Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Ice en andere auto electronica
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 15-03-2014, 23:17
pixels66 pixels66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 39
Default Deurspeaker doet raar Polo 6N2

Hallo allen,

Een probleempje met de linkerdeurspeaker in de 6N2, deze doet het de ene keer wel en de andere keer niet, op willekeurige momenten tijdens het rijden.

ZIjn er bekende dingen hiermee wat het probleem kan zijn? Zijn zo te zien de standaard speakers..

Groetjes

Sander
Reply With Quote
  #2  
Old 15-03-2014, 23:23
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

is het probleem onder bepaalde volumes of altijd?

Kan een speaker zijn die defect aan het gaan is, of bijvoorbeeld een kabelbreuk of kortsluiting.
Ook is het mogelijk dat het probleem in de radio zit. Dat kun je testen met een andere radio.
Kabelbreuk kun je nameten.
Speaker kun je de weerstand meten, eventueel tijdens het spelen, bij wegvallen zie je dan gelijk of er nog weerstand in de speaker zit of niet.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 15-03-2014, 23:28
pixels66 pixels66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 39
Default

Hmm, dat van het volume weet ik even niet..
De radio is in elk geval nieuw (Pioneer), dus de kans acht ik klein dat daar het probleem in zit..

Aantal vraagjes:

Wellicht in de iso stekker een draadje los? Had ergens anders al gelezen dat de linker voorspeaker altijd op de B5 en B6 plek in het stekkerblokje zit, als het goed is..

Maar een speaker die aan het overlijden is kan dus ook al deze symptomen geven van af en toe uitvallen?

Nameten van speaker gaat met de Ohm stand, maar nameten van het draad, welke stand? En dan rood op uiteinde draad, zwart op chassis, en de radio aanzetten?

Bedankt tot zover!
Reply With Quote
  #4  
Old 16-03-2014, 20:22
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Speaker kapot lijkt me stug, voornamelijk omdat het soms wel soms niet voorkomt.
Kabelbreuk of slecht contact in een stekker lijkt me de meest logische plek om te zoeken.

Kabelbreuk meet je door hem om 'ohm' te zetten. immers: je wilt de weerstand van de draad meten om te kijken of die belachelijk hoog is (=kabelbreuk/slecht contact).

1. Haal je speaker los zodat je bij de draden kan.
2. Haal je radio eruit zodat je bij die draden kan.
3. Zoek de juiste kleur draad op bij je radio (die moet overeenkomen met die bij je speaker)
4. Meet eerste NA de stekker de weerstand over de kabel door de pinnen van de multimeter op respectievelijk je speaker-draad en op de overeenkomstige draad bij je iso stekker. (na de stekker zodat je alleen de draad meet).
5. Meet ie een logische waarde die dicht bij 0 ligt (meet eerst een losse kabel door zodat je een beetje weet welke waarde je kan verwachten) issie goed. vergeet niet de kabel op beide plekken te wiebelen en dan kijken of de waarde veranderd.
6. Nog niet het euvel gevonden? Hou dan 1 pin van je multi op de speaker en de andere verplaats je VOOR de stekker (dus bij je radio), zo kan je die ook uitsluiten.
7. tja..

Succes!
Reply With Quote
  #5  
Old 17-03-2014, 08:38
Djinn_4fun's Avatar
Djinn_4fun Djinn_4fun is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,762
Send a message via MSN to Djinn_4fun
Default

bij de 6N1 vaak kabelbreuk in het doorvoerrubber tussen de deur en de carrosserie
__________________
Mvg Maarten


2008 VW Polo 9N3 1.2i United (Full Options)


In bezit van VCDS & ELSAWIN
Reply With Quote
  #6  
Old 17-03-2014, 22:59
pixels66 pixels66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 39
Default

Bedankt allebei, ik ga er vandeweek ff mee aan de slag!!
Reply With Quote
  #7  
Old 18-03-2014, 22:24
Bernhard's Avatar
Bernhard Bernhard is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 637
Default

Heb ik ook met m'n golf gehad. Was kabelbreuk in de doorvoer naar de deur.
Stukje tussen gesoldeerd met nieuwe stekker en opgelost
__________________
Caddy mk1 project
Reply With Quote
  #8  
Old 21-03-2014, 23:22
robertoal robertoal is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jul 2011
Posts: 245
Default

Zorg dan wel dat het soldeersel niet in het scharnier stuk zit.. vraag me af hoe lang het houd anders.
Reply With Quote
  #9  
Old 27-06-2014, 20:12
pixels66 pixels66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 39
Default

Voor de geinteresseerden, en wellicht de volgende met het probleem, hier nog een nader berichtje(vindt het zelf ook altijd fijn als ik iets zoek op een forum).

Ik was er nog niet aan toegekomen en zat vandeweek aan de doorvoer te rommelen tussen de deur en de auto, en toen deed ineens de speaker het weer.. Vandeweek dus even openhalen en een stukje draad vervangen.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-06-2014, 09:21
the puritan's Avatar
the puritan the puritan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 200
Default

Je kan het beter niet solderen maar een knelverbinder gebruiken. Juist omdat er veel beweging in de kabel zit, breken ze vaak net na de soldeerverbinding.
__________________
Passat variant GT B3
Reply With Quote
  #11  
Old 29-06-2014, 13:57
pixels66 pixels66 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 39
Default

dat was inderdaad mijn plan, maar bedankt!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 07:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum