,798
Default

Het kan een hel zijn om een kvs systeem goed ontlucht te krijgen... En dan kan het ook alle kanten op sproeien
__________________
Golf MK2 GTI 16vG60 '90 (SOLD)
Audi A4 Avant S Edition '20
Audi A3 Sportback '14
Reply With Quote
  #7  
Old 13-04-2015, 22:39
Kronik-_Skunk Kronik-_Skunk is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 24
Default

ontlucht dat niet zichzelf? dop van het expantievat, motor laten draaien en verwarming op rood? of komt er meer bij kijken?

vorige eigenaar heeft radiator vervangen maar ik weet niet of hij de thermostaat goed heeft aangesloten of mss was die ook aan vervanging toe…
Reply With Quote
  #8  
Old 14-04-2015, 08:42
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Bij sommige garage's valt volgens mij visuele controle ook onder groot onderhoud?
Misschien vermelden ze dat ergens op hun site en kan je dat tegen hun gebruiken. Al zou ik een confrontatie in de eerste instantie vermijden.
Reply With Quote
  #9  
Old 14-04-2015, 09:03
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Als je het simpel voorstelt :

Koppaking kapot, dan heb je maar een beperkt aantal mogelijkheden...

1) KVS lekt naar buiten (zichtbaar op blok/kop)
2) KVS lekt naar olie (olie dunner, witte afzetting aan peilstok etc)
3) KVS lekt naar verbrandingsruimte (druk op KVS systeem, witte rook)

Als een wagen in da garage komt voor onderhoud (auto van de parking naar binnen, brug op,doen wat er gevraagd wordt en terug op de parking want tijd is geld) kan het natuurlijk zijn dat een lekke koppakking niet onmiddellijk wordt opgemerkt als er geen uitwendige lekkage is te zien. Maar langs de andere kant, als jij dagelijks in de auto rijdt, en je hebt nooit vastgesteld dat je motortemperatuur te hoog oploopt, of dat je witte rook ziet of KVS moet bijvullen, dan lijkt het sterk dat nu opeens de koppakking erdoor is...

Nog een kleine opmerking, je zegt "ik zit met een joint de culasse"... Een "join de culasse" is geen defect maar de Franse en Belgisch dialecte benaming van de koppaking. Als de pakking kapot is zit je dus met een KAPOTTE join de culasse... zonder die toevoeging "kapot" is het niet meer dan normaal dat je die hebt.

Het taalkundig gedeelte helpt je natuurlijk geen zak vooruit, maar ik wou 't toch even vermelden.
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #10  
Old 15-04-2015, 18:43
Kronik-_Skunk Kronik-_Skunk is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 24
Default

Quote:
Originally Posted by VAGKonzept
Nog een kleine opmerking, je zegt "ik zit met een joint de culasse"... Een "join de culasse" is geen defect maar de Franse en Belgisch dialecte benaming van de koppaking. Als de pakking kapot is zit je dus met een KAPOTTE join de culasse... zonder die toevoeging "kapot" is het niet meer dan normaal dat je die hebt.

Het taalkundig gedeelte helpt je natuurlijk geen zak vooruit, maar ik wou 't toch even vermelden.


Bedankt voor de duiding beste VAGKonzept. wat je zegt klopt helemaal. maar ter nuance. binnen autofreaks en mechaniekers is het vermelden van 'join de culasse' meestal genoeg om te beseffen dat ge kosten gaat hebben.
Reply With Quote
  #11  
Old 15-04-2015, 18:45
Kronik-_Skunk Kronik-_Skunk is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jul 2014
Posts: 24
Default

Gisteren uiteindelijk de cilinderkop eraf gehaald en inderdaad ik zit met een KAPOTTE join de culasse. ik laat ze morgen testen en vlakken en ga ineens alle pakkingen vernieuwen. die van de carb was er ook zo goed al aan.
Reply With Quote
  #12  
Old 16-04-2015, 09:02
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by Kronik-_Skunk
Bedankt voor de duiding beste VAGKonzept. wat je zegt klopt helemaal. maar ter nuance. binnen autofreaks en mechaniekers is het vermelden van 'join de culasse' meestal genoeg om te beseffen dat ge kosten gaat hebben.


Bij mij komt dat eerder over alsof de persoon in kwestie niet weet waarover hij spreekt.

Maar goed, scheelt mss van regio tot regio

Goed dat je nu weet wat er aan je motor scheelt.
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #13  
Old 16-04-2015, 12:55
sander_beer's Avatar
sander_beer sander_beer is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 681
Default

ben ook een belg , maar woon vlakbij de nl grens , hier zouden ze het ook raar vinden als je join de culasse zou zeggen maar een paar kilometer verder het land in is dit heel normaal
join de culasse is eigenlijk het frans voor cilinderkoppakking :-) join = pakking de = van culasse = cilinderkop
Reply With Quote
  #14  
Old 19-04-2015, 21:20
Mtdi's Avatar
Mtdi Mtdi is offline
Volksforum draaideur donateur
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 1,346
Default

Rare jongen die belgen
Reply With Quote
  #15  
Old 26-04-2015, 18:30
Scirocco_1600's Avatar
Scirocco_1600 Scirocco_1600 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Mtdi
Rare jongen die belgen


bwaaaaaa dat valt goed mee hoor
Reply With Quote
  #16  
Old 26-04-2015, 22:07
Jelle-Mk1G60's Avatar
Jelle-Mk1G60 Jelle-Mk1G60 is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,285
Default

Moet je als belg maar is naar een noord-hollander luisteren!
__________________
Wie ben ik? --> KLIK

Speelgoed:
-Mk1 G60 Project
Daily Drive:
-Mk3 1.9TD SOLD
-Mk4 1.9TDI 232Pk & 437Nm SOLD
-Audi A4 b7 break S-line
Reply With Quote
  #17  
Old 27-04-2015, 07:23
JerryGT JerryGT is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 423
Default

Skoftig mooi taaltje hebben wij!

mooi de deure skilderen
Reply With Quote
  #18  
Old 28-04-2015, 12:09
Kevert's Avatar
Kevert Kevert is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 397
Default

Toevallig had ik het gister ook nog over gekke benamingen in het belgisch waarvan de meeste echt geen idee zullen hebben waar het over gaat hahaha.
Ik wist soupape = ventiel en boite = versnellingsbak maar verder kwam ik niet.
Nu weer eentje er bij dus maar toch lekker dat je weet wat er dan nu aan de hand was , wel gek dat je totaal niks hebt gemerkt met rijden enzo.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:53.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum