Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-08-2013, 06:47
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default Volkswagen Fox/Voyage probleem motor temperatuur

Goedemorgen,

Sinds kort heb ik een klein probleem met mijn VW. Tijdens koude start loopt de temperatuurmeter op het dashboard vrijwel direct op naar verontrustende waardes ver boven de 90gr. Tevens gaat het koelwatertemperatuur-waarschuwingslampje rood knipperen. In eerste instantie dacht ik dus een koelingsprobleem. Echter, de temperatuur loopt al rap op na ong. 10 seconden na het starten met koude motor. Dit lijkt mij toch zeer onwaarschijnlijk dat de motor binnen 10seconden daadwerkelijk te heet loopt. Dus mijns inziens is er wat anders aan de hand. Wie heeft er tips/ideeen? Motorcode is JN.
Zou het de temperatuurvoeler kunnen zijn? De koelfan lijkt ook niet te draaien. Koelvloeistof wordt wel netjes rond gepompt en de motor lijkt op gevoel ook niet extreem heet te worden..


Edit: Ik heb een VW Fox uit 1989, maar qua motor/techniek vertoont deze auto veel overeenkomsten met een VW Passat of Audi 80, vandaar dat ik de vraag hier post.

Last edited by 86C : 12-08-2013 at 16:33.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-08-2013, 13:40
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default

Gisteravond na warmdraaien even snel gekeken en geconstateerd dat de bovenste koelslang naar de radiateur behoorlijk heet wordt, maar de onderste koelslag gewoon koud blijft. De fan gaat ook niet draaien. Ik gok dus op vuil in de radiateur of de slangen. Van het weekend dus maar koelsysteem aftappen en doorspoelen met water. Wordt vervolgd...
Reply With Quote
  #3  
Old 15-08-2013, 20:43
Maarten's Avatar
Maarten Maarten is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 708
Send a message via MSN to Maarten
Default

Direct rood knipperen kan weleens een electrisch probleempje zijn ipv een hitte probleempje, dashboard en/of niveauschakelaar in het expansievat.

Komt bij golfjes uit die tijd ook weleens voor.
__________________
Audi A4 Avant TDI werkpaard
VW Passat LS '74 1.8 Weber hobbypaard
Renault Twingo @ LPG-G3 Cheap-o-paard

- Build to go, not to show -
Reply With Quote
  #4  
Old 18-08-2013, 10:14
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 598
Send a message via ICQ to 86C
Default

Quote:
Originally Posted by Maarten
Direct rood knipperen kan weleens een electrisch probleempje zijn ipv een hitte probleempje, dashboard en/of niveauschakelaar in het expansievat.

Komt bij golfjes uit die tijd ook weleens voor.


Gisteren de thermostaat gedemonteerd, alles weer aangesloten en motor een tijdje laten draaien. Uiteindelijk werden beide koelslangen op de radiateur (zowel boven als onderen) warm. Terwijl mét thermostaat, de bovenste slang heet werd, en de onderste koud. Ik vermoed dus dat de thermostaat het loodje heeft gelegd. Ik ga dus eerst wel een andere thermostaat proberen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum