Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 09-01-2012, 15:37
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default Project | VW Corrado ex- 16VG60 to R32 BUB trackday-car

Dit is eigenlijk naar aanleiding van evilnyntje, die mij erop attendeerde dat ik eigenlijk geen echt topic op Volksforum heb over de bouw van mijn Corrado 16VG60.

Het kan dus goed zijn dat je al deze foto's en teksten al lang een keer gelezen of gezien hebt.

Ik heb op een gegeven moment een "Project-C Bijna klaar"-topic aangemaakt maar dat was met allemaal externe foto's die ondertussen niet meer werken.
Dus bij deze het verhaal...

Rond 1997 is het eigenlijk allemaal begonnen, ik was helemaal besmet met het VW-virus door GTI treffen Baarlo, heren als Jeroen Dik, Abel, Evert Dirker, Hans Weijs, Roy Koenen en uiteraard Jan- en Sonja Nieuwenhuizen.
Toen was voor mij ook duidelijk dat het een 16VG60 ging worden en na diverse bezoekjes aan Dik in Lochem werd de verzameling onderdelen voor de motor steeds groter:

ABF cylinderkop geflowede kanalen, grotere kleppen en klepseals en andere CatCams nokkenassen:



CatCams nokkenassen:



Grotere kleppen en klepzittingen:



Inlaatkanaal:



Uitlaatkanaal:




Nieuw VWMotorsport inlaatspruitstuk (ongeveer gelijk aan Scirocco 16V 50mm)
en daar ben ik meteen aan beginnen te zagen, schuren en lassen om het voor het oog mooier te maken:



Koude-start-ventiel weggehaald:







Ook waren we met een zeer gezellige groep regelmatig op de meetings te bekennen, veel daarvan zijn nu erg actief achter de schermen van Volksforum.com
En ook de verzameling en uitwerking van alle delen ging rustig verder. Toen de motor zover klaar was, JD heeft het draaiende gedeelte in elkaar gezet, had ik een Corrado gevonden zonder schade en zonder schuifdak. Dit bleek moeilijker dan gedacht omdat ze bijna allemaal met een schuifdak uitgerust waren. Voor de plannen ivm de rolkooi was een schuifdak niet wenselijk.

Mijn Corrado toen ik hem in 2000 kocht:



Bijna meteen de Corrado gestript op het onderstel na en begonnen met het inbouwen en passen maken van de motor met koeling, intercooler, kabelboom en carterontluchting.



Na de inbouw ongeveer 3000km gereden met verschillende kleuren deuren, bumpers etc. om de motor in te rijden en toen was er nog de welbekende VWforum meeting in Leusden (voorheen de naam van Volksforum).

Na het inrijden brak de tijd aan om hem definitief te demonteren en klaar te maken voor de grote wederopbouw. De Corrado ging tot op de laatste schroef uit elkaar om zo de werkzaamheden aan de carrosserie mogelijk te maken.
Een goede kennis van mij deed aan Rally-cross met een Gp A Golf mk2 van VWMotorsport en hier had ik dan ook zeer veel inspiratie- en afkijkmogelijkheden van.

Deze Golf heb ik in 2010/2011 opnieuw opgebouwd,
VW Golf mk2 VWM GpA TFSI DSG trackday-car rebuild thread


Ik had een originele set Topmounts van VWMotorsport kunnen bemachtigen en hiervoor moest de veerpoot aangepast worden:



De voorgevormde plaatdelen om de rubbers op te nemen moesten eruit:






En er kwamen verstevigingsringen van onderuit terug in:



Voor de achterzijde heb ik ook topmounts gemaakt:



En ook hier moest uiteraard het voorgevormde originele plaatwerk verwijderd worden en kwam er een verstevigingsring voor terug in de plaats:



Omdat de rolkooi erg uitgebreid ging worden, compleet gelast en van binnenuit naar de voorste veerpoten zou lopen met een kruis ertussen moest het originele schutbord eruit. Hierop zit het chassisnummer en dus is er iemand van de RDW bij geweest om een officieel onderzoek naar de carrosserie-, motor- en bak te doen. Dit was ok en ik kreeg een iVIN nummer aan de voor- en achterzijde van de kale carrosserie waarvan de nummers geregistreerd stonden bij de RDW voor het terugzetten van het chassisnummer op een later tijdstip.
Tevens ben ik betoen begonnen met het kaal maken en doorlassen van de carrosserie aan de voorzijde.



Aspraak gemaakt bij en bekende kooienbouwer om een gelase, FIA gekeurde kooi te laten maken en de carrosserie kwam op een pallet te staan om er naar toe te brengen.

Ondertussen zijn we halverwege 2003.

Last edited by Herm Schreurs : 29-01-2012 at 09:55.
Reply With Quote
  #2  
Old 09-01-2012, 15:55
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Ik vind het nu al mooi......er komt nog meer neem ik aan ???
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #3  
Old 09-01-2012, 16:40
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Mede door de koop van een huis en de verbouwing hiervan gaan de vorderingen wat trager
Welbekend bij de meesten denk ik..

Terug van de kooienbouwer en heel wat stalen buizen rijker:









Ook werden meteen de deuren onderhanden genomen, hier moesten uiteraard de foeilelijke originele deurklinken plaats maken voor de 2e generatie audi-klinken. Waarom ze A3 klinken genoemd werden en worden weet ik nog steeds niet want ze zaten in alle modellen vanaf die tijd



De ophanging onderging ook de nodige ontwikkeling en verbetering met het zwaardere gebruik tijdens trackdays en onze bezoekjes aan de Nürburgring in het vooruitzicht.
Uniball-lager passingen voor in de draagarmen (hier de alu versie met RVS pasbussen):



En hier de eerdere geheel RVS proto:



De achterasrubbers vervangen door Uniball met pasbussen, proto's gemaakt op een oude achteras:













De topmounts gemonteerd om de schroefset van H&R te passen met de wielen en de spatborden.
Voorzijde:



Achterzijde:







Om de wielen te laten passen overal, de maat zou 8x17 worden met 235/40/17 banden, hier te zien met een passet velgen:



Was het nodig om 25mm spoorverbreders te monteren voor en achter om zo de schroefset niet te raken.



Het blijft toch hetzelfde of je nu een velg met ET10 neemt of een velg met ET35 en een spoorverbreder an 25mm


Daarna mallen gemaakt van alle ramen, zonder de voorruit uiteraard want die moet er nog nieuw en origineel inkomen (APK verplicht om een gelaagde ruit te voorzien). Carrosseriewerkzaamheden om de macrolon ramen te kunnen monteren:












Het is nu eind 2005

Last edited by Herm Schreurs : 09-01-2012 at 19:13.
Reply With Quote
  #4  
Old 09-01-2012, 16:54
joostvw's Avatar
joostvw joostvw is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,779
Default

Ik denk dat ik hem op Volksdub afgelopen jaar al heb staan te bewonderen, maar wel mooi om te zien hoe dit nou eigenlijk allemaal tot stand is gekomen .
__________________
Scratch the surface!

-Golf 2 '841.9TDI
Reply With Quote
  #5  
Old 09-01-2012, 16:59
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Eindelijk
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #6  
Old 09-01-2012, 17:00
PimVW's Avatar
PimVW PimVW is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 2,323
Default

Ruig! Leuk om s te zien hoe t gemaakt is by je!
__________________
Saugergroup [0][0] [0][0]
Polo 6N Harlekin
Golf 1 GTI PLUS 20V T sold
Reply With Quote
  #7  
Old 09-01-2012, 17:02
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Heb de auto op een meeting gezien ik denk een jaar geleden,en zei tegen mijn maat wat een mooie racer,zei er toen bij dat ik hoopte dat deze daadwerkelijk gebruikt zou worden voor trackdays, dit hoorde jij waarop je behoorlijk in de aanval ging dat ik daar niet bang voor hoefde te zijn
Ik wil je bij deze nogmaals complimenteren voor de bouw van de auto,idd eentje die echt gebruikt word,dit verdient voor mij respect
Ik was alleen benieuwd wat voor motor er nu in komt want ik meende de 16vg60 te koop zien staan?
Reply With Quote
  #8  
Old 09-01-2012, 17:26
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,439
Default

gaaf om hier wat opbouw foto's van te kunnen gaan zien
neem aan dat dit nog wel iets zal worden uitgebreid!??

ik weet niet precies wat de plannen zijn maar er zijn in middels wel een aantal spullen in mijn bezit van zijn 16vG60 voor mijn 16vG60 project
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #9  
Old 09-01-2012, 19:09
Jan de Tuinman Jan de Tuinman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 226
Default

Erg leuk om te lezen dat wij (son en ik) jou hebben geinspireerd om tot de bouw over te gaan van zo'n auto. Prachtig!!!!!! Jij bent op jouw beurt vast weer een inspiratiebron voor een ander.
Reply With Quote
  #10  
Old 09-01-2012, 19:26
evilnyntje's Avatar
evilnyntje evilnyntje is offline
10k maniac
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 10,987
Default

Topic titel op verzoek aangepast.
__________________
“Things you don’t know . . . fill libraries.”


My Swallowtail

Flake It!
Reply With Quote
  #11  
Old 09-01-2012, 19:27
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Quote:
Originally Posted by Jan de Tuinman
Erg leuk om te lezen dat wij (son en ik) jou hebben geinspireerd om tot de bouw over te gaan van zo'n auto. Prachtig!!!!!! Jij bent op jouw beurt vast weer een inspiratiebron voor een ander.


Jazeker! Die groene mk1 kwam toen ook nog eens in de PerformaceVW. Ken hem bijna van buiten! TOP!
Is naar ED gegaan later toch?

Heb meteen even een EDIT gedaan van mijn eerste post, mag Roy Koenen zeker niet vergeten in het rijtje.
Reply With Quote
  #12  
Old 09-01-2012, 19:36
Jan de Tuinman Jan de Tuinman is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 226
Default

Quote:
Originally Posted by Herm Schreurs
Jazeker! Die groene mk1 kwam toen ook nog eens in de PerformaceVW. Ken hem bijna van buiten! TOP!
Is naar ED gegaan later toch?

Heb meteen even een EDIT gedaan van mijn eerste post, mag Roy Koenen zeker niet vergeten in het rijtje.

Ja heb hem na de geboorte van onze dochter aan evert dirker verkocht(2002) Er gaat in onze ogen niks boven het geluid van een 16vg60. Voor toen waren het echt snelle motoren. Nu kan er kwa vermogen niks op tegen een turbo maar ik zweer bij een 16vg60. Veel succes met je projekt.

Last edited by VeeDubber : 10-01-2012 at 00:48.
Reply With Quote
  #13  
Old 10-01-2012, 16:35
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Nadat het en tijdje rustig is geweest in 2006 t/m begin 2008 ivm de verbouwing etc. Heb ik in dit jaar, 2008 de draad weer opgepakt.
De eigen garage was eindelijk in dusdanige staat dat ik er rustig de auto in kon afmaken en zo geschiedde.
De nieuwe wielen met de juiste banden erop gemonteerd om alles passend te maken:



Het was een nieuwe set AZEV A in 8x17 ET30 4/100 met 235/40/17 Bridgestone Potenza RE050A. De remschijven zijn: 323x28mm 2-delige VWMotorsport AP remmenset. Deze zal in een later stadium op de Corrado gemonteerd worden. Eerst zal ik gaan rijden met een 305x28mm Brembo set van een Seat Ibiza Cupra R uit 2000



Dit alles zat rondom gemonteerd op 25mm spoorverbreders om oplaats genoeg te maken voor de veerpoten, het juiste Camber en de remmerij die er aan de voorzijde nog op moest komen.

Ook het koelpakket aan de voorzijde werd passend gemaakt en ingemeten.



De hele "trend" van "getrokken" banden op een velg is aan mij niet besteed en ik wilde een zo breed mogelijk rubber-oppervlak op de weg kunnen zetten, de wielen staken voor en achter nu 4 cm buiten de wielkasten en er moest dus het nodige gebeuren om dit alles passen- en mooi te maken.
Timmeren en lassen dan maar!






Op de volgende foto is het negatieve Camber op de achteras goed te zien!






Nu pasten de wielen eronder alleen vond ik de afwerking nog niet helemaal klaar.
Ik wilde graag het laatste randje nog een zetje geven, dus nog even aan het werk, en dit was het resultaat. Na het spuiten is het veel beter te zien.












Omdat er na 4 jaar nog steeds twee iVIN zegels van de RDW op zaten werd het tijd om toch maar weer eens contact op te nemen met de RDW om het chassisnummer er opnieuw in te laten zetten op een juiste plaats.
De Corrado er dan toch maar eens voor klaarmaken:






en op naar de RDW in Venlo:






Het stelde eigenlijk niet veel voor, er werden wat zaken opgezocht en nagekeken en alles was ok. Het pons-apparaat werd eropgezet en na terugkomst zag het er zo uit:



Toen kon het echte werk beginnen, het verwijderen van de undercoating en kitlaag over de lasnaden aan de onderzijde van de carosserie. Heerlijk!












Al met al kwam er een berg van 30kg kit en undercoating vanaf!

En omdat de wielkasten een heel stuk breder geworden waren en een heel andere vorm hadden gekregen moesten ook de voor- en achrebumper flink gewijzigd worden.
Om dit te vergemakkelijken zijn eerst de bumpersteunen links en rechts 15mm naar buiten geplaatst:






Daarna alles ontvet en bedekt onder een laagje epoxy-primer om vliegroest tijdens vervoer te voorkomen.



Nadat alle werkzaamheden aan de carrosserie klaar waren werd deze opgehaald om naar de spuiterij gebracht te worden waar hij eerst grondig onderhanden genomen werd door de "strakmakerij"















De binnen-, buiten-, onder- en bovenkant werden strak gemaakt en ook de aansluiting van de bumpers op de wielkasten hebben we hier kunnen aanpassen. Op de foto is de originele bumper te zien in de reeds verbrede steunen op de carrosserie, ze hebben nog wat werk nodig



Het is tijd om de carrosserie met alle losse delen te verhuizen naar de buren om gespoten te worden. Eindelijk!

We spreken nu over augustus 2008.
Reply With Quote
  #14  
Old 10-01-2012, 17:22
Wim.'s Avatar
Wim. Wim. is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 452
Default

Het is een erg mooie wagen geworden! Leuk dat je nog even een "build thread" plaatst! Ben benieuwd naar de nieuwe plannen..
__________________
Oldy: VW Scirocco LS '74
Daily: Audi 80 2.8 Quattro
Project: VW Scirocco GT(i)
Reply With Quote
  #15  
Old 10-01-2012, 17:26
gti_power's Avatar
gti_power gti_power is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2007
Posts: 723
Default

Echt mooi om dit zo te zien,heb de auto gezien vorig jaar op de parkstadmeet bij het rodastadion in kerkrade.
Reply With Quote
  #16  
Old 10-01-2012, 18:58
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Thanks!
Ben ook echt nog steeds erg blij met het resultaat!
De plannen en wijzigingen komen vanzelf aan bod
Reply With Quote
  #17  
Old 10-01-2012, 19:23
Nick_J's Avatar
Nick_J Nick_J is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 319
Send a message via MSN to Nick_J
Default

Mooie build thread Herm! Ben benieuwd wat zijn nieuwe hart gaat worden...
__________________
Zu Risiken und Nebenwirkungen, fressen sie die Packungsbeilage und erschlagen sie ihren Arzt oder Apotheker..
Reply With Quote
  #18  
Old 10-01-2012, 23:02
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

het is net of je terug in de tijd gaat in dit topic
Blijft een uitzonderlijk mooi project Herm!
__________________
Reply With Quote
  #19  
Old 11-01-2012, 00:01
Herm Schreurs's Avatar
Herm Schreurs Herm Schreurs is offline
No personal life
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 2,044
Default

Zoals gezegd ging de Corrado naar de spuiterij, ook de bumpers sluiten nu mooi aan op de bredere lijnen van de wielkasten.



Ondertussen ben ik verder gegeaan met de achteras en de draagarmen, deze werden gestraald, gescoopeerd en vorzien van een poedercoating.



Nieuwe schijven, lagers, de 28mm H&R stabilisatorstangen



Als eerste is de onderzijde, de motorruimte en de binnenkant mooi in de kleur gezet. Omdat ze speciale vergunningen hebben mogen ze ook niet-watergedragen lakken gebruiken en is gekozen voor een speciale industrie-lak van Sikkens om bijvoorbeeld steenslag zoveel mogelijk te voorkomen.
























Na terugkomst hebben we meteen de omrol-kooi gedemonteerd en de Corrado op zijn nieuwe onderstel gemonteerd zodat hij wat hanteerbaarder werd.









De opbouw kan beginnen!



De bekabelingkan erin en op maat gemaakt worden. De accu komt uiteraard achterin en de 35mm2 kabel die naar voren loopt wordt achter bij de accu afgezekerd en op de dorpel komt de hoofdschakelaar om de stroom te onderbreken.






En om toch iets meer licht te kunnen produceren uit de Corrado koplampen heb ik een welbekende Xenon-set ingebouwd. De voorschakelapparaten en relais worden zoveel mogelijk samen met de bekabeling weggebouwd.



De brembo set is tijdelijk gemonteerd voor pasdoeleinden. De leidingen moeten namelijk nog allemaal op maat gemaakt worden.



Het wordt tijd om de motor in te bouwen...
Reply With Quote
  #20  
Old 11-01-2012, 00:38
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

Hier is echt goed over nagedacht, heel erg leuk om te zien.

Mijn complimenten !!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:45.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum